Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Oude Märklintrein of nieuwe aanpak...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude Märklintrein of nieuwe aanpak... (gelezen 1393 keer)
Sttevenb
Nieuwe gebruiker
Oude Märklintrein of nieuwe aanpak...
«
Gepost op:
11 January 2011, 21:45:51 »
Hallo iedereen
Ben net nieuw op dit forum.
Door sindskort mijn oude Märklintrein van mijn opa zaliger geweest van de zolder te hebben gehaald is het opnieuw beginnen kriebelen.
Maar nu is mijn vraag ik heb een oude trein, maar zie het digitaal rijden toch meer zitten, en ik weet niet goed wat te doen de mogelijkheden zijn immers oneindig in dit wereldje. Wat zou het beste zijn? Dat ik gewoon ineens een volledig nieuwe set digitaal koop, om daar met te experimenteren of verder tollen met mijn locje en na een tijd vernieuwen, veranderen?
Grtz Steven
«
Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 23:10:51 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien.
»
Ronald81
Re:oude Märklintrein of nieuwe aanpak...
«
Reactie #1 Gepost op:
11 January 2011, 21:53:52 »
Dag Steven,
Dat zal een persoonlijke keus worden. Er zit misschien voor jou wel een grote emotionele waarde aan de trein van je opa. En die wil je misschien helemaal niet vernieuwen/ombouwen.
Persoonlijk zou ik zelf de voorkeur geven aan het helemaal opnieuw beginnen. Maar, dat is net zo'n persoonlijke keus.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik m'n eerste trein niet heb verbouwd, en dit waarschijnlijk ook niet ga doen. Er hangt iets te veel emotionele waarde aan...
Succes met je keuze maken.
Groet,
Ronald
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Jan-Peter
Bnlx treinendokter.
Re:oude Märklintrein of nieuwe aanpak...
«
Reactie #2 Gepost op:
11 January 2011, 23:30:16 »
Steven,
Zoals boven gemeld, dat zal een persoonlijke keuze worden.
Je zou eerst jezelf kunnen besmetten met het modelspoorvirus door actief te gaan spelen met het matriaal wat je van je opa hebt georven. Probeer uit te vinden wat je leuk en juist niet leuk vind met het huidige matriaal. Dit kost je niks en je zou beter instaat zijn bij een handelaar je wensen duidelijk te maken.
Bij de handelaar zal je dan een overvloed aan opties tegenkomen. Voorbeelden hiervan (met geen enkele bedoeling om kompleet overzicht te geven, dat kan volgens mij niet).
bv 1. Je opa had een zelfde smaak en mogelijkheden als jij die nu hebt. Je kan dan de spullen hergebuiken. Koop een digitale drie-rail start set (bijna alle startsets zijn digitaal bij Marklin), en bouw zelf of laat de loks van je opa ombouwen. Dat hoeft niet alle minuut, kan ook later, en kan een leuke aanvulling op de hobby zijn (zelf ombouwen, echt niet moeilijk).
bv 2. Je opa had een aardige smaak, maar de voorbeeldgetrouwheid is verder gegroeid. De nieuwe Marklin rails is wel aardig, maar twee rail lijkt je mooier. Dat je nu soms een electronische truukje moet uithalen, om op een klein oppervlak een willekeurig rail figuur te maken neem je op de koop toe. De markt levert wel een (beetje) groter aanbod aan rijdende modellen, en daar wil je van profiteren. Dan is het handig om dus een digitale twee-rail set te kopen, pas op dat niet alle start set in dit segment direct digitaal zijn. De treinen van je opa krijgen dan of een museale toekomst, of je verkoopt ze om de eerste kosten te drukken.
bv 3. Je merkt tijdens het spelen met de treinen van je opa, dat je of te weinig ruimte, of juist veel meer ruimte hebt. Je kan dan besluiten om in andere schaal digitaal te rijden. Schalen T (1:450) en Z (1:220) vallen practisch gezien af (kan wel maar met behoorlijke beperkingen). Schalen TT (1:120), N (1:160) zijn kleinere alternatieven voor hO (1:87), die nog met minder moeite digitaal te rijden zijn. Voor de grotere schalen OO (1:76 hoofdzakelijk Brits), O (1:45\1:43.5) en 1 (1:32) heb je een steeds groter wordende keuze in de modelspoorwinkels (fysiek en op internet). Deze schalen rijden zonder problemen digitaal. De meeste van de boven genoemde schalen zijn twee-rail, met de uitdagingen die daar weer aanzitten.
bv 4. Er zijn nogal wat tussen maten(schalen) die interresant kunnen zijn. Met name de weergave van smalspoor banen kan bevredigend werken. Deze schalen worden met een kleinere volg letter op de gewone schaal aangeduid. Een klein m betekend weergave van meterspoor; een kleine e het 60/70 cm spoor, en f de nog smallere sporen (<50 cm). De keuze hier is beperkt maar zeer gedetaileerd, en in bepaalde deel onderwerpen zelfs uitgebreid (alle wagens en lokomotieven van één maatschappy bv).
Op een beurs zie je bovenstaande modelspoor richtingen in allerlei vormen voorbij komen. Bezoek een beurs en praat met de mensen achter de banen. Echt, normaal bijten ze niet, en zijn ze wat blij om over HUN hobby te praten. Vraag, luister en bedenk zelf wat je wel of niet aantrekkelijk vind.
Kortom, zelf een bewuste beslissing nemen wat je wil. De keuze is nooit fout (vaud), en is niet in beton gezet. Na jaren kan je alsnog die andere keuze maken, en daar zijn heel wat voorbeelden hier op het forum te vinden (met bijzonder resultaat !).
Succes met spelen, bedenken, kijken en luisteren, je weet waar oa meer informatie kan vinden .... (ik zal je helpen www.B....oor.net
)
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
PS ik gebruik bewust geen AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom)in dit betoog. Digitaal is geen van beide.
«
Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 23:32:05 door Jan-Peter
»
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
StevenK
Re:Oude Märklintrein of nieuwe aanpak...
«
Reactie #3 Gepost op:
12 January 2011, 12:01:58 »
Dag naamgenoot
Ik ben zelf ook net nieuw hier en ik ga met fleischmann rijden.
Ik heb wel meteen een digitale set gekocht.
Belangrijk lijkt mij in ieder geval, dat je het na een maand/half jaar nog leuk vindt. (ik vindt het nog steeds leuk, ik laat zelfs me slaapkamer er voor verbouwen)
Probeer eerst een een tijdje de set die je nu hebt.
Als dan na een half jaar blijkt dat je al druk aan het bouwen bent geslagen, dan kan je definitief beslissen of je analoog of digitaal gaat.
Groet Steven
Sttevenb
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #4 Gepost op:
12 January 2011, 12:09:36 »
Bedankt voor de reacties al.
Het probleem nu is dat ik al genoeg gereden heb om te weten dat ik wil uitbouwen/vernieuwen. Want nu is het maar rijden met de sporen (0-vorm) en 1 locje die ik liggen heb. Eigenlijk zou ik ook het liefst digitaal 2-rail rijden. Zodat ik later meer keus zal hebben als ik iets nieuws koop. Maar ik zou het spijtig vinden dat ik met de trein die ik nu liggen heb niets meer kan doen. Ik denk dat ik gewoon een digitaal setje koop van Fleischman ofzo en dan later mjin Märklin ga ombouwen om daar ook digitaal met te rijden.
Alvast bedankt voor de hulp!
grtz
Ernest
«
Reactie #5 Gepost op:
12 January 2011, 12:43:32 »
Steven,
Uit je berichtje leid ik af dat je één trein van je opa hebt.
Ik ben intussen zelf al opa maar heb nog steeds één hele oude Marklin stoomloc terwijl ik tweerail digitaal rijdt.
Die oude lok kan ik maar niet weg doen. Ik weet niet waarom maar ik vind het gewoon zonde.
Daarom staat 'ie bij wijze van museum model op een apart (electrisch) gescheiden stukje baan vlak bij een station.
Hetzelfde heb ik gedaan met een oude Lima loc die ook niet meer rijdt.
Dat is dus ook een mogelijkheid om te doen wat je kennelijk graag wilt en toch die loc (of meerdere) van je opa te bewaren.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Sttevenb
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #6 Gepost op:
16 January 2011, 18:53:27 »
De knoop is gisteren doorgehakt!
Heb in de winkel een digitale roco set gekocht namelijk nr. 41320
Zeker al geen spijt van gehad.
Nu stil aan verder uitbreiden he zeker...
Nog eens bedankt voor alle tips!
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|