Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 17:22:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 17:17:16
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 17:00:30
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29

Auteur Topic: Edits booster en TwinCenter  (gelezen 9205 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Edits booster en TwinCenter
« Gepost op: 31 January 2007, 21:39:25 »
Beste mensen,

Er wordt mij een Edits-booster aangeboden die voor Märklin bestemd zou zijn. Aanbieder weet niet wat dat technisch inhoudt.
Kan ik deze Edits aansluiten op mijn TWinCenter in DCC-mode?
Moet ik dingen veranderen in de Edits?

Graag even een (of meer) deskundige menin(en). Alvast bedankt daarvoor.

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

henk

• Offline Offline
Re: Edits booster en TwinCenter
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2007, 22:08:09 »
Lees voor Intellibox Twin Center

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/boostered.gif
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2007, 22:32:20 »
Dank je, beste naamgenoot.
Maar ik deze link al en die geeft geen antwoord op mijn vraag of er t.b.v. M* dingen in die booster zijn veranderd en of ik die weer ongedaan moet maken.
Bovendien snap ik de werking van deze schakeling niet helemaal: hoe werkt de kortsluitsignalering via die diodes en waar komen die + en - vandaan die het relais?

Groeten, Henk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2007, 22:50:10 »
Nee, er hoeven geen dingen verandert te worden, dei diodes uit de hulp schakeling fungeren als een gelijkrichter voor de voedingsspanning van het relais.
 De + en de - zijn een optie die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een lampje of een ledje te laten branden, ten teken dat er een kortsluiting is. Maar dat is dus alleen maar een optie, die hoef je dus niet te gebruiken.

Mvg
Wim.
(RoSoft)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2007, 00:24:16 »
De Edits booster kan uitgerust zijn met een extra condensator om hem langzamer af te laten schakelen bij kortsluiting. Volgens het Edits boek is dat nodig omdat bij 3-rail (meestal Marklin) de sleper soms kortstondig kortsluiting maakt op wissels. Deze condensator mag alleen gemonteerd zijn als de booster gebruikt wordt met Marklin Digitaal.
Deze condensator zit in het midden van de print en heeft een waarde van 1uF/ 16V (op het schema condensator C7). Volgens mij kun je hem zonder enig probleem verwijderen.

Een deel van het schema staat ook op de site van mrdirect (http://www.mrdirect.nl), klik even aan edits_booster, daar staat c7 ook op.

Een nog vollediger schema is te vinden op http://home.hccnet.nl/dk.hen/booster.html

Mochten er nog dingen onduidelijk zijn, geef even een gil!

Succes ermee, Jelle.

NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2007, 10:36:58 »
Nee, je moet die condensator altijd monteren, tenzij je gebruik maakt van de aloude Edits besturing. Die had namelijk een ingebouwde vertraging. Voor gebruik bij alle andere systemen inclusief het veel nieuwere EditsPro, altijd C7 monteren. Een al te zenuwachtig reagrende kortsluitbeveiliging is ook bij tweerail irritant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2007, 19:56:18 »
Waar zit die C7 dan? Ik kan hem niet vinden.

En waar dient de schakelin rond T11 eigenlijk voor? Is dat de korsluitbeveiliging?

Moet ik het datasignaal aansluiten op punt 4 4n 5 van de DIN-plug?

Gert Klein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2007, 20:57:32 »
De schakeling rond T11 is de kortsluitsignalering. Er hoort nog een extra stukje electronica bij om er een kortsluitbeveiliging van te maken. Het schakelingetje van Wim Ros gebruikt een andere methode: als de railspanning beneden de afvalspanning van het relais komt worden pen 1 en 3 van de DCC booster uitgang doorverbonden. Dit is voor de Intellibox hetzelfde  als een kortsluiting. De IB sluit af en de uitgang van de booster komt op 0V te liggen. Als je deze schakeling gebruikt hoef je je over de condensator geen zorgen te maken. Die heeft geen functie, net zo min als de schakeling rond T11.

Pen 4 is de ingang van de booster, pen 2 is massa. je sluit het signaal dus aan tussen pen 2 en 4. Pen 5 is de uitgang van de kortsluitsignalering.

vr.gr.
Gert Klein

« Laatst bewerkt op: 01 February 2007, 21:01:16 door Gert Klein »

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2007, 12:30:12 »
Ik dacht toch dat deze booster van zichzelf al kortsluitbeveiligd is, maar nu lees ik dat er dan nog iets moet worden toegevoegd?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2007, 12:50:04 »
De schakeling rond T11 is de kortsluitsignalering. Er hoort nog een extra stukje electronica bij om er een kortsluitbeveiliging van te maken. Het schakelingetje van Wim Ros gebruikt een andere methode: als de railspanning beneden de afvalspanning van het relais komt worden pen 1 en 3 van de DCC booster uitgang doorverbonden. Dit is voor de Intellibox hetzelfde  als een kortsluiting. De IB sluit af en de uitgang van de booster komt op 0V te liggen. Als je deze schakeling gebruikt hoef je je over de condensator geen zorgen te maken. Die heeft geen functie, net zo min als de schakeling rond T11.

Pen 4 is de ingang van de booster, pen 2 is massa. je sluit het signaal dus aan tussen pen 2 en 4. Pen 5 is de uitgang van de kortsluitsignalering.

vr.gr.
Gert Klein

Gert,

Dit is absoluut niet de werking van het relais in de voedingsspanning. De kortsluitschakeling in de EDITS-Booster moet ten allertijden blijven bestaan. Als er geen EDITS centrale wordt gebruikt is C7 een must.

De werking is als volgt, de Booster gaat uit door dat er een kortsluiting op de baan is, daarbij valt dus de voeding naar de rails weg, dus ook de voeding naar het hulprelais welke deze situatie aan de IB of TC doorgeeft. Dus als het relais spanningsloos is, zijn de contacten gesloten en weet de IB of TC dat er geen spanning uit de booster komt. De IB geeft dan een kortsluitmelding, zodat de besturings software weet, dat er verder geen commando's verwerkt worden.

Zodra de booster weer aangezet wordt zal het relais opkomen en is de kortsluiting opgeheven, dan kan het besturingsprogramma weer geactiveerd worden, zodat de IB of TC ook aangaat, en kan het verder met de besturing van de baan.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gert Klein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2007, 17:08:35 »
Dat mag je er dan wel bij zetten Wim, want in het schema staat niet duidelijk in welke stand het relais staat als er stroom doorheen vloeit. Verder moet iedereen die dit schema gebruikt dus nog zelf een kortsluitbeveiliging aan de Edits booster koppelen!

vr.gr.
Gert Klein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2007, 17:15:20 »
Gert,

Een schakeling wordt altijd getekend in spanningsloze toestand.
De kortsluitbeveiliging is een standaard onderdeel van de EDITS-Booster.

Mvg
Wim.

Gert Klein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2007, 17:39:25 »
Wim,

De Edits booster heeft géén kortsluitbeveiling, alleen een kortsluitsignalering. Er is maar één manier om de uitgang op 0V te krijgen, en dat is door de ingang aan 0V te te leggen.

vr.gr.
Gert Klein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2007, 18:05:34 »
Gert,

Hier hebben wij het over,

Citaat
Beste mensen,

Er wordt mij een Edits-booster aangeboden die voor Märklin bestemd zou zijn.

Daar zit dus een schakeling op of bij welke de booster uitschakeld in het geval van een kortsluiting.

Wordt de Booster aangesloten op een EDiTS print, zal hij softwarematig worden uitgeschakeld.

En ook bij EDiTS-Pro moet die hulpschakeling en C7 worden toegepast, voor de kortsluitbeveiliging. Is dus gelijk aan het gebruik zonder EDITS-Hoofdprint.

Dus als dit een EDiTS-Booster is geschikt voor het MArklin systeem, dan zit daar een kortsluitbeveiling op of in.

Mvg
Wim.

Gert Klein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2007, 21:30:49 »
De kortsluitbeveiliging is een standaard onderdeel van de EDITS-Booster.

Mvg
Wim.

zucht... Ik stop ermee hoor. ::)

vr.gr.
Gert Klein