Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
DDAR op basis van een Artitec DDM door Ronald69
Vandaag om 11:59:03
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
  

Auteur Topic: Advies baanplan  (gelezen 3476 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Advies baanplan
« Gepost op: 29 December 2010, 11:51:01 »
Hoi,

Ik had het al mijn eigen topic geplaatst, maar bij uitblijven van enig commentaar zat ik te denken: misschien heb ik het op de verkeerde plek gezet... :

In feite ligt het schaduwstation er al keurig, maar ben nog alles aan het aansluiten. Toch zit ik een beetje te twijfelen over de keerlussen, en of dat haalbaar is in dit baanplan. Daarom graag jullie commentaar...
Ik heb alles netjes getekend via Wintrack, en even screenshots gemaakt:

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg

Ik heb voor de duidelijkheid pijltjes bij de rij-richting gezet. Maar wat vinden jullie van mijn plan so far?
En zijn de keerlus problemen die ik me hiermee op de hals haal (2 rail) op te lossen met modules?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Advies baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2010, 11:59:12 »
Een keerlus is geen probleem, je hebt genoeg rijlengte om dergelijke keerlusmodules in toe te passen.

Dus, weg achter die pc en verder bouwen!!  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2011, 13:56:41 »
In het kader van "wat haal je je nou weer op de hals?! :o" heb ik een aanpassing gemaakt aan mijn baanplannen...
Op het ondergrondse station heb ik nog wat ruimte gevonden om nog een paar kopspoortjes te maken, maar ik vraag mij af of en hoe dit op lossen is met keerlus modules...:

www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg

Zoals ik al eerder vermeldde gaat het bovenste spoor van rechts naar links, alle daar onder liggen de sporen van links naar rechts. Het spoor met het tunnelportaal moet van tweekanten bereden kunnen worden, dit gaat naar boven naar het bovengrondse station. Er kan dus via de 6070 wissels doorgewisseld worden. Vervolgens heb ik als aftakking van het spoor naar het bovengrondse station een stukje ondergronds kopstation gemaakt... (ja ik/we hebben te gewoon teveel treinen, wie niet ;)).
Alleen kom ik hier even in de knoop wat het hele keerlus idee betreft, en snap ik het even niet... :S. Zou iemand me hier een beetje mee willen helpen?  :-\

EDIT:

Voor de verduidelijking: Een treinstel komt dus binnen via het bovenste spoor, wisselt door en komt op een kopspoor. Het kopspoor vertrekt hij weer en gaat via spoor 11 (van onder af geteld) weer verder.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 14:05:14 door Richey »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2011, 14:11:16 »
Geen enkel probleem met de keerlus. Vanaf de wissels rechtsboven en linksonder is de keerlus. Je moet alleen zorgen dat een trein niet langer is dan die lengte die lus.

Trouwens kom je uit met de hellingen? Zijn deze allemaal lang genoeg? Ik denk het niet... Dat ga je bij lange na niet halen... Dus daar moet je eens goed naar kijken zie ook: Encylcopedie artikel Hellingen en Encyclopedie keerlus

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2011, 14:40:40 »
Hmm misschien was het niet helemaal duidelijk, heb even zitten kliederen in Paint...:

www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg

De hele ronde dus voor de gewone treinen om te keren kan ik toch in feite ongemoeid laten? Dit rijdt nu goed. En meteen na het wissel wilde ik dat middelste spoortje (met rood) al langzaam iets gaan verhogen, heb genoeg ruimte tussen de twee lagen. Dan komen die kopspoortjes twee of drie centimeter hoger te liggen dan de bocht die er achter ligt, maar dat geeft niet. Volgens Wintrack red ik het dan keurig met een procentje of 4/5 om op het bovengrondse station te komen... Misschien dat twee of drie treinen niet boven kunnen komen, maar die moeten dan maar een andere route kiezen om boven te komen...  ;D

Maar voor mijn gevoel zit ik dus dan in het keerlus gedeelte van het spoor met dat kopstation, en ik weet even niet hoe dat dan gaat reageren...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2011, 17:10:27 »
Omdat ik het echt probeer te begrijpen voordat ik weer ga kopen  ::), klopt dit??:


www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2011, 18:05:29 »
Nee,

Dat klopt niet... Je keerlus is in het rood aangegeven.



Daarnaast heb je in de rest van het baanplan ook nog minimaal 1 of keerlussen zitten maar die kan ik er niet helemaal uithalen want de verschillende lagen door elkaar heen getekend schiet niet echt op. Dus graag1 tekening met alleen het hoofdstation, zonder schaduwstation eronder!

Hellingen van 4 tot 5%: Veel te grote percentages.... maximaal 3% aanhouden. Hoe groot verschil wil je tussen de lagen maken? Kijk maar eens in de Encyclopedie: Artikel Schaduwstations

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2011, 18:30:24 »
Ik ga straks wel eens proberen te youtuben om het duidelijker te maken... In het deel wat je hier nu aangeeft zit geen keerlus, dit rijdt nu al prima.  :)
Het gaat me om het binnenste spoor, wat dus omhoog moet gaan lopen naar het bovengrondse station.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2011, 18:39:06 »
Okee, ik ze net dat er geen verbinding zit tussen het schaduwstation en de "extra" berging... daar was ik wel vanuit gegaan.. niet echt goed te zien :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2011, 19:56:08 »
Wat ik dus in feite wil is vanuit rechts vanaf zeg maar waar 6070 (dat is in feite het inrij spoor naar het ondergrondse station) staat doorwisselen naar "A", dan loopt hij door naar "B" Vervolgens komt hij in C, waar een wissel ligt om naar boven te gaan, naar "D", "E", en naar het hoofdstation. Andersom kan een trein vanuit het Hoofdstation, via "E","D","C","B" en dan het wissel bij "A" rechtdoor om op spoor 11 van het ondergrondse station uit te komen. Zoals genoemd ligt dus in "C" een wissel, waarmee hij of naar boven gaat, of dus op het opstelspoor met de kopsporen terechtkomt. Dit is alleen voor mat'64, SGM, Mat'24, Mat'46, Mat'54, VT95's etc. Ook deze kunnen vervolgens vanuit "C". naar "B" en rechtdoor bij het wissel bij "A" op spoor 11 uitkomen, om zo het ondergrondse station weer te verlaten aan de andere kant.

Het is misschien wat complex, maar ik hoop het nu wel duidelijk uitgelegd te hebben...  :-\

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2011, 20:16:01 »
Hmm... gezien de reacties hier ga ik bij Wim maar zo'n ding bestellen, en kijken of er rook uit komt als ik hem ga gebruiken zoals hierboven beschreven...  ::) :-\