Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 25439 keer)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #60 Gepost op: 24 April 2011, 10:46:09 »
Bart, je hebt gelijk, die nieuwe kleurstelling doet hem ook geen goed :(
Ben benieuwd naar de BR151.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #61 Gepost op: 24 April 2011, 12:53:42 »
Een van de redenen waarom ik me niet aan deze lok waag. Er is geen eer aan te behalen. ;)

bart

ik weet zeker dat jij er wat moois van kunt maken Bart  ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #62 Gepost op: 06 May 2012, 22:20:06 »
Kortgeleden heb ik de Altrote 215-010 van ESU aangeschaft. Ik heb eerlijk gezegd spijt dat ik dit topic vooraf niet gelezen heb. Ik denk dat ik de loc dan niet gekocht zou hebben.
Los van de kritiek op de vorm van het model heb ik nog en paar andere opmerkingen:
- Bij mijn exemplaar is de kap aan de linker achterzijde van onderen uitgebogen. Dat is goed waarneembaar als je langs de loc kijkt. Maar het is te onopvallend om het bij aanschaf op te merken.
- De loc loopt bij tamelijk lage snelheid niet geheel regelmatig. Vermoedelijk te wijten aan de regeling van de decoder.
- Verder valt mij op dat de revisiedatum op 31 augustus 1982 staat. Bij revisie op die datum zou de loc toch allang oceaanblauw-beige gespoten zijn?

Al met al ga ik de loc waarschijnlijk niet inruilen. Er is namelijk altijd wel iets wat niet perfect is. Maar ik ben desondanks wel benieuwd naar jullie reactie(s).

Groet, Bas

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #63 Gepost op: 06 May 2012, 23:23:17 »
Er waren in 1982 nog genoeg altrote 215'ers
Volgens v160.de was de 215 010 tot 1990 nog altrot. Kortom niets mis met de nummerkeuze.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #64 Gepost op: 07 May 2012, 20:57:48 »
Dank je voor de informatie. Interessante site trouwens.

Groet, Bas


posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #66 Gepost op: 16 May 2012, 10:15:34 »
Hallo, Bas,
Ik wil toch nog even reageren op jou verhaal.
Ik kan mij helemaal vinden in je opmerking dat er altijd wel iets mis is met een model, dat zie dan meestal thuis pas. Ik bedoel dan niet de vormgeving enz. maar zuiver beschadigingen, krassen, vegen en inderdaad vooral kappen die niet zuiver recht lopen. Ik heb altijd de indruk dat men mij vreemd aankijkt als ik in winkels en op beurzen vraag of de lok uit de verpakking mag om even geheel te bekijken....Klopt als je ruilt moet je maar weer afwachten of het andere exemplaar "beter" is.
Dan je BR 215: Ik heb het model ook al meer als een jaar in de beige/oceaanblauwe kleur. De kap is van metaal en is het zeer vreemd dat hier een boggel in zit,hoe klein ook. Verder loopt mijn loc geheel regelmatig en perfect, echt een voorbeeld van kruipen !
Ik zou zeggen toch alle reden om de lok te ruilen voor een goed exemplaar, het is tenslotte geen lok van 100 euro...
Groetjes, Pieter

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #67 Gepost op: 16 May 2012, 21:28:10 »
Bij een bepaalde zaak zeggen ze inmiddels over mij: "Het zit zeker in de naam" (mijn naam dus welteverstaan). Of dat nu terecht is of niet, ik krijg wel het gevoel een zeurpiet gevonden te worden (overigens de keerzijde van een kritische geest)
Deze BR215 heb ik op een beurs gekocht, daar ook uit de doos laten halen en zelfs laten testen. Alle functies prima en verder geen beschadigingen opgemerkt.
Pas een maand later in gebruik genomen (want ik kreeg de loc ter gelegenheid van m'n verjaardag). En pas nog veel later de bult in de kap opgemerkt. Maar als je die eenmaal gezien hebt dan blijft die helaas opvallen.
De loc rijdt trouwens prima en kan inderdaad kruipen. Behalve rond rijstap 8 (van de 28). Dan zie je onregelmatigheden. Ik heb al geprobeerd de assen met asb uit te wisselen. Wellicht dat dat zou helpen. Maar die poging ben ik gestaakt toen bleek dat er ongemerkt aan beide zijden hetzelfde onderdeel was afgebroken. Ik had niet eens voldoende reserveonderdelen dus ik ben aan het repareren geslagen.
Gezien bovenstaand verhaal durf ik eerlijk gezegd niet meer terug.
(Het klinkt wel een beetje zielig, dit verhaal ;))

We maken er gewoon weer een projectje van. Als iemand nog tips heeft om assen te kunnen uitwisselen zonder schade aan te richten, dan houd ik me aanbevolen. (Ik ben heus heel voorzichtig hoor)
Ik ga ook nog iets aan de ruitenwissers doen, want die zweven nu zo'n millimeter los van de ruiten.

Bedankt voor je reactie Pieter,

Groet, Bas



posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #68 Gepost op: 17 May 2012, 08:20:34 »
Hoi Bas,
Ik begrijp je verhaal. ook wel in het verleden een soort vergelijkbare situatie gehad, succes, en ik hoop dat je toch nog voldoende  plezier met je BR 215 zult hebben, al blijft het een feit dat een boggel in een metalen kap niet mag voorkomen, gezien de garantie voorwaarden van ESU is het altijd te proberen om deze naar ESU te laten opsturen, laat ze er daar maar een nieuwe kap op monteren op het "oude" onderstel...( Of een nieuwe kap laten komen, die kun je er zelf ook op monteren lijkt mij...)
groet, Pieter
« Laatst bewerkt op: 17 May 2012, 08:30:13 door posthumus »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #69 Gepost op: 20 May 2012, 22:26:01 »
Bedankt voor je tips Pieter. Men geeft idd 24 maanden garantie. Ik houd het in mijn achterhoofd.
Groet, Bas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #70 Gepost op: 01 January 2013, 13:12:06 »
Klopt het dat ESU de plaats van de lining heeft aangepast bij de 2e run? Ik heb ook een creme/oceanblauwe 215 en bij mij zit die streep op de neus niet zo ver van doe andere af...
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #71 Gepost op: 01 January 2013, 14:46:51 »

lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #72 Gepost op: 01 January 2013, 15:37:09 »
Hoi

Is inderdaad een verbetering en volgens mij ook zo'n beetje het hoogst haalbare.
Voor een correcte uitvoering dien je eerst een kloppend model te hebben, en hier schort het behoorlijk aan.

Voor degene die het willen weten..roosters aan de zijkant zitten te laag, lampenbak weer te hoog. En bij een TEE of Blauw/beige versie hang je dan  ;D

Bart

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #73 Gepost op: 01 January 2013, 20:17:28 »
Overduidelijk, kijk maar eens hier:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esuproductdb/title_EEE_BR215-009_01.jpg

Thx, precies de mijne haha. Ben nog steeds erg blij ermee, de moderne mogelijkheden in decoder maken de kleine imperfecties meer dan goed. Hoort bij de concessies van de hobby. Er zijn maar wienig 'perfecte' modellen; heb zo wel een aantal messing modellen mogen aanschouwen die er uiterlijk 99% uitzagen als het voorbeeld, maar deze reden weer als een lorrie.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama