Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Chris
Vandaag om 21:41:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:33:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
  

Auteur Topic: Advies baanplan  (gelezen 3487 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Advies baanplan
« Gepost op: 29 December 2010, 11:51:01 »
Hoi,

Ik had het al mijn eigen topic geplaatst, maar bij uitblijven van enig commentaar zat ik te denken: misschien heb ik het op de verkeerde plek gezet... :

In feite ligt het schaduwstation er al keurig, maar ben nog alles aan het aansluiten. Toch zit ik een beetje te twijfelen over de keerlussen, en of dat haalbaar is in dit baanplan. Daarom graag jullie commentaar...
Ik heb alles netjes getekend via Wintrack, en even screenshots gemaakt:

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg

Ik heb voor de duidelijkheid pijltjes bij de rij-richting gezet. Maar wat vinden jullie van mijn plan so far?
En zijn de keerlus problemen die ik me hiermee op de hals haal (2 rail) op te lossen met modules?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Advies baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2010, 11:59:12 »
Een keerlus is geen probleem, je hebt genoeg rijlengte om dergelijke keerlusmodules in toe te passen.

Dus, weg achter die pc en verder bouwen!!  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2011, 13:56:41 »
In het kader van "wat haal je je nou weer op de hals?! :o" heb ik een aanpassing gemaakt aan mijn baanplannen...
Op het ondergrondse station heb ik nog wat ruimte gevonden om nog een paar kopspoortjes te maken, maar ik vraag mij af of en hoe dit op lossen is met keerlus modules...:

www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg

Zoals ik al eerder vermeldde gaat het bovenste spoor van rechts naar links, alle daar onder liggen de sporen van links naar rechts. Het spoor met het tunnelportaal moet van tweekanten bereden kunnen worden, dit gaat naar boven naar het bovengrondse station. Er kan dus via de 6070 wissels doorgewisseld worden. Vervolgens heb ik als aftakking van het spoor naar het bovengrondse station een stukje ondergronds kopstation gemaakt... (ja ik/we hebben te gewoon teveel treinen, wie niet ;)).
Alleen kom ik hier even in de knoop wat het hele keerlus idee betreft, en snap ik het even niet... :S. Zou iemand me hier een beetje mee willen helpen?  :-\

EDIT:

Voor de verduidelijking: Een treinstel komt dus binnen via het bovenste spoor, wisselt door en komt op een kopspoor. Het kopspoor vertrekt hij weer en gaat via spoor 11 (van onder af geteld) weer verder.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 14:05:14 door Richey »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2011, 14:11:16 »
Geen enkel probleem met de keerlus. Vanaf de wissels rechtsboven en linksonder is de keerlus. Je moet alleen zorgen dat een trein niet langer is dan die lengte die lus.

Trouwens kom je uit met de hellingen? Zijn deze allemaal lang genoeg? Ik denk het niet... Dat ga je bij lange na niet halen... Dus daar moet je eens goed naar kijken zie ook: Encylcopedie artikel Hellingen en Encyclopedie keerlus

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2011, 14:40:40 »
Hmm misschien was het niet helemaal duidelijk, heb even zitten kliederen in Paint...:

www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg

De hele ronde dus voor de gewone treinen om te keren kan ik toch in feite ongemoeid laten? Dit rijdt nu goed. En meteen na het wissel wilde ik dat middelste spoortje (met rood) al langzaam iets gaan verhogen, heb genoeg ruimte tussen de twee lagen. Dan komen die kopspoortjes twee of drie centimeter hoger te liggen dan de bocht die er achter ligt, maar dat geeft niet. Volgens Wintrack red ik het dan keurig met een procentje of 4/5 om op het bovengrondse station te komen... Misschien dat twee of drie treinen niet boven kunnen komen, maar die moeten dan maar een andere route kiezen om boven te komen...  ;D

Maar voor mijn gevoel zit ik dus dan in het keerlus gedeelte van het spoor met dat kopstation, en ik weet even niet hoe dat dan gaat reageren...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2011, 17:10:27 »
Omdat ik het echt probeer te begrijpen voordat ik weer ga kopen  ::), klopt dit??:


www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2011, 18:05:29 »
Nee,

Dat klopt niet... Je keerlus is in het rood aangegeven.



Daarnaast heb je in de rest van het baanplan ook nog minimaal 1 of keerlussen zitten maar die kan ik er niet helemaal uithalen want de verschillende lagen door elkaar heen getekend schiet niet echt op. Dus graag1 tekening met alleen het hoofdstation, zonder schaduwstation eronder!

Hellingen van 4 tot 5%: Veel te grote percentages.... maximaal 3% aanhouden. Hoe groot verschil wil je tussen de lagen maken? Kijk maar eens in de Encyclopedie: Artikel Schaduwstations

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2011, 18:30:24 »
Ik ga straks wel eens proberen te youtuben om het duidelijker te maken... In het deel wat je hier nu aangeeft zit geen keerlus, dit rijdt nu al prima.  :)
Het gaat me om het binnenste spoor, wat dus omhoog moet gaan lopen naar het bovengrondse station.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2011, 18:39:06 »
Okee, ik ze net dat er geen verbinding zit tussen het schaduwstation en de "extra" berging... daar was ik wel vanuit gegaan.. niet echt goed te zien :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2011, 19:56:08 »
Wat ik dus in feite wil is vanuit rechts vanaf zeg maar waar 6070 (dat is in feite het inrij spoor naar het ondergrondse station) staat doorwisselen naar "A", dan loopt hij door naar "B" Vervolgens komt hij in C, waar een wissel ligt om naar boven te gaan, naar "D", "E", en naar het hoofdstation. Andersom kan een trein vanuit het Hoofdstation, via "E","D","C","B" en dan het wissel bij "A" rechtdoor om op spoor 11 van het ondergrondse station uit te komen. Zoals genoemd ligt dus in "C" een wissel, waarmee hij of naar boven gaat, of dus op het opstelspoor met de kopsporen terechtkomt. Dit is alleen voor mat'64, SGM, Mat'24, Mat'46, Mat'54, VT95's etc. Ook deze kunnen vervolgens vanuit "C". naar "B" en rechtdoor bij het wissel bij "A" op spoor 11 uitkomen, om zo het ondergrondse station weer te verlaten aan de andere kant.

Het is misschien wat complex, maar ik hoop het nu wel duidelijk uitgelegd te hebben...  :-\

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2011, 20:16:01 »
Hmm... gezien de reacties hier ga ik bij Wim maar zo'n ding bestellen, en kijken of er rook uit komt als ik hem ga gebruiken zoals hierboven beschreven...  ::) :-\