Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 16:10:59
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
Modeltreinenbeurzen door Ronald69
Vandaag om 15:41:20
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 601544 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3899
    • MCKmodelbouw
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1155 Gepost op: 09 July 2012, 20:12:11 »
Is die seinbalk ook makkelijk uit te halen?
I.v.m. die gele rand.

En nog even over de cabinedeur:
http://www.flickr.com/photos/heyst/7527353464/sizes/l/
Die is er zeker makkelijk uit te halen!
Zodra je de lichtgeleiders er uit hebt gedrukt vanaf de voorkant, kan je aan de binnenkant de twee grijze lipjes van de balk iets naar binnen drukken met een pincet, en floept de seinbalk er zo uit! (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1156 Gepost op: 09 July 2012, 20:21:09 »
 (y)

cori

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1157 Gepost op: 10 July 2012, 13:07:47 »
zur Pendelschaltung habe ich folgende Information:

Mit dem Schiebeschalter werden die Radkontakte geschaltet, dies funktioniert analog und digital.

Wenn AUS bei Vorwärtsfahrt - Spannung von Radkontakt Motorwagen
Wenn AUS bei Rückwärtsfahrt - Spannung von Radkontakt Steuerwagen

Wenn EIN bei Vorwärtsfahrt - Spannung von Radkontakt Motorwagen
Wenn EIN bei Rückwärtsfahrt - Spannung von Radkontakt Motor- und Steuerwagen

Diese Lösung wurde wegen des Befahrens von Signalabschnitten getroffen.

Bron: Roco

Ik hoop dat iedereen hiermee een beetje uit de voeten kan.
__

Ik heb het volgende antwoord ontvangen van Roco:

Zunächst gilt es die beiden Begriffe kurz zu definieren, die es nicht zu verwechseln gilt:
- Eine "Pendelzugschaltung" ist auf der Anlage eingerichtet und bedeutet, daß ein Zug
  automatisch zwischen zwei Punkten A und B immer wieder hin- und herfährt.
- Eine "Wendezugschaltung" bedeutet, daß bei einem Triebwagen oder einem Lokzug
  mit Steuerwagen die Stromabnahme immer vom in Fahrtrichtung führenden Fahrzeug
  aus erfolgt. Ist also ein Lokzug schiebend unterwegs, würde bei aktivierter Wendezug-
  schaltung die Stromabnahme nur vom Steuerwagen her (durch den ganzen Zug zur
  Lok geleitet) erfolgen. Damit ist auch sichergestellt, daß der schiebende Zug recht-
  zeitig vor dem "Rot" zeigenden Signal hält!
Auf den Plan-V-Triebwagen bezogen heißt dies: Ist die Wendezugschaltung aktiviert,
nimmt nur der ziehende Motorwagen den Strom auf. Schiebt der Motorwagen, erfolgt
die Stromaufnahme durch den nichtmotorisierten Triebwagenteil.

Groet
Wim

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1158 Gepost op: 10 July 2012, 13:23:52 »
Wat waren de redenen van het volgende :

Vroeger grote cabine ramen nu kleine waarom?
Vroeger tocht roosters in de deuren Waarom?
Vroeger 3 delige ramen nu 2 delige ramen?

Wie weet dit? ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1159 Gepost op: 10 July 2012, 14:02:26 »
wat de raampjes betreft: voorkoming verblinding mcn door zonlicht uit de zijraampjes, daarom dichtgemaakt en geel gespoten
2 en 3 zijn bij revisies uitgevoerd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1160 Gepost op: 10 July 2012, 14:52:32 »
Wim behalve verblinding was het ook armeluis-hittewerend bedoeld.  En lang niet altijd was/is het glas, er zijn (waren?) ook 'hoekruitjes' van polyester in omloop.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1161 Gepost op: 10 July 2012, 15:21:18 »
Volgens mij doelt Bas(taard) met die cabineramen op de ramen in de cabinedeuren. Of heb ik het mis?

mvg,
Gert

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1162 Gepost op: 10 July 2012, 22:05:48 »
Klopt helemaal! ;D
« Laatst bewerkt op: 10 July 2012, 22:58:37 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • de hondsrug baan
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1163 Gepost op: 11 July 2012, 08:20:44 »
hoi,

hierbij nog een plaatje van een huidig stel 963



de cabine ramen 951

mvgr Evert.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1164 Gepost op: 11 July 2012, 10:06:34 »
Het vreemde is dat ik mij niet kan herinneren of er ook groene Plan V's hebben gereden. Alleen de groene Plan T staat mij voor ogen. Op YouTube heb ik filmpjes gezien van de Plan V gekoppeld met Plan T, maar dan in de Huisstijl geel.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1165 Gepost op: 11 July 2012, 10:18:30 »
Zeer zeker wel, de 401-430 zijn groen afgeleverd.
Info zie hier.
Plaatje onderaan van Nico Spilt.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1166 Gepost op: 11 July 2012, 10:20:53 »
Weliswaar niet in kleur helaas, maar toch twee leuke groene Plan V's





Beiden 19-5-1969
(eigen collectie)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1167 Gepost op: 11 July 2012, 10:29:21 »
Is ook te zien en te lezen in het boek Elektrische treinen in Nederland deel 3.
Ook de 431-433 waren aanvankelijk groen geschilderd, maar werden nog in de fabriek overgespoten in geel.
De groene exemplaren werden in de jaren rond 1970 geel gemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1168 Gepost op: 11 July 2012, 10:44:38 »
Grappig, Kees. Zelf ben ik van 1981 dus heb geen groene plan V's meegemaakt, maar mijn vader kan ze zich ook niet in het groen herinneren, alleen plan T.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1169 Gepost op: 11 July 2012, 11:47:14 »
Overigens : normaal zeuren we over naden op de neus... voor een Werkspoor stel is de rand rondom de frontruiten wel heel erg mooi strak en glad.... ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden