Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Boeing vliegtuigromp op platte wagen door Floris Dilz
Vandaag om 00:29:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:07:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
23 oktober 2018, 23:57:12
Aanbieding Artitec DE 1 in Houten: winkelier gezocht door ingenium
23 oktober 2018, 23:55:35
Sprog, Decoderpro en Uhlenbrock (sound) decoders door Sven
23 oktober 2018, 23:54:21
Raadplaatje door Wouter W
23 oktober 2018, 23:27:18
TT-baan Heinenoord door jakeman
23 oktober 2018, 23:11:21
ACME 2018 door IJsselsteyn
23 oktober 2018, 22:32:52
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
23 oktober 2018, 22:25:11
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Rondje_HO
23 oktober 2018, 22:24:02
Heerwijk in H0 (Trambaan) door martijn v m
23 oktober 2018, 22:17:53
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Rondje_HO
23 oktober 2018, 22:12:24
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Martin Welberg
23 oktober 2018, 22:10:34
De soap die Fyra heet door timtrein
23 oktober 2018, 22:06:14
Pronsfeld door rotaspeed
23 oktober 2018, 21:54:59
Projekt 083-338 door 44
23 oktober 2018, 21:40:07
Bröckenbahn door Frank 123
23 oktober 2018, 21:37:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
23 oktober 2018, 21:37:32
ESU 2017 door RodeDuivel
23 oktober 2018, 21:36:58
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
23 oktober 2018, 20:58:18
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 oktober 2018, 20:48:41
  

Auteur Topic: B-models graanwagens type Uapps, schaal H0  (gelezen 18616 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Gepost op: 15 januari 2011, 15:22:47 »
B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
Door Sander Wetzels

Het voorbeeld


Geschiedenis
Dit type wagens voor het vervoer van graan en andere korrel-ladingen is gebouwd vanaf de jaren 80. De wagens zijn allemaal particuliere wagens, die grotendeels in België, Frankrijk en Italië zijn ingeschreven. Er zijn vele verschillende eigenaren, de bekendste zijn Transcereales, Monfer en TMF-CITA. Er zijn echter nog veel meer kleinere bedrijven, die ook wagens bezitten. De wagens worden ingezet door heel Europa. De variant die in deze test wordt besproken zijn twee wagens van TMF-CITA die zijn ingeschreven bij de Belgische spoorwegen SNCB/NMBS.

Het model

De modellen van B-models zien er erg goed uit op het eerste gezicht. Veel fijne detaillering, uitgebreide, meerkleurige opschriften en de proporties lijken te kloppen. Dit is ook een kleurvariant die erg veel voorkomt in het echt en door het grote logo erg kleurrijk is. De wagens zijn uitgerust met NEM-schachten voor kortgekoppeld rijden en zijn voorzien van verende buffers.



De details die op de modellen zitten, zoals de trapjes en handgrepen enzo, zijn erg fijn en filigraan uitgevoerd. Alleen de handwielen aan het frame lijken me wat grof. Ik stoor me er zelf niet aan, eventueel kunnen deze vervangen worden door exemplaren van een ander merk, bijvoorbeeld Roco. Als ik het model vergelijk met de foto van de echte wagen, dan lijken alle details te kloppen en op de juiste plek te zitten. Ook alle opschriften lijken aanwezig te zijn. De opschriften zijn allemaal mooi scherp en goed leesbaar. Zelfs de opdrukken op de kopse kanten van de silo zijn allemaal aanwezig en meerkleurig uitgevoerd. Uiteraard hebben beide wagens in de set een ander bedrijfsnummer.



Verder nog iets wat me stoort. Aan het frame zitten grote gele haken. Eén daarvan zit scheef in het model. Deze haken zijn er als losse onderdelen ingezet en vastgelijmd. Helaas zijn ze dus scheef vastgeplakt. Ik moet nog proberen of ik ze er uit krijg zonder iets kapot te maken en ze dan er weer recht in kan plakken.

Eigenschappen

Ik heb zelf geen baan, dus het testen is een beetje provisorisch gebeurd. Ik heb een simpel testovaaltje gelegd, met een s-bocht en wat wisselverbindingen erin. Hier heb ik de wagens een half uur lang achter een lok laten rijden. Daarna ook gemengd met wat andere goederenwagens van andere merken in een trein. Ik heb hierbij geen problemen ondervonden. De wagens zijn niet één keer ontspoord. Ik heb Fleischmann Profi koppelingen gebruikt en ondanks de redelijk krappe boog (Fleischmann R2) haakten de buffers niet aan elkaar en kwamen de schachten steeds netjes terug in hun positie na een bocht. Vervolgens heb ik nog een tijdje geduwd gereden en ook daarmee heb ik geen problemen gevonden. De wielen lopen lekker soepel in de draaistellen.

Verzorging

De wagens worden geleverd in sets van 2 stuks. De omverpakking is een stevige kartonnen doos met deksel. Daarin ligt een blok piepschuim, waarin twee vakken voor de wagens zijn uitgefreesd. In de vakken liggen plastic inlegvelletjes, waarmee de wagen eenvoudig uit de doos getrokken kan worden. Overigens zijn de openingen voor de wagen niet berekend op een koppeling in de schacht. De koppelingen zijn in een apart vakje bijgeleverd. Als je de wagens dus terug in de doos wilt doen, zul je de koppelingen uit de schacht moeten nemen, of zelf een stuk uit de doos snijden. Verder zitten er van enkele details aan de losinrichting van de wagen enkele reserve-exemplaren bij, handig voor als je wat zou verliezen. De wagens zijn al volledig gemonteerd, je hoeft dus niets meer zelf aan te brengen. Het enige wat mij negatief opviel, is dat er helemaal geen papier of iets bijgeleverd is, waar bijvoorbeeld bestelnummers van vervangende onderdelen opstaan of iets van informatie over het model. Er wordt alleen aan de buitenkant van de doos verwezen naar de website, die echter al bijna een jaar “under construction” is.

Overig
De communicatie van B-models naar de buitenwereld is helaas nog wat mager. De website is al erg lang “under construction”. Er is verder niets te vinden over de wagens en de varianten. Ik heb in verschillende webshops moeten zoeken om te kijken welke varianten er tot nu toe aangekondigd zijn. Dit kan wel wat verbeterd worden vind ik.

Conclusie
Mijn conclusie is dat deze wagens absoluut waar voor hun geld zijn. De wagens zijn erg mooi gedetailleerd en ik kon geen echte fouten ontdekken t.o.v. het origineel. Voor de prijs die je ervoor betaalt, krijg je twee zeer mooie wagens, die op geen enkele moderne baan misstaan. Omdat het wagens zijn waar je de lading niet van ziet, kun je ze ook ideaal langs een losplaats zetten. Ze zijn inzetbaar vanaf tijdperk 4 tot heden, dus ze zijn ook lekker ruim inzetbaar. Het wagentype komt in het echt veel voor en er zijn erg veel kleurvarianten mogelijk. We kunnen dus de komende jaren nog de nodige versies verwachten. Met deze modellen heeft B-models weer een mooie wagen op de markt gezet.

De Details

Algemeen

Merk: B-models
Type: Graanwagen type Uapps
Schaal: H0
Tijdperk: IV - VI
Catalogusnrs:
45300 – set met twee wagens “Maferi”
45301 – set met twee wagens “Maferi” – andere wagennummers
45302 – set met twee wagens “TMF-CITA”
45303 – set met twee wagens “TMF-CITA” – andere wagennummers
45304 – set met twee wagens “Transcereales”
45305 – set met twee wagens “Transcereales” – andere wagennummers
45306 – set met twee wagens “Soufflet”
45307 – set met twee wagens “Soufflet” – andere wagennummers
Alle setjes zijn ook verkrijgbaar met wisselstroomwielen, de artikelnummers worden dan 46300-46307

Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
Gewicht: 78 gram per wagen
Min. Radius: ik heb getest op 410 mm, kleiner heb ik niet en kan ik niet testen 
Koppeling: NEM-schacht, beugelkoppeling bijgeleverd
Prijs: afhankelijk van de winkelier 54,95 tot 74,95
Demontage: nvt
Zelf aan te brengen onderdelen: alles aangebracht af fabriek

Bronnen
http://www.goederenwagens.nl
http://www.railfaneurope.net
http://www.modeltrein-paradise.com

Fotoverantwoording
Foto’s van het model zijn van mezelf.
De grootspoorfoto is van André Schachtschabel

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2468
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2011, 15:39:46 »
Prachtige materieeltest! Maar er is wel degelijk iets te vinden Sander op de website. Deze hebben ze vanaf 10 januari online gezet.
Maar ik deel je mening dat het er nog magertjes uit ziet, en weinig info nog op te vinden is.

Ik merk nu ook op dat de grijze Transcereales met 'rode' opdruk uit tijdperk IV binnenkort geleverd gaat worden.  (y)

check: http://www.b-models.be/prod-graanwagon.html
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 15:47:58 door Thowra »
We're all riders on this train.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2011, 15:50:57 »
SUPERverslag 8)
Hoe is de bedrukkeing het TMF CITA logo? Ligt deze er echt op of netjes onder de blanke lak zal ik maar zeggen?
en hoe staan ze naast andere wagens? Kan je iets zeggen over verschil per merk? Komt deze er dan goed vanaf?
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2011, 17:12:01 »
Tijgher,

Hoe zijn ze in vergelijking tot de Matrix-wagens? Daar heb ik er ongeveer 15 van en het zou mooi zijn als het een beetje bij elkaar past. De Limarossi-wagens zijn nogal licht van gewicht. De Matrixen zijn redelijk zwaar en ook aardig gedetailleerd.

CKLX

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5653
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 18:24:09 »
Een mooi en duidelijk verslag waar ik in ieder geval(en waarschijnlijk meerder met mij) wat mee kan.

Het enige jammere en ik kom het wel eens vaker tegen, geen goede uitsparingen of te weinig uitsparing voor het model met koppeling. Snijden in de doos dan maar, maar daar wordt de verpakking niet "mooier" op.
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 17:06:51 »
Het enige jammere en ik kom het wel eens vaker tegen, geen goede uitsparingen of te weinig uitsparing voor het model met koppeling. Snijden in de doos dan maar, maar daar wordt de verpakking niet "mooier" op.
Dat ben ik met je eens. Ik vind het ook jammer om in de doos te snijden. Maar steeds de koppelingen uit de schachten te halen is ook niet echt handig. Dat is iets waar wel aandacht aan besteed mag worden.

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 17:14:53 »
Ik heb ook nog een vergelijkende test gemaakt tussen de wagens van B-Models, MaTrix en de oude en de nieuwe Rivarossi wagens. Deze test is ook al ingestuurd en zal binnenkort ook wel geplaatst worden.

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2011, 17:15:51 »
Treinen zijn er om te rijden, niet om in een doos te bewaren. evt in een vitrine kast als model.
En... Als je er toch niet mee zou rijden, nou dan hoeven er ook geen koppelingen aan.

Waarom zou je ze elke keer in de doos willen doen?

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5653
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2011, 17:31:47 »
Geheel niet mee eens. Een antwoord en een vraag waar je zelf ook een antwoord op kunt bedenken.

Voor de verder rest is de keuze aan ieder zelf.

Mijn keuze lijkt mij duidelijk.
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
    • Stuyteweg
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2011, 17:37:25 »
 ;D als ik al mijn materieel op de baan wil zetten moet ik er nog vijf banen bijbouwen (nee niet sporen....)

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2011, 17:37:59 »
Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik denk dat bijna iedereen wel eens een trein terug in het doosje doet. Ik heb bijna 400 goederenwagens. Die kan ik onmogelijk allemaal tegelijk op de baan laten staan. En als ze in de vitrine moeten, kan ik wel een aanbouw gaan maken om vol te hangen met vitrines. Dus reden genoeg zou ik zeggen. En het is een kleine moeite voor de fabrikanten om de opening een halve centimeter groter te maken.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5653
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2011, 17:48:33 »
Bij mij gaat alles terug in de dozen als ik uitgereden ben. Kan het niet kwijt op de baan en voor vitrines heb ik geen plaats. Dus beperkte keuze. Tevens vind ik als je met een model(en) wilt gaan rijden je niet eerst overal koppelingen moet gaan aanzetten.

En het is een kleine moeite voor de fabrikanten om de opening een halve centimeter groter te maken.

Dat vind ik dus ook. Een kwestie dat men even meedenkt.

Maar we wijken denk ik te ver af van het testverslag.
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2011, 12:59:09 »
@Mark Beekman: De opdruk van het logo zit er helemaal niet dik op. Hij is netjes onder de blanke lak weggewerkt, je ziet er niets van.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2011, 16:37:54 »
Zeer goed verslag Sander, complimenten en bedankt!

Ik zie uit naar de vergelijkingstest van deze wagens met soortgenoten van andere merken maar ook naar het verslag van de Brawa-ketels, absoluut nuttig!

Nogmaals dank,
MfG, Arjan

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:B-models graanwagens type Uapps, schaal H0
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2011, 13:01:05 »
Hallo,

Ik heb vanmorgen een mail gekregen van B-models met info, die ik jullie niet wilde onthouden. Ik weet niet of het hier op de juiste plaats is, als dat niet zo is, dan hoor ik het graag.

De 45300/45301 Maferi en de 45306/45307 Groupe Soufflet zijn uitverkocht. De 45302/45303 TMF Cita zijn sinds eind december leverbaar en de voorraden bij B-Models worden klein, dus die zal binnen niet al te lange tijd uitverkocht raken.

De 45304/45305 Transcereales is gewijzigd ten opzichte van de eerste aankondiging. Er waren wagens aangekondigd met het Transcereales logo in het moderne groen/geel. Het worden echter wagens met het logo in bordeauxrood. Deze rijden tegenwoordig ook nog zo rond, maar zijn al inzetbaar vanaf begin tijdperk 4. Deze twee setjes worden in de tweede helft van maart 2011 geleverd. De oorspronkelijk aangekondigde versie met groen/gele logo's zal later alsnog verschijnen.

Verder zijn voor de periode maart-mei 2011 de volgende nieuwe sets graanwagens gepland:

45308/45309 Set met twee graanwagens CITA. Wagenkleur is beige met een groot blauw CITA logo
45310/45311 Set met twee graanwagens CITA. Wagenkleur is grijs met een klein CITA logo in een geel vlakje
45312/45313 Set met twee graanwagens AMYLUM/CITA. Wagenkleur beige met een groot groen Amylum logo en een klein CITA logo in een geel vlak
45314/45315 Set met twee graanwagens CITA. Wagenkleur is beige met een groot blauw CITA logo en een klein logo van de NMBS

Plaatjes hiervan zijn op de deels vernieuwde website van B-Models te vinden.

Mvg, Sander