Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 19:50:16
Falcons Baan-Zonder-Naam door d.vanaalst
Vandaag om 19:41:13
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door MartinH0
Vandaag om 19:39:31
2 treinen samen stoppen niet op tijd door Timo
Vandaag om 19:38:42
Bahnstrecke 5867 door ArjanB
Vandaag om 19:36:27
Heen, En en Weer door Joran
Vandaag om 19:32:32
Baanbouw Bosje77 door Edgy
Vandaag om 19:30:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 19:27:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:20:27
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Ronald1974
Vandaag om 19:17:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:11:42
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 19:07:26
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Ascona
Vandaag om 19:05:08
Neutraal Moresnet in H0 door tijgernootje
Vandaag om 19:03:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:49:55
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door basjuh1981
Vandaag om 18:46:00
De Hondsrugbaan, H0 door tijgernootje
Vandaag om 18:45:59
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 18:43:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:36:33
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:35:30
Experimentele DAF 403 door Hans Reints
Vandaag om 18:22:30
VERPLAATST: Twee wissels, één motor? door Bert van Gelder
Vandaag om 18:16:14
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
Vandaag om 18:15:51
Twee wissels, één motor? door Pauldg
Vandaag om 17:51:03
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door erik2
Vandaag om 17:23:06
Reparatie van Fleischmann Profi wissels door phdirk
Vandaag om 17:07:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 17:04:43
MB-module: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 17:00:45
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
Vandaag om 16:49:13
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
Vandaag om 16:25:20
  

Auteur Topic: Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160  (gelezen 6872 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160
« Gepost op: 15 januari 2011, 14:59:40 »
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160
Door: Robert Wienesen
Nieuw materieel en dus tijd voor een nieuwe test, deze keer is het de beurt aan de Fccpps van Fleischmann welke zeer recent op de markt is gekomen.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De Fccpps is een twee-assige onderlosser welke tegenwoordig onderdeel zijn van Railpro-Voestalpine, een internationaal opererend firma met een hoodkantoor in het Oostenrijkse Linz. De wagens worden ingezet bij de spoorbouw en onderhoud en zijn bedoeld voor het vervoeren van ballast. De wagens, hoewel tegenwoordig ook ruim internationaal ingezet (in de verhuur aan de BLS AG bijvoorbeeld), vooral heel kenmerkend voor de Nederlandse sporen en zijn veelvuldig te vinden geweest rond de Betuwelijn en andere grotere infrastructuurprojekten.

Met de privatisering van de NS (1998) zijn de wagens naar Railpro gegaan, maar ze hebben daarvoor ook lange tijd met NS-vishaak rondgereden daar de huidige wagenconstructie al weer stamt uit eind jaren ’70 begin jaren ’80 van de vorige eeuw. Toen zijn de eerste Fccpps-en ontstaan vanuit een ouder type onderlosser, de zogenaamde Fds welke vanaf ca 1961 zijn gebouwd door Talbot (Aken). De codering Fccpps staat overigens voor een open stortwagen (F),  met gecontroleerde zelflossing  aan weerszijde en in de bodem (cc) en axiaal + onderlossend (pp) bij een maximale snelheidsinzetbaarheid van 100 km/h (s)

Het model:
Nou ja, het betreft eigenlijk modellen want we hebben het over 12 verschillend genummerde onderlossers in de alom bekende display-doos. Echter voor het gemak gooi ik alle wagens even op een hoop want eerlijk is eerlijk, de verschillende nummers zie je niet op een afstand in een rijdende N-trein. Maar dat natuurlijk terzijde…
Zo we nemen ze uit de verpakking (het bekende plastic doosje met een plastic velletje ter bescherming e.d.) en onderwerpen de wagen aan een inspectie. Eerste indruk, heel erg blauw en heel erg herkenbaar. Het modelletje maakt ook een relatief fijne indruk. Het onderframe is opengewerkt en de hele rambam aan rangeertreden en hekwerkjes is aanwezig. Alles in blauw en geen kleurverschil of plastic schijnsel.

De opschriften is zoals fleischmann betaamt loepzuiver, gelukkig zijn mijn ogen nog afdoende dus de loep gebruik ik niet maar de belangrijkste componenten van de beschrifting zijn prima leesbaar. Op de schuine vlakken van de grintbak (of hoe noem je zoiets), boven het frame, ontbreken echter een paar opschriften, vermoedelijk door de hoek van het vlak. Ook missen enkele gele appendages aan het frame, maar ik vermoed sterk dat deze eerder groen zouden zijn dan geel. Het blauw is namelijk behoorlijk sterk en dat zou een hele dikke klodder geel betekenen.
Het model is voorzien van een plastic grindlading welke de wagenbak afsluit en het metalen gewicht aan het oog onttrekt. Hetgeen een prima oplossing is om de wagens iets zwaarder te maken dan puur alleen plastic (15 gram is veel voor een 2-assertje). Jammer is wel dat het “grint” zo een enorme plastic look heeft gekregen. Dat betekent iig klussen voor de liefhebber. Overigens zit de de ballast wat hoog in de wagens waardoor het zwaartepunt wat ongelukkig ligt. Het gevaar van kantelen is reëel bij modelontsporingen.

Als laatste gimmick heeft het model nog bewegelijke stortkokers. Hierdoor varieert de hoek met de wagenonderkant. Het betreft geen functionele losinrichting maar het heeft wel wat. Kanttekening is wel dat het model hierdoor wat ongelukkig in de hand te nemen is. Ik heb al meermaals het gevoel gehad “wanneer breekt dit af”, maar dat komt persoonlijk door mijn tendens om wagens aan het chassismidden beet te pakken en niet aan de verdere opbouw.

Technische uitrusting:
Zoals het een moderne constructie betaamt zijn de wagentjes voorzien van NEM-schachten met standaard N-koppeling. Veel meer of minder zit er niet op of aan. Maar hier komt wat mij betreft ook gelijk het grootste bezwaar om de hoek kijken. De koppelingen zijn zeer fragiel en de hele constructie doet wat onbeholpen en kwetsbaar aan. Ze functioneren, maar ik vraag me af hoe ze zich houden onder belasting van een paar stevige hellingen icm met een grote sleep wagens (groter dan 12 dus). Voordeel is wel dat ze geen afbraak doen aan het frame, maar ja. Overigens is de ondelinge koppelafstand van de wagens wel redelijk fors, voor de standaard koppeling zit je op ca ½ centimeter, voor de profi op ca 3 mm.
Voor wat betreft de roleigenschappen, die zijn echt fantastisch. Geen aanlopers of iets dergelijks. Ze zijn hierdoor prima te combineren met bijvoorbeeld een V60-Oost (in de vorm van de ACTS 6002 van fleischmann) want deze trekt een sleepje van twaalf wagens zonder problemen over een horizontaal vlak. Overigens betekent dat een sleep van 180gr op een lokje van ca 45gr, maar als het zonder problemen rolt gaat dat dus prima. Ook tests met andere loks gaan prima.

Overigens het antwoord op de eerdere vraag mbt de hellingen, de wagens en hun koppelingen houden zich prima op de Boppardse hellingen, 12 stuks vormde geen probleem voor een Hobbytrain 189 en een Fleischmann BR E94/1020.

Verpakking:
Zoals eerder aangegeven worden de modellen geleverd in een zogenaamde display, hetgeen betekent dat de wagens apart verpakt zijn in een kartonnen omhulsel (kwaliteit waaibomen, na 3 keer openen was deze al kapot) en elk een aparte verpakking hebben van plastic. De set als geheel is genummerd als 822900, de afzonderlijke wagens nummeren daarop verder beginnende bij 822901.

Overige:
Doordat de wagens al jaren in dienst zijn, zijn deze prima te combineren met een keur aan Nederlands materieel. Zo kan gedacht worden aan een obligate 6400 (minitrix), een G1206 (Heren Piko, grijp uw kans met een strukton of ACTS versie), maar ook 1200 en 1600 zouden prima kunnen. Voor de buitenlandse rijders (zoals ik persoonlijk ben) zijn er ook nog een paar leuke combi’s te maken. Zo kunnen ze prima met een Kato Nohab (NEG versie), FLM’s MWB V100 (west) en een G2000 als we het over het Duitse spoorwegnet hebben en voor Zwitserland combineren ze prima met een Ae 6/6 (Fleischmann/Minitrix) en nog wat dieselspul van de BLS.

Voor wat betreft de kleur-varianten e.d. Het Vlaardingse Modeltreinexpress heeft al een setje Fccpps-en aangekondigd (2 delig, art.nr 84938) welke zijn voorzien als wagens voor tijdperk IV-V, dus met de bekende NS-vishaak. De wagens in deze set zijn inzetbaar vanaf ca 1998 hetgeen tijdperk V-VI betekent. Andere mogelijke varianten betreffen overigens de Strabag-Railpro, Voestalpine-Railpro, BLS-railpro, waterbesproeide losinrichtingswagens en de gele Spongebob-wagen (deze laatste behoeft wel een aparte modificatie in de vorm van een hekwerk bovenop de “grintbak”).

Conclusie:
Met een prijs van ca €27-29,- per losse wagen en 12 voor €329,- zit de prijs wat hoger als de gemiddelde wagen in een minitrix display. Daar staat tegenover dat het uiterlijk een prima model is dat een belangrijk bestandsdeel is voor de moderne spoorbouw en op zich over fantastische roleigenschappen beschikt. De kritische kanttekeningen zijn vooral te maken met betrekking tot de koppelingconstructie en gewichtsverdeling. Daar zet ik persoonlijk nog de wat wiebelige eigenschap in de hand (door de losinrichting). Alles tezamen zeg ik ruim voldoende tot goed.

Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Fccpps
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 8229 01 t/m 12, totale set onder 8229 00.
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof, wel verzwaard met een gewichtje.
Gewicht: 15 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs ≈€29,- (art.nr 8229 01-12), €329,00 (art.nr 8229 00)

Bronnen:
http://fleischmann.de/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fccpps