Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:18:20
13 september 25 jaar Huider Huider Express door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: Voith Maxima in model  (gelezen 23520 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #30 Gepost op: 01 June 2011, 11:08:38 »
Als dat zo snel te verhelpen is, waarom zijn mensen hun locs dan maanden kwijt bij de importeur?

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #31 Gepost op: 01 June 2011, 11:31:44 »
omdat ze te laf en te eikelig zijn om zelf iets te repareren en liever maanden wachten, want dat soort simpele dingen duren als je n loc terugbrengt altijd minstens maanden of een jaar. Zelf een keer een loc teruggebracht om zoiets (was trouwens een roco), doe ik dus nooit meer, ik fix de boel zelf wel. Ja, garantie weg blabla, nou en, als je nooit wat fixt leer je t ook nooit, heb je t eenmaal geleerd dan heb je geen garantie meer nodig.

Gert1

  • Gast
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #32 Gepost op: 01 June 2011, 11:51:55 »
Ja, garantie weg blabla, nou en, als je nooit wat fixt leer je t ook nooit, heb je t eenmaal geleerd dan heb je geen garantie meer nodig.

En nemen ze je in dienst bij RailZ.   ;)

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #33 Gepost op: 01 June 2011, 12:00:34 »
ja, al heb ik daar al in geen tijden meer een trein gefixt...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #34 Gepost op: 01 June 2011, 12:09:35 »
Als dat zo snel te verhelpen is, waarom zijn mensen hun locs dan maanden kwijt bij de importeur?

mvg,
Gert

Omdat de winkelier te eikelig is om het op te lossen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2011, 14:15:56 »
Nee jongens, die cardan is echt niet zelf te repareren. Zeker niet met loctite en ook niet met een tangetje. Echt niet....
Het enige dat je kunt doen is het ding uit aluminium namaken en hopen dat dat wel heel blijft. En daar heb ik de tools niet voor.
Mvrgr, Gijs

Gert1

  • Gast
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #36 Gepost op: 01 June 2011, 14:30:00 »
Nou dat is dan lekker van de Saechsische Waggonfabrik Stollberg!   >:(

Op zich had ik wel belangstelling voor de Strukton-loc die ze volgend jaar uitbrengen, maar dan moeten ze dit eerst maar eens goed oplossen.

mvg,
Gert

Jacob Bax

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
  • Hmm, worst!
    • Jacob's Website
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #37 Gepost op: 01 June 2011, 21:06:17 »
Bij ons is ook één SGL mode bekend welke terug is naar de importeur. Ook om de verlichting.
Bij mijn weten is hij inmiddels al weer terug bij de klant.

Wat betreft het uiterlijk, vondt ik het een hele imposante uitstraling hebben en niet te vergeten erg zwaar (en groot...)

Kan het dus zijn, dat de motor te zwak is voor de zware loc?
HO, IB ll, Koploper.
Tijdperk: Nu en wat ik mooi vind

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #38 Gepost op: 01 June 2011, 21:14:59 »
Nee jongens, die cardan is echt niet zelf te repareren. Zeker niet met loctite en ook niet met een tangetje. Echt niet....
Het enige dat je kunt doen is het ding uit aluminium namaken en hopen dat dat wel heel blijft. En daar heb ik de tools niet voor.

leg uit?

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #39 Gepost op: 01 June 2011, 23:07:50 »
Die dingen hebben toch riemaandrijving? De motor ligt boven, de doorlopende cardan as eronder met een riempje er tussen? Wat slipt er dan nu? Het riempje of de cardan as naar de draaistellen?

Alex

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #40 Gepost op: 01 June 2011, 23:25:02 »
Verrek, Alex heeft gelijk. Zo'n stoere lok met bretelaandrijving.

Even kijken onder lokbuch.
http://www.waggonfabrik.eu/

Waaruit we kunnen opmaken dat deze fabrikant heeft besloten het model ook technisch maximaal ingewikkeld en dus kwetsbaar te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jacob Bax

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
  • Hmm, worst!
    • Jacob's Website
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #41 Gepost op: 02 June 2011, 12:03:05 »
Maar dat is een getande riem, die zal toch niet slippen, of ik kijk naar het verkeerde plaatje. (Montag, 10.5.2010)
« Laatst bewerkt op: 02 June 2011, 12:07:48 door Jacob Bax »
HO, IB ll, Koploper.
Tijdperk: Nu en wat ik mooi vind

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #42 Gepost op: 02 June 2011, 13:30:34 »
Nee, maar het betekent weer 2 extra tandwieltjes per riempje die klemvast op een as moeten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #43 Gepost op: 03 June 2011, 09:57:32 »
De tandwieltjes en de getande riem zijn ook het probleem niet.

Het probleem zijn de aandrijfassen zelf. Die zitten (conform het 1:1 model) aan de onderzijde in het zicht, en drijven daar beide draaistellen aan.
De aandrijfassen bestaan uit metalen asjes met aan beide uiteinden een kunststof huls met aan de binnenzijde een 8-kant. Aan het ene uiteinde valt deze over een kunststof 8-kantige kogel aan het draaistel en aan de andere zijde op de zelfde manier aan de motoras. Het hele probleem is dat bij mij die huls in no-time compleet rond gesleten was, ondanks de ruime hoeveelheid vet die er af-fabriek in zit. En dan gaat-ie echt slippen.
Dit gebeurde bij beide loks binnen enkele uren.
Aangezien alle beweging van de wielstellen (incl. bochten) door deze constructie wordt opgevangen, is loctite / lijm / pen erdoor / etc. geen oplossing. De 8-kantige kogels en hulsen zelf moeten gewoon van beter materiaal of dikker worden uitgevoerd. En persoonlijk ben ik van mening dat ik bij een model in deze prijsklasse niet zelf nieuwe asjes zou hoeven ontwikkelen. De importeur is dit blijkbaar met me eens, want die stuurt zondermeer weer een nieuwe lok op.

Het is ook niet zo dat ik de loc heb overbelast of dat ik zo'n bijzondere baan heb ofzo. De loc reed met een containersleep van 10 wagons, en het punt waar het 2 keer misging is bergop ca. 3% in een R3 bocht. M.i. moet een loc dat gewoon kunnen hebben (alle roco en mehano locs die ik heb rijden zonder problemen, sommige al jaren)

omdat ze te laf en te eikelig zijn............................
beetje sneue reactie dit.....
« Laatst bewerkt op: 03 June 2011, 10:05:41 door RN232 »
Mvrgr, Gijs

Gert1

  • Gast
Re:Voith Maxima in model
« Reactie #44 Gepost op: 03 June 2011, 10:33:46 »
Dan is er dus sprake van een verkeerde keuze in de gebruikte materialen. Als ik dit zo lees, dan zullen alle Maxima-modellen (eerder) vroeg of laat te kampen krijgen met dit euvel. Slechts het leveren (en monteren) van vervangende onderdelen door de producent kan dit probleem nog oplossen. Mocht de producent niet binnen enkele maanden met een goede oplossing komen, dan kun je dus maar beter nooit zo'n model kopen. Hopelijk kan ik dit advies over een paar maanden intrekken.

mvg,
Gert