Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
20 July 2025, 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Auteur Topic: Beurzen 2011  (gelezen 7772 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Beurzen 2011
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2010, 22:52:38 »
Dan heb je het dus over specifiek verkoop beurzen
Dus als je minder beurzen hebt, dan is die ouwe zooi wat ze elke keer mee slepen minder oud en versleten ??
Je zou ook als handelaar je beurs kunnen uitzoeken, en niet elke beurs willen deelnemen als verkoper.
Je hebt nou eenmaal voor maar 1 baan gras en boompies nodig, of je nou 10 keer naar Houten gaat of 1 keer.
Mvg Marty,

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2010, 23:04:12 »
@Han

Citaat
Tot nu toe zie ik alleen reacties van modelspoorders , zijn er ook nog handelaren, winkeleigenaren die willen reageren?
Ja ik hoor ook tot de categorie modelspoorders (die dus niet bestaan  ;)). Maar ik heb geprobeerd een algemeen beeld te schetsen dat niet alleen als modelspoorder, serieus geintresseerde of leek hoeft te worden opgevat.

Daarnaast: eh Han hoor jij dan ook niet bij de handelaren?

De hobby handelaren \ amateur verkopers hebben echt geen behoefte om hier op dit forum te reageren. Op het ogenblik boffen we, dat we een aantal werknemers van de verschillende verkopers, verenigingsbestuurleden (beurscommissie) en hobby producenten hebben die op dit forum actief zijn.
En als ik de NMD (Rijswijk) nog even mij in herinnering roep: een aantal hobby verkopers durven dingen te verkopen waar a: de veiligheid in het geding is, en b: ongezien\gecontroleerd treinen zijn. En dan ook nog eens op hoge poten (de verkoper) verhaal proberen te halen; Nee mijn ontzag voor de verkopers is niet meerzo groot als voorheen.

Jan-Peter

@Marty;
Citaat
minder oud en versleten
Daar heb ik het nodige weer van over de tafel zien gaan. >:(
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 23:06:09 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2010, 23:05:39 »
@marty
Ja idd. Houten helemaal en de grote 3( zou vat ik ze maar samen) zijn voornamelijk opgezet op een podium voor handelaren te zijn. Echte promotie van de hobby gebeurt eigenliijk alleen door stands als Modelspoorwijzer, NMF en BNLS stands.

Vergelijk de beurzen maar eens met Krea beurzen waar veel meer workshops gevolgd kunnen worden en voorlichting wordt gegeven over materialen.

Tuurlijk, ik ga een mooie show baan niet uit de weg, maar ik zou verwachten dat er op modelspoorpromotiebeurzen toch meer aandacht dient te komen voor " hands on"

Misschien zouden we als rechtgaarde hobby liefhebbers eens een keer met de organisatoren om de tafel moeten zitten over de toekomst van de NL beurzen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2010, 23:09:36 »
@ jan peter
ja idd ik ben naast liefhebber ook importeur en verkoop belanghebbende. Eens met je stelling dat er zeer veel onveilige rommel ligt. Ik zou als liefhebber graag zien dat de kwaliteit van het gebodene en de veiligheid zeker op een hoger plan komt te liggen.

Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2010, 23:11:33 »
Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.

Volledig mee eens Han!
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Gert1

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2010, 23:16:22 »

Klinkt eigenlijk heel logisch. Heb je dat al eens voorgesteld aan de beursorganisatoren?

mvg,
Gert

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2010, 23:17:16 »

Daarmee sluit je wel de hobbyist die zijn spullen een keer wil verkopen uit. En ik en wel iemand die 80% van zijn handel op 1 dag van eigenaar heeft doen wisselen.  ;)
Dat zijn zo nu en dan ook net de koopjes waar mensen naar zoeken.

b.t.w. Als je op meer beurzen staat en dus ook meer tafelgeld moet betalen, dan zul je waarschijnlijk ook meer omzet hebben.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 23:19:16 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2010, 23:20:06 »
Dat ik wilde net zeggen ja,mag ik ook een keer? :-\

gr Ed.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2010, 23:20:47 »
Misschien zouden we als rechtgaarde hobby liefhebbers eens een keer met de organisatoren om de tafel moeten zitten over de toekomst van de NL beurzen.
Wie zijn dat dan in jouw ogen? Ik ben zelf inmiddels gestopt met modelspoor, maar kan nog genieten van vooral de kleine gedetailleerde modelbanen. Zeker zoiets als Ontrax bezoek ik graag, maar ook bijvoorbeeld Keulen heb ik een paar weken geleden nog bezocht. Ik zit niet te wachten op handel en ik zit niet te wachten op workshops. Ben ik nu wel of geen rechtgeaarde hobby liefhebber?
Sowieso begrijp ik het punt dat je wilt maken niet erg, gezien je in je eerste post Ontrax en Houten in een zin noemt. Afgezien dat het beiden een beurs wordt genoemd, zie ik erg weinig overeenkomsten tussen die twee.

Huub

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2010, 23:23:42 »
Er zijn dus ook mensen die voor die ouwe rommel komen. Waar moet Floris anders zijn onderstellen vandaan halen? Rijswijk was inderdaad prima wat dat betreft.  (y)
Wat wordt bedoeld met onveilig? Kan hooguit over trafo's gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2010, 23:36:02 »
Maar niemand zegt toch dat je naar alle beurzen moet gaan? Elke beurs heeft zijn eigen zwaartepunt, zoek de juiste beurs uit en ga lekker daar heen!
« Laatst bewerkt op: 15 December 2010, 00:05:51 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2010, 23:54:57 »
Met het gevaar dat ik nu op een modstoel ga zitten, denk ik dat de discussie niet moet gaan verzanden over wat en hoe er tweede hands waren verkocht worden, en hoe handelaren soms liefdevol kunnen handelen. daar zijn al draadjes zat over.

Han, als ik eerlijk ben vind ik je laatst genoemde argumenten niets met je openingsbetoog hebben te maken.
Je stelt de vraag of er teveel beurzen zijn, en nu heb je het over het gemis van zeg maar "live howto's".
Ik weet niet pprecies wat je bedoelt, maar volgens mij zijn er toch steeds meer verenigeingen die een demo gedeelte hebben.
TeamMitropa doet het toch ook al een tijdje, dat het nu wat minder is, ligt niet aan ons kan ik je melden, maar er om nou te zeggen dat er niks gebeurt....
Kijk eind februari maar weer wat we bedacht hebben om de hobby op een andere manier onder de aandacht te brengen, en welk demo team er dit keer is uitgenodigd :)
Denk wel dat je iets meer  1-richting op moet met je betoog/vraagstelling om een helder discussie te krijgen, denk ik
Om te beginnen om een scheiding te maken tussen beurzen en evenementen .
Ook is het lastig en vrij eentonig dat er 20 demo teams zitten, want vergeet niet, een modelsporoevenement is een verzameling van maarliefst 1 hobby, krea doe een verzameling van 100 hobby's, dus een veel grotere verscheidenheid van verschillende takken van sport.
Dus die vergelijking gaat al mank
Mvg Marty,

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2010, 00:06:30 »
Met het gevaar dat ik nu op een modstoel ga zitten

Ik ga wel even staan  ;).

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 December 2010, 01:11:39 »
Van mij hoeft het er niet over te gaan Marty, maar bij onderstaande tekst kreeg ik toch wel de kriebels.

ja idd ik ben naast liefhebber ook importeur en verkoop belanghebbende. Eens met je stelling dat er zeer veel onveilige rommel ligt. Ik zou als liefhebber graag zien dat de kwaliteit van het gebodene en de veiligheid zeker op een hoger plan komt te liggen.

De meeste verkoopbeurzen zijn ooit begonnen als hobbyhandel. Dat de professionele handel erbij is gekomen vind ik een verrijking. Maar het vertrutten van de hobbyhandel zou ik een verarming vinden.
"Ik wel best dit Piko kadaver voor €5 meenemen, maar alleen als ik uw KvK nummer weet en een telefoonnummer krijg alwaar ik kan reclameren mocht het product mij toch tegenvallen (nog te goed ofzo)."
In Rijswijk heb ik onder andere opgepikt: wat NAM wagentjes bij MTE, een paar Roco e'tjes bij zo'n partijenopkoper en een sloop plan d bij een 'hobbyhandelaar'. Een perfecte combinatie. Ik hoop van harte dat de Malle Pietjes handelaren nog lang blijven om een zekere voormalige modelspoorvertegenwoordiger maar te parafraseren.

@Jan-Peter Ik heb je eerste betoog nou drie keer gelezen en is snap er werkelijk geen ene bal van. En ik heb toch beduidend meer opleiding dan Mavo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #29 Gepost op: 15 December 2010, 09:42:50 »
Als ik het goed heb dan bedoelt (mijn interpretatie  ;D) Jan-Peter dat voor beurzen de economische wetmatigheid geldt dat "vraag en aanbod in evenwicht moet zijn". Zowel de vraag en aanbod van de bezoeker, handelaar, beursorganisatie, de showbaners en andere belanghebbenden.

Voor elke "belanghebbende" dient er, in het ideale geval, evenwicht te zijn, dan praat je over een geslaagde beurs. De koper gaat tevreden naar huis met wat gekochte spullen (nieuw, oud, duur, goedkoop, gekocht bij professionele handelaar, of bij een "malle pietje" handelaar doet er niet toe). De handelaar heeft winst gemaakt (voor de prof handelaar winst in geld, voor de (eenmalige) hobby handelaar is zijn spullen kwijt, heeft er wat aan over gehouden en heeft een leuke dag gehad).

Op het moment dat je een van de variabele gaat veranderen op een (succesvolle) beurs, bv in Houten een hal met showbanen gaat plaatsen, dan verandert het evenwicht in bovenstaande formule. Dit hoeft niet negatief te zijn maar is ook op voorhand niet altijd positief. Je kan dit met (economische) formules uitrekenen, maar dan nog zijn die formules gebaseerd op aannames.

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag denk ik dat om dat te achterhalen, je met een aantal beurorganisaties een marktonderzoek zou kunnen laten doen door bv een stagiair (kost wat minder) onder de beursgangers. Dit in het kader van "meten is weten"

Voor mijzelf (als bezoeker) ga ik niet naar alle beurzen. Naar Houten gaan we om "voor weinig" leuke aanwinsten te kopen en lekker te struinen tussen de kraampjes. Naar Utrecht gaan we primair om banen te bekijken en minder om te struinen/kopen. Op het programma staan nog de grote beurzen in Duitsland. Maar eigenlijk gaan we vaak met het hele gezin naar de beurzen primair om een leuke dag met elkaar te hebben dus voor ons is het eigenlijk een uitje. Dit laatste geeft wel weer aan dat het eerder genoemde evenwicht voor een ieder anders ligt en dat het dus heel lastig is om te spreken over de modeltreinhobbyist. Tja.... ik hoop dat ik wat heb kunnen toevoegen aan deze discussie ;)

Groet,

Jeroen