Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 11:29:08
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 11:16:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Freddy
Vandaag om 11:07:49
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 10:49:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:27:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
  

Auteur Topic: Samenstelling Plan N en Plan K  (gelezen 10861 keer)

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Samenstelling Plan N en Plan K
« Gepost op: 18 January 2011, 11:16:16 »
Ik heb al jaren een stalen D en drie Philotrain Plan K's in de vitrine staan, die wachtten al jaren op 2 x plan N. Die zijn inmiddels gearriveerd. So far so good. Nu zie ik op diverse site's dat de stam Den Haag - Venlo (Keulen) bestond uit een stalen D, 2 x plan N en 2 x plan K. Ik werkte eind '70 er jaren in een gebouw in Asd ZO dat uitkeek op de lijn Asd - Utrecht daar kwam zeker één keer per dag een trein voorbij die bestond uit Lok (weet niet meer welk type) stalen D, 3 x plan K en 2 x plan N. Ik kan deze combinatie nergens terug vinden. Weet iemand hier meer over te vertellen. Want nergens kan ik iets terug vinden over de samenstelling van materieel tussen Asd - Venlo (Keulen) eind 70er jaren. Bedankt vast,

groeten,

Ronald K.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2011, 08:45:58 »
Ik ken wel een paar foto's met 5 personenrijtuigen op deze verbinding. Zowel een extra plan N als een extra plan K is mogelijk. Waar ik die foto's echter gezien heb, tsja...

En over de volgorde van de rijtuigen: de vier rijtuigen uit de vaste stam kunnen in een willekeurige volgorde, die stalen D komt er dan voor of achter en dat vijfde personenrijtuig kan dan ook weer voor of achter het geheel, zodat het mogelijk is dat de stalen D tussen twee personenrijtuig zit.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 08:47:33 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2011, 16:12:08 »
Ik ken wel een paar foto's met 5 personenrijtuigen op deze verbinding. Zowel een extra plan N als een extra plan K is mogelijk. Waar ik die foto's echter gezien heb, tsja...

En over de volgorde van de rijtuigen: de vier rijtuigen uit de vaste stam kunnen in een willekeurige volgorde, die stalen D komt er dan voor of achter en dat vijfde personenrijtuig kan dan ook weer voor of achter het geheel, zodat het mogelijk is dat de stalen D tussen twee personenrijtuig zit.

Nou, in mijn herinnering, voor wat die waard is, liepen de 2 Plan N altijd gekoppeld evenals 2 Plan K, twee aan twee, de extra plan K was een spitsversterking die willekeurig aan een van beide einden reed.
De Stalen D volgens mij altijd aan het einde van de trein: hij reed ook maar in enkele treinen mee.
Tractie: oorsponkelijk 1500en, later 1100en.


Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2011, 10:02:39 »
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2011, 10:08:23 »
De foto's staan ergens in de boeken NS Elektrische locomotieven  Serie 11, 12 en 1300.

Amsterdam - Eindhoven.

Zal eens zien van de week.


Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2011, 10:21:21 »
@Bert, Bedankt voor de link, maar die kende ik al.

Wat ik me er nog van kan herinneren....
Ik heb ttt heel bewust 3 Philo plan K's gekocht en een stalen D IV, de twee plan N's waren (nog) niet verkrijgbaar, lok 1500 heeft ttt (1978-79) nooit Utrecht-Asd gereden, de trein moet wel een buurtland trein zijn geweest vanwege de stalen D.

Vreemd vind ik dat 'men' het altijd heeft over de trein Den Haag - Venlo, terwijl ik toch uitzicht had op de lijn Asd - Utrecht.

Ik heb ttt zelf dia's gemaakt van treinsamenstellingen. Was ze jaren kwijt maar weet inmiddels waar ze liggen, als ik ze uitgegraven heb hoop ik dat ik van deze trein ook een opname heb.

Groeten,

Ronald K.



Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2011, 12:50:34 »
Hallo Ronald,

je schrijft over een trein die minstens één keer per dag langs kwam. Dat betekent m.i. dat het geen reguliere binnenlandse dienst was. Mogelijk een internationale trein (niet zijnde een buurlandtrein)? Of een leeg-materieeltrein, die in werkplaats Zaanstraat was geweest? Zaten er mensen in?

groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 12:53:35 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2011, 14:20:06 »
Hallo Carlo,

Deze wordt me even te heftig....van die mensen dan, daarvoor zat ik er net te ver vanaf. Het was een trein die dagelijks voorbij kwam...in mijn herinnering zo ong. 11.00 u 's morgens richting Asd CS. Ik kan me niet heugen dat ik hem ook richting Utrecht heb zien rijden. Die moet natuurlijk wel gereden hebben maar dan voor 9.30 uur of na 17.30 uur...dat waren ong de tijden dat ik op kantoor zat, en ik zat natuurlijk niet de hele dag uit het raam te staren  ::), d'r moest af en toe ook nog wat geprogrammeerd worden, maar tijdens het op je beurt wachten voordat je achter een terminal kon plaats nemen (niet iedereen had er één op zijn bureau staan ttt, ong. 1 terminal op de 10 programmeurs en programma's werden meestal eerst in zijn geheel uit geschreven en geponst door de ponstypistes, tja dat waren nog eens tijden....)
Volgens mij is plan K en N alleen gebruikt voor buurlandtreinen (eind jaren '70) en niet in internationale treinen. Dus verder dan Keulen kwamen ze volgens mij niet.

Groeten,

Ronald K.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2011, 15:20:13 »
Nou, er is wel eens een Plan N gekraakt in Hamburg geloof ik, maar dat was in de jarig zestig. K en N werden later wel voornamelijk in buurlandverkeer ingezet, maar van oorsprong waren het "gewone" internationale rijtuigen. Ik zal het thuis eens nakijken, misschien was het een trein naar Noord-Duitsland. Zit nu op mijn werk en staar niet uit het raam, want daar ligt helaas geen spoorlijn  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5591
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2011, 15:33:46 »
In 1983-1984 reden de (weer in dienst gestelde) Plan N en Plan K in de spitsuurtreinen Utrecht-Eindhoven (Zie Electrische Lokomotieven in Nederland, blz. 66 en 68), maar ook Amsterdam-Enschede (zelfde boek blz.99). Voor de rest alleen (daarvoor) in internationale treinen en natuurljk Den Haag-Keulen (Buurland, maar ja dat is ook internationaal). Van die laatstgenoemde treinen heb ik al veel samenstellingen op het forum gezet.
Groet, Frank

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2011, 15:39:54 »
Dat denk ik niet...(Noord Duitsland) want die rijden niet vanuit Asd CS naar Utrecht maar naar Amersfoort. Ik keek uit op, nu inmiddels ook NS, station Amsterdam Holendrecht, vroeger stopte daar alleen de Metro (tussen Amsterdam Bijlmer en Abcoude ter hoogte van het AMC).

Groeten,

Ronald K.

Edit: en er zat altijd een stalen D direct achter de lok...dus het moet echt tweede helft '70 er jaren zijn geweest, nog voordat de ICR en 1600 hun intrede had gedaan.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 15:43:27 door kor952 »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2011, 15:42:14 »
Kijk ook eens op de site van www.martijnhaman.nl bij Plan N. Daar zie je dat ze in hun vroegere jaren tot in Denemarken en Italie kwamen. Misschien heb je wel de Nord-West-express of de Rivièra-express gezien, bedenk ik me nu.

mm, bij nader inzien, je hebt het over eind jaren 70, dan klopt het weer niet.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 15:44:27 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2011, 15:45:19 »
Dan zitten er toch ook buitenlandse rijtuigen in zo'n trein, wat ik bedoel is lok, stalen D (IV) + 3 x plan K + 2 x plan N.

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2011, 15:49:11 »
Dit vind ik net bij Martijn Haman:

Citaat
........ Tijdens de zomerdienst 1978 heeft een rijtuig plan N nog als versterkingsrijtuig dienst gedaan in trein 297/296 Amsterdam - Utrecht - Luik - Luxemburg.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:Samenstelling Plan N en Plan K
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2011, 15:53:37 »
Ja, klopt (de 014 als ik het goed heb) maar de rest van die trein bestond uit Italiaanse en Zwitserse rijtuigen en geen plan K en Stalen D. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.