Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Lokdecoder test  (gelezen 6380 keer)

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Lokdecoder test
« Gepost op: 29 December 2010, 14:34:03 »
Kl >:( te

Heb ik net naar volle tevredenheid een 2 tal Tams decoders aangeschaft, LD-G 32 en een LD-G 33 die laatste was een DOA (Dead On Arival) maar werdt snel door Conrad vervangen (y). Maar als ik Tams intoets op deze site is er een deel lovend over, maar en ander deel zweert bij Esu Locpilot en is Tams Ka-U-Thee. Helaas zijn vele opmerkingen van horen zeggen en missen dus hun onderbouwing.

Toen ik in een ver verleden fotografie studeerde in Den Haag  had je prachtige tests in de foto bladen. B.v. wilde je objectieven testen (de officiele naam voor een tube met glasdelen die de amateur een lens noemt) dan nam je een aantal  merken objectieven en een aantal merken camera's, een testwand, en gaan.

Zó een test......... daar zit ik nou op te wachten.
Een objetieve test. Met een testbaan met uitdagingen, alle merken lokdecoders, een 3 tal test loc's  en met uiteraard de voledige medewerking en gratis terbeschikkingstellen van de decoders, loc's, etc. door de verschillende merken.

Zijn er mensen en bedrijven die hier aan mee willen doen? Of heb je sugesties waar een objectieve test volgens jou aan moet voldoen.  

Bij voldoende animo wil ik dit wel in gang zetten.

Een woord tot de moderators: Dit toppic past misschien beter op het Test Forum maar daar zit geen Nieuwe Tippic Button.  ;D

Ik lees het wel

Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 29 December 2010, 14:37:47 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Remunj

• Offline Offline
Re:Lokdecoder test
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2010, 14:50:19 »
Zó een test......... daar zit ik nou op te wachten.
Bij voldoende animo wil ik dit wel in gang zetten.
Wat let je?  :)

Zoals met alles op de wereld, zoveel mensen zoveel meningen.
Zelf heb ik een hoop Lenz decoders uit diverse generaties. De hele oude heb ik inmiddels wel vervangen voor nieuwere uitvoeringen of LP3's maar eigenlijk meer om de uitgebreidere mogelijkheden die nieuwe(re) decoders bieden dan dat ik er ontevreden over ben.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2010, 15:04:39 »
Niets let mij vandaar ook deze oproep. ;D

Maar zo als zo vaak bij een serieuze test moeten wel van te voren de parameters worden vastgesteld. en twee weten er meer dan 1, laat staan 3. Dus doe een suggestie, wat wil je getest zien?

Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 01:11:28 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2010, 16:47:08 »
Tja... Dat is dus één van de moeilijke dingen om te testen... Want hoe ga je met alle variabelen om? Zoals:

* Protocollen: Welke ga je testen? DCC, Motorola, MFX, Selectrix?
* Schaal: Welke schaal ga je testen? H0 of N?
* Rails: Welke rails ga je gebruiken?
* Tweerail of drierail?
* Connector / Stekker: Welke stekker / connectoren wil je gaan testen? NEM651 / NEM652 / Plux / 21MTC?
* Decoders met sound of zonder sound?
* Alles met één test lok? Wordt die testlok ook iedere keer opnieuw afgesteld? Met warme of koude motor testen?
* Welk digitaal systeem?
* Test je  alle ondersteunde rijstappen van de decoder?
* Aan welke decoder-fabrikanten denk je? Er zijn misschien wel tientallen fabrikanten....
* Hoe ga je om met de Fleischmann's, Roco's en Marklin's die ook hun "eigen" decoders hebben... Worden die ook getest?

Het blijft meestal een persoonlijke keuze om voor een bepaald merk decoder te kiezen... Moeilijk om zo iets te testen. Anders had een modelspoorblad dat al lang gedaan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2010, 16:55:49 »
De beste testomgeving is dit forum zelf met alle topics die gescheven zijn over diverse decoders.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten te komen dat Esu, Zimo en Tran de toppers en Uhlenbrock en Tams de tobbers zijn.

Gr, Ben.

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2010, 01:09:38 »
Hallo

@ Ronald

Laten we het eenvoudig houden want als je alles wilt testen is het einde zoek. Verder kun je per kategorie testen net als de ANWB, stads auto's, combi's, middenklasser's enz. Eerst moet je een standaardbaan bepalen, lengte, straal en hellingshoek. en die kun je dan in 2 en 3 spoor uitvoeren. Een aantal standaard lok's die een goede doorsnede geven van wat er in Nederland rijd. Vier of vijf stevige platte zes-assers die je kunt verzwaaren tot de wielen van de lok doordraaien. Een IB zou als standaard controler kunnen dienen zodat zowel met DCC als ook met Motorola getest kan worden.
Je zou een beperkt aantal criteria moeten testen zoals:
Trekkracht
Helling
Topsnelheid
Langzaamloop
Gebruik
Opties
Prijs/kwaliteid

Veel meer moet dat niet zijn had ik zo gedacht.

@ Ben

Het probleem is Ben, dat er voor elke gelukkige gebruiker wel een te vinden is die niet tevreden is. Of dit altijd te wijten is aan het product of toch aan de gebruiker, laat ik even in het midden. En jou stelling van winners en losers heb ik lang niet uit alle verhalen gehaald.  Het staat wel vol met merk A is waardeloos want mijn neef en daar een zuser van heeft eens merk A gebruikt en toen ging die stuk en mijn merk B doet het meestal. Konclusie merk A deugt niet.
Ik heb daarom mijn keuze hierop maar ten dele kunnen maken.
Een betrouwbare test zou een waardevolle aanvulling kunnen zijn.

Bedankt voor jullie meedenken.

Ride On

Rino

« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 01:13:03 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2010, 02:01:01 »
Nog niet zo lang geleden heb ik ook al eens gevraagd of er ergens een overzicht was te vinden met alle decoders op rij met hun mogelijkheden en tekortkomingen.

Natuurlijk is het mogelijk om alle decoders langs de meetlat te leggen, wordt alleen wel een behoorlijke klus. Zo'n "ANWB" matrix voor decoders lijkt me wel wat. Maar die kun je al samenstellen aan de hand van de technische specificaties die de fabrikant opgeeft.

Om daarna alles te testen ... zoveel vrije tijd heb ik niet  :).

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2010, 02:19:04 »
En gij geleuft dat? ;)
Volgens de HH fabrikanten hebben ze allemaal de beste en betrouwbaarste decoder's die er bestaan.
Nee.... mij oude leraar had gelijk "meten is weten"
En relax, ik heb al aan geboden om bij voldoende animo deze taak op mij te nemen. Dus het enige wat jij hoeft te doen is het resultaat te aanschouwen. Al dan niet onder het genot van een hapje en een drankje als jij dat graag wilt.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2010, 02:19:28 »
Voor die lijst moet je eens bij de Miba Digital Specials kijken.
Daar zit voor drie categorien (mini's, Standaard en Geluidsdecoders) een uitgebreid spoorboekje met mogelijkheden, beperkingen en aardigheden.
Vooral het de regels met de motorstroom en het aantal functieuitgangen, heeft bij mij alijd de warme aandacht bij de keuze van een decoder.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2010, 07:46:35 »
Hoi Jan-Peter, wellicht een link?  ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2010, 09:26:46 »
Voor die lijst moet je eens bij de Miba Digital Specials kijken.
Daar zit voor drie categorien (mini's, Standaard en Geluidsdecoders) een uitgebreid spoorboekje met mogelijkheden, beperkingen en aardigheden.
Vooral het de regels met de motorstroom en het aantal functieuitgangen, heeft bij mij alijd de warme aandacht bij de keuze van een decoder.

Jan-Peter
Dag Jan-Peter,

Deze lijsten gebruik ik ook altijd. Maar het is niet meer dan een opsomming van technische specificaties van de fabrikanten. Het is dus geen test, maar wel handig voor de keuze van een decoder. Daar gebruik ik het ook voor. Maar ondanks mooie specificaties laat ik Tams en Uhlenbrock voor wat het is. En dat zou nu juist de aanvulling van een test zijn, hoe lastig ook om deze een beetje objectief uit te voeren. En daar is het Rino om te doen. Een lovenswaardig initiatief!

mvg,
Ivo

P.S. @Hans, gewoon de laatste MIBA digital kopen. Die ligt nu overal in de winkel.
mvg,
Ivo

*

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2010, 12:08:00 »
Hoi Jan-Peter, wellicht een link?  ;)
Boekhandel, daar ligt de nieuwste uitgave.  (y)

Anders te bestellen via www.miba.de

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2010, 12:11:02 »
Beste Lezertjes,

Maar ondanks mooie specificaties laat ik Tams en Uhlenbrock voor wat het is.

Waarom een test kopen als je er toch niets op uit doet? :(
Blijkbaar zijn wij minispoorders ook maar gewoon mensen en blijkt maar weer dat een slechte reputatie opgebouwd in het verleden door werkt in het heden.
Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met Tams, goede service, prettig lopende lok's, zelfs de Lima's, vooral de trekkracht is verbeterd en de prijs is natuurlijk prettig.
Ook mijn Lokpilot V3.0 in de Roco 1100 doet het goed en doet niet onder voor de Tams maar is 2x zo duur, maar ook 2x zo goed? Misschien wel.

Bij mij moet blijkbaar de prijs/kwaliteids verhouding kloppen ;D

Ride On

Rino

Ride On

Rino

henk

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2010, 12:27:30 »
@ Ben

Het probleem is Ben, dat er voor elke gelukkige gebruiker wel een te vinden is die niet tevreden is. Of dit altijd te wijten is aan het product of toch aan de gebruiker, laat ik even in het midden.

Dat geeft toch niet. Als mensen erbij vertellen waarom een decoder bevalt of niet, hebben andere gebruikers er ook wat aan. Als ik beweer dat het funtiemeppen bij de LP4 stompzinnig uitgebreid en ingewikkeld is gemaakt, kan dat voor de functieadepten reden zijn de LP4 eens te proberen.
Mijn mening over Tams is inderdaad totaal niet interessant, omdat ik de laaste een jaar of 10 geleden kocht, zo ongeveer tegelijk met het uitkomen van de LP1.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2010, 12:27:39 »
Laten we het eenvoudig houden want als je alles wilt testen is het einde zoek. Verder kun je per kategorie testen net als de ANWB, stads auto's, combi's, middenklasser's enz. Eerst moet je een standaardbaan bepalen, lengte, straal en hellingshoek. en die kun je dan in 2 en 3 spoor uitvoeren. Een aantal standaard lok's die een goede doorsnede geven van wat er in Nederland rijd. Vier of vijf stevige platte zes-assers die je kunt verzwaaren tot de wielen van de lok doordraaien. Een IB zou als standaard controler kunnen dienen zodat zowel met DCC als ook met Motorola getest kan worden.

Hallo Rino,

Je geeft al aan waar je op wil gaan testen: Een heel lijstje... hoe zie je dat? Hoe wil je alles gecontroleerd uitvoeren? Een lok met een warme motor geeft een ander gedrag dan een lok met "koude" motor of niet ingereden... Ook zie ik een aantal "testen" staan die meer over de lok zeggen dan over de decoder... Want waarom moeten de wielen doordraaien? Dat heeft niets met de "kwaliteit" van de decoder te maken... Je geeft nog een aantal criteria aan:

Trekkracht: Dat is per model afhankelijk ligt niet aan de decoder

Helling: Dat ligt ook niet aan de decoder, lastregeling weet je wel?

Topsnelheid: Is afhankelijk van de lok en is af te regelen door de juiste CV's in te stellen...

Gebruik:
Ik  zou niet weten wat je daarmee gaat bedoelen: Het is toch inbouwen en voor de rest niet meer aankomen?

Opties: Dat is een matrixje maken... en dan kom de volgende puntje aan de orde:

Prijs/Kwaliteit:
Tja dat is een waardeoordeel... Hoe wil je dat gaan testen? Duurtesten? Decodertje uit elkaar halen?

En waarom alleen DCC en Motorola? Waarom geen MFX en Selectrix? De meeste criteria zijn dus afhankelijk van de locomotief die je gebruikt. Je kan dan beter testen in een soort lab-omgeving. Met een deocoder-tester. Een leuk plan maar ik denk een beetje onhaalbaar...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!