Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Railspiraal  (gelezen 11807 keer)

theodoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Railspiraal
« Gepost op: 17 November 2010, 21:37:09 »
Voor mijn nieuw te bouwen modelbaan wil ik werken met een railspiraal(ovaal) naar een schaduwstation, dat ca. 30-40 cm onder de zichtbare baan komt. Railspiraal is ovaalvormig, heeft een (buiten)omtrek van ca 3.8 m. Ik denk 3,5 winding nodig te hebben. Ik wil werken met draadeinden, die in principe door het multiplex heengaan.
Mijn vraag nu is, als ik de spiraal in "platte"  toestand doorboor (gat van 1 cm), gaat er dan later (in uitgevouwen toestand) een M8 draadstang in zuiver verticale/loodrechte toestand (makkelijk) doorheen, maw komen de gaten loodrecht boven elkaar te zitten?
 ???
Theodoor
« Laatst bewerkt op: 17 November 2010, 23:00:59 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:railspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2010, 21:46:36 »
Hoi Theodoor,

Ik heb zelf ook een spiraal gebouwd met draadeind.

Je moet zeker alle gaten voor het draadeind in een keer doorboren dus als alles plat op elkaar ligt, later krijg je dat nooit meer recht.

Het was mijn eerste echte project en ik ben zeer tevreden over het resultaat en eigenlijk is het best simpel te doen.

Groeten,
Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

theodoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:railspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2010, 22:04:35 »
Dank voor je reactie   :)
Heb je er nog een "rand" aan vastgeplakt/geschroefd, ter voorkoming van eventuele calamiteiten? Welk materiaal?
Theodoor

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:Railspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2010, 08:28:08 »
Hoi,

Nee geen rand er aan gemaakt. Heb gewoon iets meer lege ruimte aan beide kanten gehouden. Je hebt natuurlijk ook nog de draadeinden, daarvan liever 2 of 3 meer zodat je de spiraal echt heel nauwkeurig kan stellen.

Ik heb 4 mm spaanplaat gebruikt en dat werkt super.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Railspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2010, 08:36:17 »
Denk er ook om dat de wagens en vooral de Roco rijtuigen goed langs de draadeinden kunnen rijden, dus houdt voldoende ruimte tussen de rails en draadeinden.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Railspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2010, 08:39:21 »
Hey Theodoor,

3,5 x 3,8 = 13,3 mtr. Met die afstand en 3% stijgingspercentage (3cm/mtr) kom je op 39,9cm.

Dat heb je goed uitgerekend. (y)

Je spreekt over 30-40cm hoogteverschil, als je er nou 30 van maakt, dan kun je de stijging nog wat terugbrengen. Ik denk namelijk dat je met vrij krappe bochten zit en dat genereert ook wrijving.

Succes!

Gerard

PS: voor de randen kun je dat spul gebruiken waar verticale lamellen worden gemaakt. Redelijk stijf zodat het blijft staan, en flexibel genoeg voor je bochten...
« Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 08:41:07 door Gerard Wassink »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Railspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2010, 08:40:45 »
Niet plat de gaten boren. Verloop is is best veel.

Over spiralen is een heel topic op dit forum.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Railspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2010, 08:53:45 »
Het is makkelijker om de gaten te boren als alles op elkaar ligt...  Het voordeel is dat je dan de gaten precies boven elkaar hebt... Eventueel wat ruimer boren is een oplossing dus rond 10mm voor M8 kan bijvoorbeeld. Je zou zelfs nog iets ruimer nemen. Bij alle moeren ook ringen gebruiken daardoor blijven ze goed op hun plaats.
Ik heb zelfs plat de spiraal in twee delen gezaagd om deze later gemakkelijk te kunnen delen... dat is zelfs ook mogelijk.

Gerard Wassink heeft een mooie spiraal op zijn website staan: Wassedam Klimspiraal en als je in mijn bouwdraadje kijkt vind je ook wat info over het bouwen van een klimspiraal.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Railspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2010, 10:25:40 »
In google kun je een volledige beschrijving met tekeningen en fotos zien onder de rubriek
''gleiswendel''.Er is in het verleden een volledig draadje van geopend.
Dito

theodoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Railspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2010, 18:36:18 »
Hallo modelbaanvrienden,

Gisteren mijn eerste vraag op dit forum gezet ("uberhaupt mijn eerste vraag op een internetforum !) en 8 reacties. Top, allen bedankt.
De verwijzing van enkele van jullie naar speciale railspiraal sites/ draadjes/ blogs (?), had ik, voordat ik m'n vraag stelde, al wel bestudeerd, echter geen antwoord voor gevonden.
Ook nu weer aan het twijfelen  ??? (Lucy?)
Met Pythagoras  ::) beredeneerd dat een opwaartse lijn (ovaal), tov een horizontale (identieke) ovaal 'n enkele mm meer vraagt. Dus mijn probleem was: hoe over meerdere wendingen?
Is dan het gat in de bovenste gleiswende loodrecht boven de onderste?
....Ik ben geneigd de suggestie  van Ronald Koerts op te volgen: ruime gaten, schijfjes etc.
(Bakker, prof, Churwalden schroeft eerst de onderste en bovenste spiraal vast en dooorboort dan pas de tussenliggende spiralen; gebruikt daarvoor een Dremel met haaks hulpstuk. Dan moet ik in laatstgenoemde apparatuur investeren; dat kan, maar gebruik je zoiets vaak?)

Nu ik toch weer reageer, nog wat vragen:
1)ik had het idee 1.9 cm multiplex te  gebruiken, maar ik lees ook 4 mm (Eric?) 2) Kunststof (nylon) of metalen schijven 3) borgmoeren of enkele of dubbele moeren
Groet, Theo
 

Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Railspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2010, 18:50:46 »
Voor 3 á 4 wendingen gewoon plat boren. Mocht je te kort komen ( lijkt me sterk ) ruimer boren en de opening opvulling met een revet.

1,9 mm raad ik je niet aan of je moet om de zoveel cm een draadeind hebben die de boel verstevigd. Tip; rond de 6 mm pakken.

Gr, Maarten
« Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 19:03:06 door maarten39 »
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Railspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2010, 19:01:10 »
Gewoon vertikaal doorboren met een normale boormaschine geeft geen enkel probleem.  Niets speciaal voor nodig . Gewoon de  wendingen mooi op elkaar leggen, doorboren en dan laag per laag op de  draadstangen opbouwen.

Zelf heb  ik 4 mm multiplex gebruik.   De  spiraal cirkel in 4 delen verdeeld en deze dan in halfsteensverband  verlijmd.  Dan bekom je dus  8 mm dikte... halfsteensverband dus oersterk en je kan gewoon cirkelsegment per cirkelsegment  installeren

Zie foto in bijlage




mvg Peter
Petdig1

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Railspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2010, 19:29:59 »
3 of 4 mm triplex halfsteens verlijmen is zeer goed.  Als je dat goed
doet, houd die al vorm zonder draad einden. en..
Op deze manier kun je uit een plaat veel delen zagen zonder verlies.

Ik zou pas boren, als de spiraal met tijdelijke afstands blokjes op positie is. (ring voor ring of in ene met een lange speed boor )

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Railspiraal
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2010, 19:50:25 »
Hoi!

Gewoon twee platen 4 mm verlijmen op elkaar. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje hoe ik het gedaan heb... Gewoon plat doorboren, dan weet je zeker dat ze allemaal netjes boven elkaar zitten. Geen gezeik met lange speedboren of andere zaken.... Een iets ruimere boor nemen zodat je het "pythagoras" effect kan opheffen... Dat hoeft niet eens zo heel groot te zijn. De draadeinden kan je M6 of M8  nemen, deze zijn stevig zat. M4 kan ook nog gebruikt worden.... geen enkel probleem. Zelf heb ik M8 gebruikt in mijn spiraal. Onder de spiraal zet je twee moeren om deze stevig vast te zetten, tussenliggende niveau's met 1 moer... Eventueel vastzetten met secondelijm. De ringetjes zou ik gewoon gebruiken. Ze verdelen de kracht van de moer op het hout beter, vooral door de schuinte van de helling.

Het systeem van Rainer Lüssi is een gemakkelijk systeem om te maken, alleen maar trapeziumvormige platen. Dat kost je het minste hout.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re:Railspiraal
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2010, 20:44:51 »
Je kan op mijn "out of date" website kijken hoe ik dit heb gedaan.

http://home.versatel.nl/bnlrail/techniek/index_1.html

Ga naar bouwtips links en dan bouwen van klimspiraal.

Groeten

Olav
Groeten

Olav