Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:24:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Treintje_komt_zo
Vandaag om 11:16:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:11:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 10:25:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:39:32
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15

Auteur Topic: Modelbahn Steuerung Per Computer (MPC) Modelbaan aansturing  (gelezen 4240 keer)

NS1124

• Offline Offline
Modelbahn Steuerung Per Computer (MPC) Modelbaan aansturing
« Gepost op: 30 January 2007, 17:11:27 »
De besturing van de modelbaan is van Gahler und Ringstmeier, dit is een van de meer onbekende besturingen, maar het lijkt op Dinamo (HCC)
De treinen zijn gewoon analoog en worden per bloksectie aangestuurd doormiddel van regelkaarten. Deze worden op hun beurt weer door de pc aangestuurd met een simpel dos programma.

zie ook www.gahler.de

Alle blokken en wissels worden als eerste ingeprogrammeerd, daarna worden de rijstraten ingeprogrammeerd, deze bevatten data over de te kiezen sporen en de te schakelen wissels. De stand van de wissel wordt in de rijstraat aangegeven, dus rechtdoor of afslaan.

Er wordt met het systeem een blok vooruit gereden zodat het mogelijk is om continu door te rijden zonder al te veel oponthoud.
zonder het invoeren van de rijstraten is het niet mogelijk om treinen te laten rijden. De route's van de diverse treinen zijn van te voren ook ingeprogrammeerd. de trein rijdt als het ware van rijstraat naar rijstraat.
Het is ook mogelijk maueel te rijden maar alleen via de geprogrammeerde rijstraten.

Verder is het een vrij complex systeem waar je eerst even bekend mee moet raken voor je het goed onder de knie hebt, ik heb er eerst ook even mee moeten vogelen voordat ik het allemaal doorhad.

Het is niet mogelijk om het systeem via een laptop aan te sturen of een nieuwere PC, er is namelijk een PCI kaart bij het systeem die ingebouwd wordt.
Vanuit deze kaart wordt het signaal naar een naastgelegen kast gestuurd waarin zich alle blokkaarten bevinden.

FreekH

• Offline Offline
Re: Modelbahn Steuerung Per Computer (MPC) Modelbaan aansturing
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2007, 22:47:08 »
Het is niet mogelijk om het systeem via een laptop aan te sturen of een nieuwere PC, er is namelijk een PCI kaart bij het systeem die ingebouwd wordt.

Volgens mij hebben ook moderne PC's nog een of meer PCI-sloten. Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe Dell  9200 desktop aangeschaft, met Intel duo-nog-wat processor dus tamelijk state-of-the-art, met drie PCI-sloten.
Een gebruik ik voor een draadloos-netwerk kaart, een voor een parallelle kaart (voor een digitale scope) en een voor een kaart met twee seriele poorten (voor aansluiten van antieke computers als Apple II en Elektuur SC/MP). Werkt allemaal prima. Daarnaast heeft deze Dell nog een tweetal PCI-express-kaarten, maar dat is iets anders als PCI-zonder-meer.

Of bedoel je misschien dat de PCI-kaart van MPC wel geplaatst kan worden, maar niet werkt in een hedendaagse PC?

PCI-kaarten in laptops lukt inderdaad niet. Maar als je op de plek waar je je baan bestuurt/beheert per se een laptop wilt, zou je het MPC-gebeuren op een desktop-machine kunnen aansluiten, en dan via een netwerk-verbinding vanaf je laptop met "remote desktop" de desktop-machine overnemen. Mits MPC in een DOS-sessie onder Windows XP wil draaien, natuurlijk.

Freek.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2007, 11:33:12 »

Hoi,

de insteek kaart is geen PCI kaart maar een ISA kaart. Moderne PC's hebben tegenwoordig vaak geen ISA slot meer.

Op zich is dat geen enkel probleem, er komt binnenkort ook een interface kaart voor de printerpoort beschikbaar, dan hoef je dus helemaal niets meer in te bouwen.

De applicatie waarmee e.e.a. bestuurd wordt is een DOS applicatie, en die heeft dus vaak al genoeg aan een 300 Mhz Pentium I computer, inderdaad zo'n computer die je tegenwoordig overal voor een habbekrats kunt krijgen.

In mijn studenten tijd ben ik ooit begonnen om het MPC programma na te programmeren zodat ik met mijn HCCM hardware dezelfde functionaliteit zou hebben. Ondertussen een jaar of 10 verder ... het blijft leuk.

Een oude versie van mijn broncode is in te zien op mijn homepage. Ter lering ende vermaek zullen we maar zeggen.

Guus
OpenDCC fan

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2007, 12:32:55 »
In het kader van varianten voor modelbaan besturing met
PC nog eentje

http://www.groupiemebtron.de/

Staat regelmatig wat van in de ModellEisenbahner...

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2007, 12:53:06 »
Even een vraag aan de mensen die het gebruiken. Mijn beeld van het systeem is dat het inmiddels technisch verouderd en eigenlijk veel te duur is. Dinamo levert voor minder geld veel betere waar. Kortom, niet iets om nog aan te raden aan mensen die nog een keuze moeten maken. Zit ik er dan ver naast?

Je kunt de electronica natuurlijk nabouwen en dat is het een stuk goedkoper, maar dat zal toch niet de bedoeling van G&R zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2007, 13:59:45 »
@Henk,

waarom zou MPC verouderd zijn?

Via de blokkaarten kun je 256 snelheden genereren (zou je daar trouwens echt iets aan hebben?)

Geregelde motorsturing, inderdaad dat hebben ze niet

Vergeet niet dat ze 1 product op de markt brengen, dus incl. software en hardware.

Natuurlijk is de prijs een issue (tot u spreekt iemand die het vertikt dit soort bedragen neer te leggen voor die besturing, daarom bouw ik de besturing ook na met veel goedkopere hardware en 'eigen' software) maar het product is op zich goed!

Volgens mij is willekeurig iedere volledige besturing voor modeltreinen niet echt goedkoop. Met volledig bedoel ik dus automatisch rijden met meerdere treinen in een bloksysteem, dus incl. bezetmelders voor blokken.

Op mijn n-baantje (2.60 bij 1.25) heb ik straks 36 blokken. Dat zijn in mijn geval dan 36 * 4 = 144 bezetmelders. Daar krijgt mijn beurs nu al buikpijn van....

OpenDCC fan

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2007, 14:07:05 »
Op zich is dat geen enkel probleem, er komt binnenkort ook een interface kaart voor de printerpoort beschikbaar

Da's hoogstens even uitstel van executie. Hedendaagse PC's hebben nog maar zelden een parallelle poort. Moet je dus een USB-naar-parallel-adapter of een PCI-parallelle-kaart hebben, en ook dat soort dingen wordt almaar zeldzamer (want een beetje printer heeft tegenwoordig een USB-aansluiting).

Freek.

NS1124

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2007, 17:27:29 »
tja het nadeel van dit systeem is gewoon dat het op dos werkt en alleen ze gebruiken is in combinatie met een ouder moederbord voor de besturingsprint.

Verder zijn de kaarten aan de dure kant, deze zijn zelf gemakkelijk te maken.
Je hoeft dan alleen maar een keer een bouwpakket te kopen voor een duidelijke bouwbeschrijving.

Verder is het wel een uiterst betrouwbaar en naukeurig systeem helemaal voor grote banen zoals die van Nienoord.
Je kunt er gerust bij weg lopen zonder dat de baan stopt omdat deze geen input meer krijgt van buitenaf.

Het wachten is nog op een losse besturingsprint die ingebouwd zit in een losse unit. deze is dan gemakkelijk aan een usb poort te hangen en dus te gebruiken met alle pc's en laptops.