Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
  

Auteur Topic: Verlichting op zwitserse rangeerloks  (gelezen 5044 keer)

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Gepost op: 04 February 2007, 14:33:29 »
Op Zwitserse rangeerloks zie je vaak (of mss wel altijd) op de middelste lamp een V-teken staan.
Wat is hier de betekenis van?




groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 04 February 2007, 14:35:03 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

HarryS

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2007, 16:24:37 »
Hallo,

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar ik geloof, dat de V aangeeft,
wat de voorzijde is van de lok. Bij rangeerwerk is van belang wat de voorkant is en dat wordt met een V in de bovenste lamp aangegeven.

groetjes,

Harry STipkes

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2007, 16:33:47 »
Zou het zo simpel zijn?
En brandt die lamp dan ook gewoon?


Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

HarryS

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2007, 20:48:48 »
Ik denk het wel. Zeker 's avonds/'s nachts moet het ook zichtbaar zijn.

Harry Stipkes

HarryS

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2007, 21:27:54 »
Ben ik weer.

Hier zie je de voorzijde van rangeerlok Ee 3/3 16428:

Hier zie je duidelijk de V op de bovenste lamp (net als op de Ee 6/6 op jouw foto)
En hier zie je de achterzijde:

Beide foto's van de 16428 in Chur.
Bij deze lok heb overigens geen lichtwisseling gezien zoals op het Märklin model 36330.

Groetjes

Harry Stipkes

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2007, 21:34:21 »
Bij rangeerwerk is van belang wat de voorkant is en dat wordt met een V in de bovenste lamp aangegeven.

Maar waarom is dit van belang?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2007, 21:37:01 »
Bij deze lok heb overigens geen lichtwisseling gezien zoals op het Märklin model 36330.

Nou is het natuurlijk wel zo dat het in het echt altijd echt is. ;D Model hoort te volgen en niet andersom... Vaak is men gewoon te lam om de verlichting te wisselen. In model is dat slechts in digitaalbedrijf te realiseren door de verlichting apart te schakelen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HarryS

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2007, 21:58:25 »
Swissfan,

Waarom?
1 het is voorschrift. Dat staat in de dienstvoorschriften van de Zwitserse spoorwegen
2 voor het personeel is te zien wat vooruit is. Als de kant zonder de V naar je toe komt rijdt de lok dus achteruit.

Als machinist moet je dus weten wat je voorkant is.
Als je de opdracht krijgt om vooruit te rijden, rijd je dus met de V naar voren toe. Andere mensen zien dan ook....hij rijdt vooruit.
Als de V er niet op zit, Hoe moet je dan weten wat de voorkant/vooruit is??
Nou is dat op een Ee 3/3 wel enigszins te zien, De lok heeft een korte en lange neus. (niet dat dat veel scheelt)
Op een Ee 6/6 is dat lastiger te zien.

Harry Stipkes

HarryS

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2007, 22:16:30 »
hey Stig,

Als model het voorbeeld hoort te volgen......vraag ik me af waarom Márklin er toch lichtwisseling heeft ingebouwd. Elke keer de verlichting aanpassen aan de rijrichting is natuurlijk ook een beetje kolder. Ben je drukker met verlichting aanpassen dan met rangeren, volgens mij.


Harry Stipkes

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2007, 22:22:56 »
Da's duidelijk, maar dan vraag ik me alleen nog af of die V-lamp verlicht wordt.
Ik heb pas een Ee6/6 van hobbytrain (61660)aangeschaft en daar is het ledje van de V-lamp overbrugd.
Ik weet niet of dit nu wel de bedoeling is.

Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2007, 11:43:15 »
Misschien is het ledje doorgebrand en heeft men zo het probleem opgelost dat anders geen eentje meer brandde.

Het is idd zo dat de V "Vorwärts" betekend, dus voorkant. Dit signaal is gekomen nadat de stoomloks als rangeerlok uitgedient hebben. Daar was altijd de schoorsteenkant voor, maar omdat de nieuwe elektrische loks dit markante detail niet hadden, heeft men dat met een "V-schijf" opgelost. Gewoon een schijf die men dus voor de lamp zet. Deze moet men weghalen kunnen voor als de lok op de Strecke fahrt. Daar moet men met drie witte lampen rijden.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2007, 17:54:47 »
Ik denk niet dat het ledje doorgebrand is maar dat de vorige eigenaar een perfecte kopie van de werkelijkheid wilde maken.
Want ik begrijp uit jouw verhaal (Bas), dat tijdens rangeren deze lamp verduisterd is.
Dan is mijn vraag helemaal beantwoord.

Iedereen heel hartelijk  bedankt :D
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

modelspotter

  • Gast
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2007, 00:32:00 »
1 het is voorschrift. Dat staat in de dienstvoorschriften van de Zwitserse spoorwegen
2 voor het personeel is te zien wat vooruit is. Als de kant zonder de V naar je toe komt rijdt de lok dus achteruit.

Aanvulling
In het Zwitserse seinreglement R 312.1 is aangegeven dat de rangeerseinen gegeven door een rangeerder moeten uitgaan van de locomotief, maar omdat bij locs met twee neuzen niet duidelijk is wat de voorzijde is, wordt dat aangegeven met een V.

In Nederland was dat bij het rangeren tot 28-3-1981 (24.00uur) ook zo, in het Nederlandse SR was dan ook aangegeven wat de voorzijde was bij tractievoertuigen.
Bij stoomlocs daar waar de schoorsteen zit, bij diesellocs de neus (bij de serie 2000 was sprake van twee gelijke neuzen en daarom was aan een kant een witte streep op een van de neuzen aangebracht ten teken dat dat de voorkant was), bij elocs en treinstellen is de voorzijde de bediende zijde.

Bij treinbewegingen (dat was/is iets anders dan een rangeerbeweging) moest worden uitgegaan van de rijrichting.

Dat leverde problemen op want als bijvoorbeeld een hoofdconducteur een trein moest laten oprijden (na overwegbewaking) dan diende hij zich te realiseren dat het om een trein ging, was het echter een rangeerdeel dan moest naar de stand van de loc worden gekeken en eventueel het teken achteruit worden gegeven terwijl het rangeerdeel naar zijn mening 'vooruit' ging. Heel verwarrend: bijvb. een trein van Beekbergen naar Apeldoorn met een 23-er met tender voor. Tot Apeldoorn was het een trein en gaf je het sein vooruit, bij het emplacement werd het een rangeerdeel en moest je het sein acheruit geven (voor dezelfde trein...).
NS nam dus op 29-3-1981 het Duitse systeem over. Dat wil zeggen dat toen werd uitgegaan van de plaats van de rangeerder:

naar mij toe of van mij vandaan

en NIET vooruit of achteruit,  en dat voor alle bewegingen.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 09 February 2007, 00:38:20 door modelspotter »

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2007, 22:53:12 »
Nee Swiss fan

Dit licht brand wel degelijk, de V is uit de schijf uitgestanst, zoals je bij je Ee 6/6 zien kan. Ik zie dan mooi de V branden.

Overigens zie je de moderne Am 843 met witte schijven voor de lampen rijden in de rangeerdienst. Dit is gedaan omdat de felle halpgeenlampen de rangeerarbeiders erg verblinden, en dat zo voorkomen word.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2007, 23:44:20 »
ok, dan is het mij nu helemaal duidelijk, Bas en anderen bedankt.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.