Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Gelijk/wisselspanning  (gelezen 5463 keer)

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Gelijk/wisselspanning
« Gepost op: 28 November 2010, 00:59:51 »
Wat is het verschil tussen gelijkspanning en wisselspanning?
En hoe weet ik welk systeem ik nu heb?

JJHoitema
« Laatst bewerkt op: 28 November 2010, 09:04:54 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:gelijk/wisselspanning
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2010, 02:17:38 »
Als je nog analoog rijdt is er een duidelijk verschil:

Bij wisselspanning verandert de spanning 50 keer per seconde van polariteit net zoals het lichtnet dat doet. De spanning staat op de rails en een derde rail (meestal in de vorm van 'puntjes' in plaats van een echte rail, tenzij je heel oud spul hebt).

Bij gelijkspanning wordt er een constante spanning tussen de twee rails gezet.

Wanneer je digitaal rijdt is er praktisch geen verschil meer. Alleen met hoeveel en tussen welke rails de schakelende spanning wordt gezet verschilt.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:gelijk/wisselspanning
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2010, 08:39:24 »
Wissel of gelijkspanning?

Rijd je met Märklin Analoog? Ja: Wisselspanning.

Rijd je met Fleischmann, Roco, Piko of ander merk Analoog?: Gelijkspanning

Rijd je digitaal? zie ook: Inleiding digitale besturing

En jij rijdt met Fleischmann, Roco, enz... want je zocht eerst Fleischmann rails: Dus Gelijkspanning...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:gelijk/wisselspanning
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2010, 08:40:58 »
Even een correctie op het antwoordt van Jeroen. Bij analoogbedrijf staat er GEEN constante maar een regelbare gelijkspanning tussen de twee spoorstaven.

Bij mij weten werkt Marklin alleen met wisselspannng waarbij de spanning wordt aangevoerd door puntjes tussen de rails en afgevoerd via beide spoorstaven.

Alleen andere merken werken met gelijkspanning.  
De bouw van Berkendam is begonnen.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2010, 10:41:01 »
In de praktijk is het verschil tussen deze spanningen vaak te zien aan (= gelijkspanning) en (~ wisselspanning) Op een analoge regeltransformator voor gelijkspanning heb je vaak van elke aanduiding twee aansluitingen. De aanduiding = dient om de rails aan te sluiten en is dus om het treintje te laten rijden en de andere aansluiting ~ is dus om wissels e.d. te kunnen schakelen. Wissels maken gebruik van wisselspanning om bijvoorbeeld om te kunnen schakelen.

Als je een wissel zou aansluiten op de = aansluiting dan blijft hij in 1 stand staan, of je moet de draadjes omdraaien dan wordt de andere stand van de wissel geschakelt maar dan ben je dus zelf een beetje aan het wisselen met de spanning immers je draait de + en de - om . De polariteitsverandering (50 x per seconde) noemt met ook frequentie en wordt uitgedrukt in Hz. De spanninwordt dus 50x per seconde negatief en 50 x per seconde positief. Zie afbeelding. Door aan de regelknop te draaien verander je de spanning van 0 tot ongeveer 14 V =




« Laatst bewerkt op: 28 November 2010, 14:38:04 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2010, 11:29:53 »
Bob: beetje tegenstrijdig verhaal: eerst zeggen dat de wisselspanning bedoelt is voor wissels, vervolgens zeggen dat wissels gebruik maken van gelijkspanning, en daaronder weer zeggen dat je wissel maar in 1 stand blijft staan als je de gelijkspanning zou gebruiken. Wissels met spoel-aandrijving doen het prima op zowel gelijk- als wisselspanning.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2010, 12:00:03 »
Je moet eens leren lezen volgens mij. Wat jij neerzet heb ik niet gezegd maar het zij zo. Je kunt het nooit goed doen. Volgens mij klopt het precies wat ik beweer.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2010, 12:44:42 »
De vraag kan op twee manieren worden beantwoord en dat loopt een beetje door elkaar.

Je kunt puur natuurkundig uitleggen wat het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning is. Dat valt nog niet mee, omdat er al gauw vaktermen aan te pas komen. Hierbij een verwijzing naar een site waar het nog vrij helder staat beschreven.
http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=2%2Fwhat2nl

In het kader van de modelbaan gaat het meestal over de vraag wat voor spanning er analoog wordt gebruikt. Die vraag heeft Ronald al beantwoord. Analoog gebruikt alleen Märklin tegenwoordig nog wisselspanning. De rest voedt de treinen analoog met gelijkspanning.

@Rob, niet zo aangebrand, nergens voor nodig.
Je verhaal over de voeding van wisselspoelen is echt een beetje onduidelijk. Lees zelf nog maar eens.

Dit klinkt tegenstrijdig.

De aanduiding = dient om de rails aan te sluiten en is dus om het treintje te laten rijden en de andere aansluiting ~ is dus om wissels e.d. te kunnen schakelen. Wissels maken gebruik van gelijkspanning om bijvoorbeeld om te kunnen schakelen.

En dit snap ik echt niet, sorry.


Als je een wissel zou aansluiten op de = aansluiting dan blijft hij in 1 stand staan, of je moet de draadjes omdraaien maar dan ben je dus zelf een beetje aan het wisselen met de spanning.

« Laatst bewerkt op: 28 November 2010, 13:08:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2010, 12:50:59 »
In onze haast om onze kennis te spuien zou het misschien goed zijn om eerst het antwoord van de OP even af te wachten.

De beste man moet haast een beginner zijn als hij niet weet of hij gelijk- of wisselspanning rijdt. Dan helpt alleen de stap- voor stap aanpak denk ik.

Dit zal - ben ik bang - alleen maar afschrikkend werken.

Kortom, laten we even wachten tot jjhoitema zich weer meldt...

Gerard

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2010, 13:03:07 »
Hallo,

Op de vraag van hoe weet je nou of je een gelijkspanning of wisselspanning hebt,

Koop een goede digitale multimeter, hoeft niet duur te zijn.
Als je gaat meten op de stand wisselspanning (AC) terwijl er gelijk spanning op staat, dan zal er in het scherm een raar getal komen te staan, bijvoorbeeld 0,010 volt.
Je draait dan door naar de stand gelijkspanning (DC) krijg je een normale waarde te zien.
Je weet van te voren wat je gaat meten, ca 13,8 VDC bij een auto accu.

Dan heb je bij DC nog de term polariteit, dat is de draad waar de + op moet staan, bij AC maakt het niet uit vanwege de pulserende spanning, bij DC is dat wel gevoelig.
Op diezelfde multimeter zitten twee draden, een zwarte en een rode, zwart is altijd de MIN(com) en rood is Altijd de PLUS, Dit zal ook op de mulit meter aangegeven staan.
Als je met meten op de rode draad de min hebt staan, dan zal er voor het getal in de display een - teken staan.
Zo kun je achter de AC of DC spanning komen, en ook achter de polariteit van de DC spanning.

Als je het eenmaal gezien hebt is het appeltje eitje ;)
Twijfel je nog, loop even bij een betere witgoed zaak binnen en vraag even om uitleg van een technisch persoon.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2010, 14:35:53 »
Ik heb inderdaad iets heel verkeerds neergezet. Dit heb ik gewijzigd (zie vetgedrukte tekst)
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #11 Gepost op: 28 November 2010, 14:44:52 »
De tegenstrijdigheid is eruit Rob, maar het tweede stukje doet vermoeden dat je denkt dat gewone wisselaandrijvingen met spoelen alleen op wisselstroom werken of dat je bij gebruik van gelijkstroom zou moeten ompolen. Dat is niet zo. Dergelijke spoelen werken prima op gelijkstroom en de polariteit maakt dan helemaal niets uit. Je kunt een wissel in beginsel dus prima op de = uitgang laten werken mits de spanning hoog genoeg is opgedraaid. Het is praktisch niet erg handig als je alleen zo'n trafo hebt, maar daar gaat het hier nu even niet om.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2010, 14:47:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #12 Gepost op: 28 November 2010, 14:50:39 »
Je hebt gelijk, Mea culpa, Mea Culpa, Mea Maxima Culpa!
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #13 Gepost op: 28 November 2010, 14:50:50 »
En ja hoor, hoe goed bedoeld ook, de een legt het nog mooier uit dan de ander, maar wat moet de vragensteller hier wel van denken?

Wacht nu toch even tot JJHoitema nog  reageert.

Elk volgend bericht wordt gewist, tenzij het van JJHoitema zelf is.
Ik heb al een trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re:Gelijk/wisselspanning
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2010, 14:54:33 »
Ik denk eigenlijk dat de vragensteller aan het antwoord van Ronald al genoeg had, hoewel die strikt genomen de vraag niet eens beantwoord.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.