Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
  

Auteur Topic: Vragen over common ground.  (gelezen 2750 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Vragen over common ground.
« Gepost op: 23 November 2010, 22:09:25 »
Beste digitale medespoorders,

Over "common ground' heb ik het een en ander gelezen op dit forum, in verschillende draadjes.
Als me 1 ding duidelijk is, is het dat je alle massadraden aan elkaar legt, in geval van de Intellibox liggen dus alle bruine draden aan elkaar. Ook de railstaven waar die bruine draden aan zijn vastgemaakt, zij met elkaar verbonden.
Baansecties die door verschillende boosters worden gevoed, liggen dus ook met de "massa railstaven" aan elkaar.
Heb ik het zover goed begrepen?

Maar in de handleiding van de Power 4 van Uh** zie ik op blz. 7 een schema met de "massa railstaven" geïsoleerd.
Ze hebben wel van beide voedingstrafo's een aansluiting met elkaar verbonden.

Kijk, nu snap ik het niet meer. Moet je nou de "massa railstaven" en massadraden wel of niet verbinden?
En moet je dan ook of in plaats daarvan 1 klem van alle trafo's met elkaar verbinden, zoals in het genoemde schema?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2010, 22:26:13 »
Henk,

in de handleiding betreft de dubbele scheiding de scheiding van de boostersecties.
Altijd beide raillassen scheiden bij een dergelijke overgang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2010, 01:45:04 »
Hallo Henk,

Het is een makelijke vraag maar het antwoord ...

Voor 2 rail geldt over het algemeen beide spoorstaven isoleren. Dit is een gevolg van het niet lengte symetrisch zijn van de 2 rail. Keerlus schakelingen en vergelijkbare 'kunst'grepen werken alleen als beide spoorstaven zijn geisoleerd.

Voor jou marklin baan is er een 'grijsgebied'. De bruine (spoorstaven) draad kan zonder serieus probleem als gezamelijke ringleiding en op elkaar worden aangesloten. Als je de trafo's hebt opgelijnd (geen phase verschil tussen de onderlinge bruine en gele terminals), kunnen dus de bruine draden en spoorstaven zonder onderbreking worden aangelegd.
Bij de schijnbare kortsluiting tussen de boosters (door de common buine draad) moet je eerst even opletten. Als je identieke boosters hebt, is de 'kortsluiting' via bruin/spoorstaaf te verwaarlozen. Gebruik je verschillende merk\model boosters, zul je de warmte ontwikkeling (load) van de boosters in eerste instantie in de gaten houden. (Of even de bruine terminals van de booster door-piepen, bij een groot aantal zitten die gewoon aan elkaar, bv twinbooster, power4, etc).

Echter: heb je een sectie waar een ander protocol of signaal (tweede central station of 6021, 6020 of intellibox) dan zul je zeker een sleper wip moeten instaleren en ook de spoorstaven moeten isoleren. Op die manier voorkom je dat de boosters met een andere signaal en dus andere phase elkaar proberen, uit te effen. Dat kost veel meer energy, en dus meer warmte ontwikkeling, en dus zal de booster 'afschakellen' of korstluiting melden.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2010, 08:53:49 »
Ik begrijp eigenlijk het hele probleem niet.
In de IB zijn bruin van de trafo en bruin naar de rails (klemmen 4 en 5) intern gewoon met elkaar verbonden.
Hetzelfde geldt volgens mij voor de klemmen 3 en 4 van Uhlenbrock booster. Dus of je die doorverbinding op bruin nu tussen de trafo's maakt, of in de rails, of allebei, dat maakt niks uit.

Wat betreft het "oplijnen" van de trafo's, die discussie hebben we al eens eerder gehad, en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij kan uitleggen waar dat voor nodig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2010, 21:28:39 »
hallo

ik rij 2 rail. digitaal. heb 3 boosters en heb alle massa aan elkaar liggen zonder problemen.
spanning verschil tussen de boosters is in  mVolts.
1 rail iso aangebracht om de scheiding te maken tussen de boosters.
moet je wel meten wat de massa is van alle boosters en digitale systeem.

ronald

ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2010, 22:45:20 »
Uit jullie antwoorden (dank je) denk ik verschillende visies te lezen.  ???

Volgens Sander moet ik tussen 2 boostersecties beide raillassen scheiden, maar volgens Klaas en Ronald hoeft dat niet; volgens Jan-Peter hangt het af van welk type booster je gebruikt.
Ik ging er bij mijn vraag trouwens vanuit, dat het over common-ground-boosters gaat en niet over H-brug-boosters.

@Jan-Peter: Ik rijd 2-rail, dus die sleperwip heb ik niet nodig. Ik begrijp ook dat je bij keerlussen wel beide railstaven moet isoleren

Ik heb n.a.v. Klaas' antwoord klem 4 en 5 van mijn TwinCenter doorgemeten, en die blijken, net als bij de Intellibox, gewoon koud aan elkaar te zitten.

Klopt het dan dat ik, net als Ronald doet, de bruine draden èn de "massarail" gewoon overal aan elkaar kan leggen, mits ik common-ground-boosters gebruik?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2010, 23:51:03 »
Ik heb n.a.v. Klaas' antwoord klem 4 en 5 van mijn TwinCenter doorgemeten, en die blijken, net als bij de Intellibox, gewoon koud aan elkaar te zitten.
Dat verbaast me niet, want de Intellibox en het Twincenter zijn qua hardware volkomen identiek, op de kleur na.
Heb je het bij de Power 4 ook gemeten, tussen klem 3 en 4?
Het kan niet anders dan dat die ook koud aan elkaar zitten, anders kan dat aansluitschema in de U** handleiding niet werken.

Bij een common-ground systeem zie ik geen enkele reden om de "bruine" railstaaf te isoleren, via de bruine verbinding tussen de trafo's zitten ze toch al aan elkaar.
Het commentaar bij het plaatje op blz.7 van de handleiding snap ik dan ook niet goed. Ik heb het een paar keer gelezen om het te begrijpen, maar het enige wat ik er uit kan halen is dat het gruwelijk fout kan gaan als je een sectie verkeerdom aansluit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2010, 12:32:39 »
Als ik dit lees dan kan je per booster gewoon een x aantal bezetmelders aansluiten en hoef je niet te denken aan een x aantal blokken per booster.

Nu werk ik namelijk met een aantal blokken per booster met het nadeel dat ik op enkele bezetmelders uitgangen overhou die ik elders te kort kom.

Werk je per bezetmeldkaart dan kan je alle 16 uitgangen benutten en heb je weinig verlies.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vragen over common ground.
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2010, 22:36:11 »
Bedankt iedereen, voor de zienswijzen.

@Klaas: De Power 4 kan ik nog niet doormeten. Die moet ik nog bestellen, maar ik wilde eerst weten of daar goed aan zou doen, vandaar dat ik deze draad ben begonnen.

@Wim: Daar lijkt het wel op, ja. Maar toch zou ik daar zelf mee oppassen. Behalve de common ground hebben de boosters ook nog een "hete zijde" met misschien spanningsverschillen daar tussen. Misschien geeft dat problemen als een trein over een melder rijdt die door een andere booster wordt gevoed dan de railstukken ter weerszijden daarvan.
Er zijn bezet- en terugmelders die uit 2 groepen van 8 bestaan en die groepen kun je dan apart voeden, eventueel uit verschillende boosters.

Ik krijg uit dit hele verhaal wel de indruk dat het goed is om zoveel mogelijk gelijke boosters in te zetten, ieder gevoed door een gelijke trafo. Zo krijg je de kleinste spanningsverschillen tussen de verschillende baansecties.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.