Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
Daan!
Vandaag
om 09:35:29
Echt micro, micro layouts
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:35:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 09:19:28
Module MOx
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:55:24
Update: baan in de tropen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:49:28
3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:48:01
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox
door
Duikeend
Vandaag
om 08:44:50
NS 6000 (in schaal 0)
door
peterha
Vandaag
om 08:43:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:25:09
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:51
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:03
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 07:56:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:23:08
Traxx software problemen?
door
Thom
Vandaag
om 01:15:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
24 september 2023, 23:15:33
Raadplaatje
door
Rody v. G.
24 september 2023, 22:54:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
CKLX
24 september 2023, 22:33:08
Buitenlust
door
Forever Rocofan
24 september 2023, 22:11:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
24 september 2023, 22:07:44
Esu SignalPilot 51840 programmeren
door
jodelo
24 september 2023, 21:53:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overlast
24 september 2023, 21:39:16
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
24 september 2023, 21:02:18
Modelspoor enquete
door
Peter van der Leek
24 september 2023, 20:55:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
RobK
24 september 2023, 20:48:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Pauldg
24 september 2023, 20:33:23
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
René 4312
24 september 2023, 19:38:31
Daz
door
gdh
24 september 2023, 19:04:25
Mehano Lint - Motorproblemen?
door
Fritsprt
24 september 2023, 18:47:21
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo
door
MartinH0
24 september 2023, 18:25:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
24 september 2023, 18:15:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160 (gelezen 7579 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160
«
Gepost op:
15 januari 2011, 14:59:40 »
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160
Door:
Robert Wienesen
Nieuw materieel en dus tijd voor een nieuwe test, deze keer is het de beurt aan de Fccpps van Fleischmann welke zeer recent op de markt is gekomen.
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De Fccpps is een twee-assige onderlosser welke tegenwoordig onderdeel zijn van Railpro-Voestalpine, een internationaal opererend firma met een hoodkantoor in het Oostenrijkse Linz. De wagens worden ingezet bij de spoorbouw en onderhoud en zijn bedoeld voor het vervoeren van ballast. De wagens, hoewel tegenwoordig ook ruim internationaal ingezet (in de verhuur aan de BLS AG bijvoorbeeld), vooral heel kenmerkend voor de Nederlandse sporen en zijn veelvuldig te vinden geweest rond de Betuwelijn en andere grotere infrastructuurprojekten.
Met de privatisering van de NS (1998) zijn de wagens naar Railpro gegaan, maar ze hebben daarvoor ook lange tijd met NS-vishaak rondgereden daar de huidige wagenconstructie al weer stamt uit eind jaren ’70 begin jaren ’80 van de vorige eeuw. Toen zijn de eerste Fccpps-en ontstaan vanuit een ouder type onderlosser, de zogenaamde Fds welke vanaf ca 1961 zijn gebouwd door Talbot (Aken). De codering Fccpps staat overigens voor een open stortwagen (F), met gecontroleerde zelflossing aan weerszijde en in de bodem (cc) en axiaal + onderlossend (pp) bij een maximale snelheidsinzetbaarheid van 100 km/h (s)
Het model:
Nou ja, het betreft eigenlijk modellen want we hebben het over 12 verschillend genummerde onderlossers in de alom bekende display-doos. Echter voor het gemak gooi ik alle wagens even op een hoop want eerlijk is eerlijk, de verschillende nummers zie je niet op een afstand in een rijdende N-trein. Maar dat natuurlijk terzijde…
Zo we nemen ze uit de verpakking (het bekende plastic doosje met een plastic velletje ter bescherming e.d.) en onderwerpen de wagen aan een inspectie. Eerste indruk, heel erg blauw en heel erg herkenbaar. Het modelletje maakt ook een relatief fijne indruk. Het onderframe is opengewerkt en de hele rambam aan rangeertreden en hekwerkjes is aanwezig. Alles in blauw en geen kleurverschil of plastic schijnsel.
De opschriften is zoals fleischmann betaamt loepzuiver, gelukkig zijn mijn ogen nog afdoende dus de loep gebruik ik niet maar de belangrijkste componenten van de beschrifting zijn prima leesbaar. Op de schuine vlakken van de grintbak (of hoe noem je zoiets), boven het frame, ontbreken echter een paar opschriften, vermoedelijk door de hoek van het vlak. Ook missen enkele gele appendages aan het frame, maar ik vermoed sterk dat deze eerder groen zouden zijn dan geel. Het blauw is namelijk behoorlijk sterk en dat zou een hele dikke klodder geel betekenen.
Het model is voorzien van een plastic grindlading welke de wagenbak afsluit en het metalen gewicht aan het oog onttrekt. Hetgeen een prima oplossing is om de wagens iets zwaarder te maken dan puur alleen plastic (15 gram is veel voor een 2-assertje). Jammer is wel dat het “grint” zo een enorme plastic look heeft gekregen. Dat betekent iig klussen voor de liefhebber. Overigens zit de de ballast wat hoog in de wagens waardoor het zwaartepunt wat ongelukkig ligt. Het gevaar van kantelen is reëel bij modelontsporingen.
Als laatste gimmick heeft het model nog bewegelijke stortkokers. Hierdoor varieert de hoek met de wagenonderkant. Het betreft geen functionele losinrichting maar het heeft wel wat. Kanttekening is wel dat het model hierdoor wat ongelukkig in de hand te nemen is. Ik heb al meermaals het gevoel gehad “wanneer breekt dit af”, maar dat komt persoonlijk door mijn tendens om wagens aan het chassismidden beet te pakken en niet aan de verdere opbouw.
Technische uitrusting:
Zoals het een moderne constructie betaamt zijn de wagentjes voorzien van NEM-schachten met standaard N-koppeling. Veel meer of minder zit er niet op of aan. Maar hier komt wat mij betreft ook gelijk het grootste bezwaar om de hoek kijken. De koppelingen zijn zeer fragiel en de hele constructie doet wat onbeholpen en kwetsbaar aan. Ze functioneren, maar ik vraag me af hoe ze zich houden onder belasting van een paar stevige hellingen icm met een grote sleep wagens (groter dan 12 dus). Voordeel is wel dat ze geen afbraak doen aan het frame, maar ja. Overigens is de ondelinge koppelafstand van de wagens wel redelijk fors, voor de standaard koppeling zit je op ca ½ centimeter, voor de profi op ca 3 mm.
Voor wat betreft de roleigenschappen, die zijn echt fantastisch. Geen aanlopers of iets dergelijks. Ze zijn hierdoor prima te combineren met bijvoorbeeld een V60-Oost (in de vorm van de ACTS 6002 van fleischmann) want deze trekt een sleepje van twaalf wagens zonder problemen over een horizontaal vlak. Overigens betekent dat een sleep van 180gr op een lokje van ca 45gr, maar als het zonder problemen rolt gaat dat dus prima. Ook tests met andere loks gaan prima.
Overigens het antwoord op de eerdere vraag mbt de hellingen, de wagens en hun koppelingen houden zich prima op de Boppardse hellingen, 12 stuks vormde geen probleem voor een Hobbytrain 189 en een Fleischmann BR E94/1020.
Verpakking:
Zoals eerder aangegeven worden de modellen geleverd in een zogenaamde display, hetgeen betekent dat de wagens apart verpakt zijn in een kartonnen omhulsel (kwaliteit waaibomen, na 3 keer openen was deze al kapot) en elk een aparte verpakking hebben van plastic. De set als geheel is genummerd als 822900, de afzonderlijke wagens nummeren daarop verder beginnende bij 822901.
Overige:
Doordat de wagens al jaren in dienst zijn, zijn deze prima te combineren met een keur aan Nederlands materieel. Zo kan gedacht worden aan een obligate 6400 (minitrix), een G1206 (Heren Piko, grijp uw kans met een strukton of ACTS versie), maar ook 1200 en 1600 zouden prima kunnen. Voor de buitenlandse rijders (zoals ik persoonlijk ben) zijn er ook nog een paar leuke combi’s te maken. Zo kunnen ze prima met een Kato Nohab (NEG versie), FLM’s MWB V100 (west) en een G2000 als we het over het Duitse spoorwegnet hebben en voor Zwitserland combineren ze prima met een Ae 6/6 (Fleischmann/Minitrix) en nog wat dieselspul van de BLS.
Voor wat betreft de kleur-varianten e.d. Het Vlaardingse Modeltreinexpress heeft al een setje Fccpps-en aangekondigd (2 delig, art.nr 84938) welke zijn voorzien als wagens voor tijdperk IV-V, dus met de bekende NS-vishaak. De wagens in deze set zijn inzetbaar vanaf ca 1998 hetgeen tijdperk V-VI betekent. Andere mogelijke varianten betreffen overigens de Strabag-Railpro, Voestalpine-Railpro, BLS-railpro, waterbesproeide losinrichtingswagens en de gele Spongebob-wagen (deze laatste behoeft wel een aparte modificatie in de vorm van een hekwerk bovenop de “grintbak”).
Conclusie:
Met een prijs van ca €27-29,- per losse wagen en 12 voor €329,- zit de prijs wat hoger als de gemiddelde wagen in een minitrix display. Daar staat tegenover dat het uiterlijk een prima model is dat een belangrijk bestandsdeel is voor de moderne spoorbouw en op zich over fantastische roleigenschappen beschikt. De kritische kanttekeningen zijn vooral te maken met betrekking tot de koppelingconstructie en gewichtsverdeling. Daar zet ik persoonlijk nog de wat wiebelige eigenschap in de hand (door de losinrichting). Alles tezamen zeg ik ruim voldoende tot goed.
Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Fccpps
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 8229 01 t/m 12, totale set onder 8229 00.
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof, wel verzwaard met een gewichtje.
Gewicht: 15 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs ≈€29,- (art.nr 8229 01-12), €329,00 (art.nr 8229 00)
Bronnen:
http://fleischmann.de/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fccpps
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Fleischmann Railpro Onderlossers “Fccpps” in 1:160