Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Nijboer
Vandaag
om 23:14:28
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 23:04:07
Duits transport, waar in NL?
door
R1954
Vandaag
om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:47:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:57:25
Bahnstrecke 5867
door
einte
Vandaag
om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 20:51:02
Camp 3
door
Lucien
Vandaag
om 20:35:09
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:25:50
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Huup
Vandaag
om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Teoalessandro
Vandaag
om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
Vandaag
om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:28:00
Märklin 2025
door
borotof
Vandaag
om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
bellejt
Vandaag
om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:51:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Schakeling verlichting Philotrain modellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schakeling verlichting Philotrain modellen (gelezen 1802 keer)
henk
Offline
Berichten: 22626
Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Gepost op:
22 December 2010, 23:00:45 »
In de oudere Philotrain modellen worden voor de verlichting 1,5 volt gloeilampjes gebruikt. Bij mijn weten worden de lampjes dan van stroom voorzien door de spanningsval over één of twee diodes. Verder gaat mijn kennis echter niet. Weet iemand hoe de schakeling precies in elkaar zit?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #1 Gepost op:
22 December 2010, 23:24:44 »
Ik heb eens een printje uit een amerikaanse loc verbouwd om in m'n HSM 700 te passen. Zie hieronder.
L=links, R=rechts, M=motor, X=lampje(s)
Dit printje is voor zowel vooruit als achteruit seinen. Ik heb slechts de helft gebruikt om alleen maar aan de voorzijde seinen te tonen.
Het mooie is dat de lantaarns al bijna op volle sterkte branden voordat de motor gaat lopen. Nadeel, je snoept al wat spanning weg van de motor. Maw. de motor start pas bij een hoger voltage.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Bram S
Offline
Berichten: 131
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #2 Gepost op:
23 December 2010, 00:23:14 »
Hoi Stig,
Kan jij eventueel een schema maken hoe een en ander is geschakeld.
Ik heb hier zelf een paar Philotrain 1,5 volt lampjes tbv een DJH kit.
Ik zie op jouw foto geen weerstandjes. Heb je die dan niet nodig om van 12 volt naar 1,5 te komen. Of heb ik het helemaal mis?
gr. Bram
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #3 Gepost op:
23 December 2010, 00:29:27 »
Ja, je hebt het mis
, want de lampjes staan OVER de diodes. Iets met wet van Ohm enzo. De spanningsval over een diode is ong. 0,6V. 2 stuks achter elkaar is 1,2V. Dat is dus bijna 1,5. Goed voor de levensduur. De positie van de diodes is natuurlijk cruciaal!
Electronica is niet mijn sterkste punt, dus ik laat de professionele uitleg graag aan de vakman over.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Bram S
Offline
Berichten: 131
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #4 Gepost op:
23 December 2010, 00:45:33 »
Kijk zo leer ik nog eens wat, hartstikke bedankt. Ik ga dat eens uitproberen!
Bram
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #5 Gepost op:
23 December 2010, 09:35:43 »
Bram,
Je moet het met 3 diodes per rijrichting doen. Een tekening is handiger, maar het werkt als volgt: Plaats 2 diodes in serie en zet deze serie parallel aan het lampje. De derde diode zet je daarmee weer in serie en het geheel functioneert. Het enige aandachtspunt is de spanningsval over de laatste diode als de lok op volle snelheid rijdt. Het is even rekenen hoeveel Watt deze diode moet zijn. Ik heb dit destijds gemaakt in mijn Philotrain 2400 en volgens mij geeft een diode uit de serie 1N4001 geen problemen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
henk
Offline
Berichten: 22626
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #6 Gepost op:
23 December 2010, 10:20:58 »
Bedankt heren. Vooral die derde diode deed het me weer snappen. Die is nodig om ervoor te zorgen dat de verlichting wisselt met de rijrichting.
Okay, en hoe sluiten we dan een decoder aan?
Ik weet dat er decoders zijn met speciale uitgangen voor 1,5 volt lampjes, maar dat is nu even niet aan de orde. Ik heb een model waarin een ordinaire decoder zit zonder dergelijke extra's en het werkt. Hoe kan dat werken, want bij mijn weten kun je de 1,5 volt lampjes niet direct op de functieuitgangen aansluiten. Ik ben te schijterig om zo'n messing model open te maken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #7 Gepost op:
23 December 2010, 11:34:18 »
Citaat van: henk
...Ik ben te schijterig om zo'n messing model open te maken...
Maar zonder gekheid, is de verlichting te schakelen ? Want zoals ik het van Stig en Ivo begrijp, staat de diode-keten-met-lampjes in serie met de motor. En dat zal, ook bij dgitaal, altijd werken.
Grtzz,
Karst
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22626
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #8 Gepost op:
23 December 2010, 11:43:40 »
Dan werkt het nog steeds, maar dat dooft de verlichting bij stilstand. Dat is niet het geval.
Ik heb de 1500 jaren geleden weleens open gehad en heb toen ontdekt dat de omgang met messing niet mijn sterkste punt is. Hij moest uiteindelijk naar Peter van der Kleij voor renovatie en de inbouw van een decoder. Die kan ik het helaas niet meer vragen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #9 Gepost op:
23 December 2010, 12:59:22 »
Henk en Karst,
Beiden een deel van het antwoord. Inderdaad de door mij beschreven schakeling staat in serie met de motor en dat elimineert het probleem dat de diode de 12V spanning moeten wegwerken. En omdat je voor beide richtingen de schakeling parallel met elkaar schakelt blijft de motor altijd beide kanten opgaan.
Bij het inbouwen van een decoder zou ik de schakeling weer anders opbouwen. Dan zou ik de lampjes gewoon op de lampjes uitgangen van de decoder zetten met een weerstand ipv de derde diode. Die is niet meer nodig. De andere 2 in principe ook niet, maar deze zijn een mooie bescherming tegen een te hoge spanning over het lampje.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #10 Gepost op:
23 December 2010, 13:04:05 »
Juist Ivo,
Zo zou ik het ook doen.
Grtzz,
Karst
P.S. Daar moettie wel voor open Henk
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22626
Re:Schakeling verlichting Philotrain modellen
«
Reactie #11 Gepost op:
23 December 2010, 23:38:22 »
Ik heb inmiddels het schema van een wisselstroomversie van de Philotrain 1500 gekregen. Aan de hand van dat schema is ooit een LP1 en nu een Zimo 630 in het model gebouwd. In het schema staat trouwens een 8081 decoder getekend. Ben reuze benieuwd hoe ze dat ding ooit in het model hebben weggewerkt. Het is al lastig genoeg om een plekje voor een LP1 of een Zimo 630 te vinden.
In ieder blijft de diodeprint in functie zij het natuurlijk anders geschakeld. De functieuitgangen moeten de volle spanning leveren wil de verlichting goed werken. Dat durfde ik niet zomaar. Je kunt die lampjes maar één keer overbelasten en vervangen is een crime. Maar het werkt nu weer goed.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Schakeling verlichting Philotrain modellen