Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Intellibox/remgenerator  (gelezen 3449 keer)

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Intellibox/remgenerator
« Gepost op: 09 January 2011, 21:16:17 »
We hebben pas een Intellibox(65050) van Uhlenbrock aangeschaft voor onze baan.
Nu wil het geval dat hij niet werkt op onze baan.
We hebben een remgenerator van Lenz, Die bestaat uit de onderdelen;lz 100(centrale),lv 100(versterker), lc 100(ontvanger Arnold dig.)en de lg 100 (de remgenerator).
De Intellibox wilden we via het Lenz gebeuren laten werken maar dat werkt dus niet.
In de beschrijving kan ik er niets over vinden of dit wel of niet kan. Het heeft alvast wel gewerkt met een Arnold centrale via Lenz.
Wie kan ons met dit probleem helpen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8815
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2011, 21:19:20 »
Je hebt nu twee centrales in je baan zitten... de Intellibox en de Lenz... Dat gaat niet samen.... Waarom wil je overstappen van Lenz naar de intellibox?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2011, 21:23:15 »
Sorry even vergeten maar de centrale van Arnold is daar wel tussen uitgehaald.
De Intellibox is aangeschaft (door een ander waar ik samen mee de baan bouw) omdat daar een hoop mee kan.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2011, 21:26:23 »
Wat ik hier uit begrijp is dat de centrale van Lenzretussen uit moet?
Maar waarom werkt dat dan wel als de centrale van Arnold eraan zit dan?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8815
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2011, 21:45:37 »
Maar... ik denk dat je een ander probleem hebt... Volgens mij is de versterker van Lenz is niet te gebruiken bij de intellibox... Dit omdat de lenz booster een H-bridge-booster is en de Intellibox is een common-ground-systeem. Zie voor wat meer info ook hier: Intellibox werkt niet goed samen...

Maar je je kan je remgenerator volgens de handleiding gewoon tussen de booster aansluiting (CDE-aansluiting op de intellibox) en een tweede trafo met versterker zetten (ook met CDE-aansluiting) dan moet het werken.

Ook even gekeken naar de handleiding van de Lenz LC100 die maakt van je Arnold-centrale niet meer dan een handregelaar... maar dan moet je dus alle loks op 14 rijstappen hebben en niet hoger adres dan 99.... Waarschijnlijk staat de intellibox nu op 28 rijstappen...

Maak anders even een schets hoe het een en ander is aangesloten... dat maakt het meestal wel wat duidelijker :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2011, 21:06:25 »
Bedankt Ronald.
Ga het morgen geljik proberen en hoop dat het werkt.

Hans (y)

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 14:22:12 »
Beste Ronald,

Heb nog niet geprobeerd wat jij beschreven hebt, ben te bang hiermee wat sloop. Ik begrijp ook niet precies wat ik in dit gebeuren precies weg moet laten. Ik heb daarom geprobeert een schema te maken wat je hopenlijk begrijpt, ik ben niet zo goed thuis in elektronica.

Bvd Hans.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 14:27:50 »
Hierbij nog een link naar de afbeelding zodat het misschien beter te zien is.
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8815
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 14:33:43 »
Heb nog niet geprobeerd wat jij beschreven hebt, ben te bang hiermee wat sloop. Ik begrijp ook niet precies wat ik in dit gebeuren precies weg moet laten. Ik heb daarom geprobeert een schema te maken wat je hopenlijk begrijpt, ik ben niet zo goed thuis in elektronica.


Een mooie schets

Je sloopt hier niets mee als je de Arnold centrale alleen vervangt door de IB... dan moet je de rest ook laten zitten. Dan zou het gewoon moeten werken. Je zal de IB wel op alleen DCC-protocol moeten zetten en op alleen 14 stappen. Nu zal het motorola en DCC zijn... dat zal de LC100 wel niet begrijpen Motorola en DCC tegelijk.

Het blijft raar om een "dure" IB als handregelaar te gaan gebruiken maar dat is natuurlijk jouw keuze.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 14:35:55 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 16:16:02 »
Is die verandering van stappen dan bedoeld voor de IB?
Ik dacht dat je dan de stappen in de loc veranderde en niet in de IB? Er is ons nog wel eens verteld dat met het veranderen van de stappen je de functies van de loc kan veranderen.
Nog een vraagje? Waarom wordt er overal benadrukt dat het spul door 2 verschillende trafo`s gevoed moeten worden en dat het niet met 1 kan/mag?

Groet Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 16:29:33 »
Sorry even vergeten maar de centrale van Arnold is daar wel tussen uitgehaald.
De Intellibox is aangeschaft (door een ander waar ik samen mee de baan bouw) omdat daar een hoop mee kan.

Wat wil je er dan mee?
Zoals Ronald al schreef zou je de IB nu schakelen als een handregelaar. Daarmee gebruik je de meeste mogelijkheden dus niet en is de aanschaf nogal zinloos geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Slimpie

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2011, 21:10:38 »
Of de aanschaf zinloos is wil ik het nog niet eens over hebben, ik heb hem niet persoonlijk aangeschaft maar dat heeft iemand anders gedaan. Maar voorlopig zitten we met een apparaat die volgens een winkelier die zo omgeruild kan worden met de Arnold centrale wat niet zo blijkt te zijn. Heirbij heb ik ook nog geen antwoord op het stappen verhaal en de 2 trafo`s, Dus weet iemand het antwoord hierop?

Groet Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2011, 21:42:46 »
Het aantal rijstappen wordt zowel in de locdecoder als in de centrale voor ieder adres vastgelegd.
In jullie opstelling is de Lenz LZ100 nog altijd de besturende centrale. Ik weet niet hoeveel rijstappen die kan leveren. Dat is afhankelijk van de softwareversie. De LC100 kan volgens de gebruiksaanwijzing maar 14 rijstappen doorgeven. Dat maakte voor die oeroude Arnold Centrale niet uit, want die kende ook niet meer dan 14 rijstappen. De IB kent in DCC echter 14, 28 of 128 rijstappen. Vermoedelijk moet je die dus op 14 rijstappen instellen wil de LC100 snappen wat de bedoeling is.

Het ontwerp van de IB is ook al ruim 10 jaar oud, maar vermoedelijk wil je nu een centrale als rijregelaar gebruiken die meer in zijn mars heeft dan de opstelling waaraan hij wordt gekoppeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8815
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2011, 21:44:49 »
Het antwoord op de twee trafo's staat eigenlijk al gegeven... het zijn geen twee trafo's maar twee verschillende soorten versterkers (Boosters) De Intellibox heeft namelijk een Common Ground principe en Lenz een H-bridge-principe. Daarom moet je dus 2 trafo's gebruiken die allebeide een één versterker (booster) voeden. In de IB zit al een versterker op basis van het Common Ground-principe.

Die twee systemen tegelijk in één baan gebruiken kan tot problemen leiden. Je kan beter of een common ground of een H-bridge systeem gebruiken.

Het stappenverhaal: De LC100 kan alleen maar 14 stappen aan... en geen 28 of meer stappen... Daarom moet je alle loks die in je IB zet met 14 stappen in de database van de IB invoeren. En je zet de IB op alleen DCC-mode waarbij Motorola-protocol is uitgezet.

Of je treinen met dan nog willen rijden als in de decoder 28 stappen staan is mij even onduidelijk... Zelfde geldt voor de functies. De IB kan tot een bepaald aantal functies aansturen of de LC100 dat dan ook kan omzetten is even onduidelijk.

GRoeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 09:48:29 door Ronald Koerts. Reden: typo »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Intellibox/remgenerator
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2011, 08:53:54 »
Het wordt nodeloos ingewikkeld zo.
Volgens mij kan je het beste doen wat Ronald al eerder suggereerde: de IB als centrale gaan gebruiken. De IB heeft een DCC boosteruitgang. Daarop kun je die LG100 en twee keer LV100 aansluiten op dezelfde manier als ze nu op de LZ100 zijn aangesloten.
Ik vraag me af of je voor de IB per se een aparte trafo nodig hebt, als je de ingebouwde versterker toch niet op de baan aansluit. Aan de andere kant heb je dan ook maar een klein trafootje nodig. Waarmee werd die Arnold centrale gevoed?
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 09:46:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.