Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:58:51
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
  

Auteur Topic: Automatiseren, ja/nee?  (gelezen 2819 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Automatiseren, ja/nee?
« Gepost op: 03 February 2007, 14:12:07 »


Vanmorgen was ik even op een open dag van HCC-automatisering in Bilthoven. En omdat je nooit te oud bent om te leren dit artikeltje
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2007, 14:19:46 »
Jaap,
doen!!

heel veel succes! en ben benieuwd naar de vorderingen.

Ik denk dat deze manier voor veel mensen aantrekkelijk is om over te stappen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2007, 14:35:19 »
Ik heb ook lang getwijfeld tussen automatiseren en niet automatiseren... Ik rijdt al wel digitaal, dus lijkt het logisch om meteen computergestuurd en geautomatiseerd te gaan rijden.

Ik heb pas besloten om NIET computergestuurd / geautomatiseerd te gaan rijden. De belangrijkste reden is dat je met automatisering toekijkt hoe je treinen rijden, ik wil zelf rijden! Verder lijkt het ook leuk om een echt fysiek schakelpaneel te hebben. Ik zit zoiezo toch al te vaak achter die PC  ;D

Maar in ieder geval succes met het testbaantje!
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2007, 14:43:52 »
Fred, bij mij is dat hetzelfde. Ik wil ook zelf kunnen rijden. Maar het schijnt dat je met Dinamo zowel auto als met de hand kan rijden. Vandaar dat ik misschien overstag ga.....
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2007, 14:49:49 »
Dat kan met een gewoon digitaal systeem ook.
Er kunnen trouwens twee dingen mee worden bedoeld.
1. Je kunt de baan automatisch of met de hand besturen. Dat kan eigenlijk altijd.
2. Je kunt de baan automatisch én met de hand bedienen. In dat geval kun je bijvoorbeeld een paar treinen automatisch hebben rondrijden en tegelijk met een loc handbediend rangeren. Dat moet de automatisering mee overweg kunnen, maar als je Koploper gebruikt, dan kan het.
Het is in ieder geval niet zo specifiek voor Dinamo. Het leuke aan Dinamo is vooral dat je geen locdecoders nodig hebt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2007, 15:08:21 »
@henk
Als ik de handleiding van Koploper goed begrepen had, kan gelden bij het 'met-de-hand-rijden' in Koploper de beveiligingen niet meer. Ofterwijl je kunt gewoon tegen de beveiliging in rijden, nu is dat voor het rangeren niet zo erg, maar ik wilde gewoon over de normale sporen rijden, tussen de 'geautomatiseerde' treinen door. Er is wel een mogelijkheid door een 'nep-locomotief'  in te stellen in Koploper en via de handregelaar op dit adres te rijden, alleen bepaald Koploper dan de richting weer...

Als ik het verkeerd begrepen hebt, wordt het misschien weer een optie...
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2007, 15:18:57 »
Hallo Fred,  ;)
 Dat wilde ik ook, met Koploper zelf ook een trein laten rijden,maar de zaak gaat in de war,want  K. kan  niet weten hoe jouw trein gaat rijden,dus kan er niet op reageren.
 Heb ook wel eens geprobeerd met een extern taleau te werken,maar dat gaat ook niet echt handig.
  Maar verder ging het goed ,zoals Paul  het bedoelt,maar toen er 5 treinen tegelijk goed konden rijden,mocht ik alleen  nog met de muis klikken en dat ging mij erg vervelen.
 Ik weet nu nog  niet,of ik K. weer in mijn andere baan  ga gebruiken.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 580
    • HTM Modeltrambaan
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2007, 15:39:11 »
Het met de hand rijden in Koploper los ik als volgt op:
Ik stel handmatige rijwegen in. Die zijn in Koploper beveiligd. Na het rijden met de handmatige trein dien ik die dan wel weer uit te schakelen. Zo rangeer ik tussen het automatische treinenbedrijf door en haal treinen uit het automatische bedrijf of stop ze er weer in.

Ik zou niet meer zonder het automatische bedrijf willen omdat Koploper de treinen zo ontzettend mooi laat optrekken en afremmen. Het lijkt echt en dat willen we toch?
En ik vind een automatisch schaduwstation eigenlijk een must.

Groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2007, 16:03:56 »
@henk
Als ik de handleiding van Koploper goed begrepen had, kan gelden bij het 'met-de-hand-rijden' in Koploper de beveiligingen niet meer. Ofterwijl je kunt gewoon tegen de beveiliging in rijden, nu is dat voor het rangeren niet zo erg, maar ik wilde gewoon over de normale sporen rijden, tussen de 'geautomatiseerde' treinen door. Er is wel een mogelijkheid door een 'nep-locomotief'  in te stellen in Koploper en via de handregelaar op dit adres te rijden, alleen bepaald Koploper dan de richting weer...

Als ik het verkeerd begrepen hebt, wordt het misschien weer een optie...

Het aansluiten van een extern bedieningspaneel is ook een mogelijkheid, om samen met Koploper te bepalen, of jij met de hand de rijweg insteld, of als je het even beu bent het door koploper laat regelen.
Verder zijn er meerdere mogelijkheden om via een eigen regelaar of via een koloper regelaar je treinen te besturen, waarbij de beveiliging in stand blijft. Er is veel meer mogelik dan dat je nu denkt of weet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2007, 16:51:33 »
Hoi allemaal

Ik rijd met Koploper volledig automatich. Ik vind het werkelijk fantastisch hoe dat allemaal gaat. Straks als het landschap wat verder is en de schaduwstations en delen die buiten zicht zouden moeten vallen verdwenen zijn, zet ik de monitor ook uit en lekker kijken wat er steeds tevoorschijn komt. Dat rangeren is leuk maar dan moet je gewoon spoor 0 of groter rijden en dan op een beurs. In mijn uppie op zolder beetje rangeren vind ik niets aan.

Dit was mijn mening over Automatisch rijden.

Succes met de keuze.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2007, 18:10:43 »
Hallo Jaap,

Vanmorgen zijn we mekaar tegen gekomen in Bilthoven.
Daar bij de demo opstelling van Dinamo kregen we naar mijn mening een goede maar vooral een duidelijke uitleg van de mogelijkheden die geboden worden.
Mij trek vooral de mogelijkehid van analoog/digitaal rijden aan.
De nieuwe modelen zullen alleen maar meer digitaal uitgevoert worden.
Het programeren in koploper zal ook een nieuwe uitdaging geven.

gr Alexander

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2007, 19:19:35 »
Ook ik heb hier lang over na moeten denken.
Heb ook de overstap gemaakt naar digitaal.
Maar blijf wel handmatig rijden.
Want dat vind ik wel leuker als kijken wat er gebeurt.
Alleen de wissels en seinen worden wel via de pc bedient.
Zo kan ik wel alles goed beveiligen en hou je een overzicht.
Vind allen al de digitaal aanstuuren van de loc's een vooruitgang
Geen gedoe meer met stroom lose secties en locs die ineens stil staan
Omdat je een schakelaartje vergeet.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Automatiseren, ja/nee?
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2007, 20:21:11 »
@Jaap,

Als je echt interesse hebt in Dinamo dan geef je maar een PB.
Dat van die handregelaar is ook waar.
Het zijn er zelfs 2. Dus je kan 2 treinen tegelijkertijd besturen op de hand terwijl de rest automatisch blijft rijden.
Ik heb zelfs 3 rijregelaars. Ook 1 voor mijn kleine die er prima mee overweg kan.
Ook op het ingevoerde traject kan je met de hand rijden. Alleen ben je dan wel verplicht de rijrichting te blijven volgen(als je met koploper rijdt dan toch)