Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: Verplichte adviesprijsmelding M* en Tr* dealers via internet  (gelezen 24098 keer)

Alexander

• Offline Offline
Re: Verplichte adviesprijsmelding M* en Tr* dealers via internet
« Reactie #75 Gepost op: 09 February 2007, 00:03:37 »
Gelijke prijzen in de grote vrije EU zal idd wel de bedoeling zijn van Matrix. Dit om te voorkomen dat men in het buitenland ( handig te doen met het WWW of met vakantie ) de treinen elders koopt.
Maatregelen ? Zie bijv de veroordeling van Volkswagen in het verleden wegens gedwongen prijzen en het weigeren van verkopen aan buitenlandse kopers.
( buitenlandse kopers op de manier van woonachtig in een ander land, in dit voorbeeld met name de Britten )

Groeten, Alexander

johnvg

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 12 February 2007, 11:46:04 »
Gelukkig zijn er in Duitsland nog genoeg die andere prijzen hanteren, ook op hun website.

Dat is niet goed van Mätrix om de nederlandse handel zo onder druk te zetten. Daarbij, als je juist wilt dat de jeugd je merk gaat kopen, je dat zeker niet op die manier zal bereiken. Vooral niet in het internet tijdperk.

Ik denk dat er wel een merk is dat hierbij garen gaat spinnen........

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 12 February 2007, 13:27:00 »
Wat mooi, dat er nu eindelijk eens duidelijkheid (??) ontstaat over prijzen, kan een winkelier eindelijk zijn KWALITEITEN laten zien en is af van al dat gezever.
Als een van jullie een boek, tijdschrift of wat dan ook voor gedrukts koopt, betaalt hij zonder enige opmerking wat er voor gevraagd wordt cq. WAT VOOR PRIJS ER OP STAAT. En niet alleen in Nederland, IN HEEL EUROPA.

Lang leve de vertikale prijsbinding, die misschien kan bijdragen aan het overeind houden van een noodlijdende branche.
Of dat moet, is een heel andere vraag, de scheepsbouw is ook verdwenen, de mijnen en de textiel ook.
Maar voorlopig kunnen de grootste klagers nog wel treintjes blijven kopen, redelijk in de buurt, en ook hun schroefje en moertje. Want er bestaan tenminste nog winkels in Nederland.
Als je alles via internet of via een stuk of 5 grote winkels in Nederland wil kopen: ga vooral zo door. Alles wat je besteedt aan porto- of brandstofkosten is in ieder geval voor de treintjesbranche verloren, dus wordt het daardoor nog duurder.
(NB Ik heb net weer extra aandelen in de post/pakketvervoersector gekocht, geweldig wat een rendement, allemaal door jullie betaald, harstikke bedankt)

In de branche, dus van fabrikant tot eindgebruiker, kan alleen genoeg geld gegenereerd worden als er een fatsoenlijke prijs betaald wordt. Zoniet, dan saneert de branche zichzelf en kun je over een aantal jaren voor een loc 3 keer zoveel neertellen als nu, als er dan tenminste nog een gek te vinden is die die loc wil produceren.

Ik ben geen fan van M*, T* of R*, maar voor mij mogen ALLE ANDERE MERKEN VOLGEN.

Maarten van der Burgt.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 13:29:15 door maarten van der burgt. Reden: taalfout »

henk

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 12 February 2007, 13:33:55 »
In de branche, dus van fabrikant tot eindgebruiker, kan alleen genoeg geld gegenereerd worden als er een fatsoenlijke prijs betaald wordt.

En hoe weten we wat een 'fatsoenlijke prijs' is Maarten? In de bouw hebben de aannemers dat lange tijd zelf bepaald.  ::)

Een verband tussen de prijsstelling van een winkel en de overige kwaliteiten heb ik nooit kunnen ontdekken. De service van sommige voordelige winkels is juist opvallend goed.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 14:28:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #79 Gepost op: 12 February 2007, 13:52:20 »
Aplaus, nee dubbel aplaus voor M vd B
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 12 February 2007, 14:03:07 »

In de branche, dus van fabrikant tot eindgebruiker, kan alleen genoeg geld gegenereerd worden als er een fatsoenlijke prijs betaald wordt.

Ik ben het hier op zich wel mee eens, een fatsoenlijke prijs,
Echter ik vindt het niet correct dat de leverancier die prijs bepaald voor een ieder.
Zij moeten gewoon produceren, en voor de productie prijs + hun eigen winst verkopen. En elke persoon er tussen in mag ook z'n winst er bij opzetten voordat het doorverkocht wordt. Die personen moeten alleen wel zelf hun winstmarge kunnen bepalen, en dit moet niet opgelegt worden door de leverancier.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor de leverancier.
Nu blijft er meer geld bij de winkels zitten omdat die meer winst moeten maken dan ze willen.
Daarnaast zullen er meer en meer zoeken naar andere goedkopere opties via internet. En hoe hoger de prijs in de winkel, hoe sneller het uit kan om extra geld te steken in brandstof of verzend kosten.
In beide gevallen zal er dus minder geld gaan naar de uiteindelijke leverancier, en dat kan toch niet hun bedoeling zijn.

Maar goed, ze zullen dit wel uitgezocht hebben, en het zal wel iets anders zijn dan dat ik het nu zie met mijn simpele blijk ( al is het wel zo dat in de praktijk een simpele blik vaak beter is dan een moeilijk theoretisch verhaal )

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #81 Gepost op: 12 February 2007, 14:21:37 »
Is dit niet appels met peren vergelijken?

Wat mooi, dat er nu eindelijk eens duidelijkheid (??) ontstaat over prijzen, kan een winkelier eindelijk zijn KWALITEITEN laten zien en is af van al dat gezever.
Als een van jullie een boek, tijdschrift of wat dan ook voor gedrukts koopt, betaalt hij zonder enige opmerking wat er voor gevraagd wordt cq. WAT VOOR PRIJS ER OP STAAT. En niet alleen in Nederland, IN HEEL EUROPA.

Maarten, koop jij je volgende auto ook gewoon voor de catalogusprijs (of de vraagprijs die de verkoper op z'n occasion heeft staan)? En inruil van de oude ook zonder verder te vragen de prijs uit de ANWB koerslijst?

Elke branche heeft z'n eigen systeem, of het nu een supermarkt of een aannemer is. Bij de één valt wel te onderhandelen, bij de ander niet.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 12 February 2007, 14:25:38 »
En hoe weten we wat een 'fatsoenlijke prijs' is Maarten? In de bouw hebben de aannemers dat lange tijd zelf bepaald.  ::)

Enig suggestief vergelijk (op voorhand) met de bouwfraude lijkt mij misplaatst. In de bouw komt een prijs op een heel andere manier tot stand. Bovendien bepaalt EEN aannemer nog steeds ZIJN prijs.

Een fatsoenlijke prijs voor de treintjesbranche kan op verschillende, maar dus ook gemengde, manieren gedefinieerd worden.
Op de eerste plaats: wat de consument er voor over heeft, dus bereid is te betalen. Goed product tegen een te hoge prijs: kun je de tent wel sluiten. Goed product tegen een te lage prijs: leuk op de korte termijn, op de langere termijn geen geld meer voor nieuwe dingen: idem, kun je de tent wel sluiten.
Op de tweede plaats: er moet geld overblijven binnen de branche om een volgend project op te zetten (vernieuwing modellen) of nieuwe ontwikkelingen te volgen (innovatie). Zoniet: sluiten die handel (op termijn ten dode opgeschreven)
Op de derde plaats: er moeten verkooppunten kunnen blijven bestaan. Dus moet er van geleefd kunnen worden. Een verkoop uitsluitend via internet of postorder zou in theorie ook kunnen, maar haal daar dan je ene schroefje of railsje ook maar (kapitaalvernietiging).
Om ook te noemen: er moet geld overblijven om initiatieven te ontplooien om nieuwe aanwas te zoeken/vinden. Dit hangt uiteraard samen met vernieuwing en innovatie. Overigens alleen als je de branche sowieso overlevenskansen toedicht. Naar mijn idee is het hier slecht mee gesteld, maar er zijn ook lichtpuntjes.
Iedere marketingman/vrouw of econoom kan hier nog tal van zaken aan toevoegen, in wezen gaat het om dezelfde kernvragen.
Wat je dan uiteindelijk als "fatsoenlijke prijs" ervaart, dus betaalt, is dan productgebonden en persoonsgebonden: deze persoon betaalt voor dit product zo en zoveel euro, omdat hij dat de moeite waard vindt. Wetende dat hij morgen en overmorgen en ...... ook nog iets meer/anders wil/kan kopen.

Maarten van der Burgt

Thomas and friends

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 12 February 2007, 14:25:57 »
Heren,

Ik denk dat het tijd wordt dit draadje te sluiten.
We beginnen nu te praten over hoe we in Nederland en Europa onze economie willen inrichten, daar hebben we in november al ons zegje over kunnen doen.
Toch inhoudelijk: simpel gezegd heb je de keus tussen een gereguleerde handel, met vastgestelde prijzen (dit was in de jaren 50 en 60 heel normaal) en de zogenaamde vrije markt zoals die de laatste jaren vanuit de EEG wordt bevorderd.
Al jaren geleden is binnen de EEG besloten om in alle sectoren de vrije markt zijn werk te laten doen, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn de handel te reguleren. In de boekenbranche is dit bijvoorbeeld het geval. In alle andere gevallen is de markt vrij en kan je bij vermeend misbruik naar de NMa gaan, dit heeft Conrad gedaan.
Dus: draadje sluiten, en verder discussieren op een politiek forum!!

Thomas

henk

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 12 February 2007, 14:39:20 »

Enig suggestief vergelijk (op voorhand) met de bouwfraude lijkt mij misplaatst. In de bouw komt een prijs op een heel andere manier tot stand. Bovendien bepaalt EEN aannemer nog steeds ZIJN prijs.

Iedere vergelijking met een andere branche is misplaatst, inclusief de vergelijking met de boekenbranche.

Märlin of Roco mogen helemaal zelf hun prijs bepalen. De discussie gaat voordurend over de vraag of de winkeliers dat zelf ook nog mogen. Of winkeliers nog zelf hun beleid mogen bepalen van de fabrikanten.

Er zijn winkels die bewust kiezen voor lagere marges met hoge omzetten. Sommige van die winkels staan uitstekend bekend, juist ook vanwege de dienstverlening, de service en het aanstekelijke enthousiasme van de betrokken ondernemers. Ik vraag me ten zeerste af of de branche er veel beter van wordt als die winkels de voet wordt dwars gezet. 

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #85 Gepost op: 12 February 2007, 14:42:05 »
Om ook te noemen: er moet geld overblijven om initiatieven te ontplooien om nieuwe aanwas te zoeken/vinden. Dit hangt uiteraard samen met vernieuwing en innovatie. Overigens alleen als je de branche sowieso overlevenskansen toedicht. Naar mijn idee is het hier slecht mee gesteld, maar er zijn ook lichtpuntjes.

Ik denk dat Maarten hier de spijker op z'n kop slaat. Nieuwe aanwas is wat de nieuwe M*/T* eigenaren willen en dat bereik je door het product weer 'in elke (speelgoed)winkel om de hoek' te laten verschijnen. En dat kan alleen met een bepaalde prijspolitiek. En dan is concurrentie met enkele grote landelijke winkels of internet niet wat je wilt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 12 February 2007, 14:48:56 »
Dan moet ik je toch teleurstellen Albert.
Mätrix verwacht juist een terugloop van het aantal verkooppunten als gevolg van de hogere eisen die worden gesteld. De doelstelling is de omzet te concentreren in winkels met hoge marges.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #87 Gepost op: 12 February 2007, 15:06:22 »
Interessant, een beetje zoals de Esprit, Benneton, Levi, enzovoort-stores. Geen concurrerende merken in de buurt. Uit marketingstrategie oogpunt iets voor te zeggen, houd je alles lekker in één hand.
Maar pas op, dan is dit adviesprijs verhaal slechts de eerste stap. Volgende stap zal zijn dat de niet Marklin Shops/Stores sowieso niet meer geleverd krijgen. Zal nu nog wel niet doorgevoerd zijn omdat er dan absoluut gezien te weinig verkooppunten overblijven maar zodra die er volgens M* zijn.....is het enkel en alleen nog maar daar te koop.

henk

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 12 February 2007, 15:10:10 »
Dat is inderdaad de droom die Mätrix voor ogen staat.
Tjonge, wat zullen we daar gelukkig van worden.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 12 February 2007, 16:04:18 »
Wordt de matrix shop in de toekomst dan toch een soort kijkshop  ;D