Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren  (gelezen 4428 keer)

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Gepost op: 01 February 2007, 21:10:46 »
Peter van de Leek is zo vriendelijk geweest om kabelgoten van het merk Erbert bij me langs te brengen. Nu brengt deze firma ook wisselmarkeringen, wisselkasten, schakelkasten enz uit. Dit alles om de infrastructuur voor de treinbaan goed na te kunnen bootsen. Alles mooi natuurlijk, maar waar en hoe worden deze onderdelen in de baan geplaatst.
Ik kan daar maar weinig van terug vinden op het internet (of ik zoek niet naar de juiste termen :-|)
Wie kan me op weg helpen??? Anders wordt het een dag ergen fotograferen naar deze vaak in model vergeten onderdelen.

groet
EJO
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2007, 22:44:48 »
Wat is er leuker dan te kijken naar de werkelijkheid?
Dus camera mee en op naar het station!
Genoeg te zien.  ;)

Geen idee of dit ergens is vastgelegd....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2007, 23:43:08 »
Op het oude forum heeft ooit eens een link gestaan met een heleboel foto's van infrastructuur, maar die is volgens mij van het net gehaald. Ik heb ze volgens mij nog op mijn pc staan, dan zet ik ze morgen wel even op het net.


Groeten, Marnix

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2007, 10:20:59 »
Als het eenmaal mis gaat, gaat het goed mis. De afgelopen weken zo weinig tijd gehad dat ik de plaatjes nog niet eerder op internet heb kunnen zetten. Nu is dit eindelijk gelukt, dus bij deze:







































































Bovenstaande foto's zijn niet van mij, maar hebben ooit een keer op het oude forum gestaan. Deze persoon heeft toen de plaatjes van zijn webspace afgehaald. Mocht iemand weten wie dit is, laat het eveen weten of vermeld het even.

Door op de foto's te klikken krijg je grotere exemplaren (1024x768) te zien.


Groeten, Marnix
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 10:23:46 door Marnix van Lit »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2007, 19:17:40 »
 Ik heb in ieder geval  van Vincent Wesstein (Mcn in Den Haag) eens een hele rij van zulke foto's gezien,die hij met hetzelfde doel  gemaakt had voor de vele vragenstellers.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2007, 19:31:45 »
Verdraaid zeg!!!!!! ;D Ik ben zelf wegens tijdgebrek nog niet in de gelegenheid geweest om foto's te maken :'(. Bedankt voor je posting Marnix. Nu rest mij alleen de vraag wat het precies is. Ik doel hierbij op de 2 voorbeelden boven de rangerende Hippel en de twee na laatste foto's. De overige foro's spreken wel voor zichzelf.
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Lvdwerf

  • Gast
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2007, 19:45:02 »
die twee boven de rangerende hippel dat zijn railspoelen gebruikt voor het verdelen van het spoor in secties voor de beveiliging maar het door laten van de retour stroom,

en de twee na laatste met het bordje (neem aan dat je die bedoelt) dat is gewoon een wisselaandrijvijng.

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #7 Gepost op: 28 February 2007, 20:19:05 »
Dank voor je antwoord Lennert.
Met mij zullen er nog wel velen zijn die deze onderdelen niet (goed) kennen.

De foto's met wisselspoelen (die waren gelukkig voor de hand liggend) laten een ander klein kastje zien waaruit een kabel komt. Zou dat dan gewoon een stroomverdeler, of erg eenvoudig benoemd, een "stopcontact" zijn?? ;D

Leerzame foto's. Weet iemand nog waar meer info te vinden is.....
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Lvdwerf

  • Gast
Re: infravoorzieningen/-techniek voor railbouw.......hoe uit te voeren
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2007, 20:35:04 »
Bij oudere typen wisselaandrijvingen staat als het goed is een kastje met aansluitstrips en als ik het goed heb een schakelaar om de wissel handmatig om te kunnen krukken, dit is iedergeval wel zo bij de wisselaandrijvingen die ik ken van kijfhoek. Wat ik op de foto's mis is een accu kastje bij overwegen, dit is een klein RVS kastje ongeveer 50 cm hoog en 1 meter lang en iets van 50 cm breed met een naar twee kanten schuinaflopende bovenkant waar accu's in staan zodat de overweg nog naar een veilige situatie kan bij stroom uitval ( ik heb er nog wel een foto van moet alleen even zoeken).

als je nog meer wil weten roep je maar,

Lennert
« Laatst bewerkt op: 28 February 2007, 20:38:44 door Lennert v.d. Werf »