Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Ombouw rongenwagens Kbs  (gelezen 2896 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Ombouw rongenwagens Kbs
« Gepost op: 31 December 2010, 15:02:53 »
Door de overstap naar Scandinavisch materieel, bleef er nogal wat Nederlands spul over.
Marktplaats zorgde voor een gestaagde afvoer van materieel.
Maar kon niet voorkomen dat er het één en ander op de plank bleef staan.

Zo ook drie Kbs rongenwagens van Roco (4399D).
Denemarken had ze dmv de EUROP-pool. Maar geen spoor in het Zweedse.
Tot ik een paar foto's tegen kwam van de Zweedse zuster, de Qbv.



De Kbs is niet helemaal correct, maar wel voor het projectje waar ik aan begonnen ben.

Twee Qbv's van Banverket (Zweedse Pro-rail) en één werkplaats Qbv
geladen met twee draaistellen.



Vanmorgen met de dremel eerst maar eens begonnen met zagen.
En dan houd je dit over...



De Banverket Qbv's:

De bodemplaat vervalt helemaal, deze is standaard van ijzer en word vervangen door abs 0.5 mm.
Het onderstel met koppelbomen en het ijzerwerk met kranen blijft bewaard.


word vervolgd......

Steef


Mvh Steef

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4552
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2010, 16:12:58 »
Zal gevolgd worden hier, aangezien er nog wat "NOHAB" modellen staan waar een sleep achter moet komen, erg interessant dus.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2011, 17:25:28 »
Vandaag begonnen met de makkelijkste.
De werkplaats Qbv, hier heb ik de meest irritante versie gekozen.
Ofwel, veel zaagwerk. Je kunt ervoor kiezen de zijboorden te laten zitten.
Mijn versie vond ik mooier, kwestie van smaak dus (of meer hak en breekwerk).

Dus de Dremel (12v) als eerste gehanteerd



Alle boorden haal je er tussen uit, maar wel het eerste bord met rong laten staan.
Je komt er dan ook meteen achter dat bij het model de bovenste ronggeleiders te hoog zitten.
Daarna moet de onderkant van de wagon helemaal leeg.
Het klopt niet met de werkelijkheid. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alles te laten zitten.
Ik niet, doe er maar wat langer over...



Als dat gebeurt is moet er nog iets vanaf, maar doe dit wel zeer voorzichtig.
Het dient weer hergebruikt te worden.
De haken op de hoeken van de wagon zitten verkeerd, die horen naast de eerste rong te zitten (gezien vanuit het midden)



Als laatste voor vandaag het ergste gedeelte van foundation van de wagon.
Zeg maar voor je de make-up aan kan brengen.
In beide zijden van de wagon dienen alle gaten dicht gemaakt te worden.
Dit doe ik met abs 1mm, de hoogte van de gaten is 1,5 mm.
De lengte verschilt. Ik lijm ze van binnen. Later gebruik ik een drupje lijm om de eventuele naden te dichten.
Met de details die blijven zitten is het geen doen met plamuur te werken.
En daarbij ben ik te lui om een volledig nieuwe zijkant te maken.
Al ben ik ongeveer 3 uur zoet geweest met het werkje.

Resultaat? Ja!



Ga een hapje eten!

Word vervolgd.....

Steef
Mvh Steef

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2011, 20:21:50 »
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de ombouw van de Kbs wagens.
Allereerst heb ik onder de werkplaats Qbv twee nieuwe wielstoelen gemonteerd.
De oude hadden geen remschoenen, en dat ziet er niet uit,
Na dit klusje de wagon in zijn eerste grondlaag gezet. Foto volgt later wanneer
er wat meer detailwerk gebeurt is.

Dan ben ik ook verder gegaan met de eerste Banverket Qbv.
De nieuwe bodemplaat is gesneden en geplaatst.
Als eerste heb ik op het frame drie plaatjes abs gelijmt.
De maten zijn 2x 31x14.5 mm en 1x 62x31 mm, deze plaatjes
zijn om het hoogte verschil van de wielstoelen op te vangen.
Daarna is de eigenlijke bodemplaat gesneden. Deze is 33 mm breed.
Zodat je in vergelijk met de onderste aan beide zijden een mm over hebt.
Dit is later weer makkelijk voor de plaatsing van het hekwerk
en het metalenframe met rekken voor gereedschappen.







Eens zien of ik aankomende week nog wat zin kan maken.

Steef
Mvh Steef

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2011, 22:21:07 »
Inmiddels ben ik al een paar maanden bezig, maar ach. Een paar module
bakken met alles erop en eraan heb je toch ook nodig om de QBV's te
kunnen laten rijden. Die gingen dus voor.
Afgelopen week twee draaistellen van een B2 wagon geschikt gemaakt
voor vervoer op de werkplaats Qbv. En vanavond eindelijk de juiste verf
in mengverhouding gekregen. Meteen wat rongen geplaatst, de rest volgt
morgen. Dan word de vloer ook meteen meegenomen in kleur.
Van het weekend het eerste deel van de decals plaatsen, de rest volgt
volgende maand pas. Ga eind deze maand in Zweden bij een kleinserie
fabrikant op bezoek. En heb een verlanglijstje (en een dikke portmonee)



vrgr Steef
Mvh Steef