Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 15:05:49
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Hollandse boerderij  (gelezen 22115 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Hollandse boerderij
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2014, 22:29:53 »
Een interssant aspect van de boerderijen is het binnenwerk. Er stond in de Railhobby enige tijd geleden een mooi bouwsel van een Saksische boerderij geloof ik. Die was aan de achterkant op en je keek zo op de gebinten. Das natuurlijk mooi om te laten zien.
Ook typische bijbehorende schuren en stallen kunnen de juiste uitstraling geven.

Naar welk niveau gaat dit draadje? :D

Groet'n Koe'n.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2014, 22:36:00 »
Gaaf, zo'n Groningse boerderij! Ik zit er al een tijdje aan te denken er ook eentje in N te bouwen voor een tussenmodule. Lijkt me een mooi project! Ik moet ook nog ergens een boekje hebben dat gaat over de manier het erf in verschillende delen van Nederland werd ingericht.
met vriendelijke groet, Jesse

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2014, 22:38:55 »
Ha, die boerderij in N;  dat halveert de afmetingen alweer. Kom je op 30 cm maximaal.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #18 Gepost op: 24 February 2014, 22:41:19 »
Wat nog vrij veel is op een module van 40 cm ;). Misschien moet ik maar een kleintje uitzoeken.

(al lijkt zo'n kasteel me ook wel gaaf)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 22:46:56 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #19 Gepost op: 25 February 2014, 00:12:00 »
eh... Koe'n het gaat om het weglaten van letters, koei'n zou wel weer goed zijn geweest, peerd'n ook. Oosterlingen laten letters weg / of slikken ze in dialecten in :-)
Als het je gaat om gebinten:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57559.0.html Een schaapskooi is natuurlijk veeeeeel kleiner. De bouwbeschrijving op de pagina is top. En ook top dat er toch weer wat leven in het boerenbedrijf komt.

@Jes, ja mooi zo'n kasteel, wel heel veel werk zo'n driepuntsdak en groot heel groot.

@Jan 44, yep best wel groot hè zoals die herenboeren de schuren bouwden en dan nog een pronkjewail van een voorkamer.

Nog even wat schaalmodellen. De Schwarzwald boerderij van Vollmer nr 3791 meet 150 x 130 x 120 mm die van Faller nr. 131290 meet 146 x 126 x 99 mm.
OF deze van Faller 130520 H0 boerderij, modern woonhuis met grote schuur voor een veestal. Afm. woonhuis 127 x 126 x 88 mm, stal 265 x 147 x 93 mm, h'm ook niet echt wat ik zoek. Een Limburgs geheel leek me ook wel wat. Paar huisjes extra en je hebt een dorp. Alleen dat is dan weer geen Hollands polderlandschap met vee en dat was mijn uitgaanspunt.

Als het zelfbouw wordt dan moet `k moet toch maar eens bij een paar modulebouwers langs die hier op BNLS die al die mooie kleine kneuterhuisjes hebben gebouwd voor een workshop zelfbouw. Raar hè je ziet geen doorzonwoning in rijtjes op een modelbaan. Terwijl die ook in TPIV er al stonden.
Hebben jullie ook de luchtfoto gezien van wijlen Els Borst haar huis? Mooi zo'n vila in het groen. Zo in het groen wil ik ook de boerderij hebben. Op een boerenerf horen nu eenmaal bomen en een mooie is de rode beuk. Daar zit ook een verhaal aanvast waarom die bij de boerderij staat. Vroeger werd bij een boerderij een rode beuk gepland zodat iedereen kon zien dat de boerderij was afbetaald. En er moet een walnoot staan. Die geeft een sterke geur af en wordt daarom nauwelijks door insecten bezocht. Dat verklaard waarom notenbomen vaak bij boerderijen en woningen staan. Ze houden muggen en vliegen op afstand, daarom hing men vroeger een notenblad aan een kinderwieg. Eh, goed terug naar dit draadje en geen verhaal schrijven, het ging in dit draadje immers om een boerderij naar Hollands voorbeeld en in mijn geval naar een Oldambster vanuit de graanrepubliek.

Was alweer aan het zoeken en kwam hieruit http://members.home.nl/jp.de.groot/snelter.html
Scrol naar halverwege de pagina en je vindt drie treingerelateerde foto's. Dat voor de TPII liefhebbers. Graag uitzoeken welke type wagons het zijn en zie je het  golvend wagondak. 't hoeft dus niet allemaal fabrieksnieuw. Prachtig ook als je de Preisers, Merten, Kibri, etc. figuren volgens de afgebeelde kleding zou kunnen kleden. Goed, ik dwaal weer af. Er is ook zoveel moois te zien en dan bedoel ik niet de dochter van de boerin. Mij ging het dus om drie foto`s die ook op deze pagina staan van drie boerderijen. Een hele statige met groot woonhuis en met vier schoorstenen, een afbeelding van een lange schuur en een kneuterboerderijtje.
Gelet op de lange schuur zal mijn Oldambster wel een compromis worden, wel schaal 1:87 maar met ingekorte schuur. Niet alle boeren waren immers zo rijk :-)
Zoektocht wordt vervolgd.
Dirk

Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2014, 08:03:13 »
Hallo Dirk,
heb je al eens gegoogled op "boerderij + bouwtekening" en beelden bekijkt, dan zijn er veel bouwtekeningen te vinden van allerlei stijlen Nederlandse boerderijen. Verder heeft modelbouwers.nl ook boerderij bouwtekeningen, probeer die ook eens.
Zelfbouw gewoon beginnen met een makkelijke tekening, grau karton 1mm en proberen. Mijn eerste gebouwtje was ook van karton, goedkoop witte lijm heeft iedereen en kinderplakaatverf kost niks. Zo kan je het uitproberen. Je hoeft ook niet direkt met je superboerderij te beginnen, een klein huis of schuurtje om te proberen gaat ook. Als je dan de smaak te pakken hebt kan je faktisch alles bouwen wat je wilt.
Veel plezier Gr. Joke

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2014, 09:27:10 »
Dit is dan wel geen Heren-boerderij uit Groningen, maar een boerderij uit Gelderland, die ik aan het bouwen ben. Gewoon naar de boerderij gegaan, foto’s nemen, maten nemen, (wel even toestemming van de boer vragen) en gaan bouwen. Het formaat is in ieder geval te doen. Hierbij een paar foto’s van de boerderij in de maak.

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 February 2014, 11:02:37 »
Citaat
best wel groot hè zoals die herenboeren de schuren bouwden en dan nog een pronkjewail van een voorkamer

Nou... dat lieten ze doen hè? Net als het werk op de boerderij, zelf gingen ze met hun sjees de hort op. Als je daarover de verhalen leest (en hoort), dan begrijp je ook waarom de CP (en andere partijen met een linkse signatuur) daar zo'n grote aanhang hadden (en hebben, al bestaat dan de CP niet meer).

Groet,
Jan

Shay-fan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 February 2014, 11:23:23 »
Ook Peard heeft in H0 twee modellen, H629 en H630. Dat zijn weliswaar bouwplaten van stevig papier, maar prijstechnisch daardoor wellicht interessant.

vr.gr.
Gerard

Trein-ice3

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2014, 13:34:44 »
Klopt wel ten dele wat je zegt Jan, ze waren niet allemaal zoals Guus oet het lied "Guus kom naar Huus want de varkens moeten vreten etc. De CPN bestaat niet meer nee maar de VCP (Verenigde Communistische Partij) nog wel. Doet weer mee bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014. De arbeiders werden uitgebuit en uitgemergelt als waren ze letterlijk slaven dat veroorzaakte de opstand en de vorming van de CPN. Niet zozeer het nieuwe rijken gedrag van de boer.  Ook de eigenaren van de strokartonfabrieken konden er wat van. Daar komt Fré Meis uit voort. In Finsterwolde was het Koert Stek en de zijnen.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Trein-ice3

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 February 2014, 13:36:46 »
Het formaat is in ieder geval te doen. Hierbij een paar foto’s van de boerderij in de maak.
Hallo Peter, welke afmetingen krijgt jou model? Ziet er goed uit. Het houtwerk van de deuren is goed gelukt.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #26 Gepost op: 25 February 2014, 15:40:56 »
Het formaat wordt ongeveer 15 cm breed en 17 cm lang, dat is alleen de boerderij, daarbij maak ik nog wat schuren enz.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 February 2014, 16:32:42 »
Een Noord-Hollandse Stolp boerderij: Geheel zelf gebouwd van karton en papier. Schaal ongeveer HO. Steentjespapier was meen ik van Kibri (N-schaal: mooi kleine baksteentjes). Ramen deuren en houtwerk gekleurd karton in laagjes zodat je er mooie biezen uit kan snijden. Dakpannen is golfkarton met overdwars ingekerfde groeven. Het rieten dak is gemaakt van een soort dik crepè papier wat als verpakkingsmateriaal wel wordt gebruikt.  In de loop der jaren (zeker 15 jaar geleden gebouwd!) is door de invloed van zonlicht, dat toch een paar uur per dag kan doordringen op de plek waar het gebouwtje staat, wel wat kleurverlies en verbleking opgetreden. Maar dat is met een beetje aquarelverf wel weer op kleur te brengen.
Het voorbeeld van een echte stolpboerderij is in mijn directe omgeving ruim voorhanden. Goed opletten hou een en ander in elkaar zit en ik heb van verschillende exemplaren de bouwdetails gecombineerd in één model. De grondvorm is gewoon een stukje meetkunde: de piramidevorm  in combinatie met de verhoogde voorgevel en inspringende schuurdeuren is dus even puzzelen.
Eigenlijk is het model nog steeds niet af; er ontbreken nog regengoten en achter de ramen mogen nog wel een paar gordijntjes.
Foto's spreken voor zich naar ik hoop. Ter referentie een 5x5cm blokje erbij:

Met karton zijn best op een uiterst simpele manier wel aardige resultaten te bereiken, Tegen vrijwel minimale kosten. Ja het kan slecht tegen vocht en het verbleekt op den duur ietsje. Maar wie bouwt er voor de eeuwigheid?

Succes met bouwen
HansZ

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #28 Gepost op: 25 February 2014, 20:17:41 »
Hans, ik zeg WAUW!  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 February 2014, 11:08:57 »
Zijn er ook onder de forummers die boederijen hebben gebouwd naar Limburgs voorbeeld? Ben ik wel erg benieuwd naar.
Soms spoor ik, soms niet