Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Wil gaan beginnen met een testbaan  (gelezen 2936 keer)

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Wil gaan beginnen met een testbaan
« Gepost op: 26 januari 2007, 21:26:18 »
Een goedeavond allemaal

Ik wil gaan beginnen met een test ovaaltje ( met evt inhaalspoor en omloopspoor ) om zo het digi gebeuren te doorgronden zodat ik dadelijk niet voor al te grote problemen kom met mijn vaste baan

Ik ga rijden met Spoor- N peco-rails code 55

evt aanschaffingen

- IB ( of is iets anders beter ) als het goed is moet ik een aparte booster kopen
- S88 terugmeldmodule
- Wisseldecoder  van Uhlenbrock ( 5212 )
- Koploper

Ik wil uiteindelijk een baan creeren die volautom. rijdt
Baan wordt een u-baan 5,10 x 1.00 mtr - 2,45 x 0.90 mtr - 3.30mtr x 0.90 mtr ( 6 tot 8 jaren plan )

heb vroeger wel wat gepield met electronica dus zelf solderen doe ik graag modelbouwen is tenslotte lekker knutselen

Ik vraag jullie expertise om mijn op de goede weg te helpen qau start, heb namelijk al veel, heel veel gelezen en kan nog geen echte keuze maken qau electronica

oja nog een klein vraagje, de testovaaltje moet ik dat gelijk met peco rails doen of deze baan maken in bv fleischmann picco omdat dit iets makkelijker werkt ( bv peco wissels moet ik nog ombouwen (wisselaandrijving onder de plaat ) en de plaat komt los te liggen zodat ik deze steeds weg kan bergen totdat mijn aanbouw er staat

met vriendelijke groet wacht ik in spanning af

Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2007, 00:14:01 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2007, 21:47:30 »
Hallo,

Ben geen N rijder maar een HO rijder. Maar dat zal niet veel uitmaken.

Een test ovaal maken en uitproberen dat kan helemaal geen kwaad. Zoals je dat zelf aan aangeeft.

Gezien de afmetingen van je toekomstige baan zal een extra booster wel nodig zijn. Dit natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid/afstand aan rails.

Een IB is zeker geen verkeerde keuze en zeker niet met  koploper erbij.
De terugmelders heb je nodig omdat je voldige volautom. gaat rijden.
Een computer lijkt mij duidelijk dat je die nodig hebt.

Het nummer wat je noemt achter de wisseldecoders is dat geen nummer van Viessmann?

Veel digitale spullen zijn te koop van fabrikanten, maar ook op internet en dit forum zijn zat links te vinden naar zelfbouw. Dus genoeg om op te zoeken.
Hoe zelfbouw is en werkt daar ben ik niet mee bekent. begin ik ook zelf niet aan.

Wil je meegeven om zaken goed te bekijken en te bestuderen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. Het ene is niet heilig ten opzichte van de rest. Alles heeft zijn voor en nadelen.

Rijd zelf met IB en losse daisy en 2x Power3. Wisseldecoders van Uhlenbrock.
Op een klein ovaal op mijn baan is een multi maus van Roco aangesloten.
Eigen lijk en kleine testbaan opgenomen in mijn grote baan.

Groeten

Dion


groetjes Dion

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2007, 21:50:14 »
Ik denk dat deze keuze voor het soort rails niet uitmaakt, ik weet verder niks van digitaal dus daar kan ik je niet mee helpen.

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2007, 22:59:10 »
laat die aanschaf van die booster nog maar even zitten. Onnodige uitgave zo int begin.

ik ben al 4 jaar met mijn baan bezig en ik kan sinds een maand of 3 met mijn treinen volledig rond rijden, pas nu (morgen) schaf ik mijn boosters aan.

Wat jij bij de IB aan moet schaffen is een trafo van pakweg 52VA of 70VA.
Daarmee kan je in den beginne een trein of 6 tegelijk laten rijden, al naar gelang het aantal stroomverbruikers op de rails (wagens met verlichting).

Railssoort maakt niet uit, alle railsoorten zijn te gebruiken. Doe wat je hebt liggen het wordt immers een testovaal nog geen echte baan.

Gezien het feit dat je wel kan solderen neem dan litfinski of viessmann 5293 (5212 is kant-en-klaar DCC module)
Scheelt je aanzienelijk in de kosten, beschrijvingen zijn duidelijk begrijpbaar.

Voor de bezetmelding en terugmelding zou ik je toch een BMD16_SD willen aanraden.
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm

Voor je ovaal wellicht wat overdone, echter denk ik dat je na dit ovaal enthousiast wordt en je wel degelijk die printen volledig gaat gebruiken.
Eenvoudig te solderen en goede technische support. (16 melders + terugmelding ongeveer 50 euro)

OKe, tot zover, ik ga nu slapen, morgen wacht de beurs in Houten.
Mocht je daar zijn, kom gerust eens langs om te babbelen in het Restaurant om 12:00. Even zoeken naar mensen, wellicht staat er Beneluxspoor anders Mitropa op de tafels aangegeven. Daar vind je ongetwijfeld mensen die op dit forum actief zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2007, 23:17:05 »
Mitropa heeft geen meeting, dus die bordjes zie je niet :)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2007, 23:22:01 »
Mitropa heeft geen meeting, dus die bordjes zie je niet :)
Mitropa heeft ook geen bordjes meer nodig, wij (her)kennen elkaar.  ;D
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2007, 17:32:37 »
Citaat
OKe, tot zover, ik ga nu slapen, morgen wacht de beurs in Houten.
Mocht je daar zijn, kom gerust eens langs om te babbelen in het Restaurant om 12:00. Even zoeken naar mensen, wellicht staat er Beneluxspoor anders Mitropa op de tafels aangegeven

Nou Sander ik zag dat de tent ( restaurant ) geheel vol zat ;D ;D, maar heb mijn ogen de kost gegeven en moet zeggen het was groter opgezet dan ik dacht, had eigenlijk meer modules ( rijdende treinen en senerey ) verwacht dus heb nu niet echt kunnen vragen wat ik zou willen

Maar toch een geslaagden dag

Citaat
Voor de bezetmelding en terugmelding zou ik je toch een BMD16_SD willen aanraden.
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.html


Ik heb er gisteren gelijk een besteld om te kijken wat het is  :)

Ik heb op de beurs met iemand gepraat en die zei dat je beter de de terugmeldmodules kunt nemen van
Littfinski de RM-BG-8 dit ivm het volgende

“Bij de s88-terugmeldbus moeten alle terugmeldmodules achter elkaar aangesloten worden. Met de LDT-Digital nouveauté, datasplitter DSW-88 bestaat nu de mogelijkheid, de s88-terugmeldbus op te splitsen. “

Als ik het goed begrijp zit er aan de S88 modules een beperking qau lengte wat moet ik hiervan denken aangezien mijn pc links van de baan komt te staan  zie link voor mijn
Baanoppervlak   http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/opbouwhobbyruimte.jpg

Wat ik ook dacht te gebruiken voor de wisseldecoder is dan de S-DEC-4, heb ik dus aardig wat decoders nodig, kwam met mijn vorige plan op een 80 + wissels uit

Wat ik voor de seindecoder moet kiezen weet ik nog niet aagezien ik met Duits, zwitsers en Oostenrijks materiaal wil gaan rijden

Volgens mij ga ik zo op de goede weg ???

Met vriendelijke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2007, 17:42:03 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2007, 18:36:23 »
Wanneer je de BMD16 printen gaat gebruiken kan je langere kabels toevoegen. Deze kan je namelijk met netwerkkabels doorverbinden wat minder verlies en storing geeft dan een flatcable.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2007, 12:39:50 »
Oke Sander dat is geheel duidelijk, nu afwachten wanneer ik een reactie krijg betreft de printplaat

Ik ga weer verder lezen wat ik nog meer nodig hebt om mijn testbaantje te voor zien van spullen

mvrgr Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2007, 20:31:25 »
Hallo hier zijn we weer, met een volgende vraag

Ik moet de ruimte dadelijk verwarmen, dus komt de vraag heeft het invloed als de verwarmingen onder de tafel geplaatst worden

Dat namelijk aan 2 kleine radiators ( grondradiators zijn +/- 20 cm hoog )

mvrgr Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2007, 22:31:13 »
Hoe warm ga je het onder je baan stoken?
Ondermijn baan hangt niks aan verwarming, 2x onder door kruipen en ik zweet me kapot  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2007, 22:43:11 »
Hallo Sander bedankt voor je antwoord, zal de verwarming dan een enkelplaat naast de deur plaatsen, moet de aanbouw wel warm houden in de koude dagen.
 ;D

mvrgr Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

N. Hoogeboom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Wil gaan beginnen met een testbaan
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2007, 22:51:09 »
je kunt ook een verwarmingbuis onder langs heen en terug laten lopen met een thermostaatventiel ertussen.
Dan ben je in ieder geval wel de kouval kwijt want dat is altijd het probleem onder een werkblad. en ik heb er ervaring mee