Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100  (gelezen 1381 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Gepost op: 11 January 2011, 20:41:44 »

Ik vroeg me af wat eventuele overeenkomsten cq verschillen zijn tussen de "west-duitse" DB V100 / BR211 en de ex-DR V100 ?
De opbouw van de huif is natuurlijk afwijkend, maar vraag me vooral af of ze mogelijk hetzelfde basis chasis delen of bv andere maatvoeringen / delen.

Zoeken via google en wikipedia heeft me nog niet veel meer duidelijkheid verschaft.
Kan iemand van jullie hier wellicht wat duidelijkheid geven ?

BVD

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2011, 21:31:05 »
De Oost-Duiters deden een beetje de West-Duitsers na, maar dan 5 tot 10 jaar later. De V100-ost is qua inzet (lichte personentreinen en goederentreinen) vergelijkbaar met de V100-West (Br 211/212/213). Dus ze delen dezelfde naam en de motorvermogens zullen in de buurt komen, maar verder zijn ze qua onderdelen niet uitwisselbaar. Het antwoord is dus nee.

Zowel de V100-Ost als V100-West worden door Alstom de laatste 10 jaar wel voorzien van nieuwe motoren, opbouw etc. Je ziet de V100-ost door heel Nederland rijden. Het zal me niet verbazen als daar qua techniek wel identieke materialen worden gebruikt.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2011, 23:18:38 »
Het zijn volstrekt eigen ontwerpen, met alleen dezelfde basisgedachte.

Je weet dat Oost-Europa deel uitmaakte van het communistische machtsblok, en de BRD onderdeel was van de westerse landen? En dat technologische uitwisseling tussen die landen niet echt een optie was?
Men hield elkaar wel in de gaten (nogal, zelfs) maar samenwerking op het gebied van de bouw van locs was niet echt een optie. Het is ook niet voor niets dat de verdieseling in de DDR pakweg tien jaar achterliep op het Westen: er was vrijwel niets meer in het oosten, men moest zo'n beetje alles nieuw ontwikkelen. En dat kostte tijd.