Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:09:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21

Auteur Topic: H0 baan Ito  (gelezen 6531 keer)

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
H0 baan Ito
« Gepost op: 06 January 2011, 21:00:24 »
Eindelijk is de bouw werkelijk van start gegaan. De onderbouw staat al deels vanaf maart te klaar, maar onder andere de geboorte van onze dochter gaf enige vertraging. (NS niet vreemd zullen we maar zeggen. ;))

Het baanplan heb ik hier al eens tentoongesteld en verbeterd.

Zoals in bovengenoemd draadje al gezegd ga ik de spanten en achtergrondmontage / frieslijst uit een geheel maken. Inmiddels heb ik gevonden waar ik dit idee vandaan heb. Klik

De eerste sectie is voorzien van de spanten en ook de eerste rails is gelegd. In tegenstelling tot eerder genoemd ga ik ook voor nivo 0 Tillig Elite gebruiken. De wissels in het schaduwstation zijn bouwpakketten van hetzelfde merk.

De volgende stap is de westelijke sectie, zodat de twee buitenste sporen van het schaduwstation kunnen worden gelegd.

Aan het einde van de bouwavond kon ik het niet laten om de nieuwe 2417 de eerste meters te laten rijden. ;D

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0 baan Ito
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2011, 21:28:24 »

Zoals in bovengenoemd draadje al gezegd ga ik de spanten en achtergrondmontage / frieslijst uit een geheel maken. Inmiddels heb ik gevonden waar ik dit idee vandaan heb. Klik

Mvg,

Ito

Ah... dat idee! Prima kerel (y) ;)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2011, 22:10:40 »
Dat idee zal zeker goed zijn ;D

Leuk dat je gaat bouwen, had je baanplan draadje al stilletjes gevolgd.
Ik blijf je volgen (y)
Succes!

Moeilijk te weerstaan hè, om ''even'' te rijden

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2011, 18:09:28 »
@Ronald:

wilde je gisteren net antwoord sturen toen je het zelf al gevonden had! Is het jouw bevallen? Ik denk dat de frieslijst zelf uit hardboard gemaakt gaat worden, dus veel gewicht komt er niet echt aan. Over de verlichting moet ik nog nadenken  ??? , tl armaturen zullen denk ik wat te zwaar worden. 

@Marthyn:

Leuk dat je me tot nu gevolgd hebt. Ik moet bekennen dat ik ook een stille volger van jouw draadje geweest.  (y) Ben benieuwd hoe het bij jou gaat worden!

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2011, 18:13:56 »
Haha, wat leuk!
Ja daar ben ik zelf ook benieuwd naar ;D Hopelijk kan ik volgende maand beginnen..

Ik denk dat je Tl-armituren makkelijk kan gebruiken. maar ik zou wel een balk aan de binnenkant van de, hoe zal ik het noemen... spanten doen. Dan is het net wat steviger. Of iets van een ijzeren hoeklijn ofzo. Maar geloof me, het kan best veel dragen.

Zo dus bijv.

Maar dat kan je het beste aan Ronald vragen, die heeft er al ervaring mee, die kan je ook vertellen wat je er wel en niet mee kan doen.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2011, 18:24:07 »
Nou, als het 9 mm plaat is kunnen een aantal van die U-tjes best wat hebben. Zeker een tl want die weegt niet veel. Wel op letten dat je hem deugdelijk vastzet.... (zie hier ;)). Of die extra spantjes nodig zijn betwijfel ik maar kwaad kan het uiteraard nooit :)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2011, 18:29:57 »
Nja dat ligt er dus aan hoe dik het hout is. Het ziet er niet dik uit, maar op foto's lijken veel dingen bedrog.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2011, 18:41:37 »
Op de foto te zien schat ik 9 mm. Ito? :)

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2011, 18:49:37 »
Ja inderdaad 9mm. Ik heb met de hand geprobeerd hoeveel kracht er nodig is voor het doorbuigt en dat viel me mee. Om de achterplaat goed te kunnen monteren komt aan de achterkant rechtop tegen de spant nog een balkje van 27x27 of 44x44. De maat ga ik in het werk proefondervindelijk vaststellen.

Mvg,

Ito

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2011, 08:49:56 »
Gisteravond weer een klein beetje gedaan. Door verjaardagen en andere verplichtingen schiet het niet zo hard op als ik zou willen, maar dat mag de pret niet drukken.

Na de sectie linksboven is ook de linker sectie van spanten voorzien. Tegen de tijd dat de zichtbare sporen hierop gelegd worden ga ik hier het exacte profiel uitzagen.

Verder zijn de bekende blauwe platen geplakt en kan uitgetekend worden waar de sporen komen.

Tot nu toe is dit het resultaat. Waarschijnlijk ga ik vanavond weer wat sporen leggen.

Op deze laatste foto is ook te zien hoe het eerste balkje aan de spant vastzit. (4e spant van links.) Ik heb hem eerst aan de U-spant gemonteerd om even te kijken hoeveel de uithang nou werkelijk kan hebben; ruim voldoende voor het doel.  (y)

Mvg,

Ito

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2011, 22:13:19 »
Gisteravond heb ik de eerste twee opstelsporen van het schaduwstation afgemaakt. Dit schaduwstation bestaat uiteindelijk uit drie opstelsporen en een inhaalspoor. De reden hiervoor is dat dit mijn eerste baan is die ik met Koploper ga besturen en eerst een kleine testbaan wil hebben. Als alles goed loopt, worden de andere twee sporen aangelegd en vervolgens de rest van het onderste niveau.

Omdat ik toch weer het rijden niet kan laten (in het kader van testen uiteraard  ;D) is alles even snel aangesloten in de vorm van een bord spaghetti.

Dit moet toch nog weer los omdat de bezetmelddecoders nog moeten worden aangesloten. Deze zijn besteld en verwacht ik deze week nog binnen. Tegen die tijd zal ook dit netjes worden aangesloten en ook dit komt dus weer goed.

Vanavond heb ik de kou maar weer eens getrotseerd en een avondje in de garage doorgebracht. Ik heb daar onder andere het hout voor de sectie voor het raam (de rechter sectie van het baanplan) gezaagd.

Deze sectie zal ik als het een beetje meezit van de week nog in elkaar zetten. Als het een beetje meezit komt deze week ook de interface voor de Multimaus op de pc binnen. Met een beetje geluk kunnen we dus van het weekend met Koploper gaan stoeien.

Mvg,

Ito

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2011, 19:39:54 »
Hallo

Ben benieuwd naar hoe het wordt.
Ik ben nu ook aan het puzzelen met de constructie van mijn baan.

Olaf

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2011, 22:00:42 »
Het ontwerp maken vond ik tot nu toe nog wel het lastigst. Nog is het niet helemaal niet naar m'n zin. Maar met mijn bouwtempo zal het nog wel even duren tot ik aan het bovenste niveau toe ben.   :-[

Dit keer geen foto's, maar toch een kleine mijlpaal te melden:Gisteren kwam de S88XpressNet-dinges binnen en die heb ik gelijk in elkaar gezet met als resultaat dat vanavond de Sik de eerste meters onder Koploper heeft gereden.  (y) Weliswaar niet automatisch omdat de bezetmelders nog niet zijn aangesloten maar het feit dat het handmatig wil geeft wel aan dat stap 1 genomen is.

Mvg,

Ito

Ito

• Offline Offline
    • Mijn site
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2011, 21:50:33 »
Zo, wordt toch weer eens tijd voor een update.

Bouwkundig zit de volgende sectie in elkaar. Het gaat om de rechter sectie in het plan. Omdat deze sectie voor het raam en een radiator zullen de poten niet worden weggewerkt. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de radiator blijft doen waar die voor bedoeld is.
Daarom zullen de poten van deze sectie worden geschilderd. Inmiddels hebben ze de eerste grondlaag.

Technisch is er ook wat vooruitgang geboekt. Nadat de vorige keer de S88XpressNet het al deed zijn ook de eerste terugmeldingen aan Koploper gedaan. De wissels zijn nog niet aangesloten, dus daar kunnen we nog geen gebruik van maken. Wel pendelt de trein nu automatisch heen en weer tussen twee blokken. Ook het ijken van de snelheid is goed gelukt.

In eerste instantie vond ik dat de Sik nogal schokkerig optrok.  ??? Je kon echt de verschillende stappen bij het optrekken onderscheiden. Nadat ik de optrek- en afremvertraging iets heb verhoogd, rijdt het als een vloeitje.  (y)

Mvg,

Ito

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2011, 21:54:49 »
Netjusss!!!!!!
Leuk hea, als de eerste meter gereden kunnen worden ;D

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram