Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:55:44
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:45:47
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 16:44:08
website Uhlenbrock onbereikbaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:33:07
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 16:22:30
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 16:11:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Harryku
Vandaag om 16:10:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:00:59
3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
  

Auteur Topic: Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast  (gelezen 1291 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar afgelopen weekend vroeg iemand mij; waarom zijn bij de DB (Deutsche Bahn) de voorseinen dan weer op de mast van het hoofdsein gemonteerd, dan staat het voorsein weer los van de mast op een afstand van ongeveer een meter voor de mast van het hoofdsein en dan staat het voorsein weer helemaal apart en is het hoofdsein niet eens aanwezig binnen laten we zeggen 100 meter. Waarom het verschil tussen deze plaatsingswijze van de voorseinen voor het hoofdsein? Bij Viessmann zie je dit ook bij de seintjes art 4509, 4010, 4014 enz..
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2011, 09:50:17 »
Waarom een voorsein los staat, dan wel aan dezelfde mast is gemonteerd kan ik je niet zeggen, maar wel waarom de ene keer een voorsein bij het hoofdsein staat of honderd(den) meters verder. Dit heeft te maken met de bloklengte. In tegenstelling tot bij ons kent het Duitse seinstelsel voor ieder sein een voorsein. Bij ons geeft het voorgaande hoofdsein aan wat het volgende sein voor seinbeeld heeft, bij de DB geeft het hoofdsein alleen aan wat de status is van het eerstvolgende blok. De stand van het volgende sein is te zien aan het voorsein. Als de bloklengte tot het volgende hoofdsein kort is (zoals bijvoorbeeld vaak een stationsemplacement) staat het voorsein bij het hoofdsein, in andere gevallen zal je normaliter alleen een hoofdsein zien en honderden meters verder het voorsein van het volgende hoofdsein.

Hopelijk een beetje duidelijk zo?


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2011, 10:33:39 »
Een voorsein staat in de regel op remafstand voor het sein. In Nederland zijn de blokafstanden ongeveer remweg afstand en is een derde lamp toegevoegd aan het sein (geel).
In duitsland zijn de blokken over het algemeen veel langer als de remweg. Hierdoor staat op enige kilometers voor een hoofdsein een voorsein, die de stand van het sein alvast meld.
In duitsland kennen ze korte blokken op de emplacementen etc. Hierbij staat het voorsein los (binnen 10 meter op een losse paal voor het hoofdsein) of vast van het hoofdsein. Voorseinen die op de paal zitten zijn gedoofd bij een stoptonend hoofdsein.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re:Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2011, 12:01:17 »
Hierbij staat het voorsein los (binnen 10 meter op een losse paal voor het hoofdsein) of vast van het hoofdsein.
Let wel, zo'n voorsein geldt dan niet voor het hoofdsein waar het vlakbij staat, maar voor het volgende hoofdsein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2011, 12:23:53 »
Ik zelf kan je er niet veel over vertellen, maar misschien kunnen de volgende websites je helpen.

http://www.stellwerke.de/index.html ( in Duits) en http://www.thesignalpage.nl/data.php
Jeroen

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Voorseinen bij de DB aan de mast, los van de mast en op afstand van de mast
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2011, 12:37:40 »
heel duidelijke beantwoording. Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor de antwoorden. Bedankt dus bij deze.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden