Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
Vandaag
om 18:22:47
3d printen van ns daglichtseinen
door
Stootjuk
Vandaag
om 18:22:37
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 18:18:23
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 18:06:52
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:06:36
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 18:05:43
Au bord de la Cèze
door
Benelux795
Vandaag
om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:38:42
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
Dennis1984
Vandaag
om 17:37:27
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 17:37:14
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
Vandaag
om 17:33:34
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 17:09:21
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:59:39
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Aartoscar
Vandaag
om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 16:45:47
website Uhlenbrock onbereikbaar
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 16:33:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
Vandaag
om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:43:11
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 12:46:53
Stroomdetectie issues.
door
guy1846
Vandaag
om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:46:48
Treinen willen niet meer rijden
door
juffrouwjannie
Vandaag
om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:17:05
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht
door
stoombr38
Vandaag
om 12:03:17
LS Models 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:44:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100 (gelezen 1450 keer)
MB6400
Offline
Berichten: 750
DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
«
Gepost op:
11 January 2011, 20:41:44 »
Ik vroeg me af wat eventuele overeenkomsten cq verschillen zijn tussen de "west-duitse" DB V100 / BR211 en de ex-DR V100 ?
De opbouw van de huif is natuurlijk afwijkend, maar vraag me vooral af of ze mogelijk hetzelfde basis chasis delen of bv andere maatvoeringen / delen.
Zoeken via google en wikipedia heeft me nog niet veel meer duidelijkheid verschaft.
Kan iemand van jullie hier wellicht wat duidelijkheid geven ?
BVD
Gelogd
arentjan
Offline
Berichten: 228
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
«
Reactie #1 Gepost op:
11 January 2011, 21:31:05 »
De Oost-Duiters deden een beetje de West-Duitsers na, maar dan 5 tot 10 jaar later. De V100-ost is qua inzet (lichte personentreinen en goederentreinen) vergelijkbaar met de V100-West (Br 211/212/213). Dus ze delen dezelfde naam en de motorvermogens zullen in de buurt komen, maar verder zijn ze qua onderdelen niet uitwisselbaar. Het antwoord is dus nee.
Zowel de V100-Ost als V100-West worden door Alstom de laatste 10 jaar wel voorzien van nieuwe motoren, opbouw etc. Je ziet de V100-ost door heel Nederland rijden. Het zal me niet verbazen als daar qua techniek wel identieke materialen worden gebruikt.
Gelogd
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd
timtrein
Offline
Berichten: 2094
Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
«
Reactie #2 Gepost op:
11 January 2011, 23:18:38 »
Het zijn volstrekt eigen ontwerpen, met alleen dezelfde basisgedachte.
Je weet dat Oost-Europa deel uitmaakte van het communistische machtsblok, en de BRD onderdeel was van de westerse landen? En dat technologische uitwisseling tussen die landen niet echt een optie was?
Men hield elkaar wel in de gaten (nogal, zelfs) maar samenwerking op het gebied van de bouw van locs was niet echt een optie. Het is ook niet voor niets dat de verdieseling in de DDR pakweg tien jaar achterliep op het Westen: er was vrijwel niets meer in het oosten, men moest zo'n beetje alles nieuw ontwikkelen. En dat kostte tijd.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100