Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48

Auteur Topic: Starten  (gelezen 10526 keer)

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Starten
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2011, 16:01:45 »
Als je marklin afzet tegen puur de keuze van NS materieel dan kan je beter gelijkstroom nemen... toch ::)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2011, 16:07:49 »
Door de komst van het digitale tijdperk is het in feite allemaal een soort wisselstroom geworden, maar dan net even anders: digitaalstroom zullen we het maar noemen... :).
Zullen we dat maar niet doen.  :(

Door dit soort antwoorden blijven de verkeerde termen gebruikt worden.

Digitaal is GEEN wisselstroom. Er is maar 1 soort wisselstroom in de modelspoorwereld en dat is wat Marklin gebruikt.

En de term digitaalstroom bestaat al helemaal niet. Digitaalspanning is dan een betere benaming.
Digitaal is een soort van blokspanning waarin de digitale commando's voor de loks, wissels etc gecodeerd zijn opgenomen.

Het enige juiste is 2 rail digitaal (grotendeels met DCC protocol) en 3 rail digitaal (voornamelijk Motorola protocol).

Forumgenoot Klaas Zondervan heeft dat op zijn site mooi uitgelegd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Richey

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2011, 17:24:37 »
Leuk die link die je stuurt van Klaas zijn site... :)

Onder het kopje "Meten van digitale spanning" schrijft hij dat het geen gelijkspanning is, maar ook geen gewone wisselspanning. Hiermee bedoeld hij volgens mij toch dat het wel zeker wisselspanning is, echter met een pulsmodulatie er overheen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2011, 18:55:09 »
Nee dat bedoeld hij niet. Een gewone wisselspanning kan je namelijk met je multimeter gewoon meten. Een blokspanning niet. Daarom die hulpschakeling.

De plaatjes spreken voor zich. Daar is in de verste verte geen wisselspanning in te herkennen. Wel een blokspanning, vooral duidelijk te zien bij MFX en DCC.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2011, 19:55:10 »
Leuke discussie maar ik ga het in het begin toch maar gewoon houden op 2Rail digitaal. Ga ook zo beginnen met bouwen en rijden. Kan me later nog altijd werpen op de hele materie van wisselstroom en verschillende decoders/protocollen op een gelijkstroom baan. Ik denk dat wanneer je vanaf nul begint je niet te prestigieus te werk moet gaan......
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #20 Gepost op: 29 January 2011, 19:14:38 »
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels de eerste aanschaf gedaan; Roco startset 41306. Feit dat de muis draadloos is en je een flink aantal locs meer kunt laten rijden na verloop van tijd hebben me doen besluiten om niet met startset 41315 te beginnen. De set met E-loc 1833 met ICK rijtuigen valt in tijdvak V, ik heb uiteindelijk dan ook besloten om tijdvak IV + V te gaan rijden. Mijn uiteindelijke baan zal een Euregio baan worden, hoofdzakelijk Nederlands materieel aangevuld met Duits en Belgisch. Op die manier heb ik mezelf stukken minder beperkingen opgelegd wat denk ik het plezier zal bevorderen. Een baan(tje) louter tijdperk IVa Nederlands materieel vind ik dan ook meer iets voor op de langere termijn. Enfin, vandaag een multiplex plaat gehaald, schragen eronder, dit mag dan voorlopig als ondergrond voor de proefbaan gaan dienen. De rail-ovaal zal zsm uitgebreid worden. De aftrap is gemaakt en smaakt naar meer!

Gr.Martijn (y)

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #21 Gepost op: 29 January 2011, 19:34:24 »
Tja, dat idee had ik ook al.
Maar inmiddels ben ik meer dan 10 jaar bezig met de hobby,maar nog steeds geen serieuze baan.
En met het thema Zuid-Limburg (Maastricht-Geuldal)

En ook voor een starter een leuk thema.
Heel gevarieerd, met Belgisch, Duits en Nederlands materieel.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2011, 20:02:05 »
Hallo Jos,
Ik wil in de loop van dit jaar gaan beginnen met een serieuze baan, maar dan moet ik wel voldoende op peil zijn qua materieel en materiaal. In de afgelopen weken heb ik me behoorlijk zitten orienteren en zo kwam ik tot het thema Euregio IV+V. Lekker gevarieerd. Of ik een exacte kopie ga maken van een baan(vak) uit de Euregio? Denk het niet. Ik zal wel elementen terug proberen te laten komen die een Euregio karakter hebben. Maar jij meer dan 10 jaar bezig zonder serieuze baan? Dan ben je heel kritisch op jezelf als je het niet serieus noemt of je bouwt doodeenvoudig nog steeds niet? Heb je hier ergens een draadje lopen over je baan of je materieel?
Gr.Martijn

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2011, 20:20:07 »
Martijn.

Ik heb niet meer een draadje hier lopen over mijn baan.
Ik had eerst voor het thema: Station Maastricht gekozen, maar bij het begin van de werkzaamheden werd het me duidelijk dat het te groot zou zijn voor de oppervlakte wat ik te benutten had.
Waar ook nog eens bij kwam dat ik een eigen huis had gekocht, waardoor dit plan definitief de prullenbak in ging.

Nu ben ik dus druk bezig met de verbouwing van mijn huis, om de zolder geschikt te maken voor mn modelbaan.
En ik heb wel al een thema gekozen, maar is deels fantasie: Maastricht-Geuldal.
En de ligging van het station zal ongeveer tussen Maastricht en Meerssen zijn.
Het leuke hiervan is dat op deze plek echt een station gelegen heeft.
In 1853 heeft hier het aller eerste station van Maastricht geweest.
Buiten de stadsmuren van Maastricht, en wel op gemeentegrond van Meerssen.

Het tijdperk waar ik voor gekozen heb is V-VI.

Er bestaat wel een draadje van min materieel, maar ik vrees dat daar niet veel meer van klopt, want heel veel is verkocht geworden, en er is nieuw bijgekomen.
Ik weet alleen niet meer of het draadje nog bestaat.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #24 Gepost op: 29 January 2011, 22:25:24 »
Hallo Martijn,

Zuid-Limburg biedt inderdaad veel mogelijkheden qua materieel en het is ook nog heuvelachtig, hetgeen op de modelbaan wel van pas kan komen. Ik heb hetzelfde thema gekozen voor mijn modelbaan en rij met Nederlandse, Duitse en Belgische locs en treinstellen. Zelfs van het verdere buitenland rijdt er een enkeling (voorwaarde voor mij is dat het materieel ooit op Nederlandse rails heeft gereden of nog rijdt). Het vervolg maakt me benieuwd en als je een draadje opent in "Wat zijn we aan het bouwen" of zo zal ik het met belangstelling volgen. Op mijn site kan je al wat inspiratie opdoen.

Marc
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 22:28:15 door Marc Riswick. Reden: Haakje vergeten (oeps) »
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #25 Gepost op: 29 January 2011, 22:28:19 »
Jos,

Ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik loop al tien jaar te zeggen dat "ik weer ga starten" maar door allerlei factoren komt het er gewoon niet van. Vooral de tijd er voor hebben speelde een grote rol. Maar goed, nu dan defenitief gestart. Jammer dat je materieel niet meer te aanschouwen is hier. Misschien ga ik tzt een draad "Euregio" oid openen, kun je er actief aan deelnemen. Dat minder beperkingen opleggen aan je tijdperk bevestig je heel mooi met dat station dat je wilt gaan leggen tussen Maastricht en Meerssen. Precies dat is wat ik bedoel met die kenmerken; ik wil er zelfs dingen bij halen uit Luik-Visé maar ook dat moet nog allemaal vorm krijgen. M'n kop zit voorlopig voller -met ideen- dan m'n modelbaan  ;D

Gr.Martijn

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #26 Gepost op: 29 January 2011, 23:40:55 »
Ja Martijn, dat klopt helemaal.

Ik heb nu een aantal dingen opeen rijtje gezet waar het station aan zou moeten voldoen.
En daar is deze keuze op gevallen, bestaand ging niet. (zou teveel ruimte vragen)
Een bestaande locatie kan wel, en daar een fantasiestation op zetten wat de werkelijkheid redelijk benaderd.

Ook hier wil ik dan ook Zuid-Limburgse tinten in gaan verweken.
Maar dat zul je wel eens een keer lezen als het zover is dat de baan gebouwd mag worden.
Tot die tijd zalik effe opmn vingers moeten bijten.

Mischien eens een idee om eens samen te brainstormen? (waar kom je eigenlijk vandaan alsik vragen mag)

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #27 Gepost op: 30 January 2011, 09:25:09 »
Hallo Marc,

Exact, Zuid Limburg biedt vele mogelijkheden! Je kunt letterlijk en figuurlijk alle kanten op met je baan. En het vrij kunnen rijden met Nederlands maar ook Belgisch, Duits en eventueel nog ander materieel is natuurlijk prachtig. De voorwaarde die jij hanteert zal ik zeker ook hanteren (ik vind vrijheid/speelsheid prachtig maar het moet ook geen ratjetoe/niet-realistisch geheel worden). Ik had je site gisteren avond al vlug bekeken -vandaag wat uitgebreider-. Hulde; wat een geschiedenis, wat een baan, wat een site! Die ga ik regelmatig raadplegen. Heb je verder hier nog ergens een draad lopen over je activiteiten? Op het moment dat ik met concrete plannen (planning) ga beginnen zal ik daar zeker op dit forum uitgebreid over terug komen (kan nog een tijd gaan duren).

Gr.Martijn

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2011, 09:29:07 »
@Jos

Mischien eens een idee om eens samen te brainstormen?

Daarvoor heb ik deze draad geopend! Maar snap wat je bedoeld, en dat kan altijd!

Gr.Martijn

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2011, 15:56:25 »
Beste ,
Ik zit met een dilemma en vind hier op het forum of elders toch geen echt duidelijk advies (of kan dat niet vinden). Ben nu in het bezit van een Roco startset met Geoline Rails (dus met bedding). Ga nu verder uitbreiden maar moet ik dit nu gaan doen met de Roco Geoline rails (met bedding) of juist met de Roco Line 1.2 rails (dus zonder bedding).
Natuurlijk is de rail zonder bedding fraaier als je de bedding zelf gaat maken straks. Maar is de Geoline Rail MET bedding niet ook dusdanig goed te weatheren zodat een pracht resultaat op de baan zichtbaar is? Bovendien is het aanbod in diverse railtypen zonder bedding bij Roco groter dus lijkt deze laatste geschikter om straks grootser uit te pakken qua baan.
Waarmee kan ik het beste verder gaan? Wie heeft er ervaring met het weatheren en verder balasten van de Geoline Rail MET profiel?
Mvg
Martijn  (y)