Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: KÖF II in H0  (gelezen 17158 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:KÖF II in H0
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2010, 18:34:50 »
kijk helemaal top,
ik wil zelf ook de 22112 gaan kopen.
nouja op de beurzen zoeken dan hea.
want hij word helaas niet meer gemaakt.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:KÖF II in H0
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2010, 18:41:47 »
rij met een trix koff.
mercedes fabriekskoff.
hem hem een jaar geleden gekocht voor 98 NIEUW
rijeigenschappen is zeer goed/
gr.theo (y)

ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re:KÖF II in H0
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2010, 19:43:29 »
Persoonlijk ben ik veel meer fan van de Brawa Köf's, met name omdat het model veel fijner is. Daarbuiten kloppen de lampen van de M* / Trix niet, staan te veel naar binnen en zijn erg grof uitgevallen. Zie onderstaande foto's:

1 op 1:

Bron: www.uli-bahn.de

M* / Trix:

Bron: http://www.modelspoormagazine.be

Brawa:

Bron: Brawa

Het model van Brawa heeft wisselende verlichting met warm-witte Led's.
De Trix lijkt gele verlichting te hebben..?

;)
« Laatst bewerkt op: 24 november 2010, 21:04:32 door RoyvanDijk »
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:KÖF II in H0
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2010, 20:17:51 »
okee ja die brawa is inderdaad dan wel wat fijner.
ik denk dat ik lekker voor die ga, die is nog gewoon te bestellen.
wat is de prijs eigenlijk, staat namelijk niet op de site....
kan ik alvast wat gaan sparen :-X

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:KÖF II in H0
« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2010, 20:30:04 »
hoe laat je eigenlijk zo snel de titel aanpassen. gewoon een pbtje naar een moderator ofzo?
Inderdaad: een bericht naar een moderator doet wonderen.

De foto's laten wel een duidelijk verschil zien ten gunste van Brawa. Een reden om voor Brawa te kiezen, maar... de prijs is dan ook wel een stuk hoger: ongeveer 155 euro. Helaas hebben beide loc's geen pendelas, waardoor de stroomafname aanmerkelijk minder goed is. Vergelijk deze machientjes maar eens met de KÖF III van Roco, die wel een pendelas heeft. Lenz heeft aangekondigd deze pendelas wel in te bouwen in zijn KÖF II. Hierdoor wacht ik eerst op deze loc om daarna te beslissen voor welk merk ik ga. :)

Groet,
Basilicum

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:KÖF II in H0
« Reactie #20 Gepost op: 24 november 2010, 20:40:39 »
slim,
maarja met welke versie komen hun, er is er maar een die ik echt leuk vind.
en dat is trix 22112,
die versie is er ook van brawa, art nr weet ik niet.
als lenz met iets anders komt gaat dat niet door.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re:KÖF II in H0
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2010, 20:49:35 »
Lenz komt met een versie die hetzelfde is als de Brawa 42502 of als Trix 22112 ;)
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:KÖF II in H0
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2010, 20:51:50 »
Lenz zegt hierover:

Citaat
Die Köf II ist sozusagen die kleine Schwester unserer Spur 0 Köf.

Als ik de spoor-0-loc bekijk, krijg ik opeens weer wat geduld om te zien hoe de H0-versie wordt:


Lenz KÖF II - spoor 0
foto: link van www.digital-plus.de

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 10:08:37 door Basilicum »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:KÖF II in H0
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2010, 20:59:57 »
nou ik ook!!!!!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: KÖF II in H0
« Reactie #24 Gepost op: 28 september 2013, 15:22:57 »
Even het stof van dit topic afblazen. Pfff!  ;)

Het duurde even, maar ik heb een Köf 2 bemachtigd. Zie ook hier. Maar liefst drie merken leveren op dit moment deze locomotief: Brawa, Lenz en Märklin/Trix. 

Technisch en optisch vind ik de loc van Lenz de beste: pendelas voor goede stroomafname; de tandwielen draaien in een afgesloten ruimte, waardoor minder stof gehapt wordt en een geheel open cabine. Het struikelblok wordt gevormd door de koppelingen. Door het gadget “bedienbare koppelingen” ben je verplicht om weer ouderwetse haakkoppelingen in te zetten, want andere koppelingen laten zich niet monteren aan dit model. Mijn verzameling heeft voor 99,9 procent kortkoppelingen van Roco, zodat ik vrijwel onbeperkt kan combineren. Een rangeerloc met andere koppelingen past niet in dit concept. Daar had Lenz wel beter over kunnen nadenken, want ik ben echt niet de enige hierin! Zelf knutselen aan een model van tweehonderd euro? Nee, daar begin ik niet aan.

Dan Märklin/Trix. De eerste indruk van dit model is goed, maar het zicht door de cabine is beperkt door de afgeschermde ruimte, die gereserveerd is voor de decoder. De afstand tussen de onderste frontlantaarns is al eerder genoemd in dit topic. Ik heb intussen ontdekt, dat de lampen van de Mätrix-Köf niet verkeerd staan, zoals de onderstaande foto’s laten zien. Mijn voorkeur heeft een Köf met verder uit elkaar staande lantaarns.


Zoek de verschillen.
Bron: links = uli-bahn; rechts = eigen foto. Hermeskeil 2005.

Brawa blijft dus als enige over. Mooi model met goede rijeigenschappen. Toch is deze loc ook niet vrij van manco’s. Zo draaien de tandwielen onbeschermd vrij in de ruimte met de kans op stofhappen als gevolg. De mogelijkheid om een sleper voor het drierailsysteem te monteren, is hier debet aan. Een pendelas ontbreekt, wat gevolgen heeft voor een goede stroomafname. Verder hangen onder het dak – net als bij Märklin/Trix – aluminiumkleurige slabbetjes om de ruimte voor elektronica te camoufleren. Niet mooi en ze vallen erg op, maar meer of andere ruimte heeft dit kleine locje niet te bieden.
Het dak en de slabbetjes vormen één geheel. Het laat zich makkelijk afnemen. Handig om de slabbetjes een andere kleur te geven, zodat ze minder in het oog lopen.


Brawa 42502 – DB Köf 6565. Het losliggende dak heeft al zwart geschilderde slabbetjes.


Slabbetjes: van aluminiumkleurig naar zwart.

Resumerend ben ik tevreden met mijn nieuwe aanwinst. Het kan altijd beter, maar hiervoor is de beschikbare ruimte in deze loc beperkt en zal het van invloed zijn op de verkoopprijs.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: KÖF II in H0
« Reactie #25 Gepost op: 28 september 2013, 17:42:11 »
Gefeliciteerd met je aanwinst! Mooi opgelost met het verven van die slabbetjes! Ik hoop dat Lenz of een andere fabrikant deze Köf nog eens gaat uitbrengen met een pendelas en zonder digitale koppeling, want een goede stroomafname van zo'n locje vind ik heel belangrijk. Ik heb de Trix, maar die wil door het ontbreken van zo'n pendelas nog wel eens stil blijven staan op wissels/wisselstraten. Ergerlijk.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: KÖF II in H0
« Reactie #26 Gepost op: 28 september 2013, 19:08:27 »
Is de Lenz [of misschien een van de andere twee] ook met geluid verkrijgbaar of gaat dat echt niet passen?

lokpaint

  • Gast
Re: KÖF II in H0
« Reactie #27 Gepost op: 28 september 2013, 19:30:04 »
Hoi

Is dit nou nog een oudere Köf? De Brawa is een tijd gelede namelijk ook flink onderhanden genomen.

Bij mijn Trix vallen de slabbetjes en decoder veel minder op als bij jow lok...maarja, die lampen van de trix hè  >:(

Bart

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: KÖF II in H0
« Reactie #28 Gepost op: 28 september 2013, 19:37:26 »
Dit is de nieuwe Köf van Brawa. 42502. Dus met NEM-schacht voor de koppelingen en verlichting.
Een Köf in H0 met geluid ben ik nog niet tegengekomen. Gezien de grootte van de loc lijkt het mij een behoorlijke uitdaging.

Groet,
Bas

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: KÖF II in H0
« Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2020, 13:58:39 »
Even dit draadje na al die jaren wakker schudden ;D

Enige tijd geleden kocht ik 2e hands een Brawa Köf-II, met catalogusnummer: 42500:

Foto: Brawa.

Leuk locje, maar eigenlijk al weer een beetje ‘’gedateerd’’.
Ondanks alles zit er een fluisterstille Maxon motor in, met een 21MTC decoderingang onder het dak, wat makkelijk afgenomen kan worden.

De 42506, met locnummer 323 722-9:



Helaas kloppen er een aantal dingen niet bij de 323 722-9, want de bufferbalken zijn anders (het type wat ook op de Köf-III zit) en nog een aantal kleine zaken zoals de kleuren van de raamlijsten, handgrepen etc. Zie onderstaande foto:

Foto: Peter Wittmann.

Lenz heeft later mooiere, fijnere versies van de Köf-II uitgebracht, maar is in H0 ook alweer gestopt.

De Brawa 42500 met locnummer 323 767-4 komt beter in de buurt van het origineel.
Helaas zijn de kisten onder de frontlampen wat kleiner en ook rood, i.p.v. zwart bij het Brawa model... en nog wat kleine dingen zijn anders, zie deze foto:

Foto: Peter Wittmann.

Jaren geleden heb ik weleens in dit draadje gezegd om een Powerpackje in te bouwen, want er is wat ruimte in het machinistenhuis achter het blok met de handwielen.
Helaas net te weinig voor een Powerpack van ESU zelf.
Dan wordt het een condensator, met een diode en een weerstand aan de decoder solderen, volgens dit schema van ESU zelf:


De keuze is gevallen op tantaalcondensatoren. Deze zijn lekker klein en verkrijgbaar in 100µf - 25V.


Ik heb ervoor gekozen om er zes parallel aan elkaar te verbinden, zodat er 600µf ontstaat. Eventueel zou 8 stuks ook kunnen denk ik, maar dan zitten ze gelijk achter de ramen. Ik heb besloten iets meer ruimte te houden, ook al is meer µf altijd beter...
Volgens ESU-plan werden er een 100Ohm weerstand en een diode 1N4007 aan het pakje gesoldeerd.
Het geheel werd aangesloten op een LokPilot V4.0-decoder:


Het hele pakje werd zwart geverfd met watergedragen verf om eventuele sluitingen te voorkomen.
Ik heb eerder enamelverf gebruikt en daar ging het fout in een ander treinstel, of het wel of niet kan… het zal wel, het is Vallejo geworden:


Nadat de boel ingebouwd is, kon de kap er weer op voor een proefritje. Dat liep al een stuk beter zonder schokken en de verlichting bleef constant aan.
Op moeilijke punten reed het locje door, bij toch wat meer vervuiling of matige stroomtoevoer blijft het kritisch met 600µf.
2200µf zou mooi zijn of een origineel ESU Powerpack, maar dit is een mooie test met 600µf.

De loc werd nog iets gesuperd.
Ik heb onder andere de zijramen eruit getrokken en voorzien van aluminium randen, want het Brawa model heeft zwarte raamlijsten zoals ik schreef.
Zwart zijn eigenlijk alleen de buitenste, rubberen randen bij deze ramen.
Ook heb ik de remslangen geplaatst en de kranen rood aangetipt met Revell SM330.
De typhoon op het dak heb ik aluminium gespoten met een spuitbus van de Action.
De bel en de fluit op de huif heb ik rood geverfd met Revell SM331. Dat is de kleur die eigenlijk gelijk is aan het rood wat Brawa gebruikt, deze heb ik ook gebruikt voor de handgrepen aan de voorkant van het machinistenhuis.

Links het originele Brawa model, rechts het model met de nodige aanpassingen:



Zoals bij het origineel heb ik ook de handgrepen anders gekwast, deze heb ik wit geverfd langs de deuren op het machinistenhuis met Humbrol 34.
Die aan de voorkant rood met Revell SM331, die bij de treeplanken zwart met Humbrol 85:


Het fabrieksbord heeft Brawa op de huif geplaatst in kleur, maar bij veel (of bijna alle) Köf-II’s zie ik dat dit rood overgeverfd was.
Dit heb ik ook op het model gedaan:


Ook werden de kisten onder de frontlampen rood geverfd met Revell SM331:

 
Uit wat restjes kunststof heb ik de kachelschoorsteen op het dak gemaakt.
De bovenste ronde plaat is een platgevijlde buffer, de steuntjes die rusten op de pijp zijn kleine stukjes styreen.
Het onderdeeltje is aluminium gespoten (kleur aluminium uit spuitbus van Action) en geplaatst:


Van de ingebouwde condensator en decoder is eigenlijk weinig tot niets te zien:


Het Preisertje past er mooi bij:


;)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2020, 15:54:22 door Roy van Dijk »
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·