Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15

Auteur Topic: Als Vutter nieuwe hobby beginnen  (gelezen 2961 keer)

willemvanelmpt

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Als Vutter nieuwe hobby beginnen
« Gepost op: 12 December 2010, 11:41:33 »
Sinds kort zit ik in de VUT en wil een modelspoorbaan opbouwen. Dat lijkt me hartstikke leuk om te doen, maar......ik heb er helemaal geen verstand van. Vaak lees ik allerlei technische termen, maar dan haak ik al af. Mijn vraag is: wat is het beste en eenvoudigste om mee te beginnen? Digitaal of analoog? Ik woon in Lelystad. Weet u iemand in de buurt die mij kan bijpraten over deze hobby?

Vr.gr.Willem van Elmpt

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Als Vutter nieuwe hobby beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2010, 11:51:41 »
Welkom Willem,

Ja, waar mee beginnen dat is een vraag die vaak wordt gesteld.

Het eenvoudigste is analoog, trafo aan de rails en rijden maar. Geen gedoe met elektronica als decoders enz.
Analogen sets zijn tegenwoordig wel minder te krijgen (nieuw).

Digitalesets zijn er te kust en te keur.

Digitaal leer je van eigens, maar begin vooraan. En hier heb je een uitstekend forum voor je vragen en veel antwoorden op je vragen kun je hier ook vinden.

Begin langzaam met digitaal en kijk vooruit in de toekomst.

Want wat zou je nu willen met je baan?  Aan de computer, wissels digitaal aansturen enz.

groetjes Dion

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2010, 11:57:31 »
Welkom Willem,

Heel veel lezen en info vergaren, o.a. hier in de encyclopedie, baanplannen, wat zijn we aan het bouwen.

Verder, wat dion ook al zegt, wat wil je in de toekomst. Ben je tevreden met een ovaal of wil je een volledig automatisch met de computer aangestuurde baan. En wat mij betreft gewoon beginnen met een startset te  kopen (ik zou wel voor digitaal kiezen) en al doende leer je (vooral van de fouten die je maakt  ;D)

Succes!

Groet,

Jeroen

Fritzo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2010, 12:01:54 »
Hoi Willem, Ik heb als medebeginner veel info van deze site gehaald, dus je bent aan het juiste adres. Kijk bijv. eens in de encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina . Daar wordt je ook al veel wijzer van denk ik.
Een een andere site waar ik veel van af haal: http://www.nproject.org/nl/. En ook al zou je niet voor N-spoor kiezen, dan nog geeft het een heleboel tips en trucs die ook voor andere schalen nuttig zijn.
En angst voor digitaal en/of electronika moet je niet hebben hoor. Gewoon mee beginnen en al doende leert men. En zit je ergens mee? Gewoon hier posten, dan wordt je vanzelf geholpen! (y)
N-spoor Minitrix; analoog proefbaantje

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2010, 12:12:34 »
Ja, zelfs ik zou je nu aanraden digitaal te gaan beginnen, als je van niets af aan wilt starten.
De mogelijkheden en support zijn ruim voldoende en eigenlijk niet veel meer werk en studie dan analoog.

Om te beginnen kun je je voorstellen in de rubriek: Even voorstellen. Vertel iets over jezelf, bijvoorbeeld wat je al eens met (model) treinen hebt ervaren.

Dit draadje hier laten we dan staan om je keuze voor wat voor systeem je wilt, verder door te spitten...

Mocht je zover zijn dat je een plan voor een baan gaat ontwerpen, dan kun je dit baanplan plaatsen in: Baanplannen.
Je kunt hier samen aan je plannen sleutelen, tot je een leuk plan hebt.

Als het zover is dat je gaat bouwen, dan mag je in : Wat zijn we aan het bouwen? een draadje openen.

Ik hoop dat je zo een beetje de weg weet te vinden, gewoon lekker vaak hier komen kijken en doen, dat levert je de meeste info op, je zult zien dat het allemaal... best meevalt, als je de tijd neemt (die heb je nu!) om je er in te verdiepen.

Succes met de plannen en keuzes!
Ik heb al een trein

theodoor

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2010, 17:24:59 »
Hoi Willem,

Ik heb al maanden hetzelfde idee. Ben weliswaar nog geen vutter (59 jaar, fulltimer), maar zit aan deze hobby te denken (en te doen!) voor de lange(re) termijn.
Vanaf augustus heb ik mij veel ingelezen, vnl. mbv internet-sites, waaronder deze site.

Gestart in tuinhuisje ( 3m x 2.5 m;goed geisoleerd, verwarmbaar). Niet groot dus, maar ik wil 'hoogte' gaan gebruiken. Omdat ik (nog) een complete digibeet ben is mijn idee om een soort proefbaan te gaan maken en daar het schaduwstation, inclusief railspiraal (2,5 cirkels, diameter ca. 1.3 m) voor te gebruiken. Op het (uiteindelijke) 0-niveau(=80cm) komt dan, voorlopig, de  keerlus, maar dan wel twee-sporig, klimspiraal heeft ook 2-rails.
(ondanks het bezit van Marklin startset digitaal, 2 treistellen) toch definitef gekozen voor ROCO-line. Dat schaduwstation, 5 opstelsporen, ca  55 cm boven de vloer (-25 cm vanaf 0-niveau), moet uiteindelijk in het definitieve ontwerp(l-vormig; 3mx1.40; nog onbekend baanplan) opgenomen worden. Ik kan mij  dan de komende jaren mooi inwerken in koploper, blokbezetmeldingen etc etc.
Groet
Theodoor

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2010, 18:06:39 »
Ik zou écht digitaal beginnen, zo erg ingewikkeld is dat helemaal niet.
Bij mij had de hobby meer dan 20j. stilgestaan (in dozen op zolder) en heb vrij snel via dit forum geleerd hoe een en ander werkt.
Ik heb al mijn materiaal zelf gedigitaliseerd.
Als je nu een digitale beginset koopt zit de decoder al in de loc en het aansluiten op de rails is eigenlijk niet anders dan analoog.
Voordeel is wel dat je meteen de basis legt waarop je nog jaren kunt voort burduren.
Ik ben bang dat als je nu analoog begint je over een jaar al spijt krijgt.
Het is al eerder geschreven: op dit forum vindt je bijna altijd de hulp die je nodig hebt.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2010, 19:21:37 »
Onze Willem heeft er wel zin in, ik hoor als je in de VUT zit dat je veel tijd over hebt maar hij heeft nog niet gereageerd mensen ;D

Groet,
Maarten
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2010, 19:39:14 »
Dan zal hij het wel druk hebben met al de info hier op het forum en om zijn keuze te maken. ;D
groetjes Dion

Barry

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2010, 20:07:53 »
Willem,

Ook niet onbelangrijk is, hoeveel geld je beschikbaar hebt, danwel hoeveel je aan je nieuwe hobby kunt of wilt uitgeven.
Natuurlijk is digitaal nu het meest verkocht, maar het is ook wel een stuk duurder om te starten dan analoog.

2e-hands materieel kopen is ook wat lastiger (en prijziger), want óf het moet al digitaal zijn, óf je moet de zaak zelf ombouwen van analoog naar digitaal.
Analoog is er vooral 2e hands veel op markt en goedkoper.

Kortom: het is niet alleen de keuze van een systeem, maar ook van het prijskaartje.

Groeten,

Barry

N-Spoor / Epoche III / ECoS / Koploper 7.2 / Lenz / ESU / Kuehn

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2010, 21:15:19 »
2e-hands materieel kopen is ook wat lastiger (en prijziger), want óf het moet al digitaal zijn, óf je moet de zaak zelf ombouwen van analoog naar digitaal.

Naja digitaal, laten we zeggen digitaal voorbereid. Dat er dan nog een decoder in moet van 20-30 euro is het gevolg.
Maar door het kopen van voorbereide modellen houdt je wel de deur open om digitaal te kunnen gaan rijden.

De prijs van aanschaf van de lok zelf maakt weinig verschil aangezien tegenwoordig nagenoeg alles digitaal is voorbereid.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2010, 23:45:51 »
Dat had ik dus ook een jaar geleden... mijn advies begin gewoon.... plekkie zoeken, tafel maken, baanplan verzinnen al doende ga je alles wel leren.... zo heb ik het gedaan... gewoon begonnen en zowaar begin ik veel al te snappen.... trouwens digitaal klinkt wel ingewikkeld maar is in feite eenvoudiger dan analoog en alles ervoor is gewoon tegen redelijke prijzen te koop.....
Succes met de ' start'
Rob

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2010, 02:03:47 »
Gewoon beginnen met digitaal en dan staat de afkorting binnenkort voor Vele Uren Tekort!

h.g. Jan