Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2
door
NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Manege module volgens M-Track norm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Manege module volgens M-Track norm (gelezen 14724 keer)
Ronald
Fallerbusje komt zo.
Manege module volgens M-Track norm
«
Gepost op:
14 November 2010, 17:30:28 »
Laat ik me eerst maar eens even voorstellen.
Ik ben Ronald Rieken, vanaf het eerste uur lid van M-Track en de vorig jaar opgericht MSG "De Nieuwe Waterweg" en heb al een behoorlijk aantal modules gebouwd. Niet alleen eigen modules maar ook bij modules van collega leden heb ik de nodige hulp geboden om de fijne kneepjes van "De hobby" te leren. (houtbouw, rails, electrisch)
Van de modules van
Koningshoven
heb ik ook het de nodige aandeel in.
De eerste modules van Theo heb ik technisch gebouwd. Ondertussen is hij ervaren genoeg om zijn modules zelf te bouwen en hoef ik alleen maar "op te draven" als het niet helemaal wil lukken.
Scenery technisch heeft Theo nooit mijn hulp nodig gehad. Na wat eerste tips heeft hij zich vanaf dag één uitstekend zelf kunnen redden. Wat dat betreft kan ik nog wel het nodige van hem leren
Uiteindelijk red ik mij daar wel in maar hij doet het slechts in 1/10 van de tijd
Ik ben meer dan de techniek.
Het is Theo ook geweest die maar aan bleef dringen om de bouw van de Manege module waarmee ik nu bezig ben een draadje van te maken.
Uiteindelijk ben ik er dan toch maar voor gezwicht want het draadje
Koningshoven
is immers ook zeer zeker de moeite waard.
De module is inmiddels al in een redelijk gevorderd stadium maar aangezien ik met enige regelmaat foto's gemaakt heb is deze vanaf het begin te reproduceren.
De komende tijd zal ik met enige regelmaat het eea verslaan tot aan de huidige stand.
Groetjes Ronald
Groetjes Ronald
Ronald
Fallerbusje komt zo.
Re:Manege module volgens M-Track norm
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2010, 23:49:23 »
Het ontwerp:
Ik ben vermoedelijk één van de weinige modelspoor hobbyisten die kan zeggen dat man en vrouw elkaars hobby delen.
Zij zit haar hele leven al tussen de paarden waar ik ondertussen ook al redelijk vertrouwd ben.
Ik ben kinds af aan opgegroeid tussen de modeltreinen. Ik mag mij dan ook gelukkig prijzen dat ze hier ook haar heil in kan vinden
.
Ze heeft ondertussen al een eigen treintje (een lief BR89 T3-tje met een paar "Langenschwalb" wagens er achter). Ze wilde samen met mijn zwager enkele modules gaan bouwen. Door de combinatie van elkaars hobby's was de keuze van het thema van de eerste module niet moeilijk.
Ik zou voor de onderbouw zorgen en ze begeleiden met de scenery.
De manege module is de eerste van de serie van 3 modules die aan elkaar komen te staan en een (technische) eenheid gaan vormen. Om jullie op dit moment niet te vermoeien met hele lappen tekst beperk is het op dit moment tot alleen de "Manege module". Verderop in het draadje kom ik hier nog op terug. In verband met de handzaamheid en transport bestaat de Manege module feitelijk uit 2 modules van 120 x 40cm welke achter elkaar geplaatst zijn.
Op de voorste module zit het dijklichaam met de sporen met daarvoor een strook van 20cm waarop de weilanden gaan komen. Op de achterste module wordt het manege terrein gesitueerd. De overgang tussen de 2 modules ligt precies achter de dijk waardoor deze nauwelijks zichtbaar is. De achterste module is vrij eenvoudig van ontwerp. Het is in feite slechts een doos met wat tussenscotten erin. Wat extra latjes langs de randen voorkomt dat "de deksel" wat door kan buigen
Onder het spoor door komt een oud stenen viaduct van Artitec zodat de weilanden aan de voorzijde toegankelijk zijn voor de paarden. De eerste tekenen hiervan zijn al zichtbaar.
Het railsonderbouw is uitgevoerd met 9mm multiplex.
Ter hoogte van het viaduct is deze strook onderbroken en wordt straks overbrugd met een strookje van 2mm. Hierdoor hoeft de weg minder uitgediept te worden.
Op onderstaande foto is de onderbouw zo'n beetje klaar. Het gedeelte aan de voorzijde wat nog open ligt worden weilanden. Dit gaat afgedicht worden met metaalgaas en papier-maché.
Daarover de volgende keer meer.
Nog een laatste fotootje voor de eerste indruk.
Daar is de tractor al te zien waar de volgende keer meer over uit de doeken gedaan wordt.
Wellicht herkennen sommige van jullie hier al een stukje van want dat is al in een ander draadje aan de orde geweest.
Natuurlijk staat haar treintje al op het spoor te pronken.
Groetjes Ronald
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2010, 23:52:01 door Ronald
»
Groetjes Ronald
Theo
«
Reactie #2 Gepost op:
15 November 2010, 01:40:10 »
Hoi ronald,
De aanhouder wint!
Ik ga er vanuit dat je nog heééél veel te vertellen hebt over je modules met de nodige foto's.
Super.
Theo
Ronald
Fallerbusje komt zo.
«
Reactie #3 Gepost op:
19 November 2010, 22:16:48 »
Hier deel 2 van de bouw.
In het eerste deel is de ruwbouw van de module aan de orde geweest.
Nu gaan we de rails leggen.
Allereerst wordt er kurk op het baanlichaam aangebracht.
Eén laag over de gehele breedte en een extra strook alleen onder het spoor.
Op deze wijze zit er wat meer verhoging in en is een mooier grindbed te realiseren.
Uiteindelijk krijgt alles een basis kleurtje zodat bij beschadigingen ed een "natuurlijke" ondergrond zichtbaar wordt ipv wit.
Op mijn huidige station/keerlus modules heb ik ca 10 jaar al een Faller Car System baan liggen.
Ook hier wordt een FCS aangebracht.
Het trekkertje met hooiwagen zoals deze op de laatste foto van deel 1 al zichtbaar was komt hierop rond te rijden. De eerste tekenen van het tracé zijn al zichtbaar.
Het is echter niet het "Standaard" FCS maar een aangepaste versie.
In plaats van de standaard rijdraad komt hieronder een magneetband te liggen.
Hierdoor wordt een sterk geconcentreerd magnetisch veld opgewekt waardoor de bedrijfszekerheid nagenoegd 100% wordt. Het magnetisch veld is dusdanig sterk dat de sleper van het FCS verbogen dient te worden om boven het wegdek gaan zweven ipv er over slepen. Afgezien van de bedrijfszekerheid en aanzienlijk langere rijtijd omdat de wrijving veel lager is gaat er ook een nieuw scala aan mogelijkheden open. Een biljartlaken als ondergrond is niet meer nodig en ruw terrein is ineens geen belemmering meer zoals verderop aangetoond wordt.
Op onderstaand plaatje is een gefixeerde module overgang te zien waarbij duidelijk de rijdraad met magneetband zichtbaar is.
Van dit systeem is
dit draadje
al elders op het forum aanwezig en worden de ins & outs van het systeem besproken.
Op onderstaande foto is het gehele tracé ondertussen aangelegd.
De linkerzijde gaat weiland worden. De basis waarop het FCS komt te rijden bestaat uit hout maar wordt voor de rest straks afgewerkt met gaas en papier-maché.
Aan de voorzijde is een tijdelijk strook aangelegd om rond te kunnen rijden.
Er moet immers uitgebreid getest gaan worden.
In de toekomst is daar de "Aftakmodule" (module 2 van de serie) gesitueerd met een spoorweg overgang.
Het is echt ongelooflijk wat voor ruw terrein het nieuwe FCS aan kan.
Bij het originele systeem moet alles zeer nauwkeurig aangelegd worden en ondanks dat is en blijft het zeer gevoelig voor vervuiling en willen ze nog wel eens het spoor bijster geraken.
Die problemen zijn met het nieuwe systeem echt verleden tijd.
Onderstaande filmpjes is al een echte test hindernisbaan welke probleemloos genomen wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=hl8NkTND65c
http://www.youtube.com/watch?v=I2sgr8IeuT4
Volgende keer zal in deel 3 de afwerking van de FCS baan besproken worden.
Dan zullen ook de eerste kleuren zichtbaar worden.
Groetjes Ronald
«
Laatst bewerkt op: 19 November 2010, 22:19:41 door Ronald
»
Groetjes Ronald
Theo
«
Reactie #4 Gepost op:
14 February 2011, 10:09:38 »
Hoi Ronald,
ik ben benieuwd naar je andere foto's van deze module.
Het ziet er mooi uit!
Theo
Gert1
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
14 February 2011, 10:48:23 »
Dat eerste filmpje is erg leuk. Vooral op het eind als de bestuurder zijn tractor ineens voor het oog van de camera in een slip gooit!
mvg,
Gert
Ronald
Fallerbusje komt zo.
«
Reactie #6 Gepost op:
21 April 2011, 00:53:45 »
Het is al enige tijd geleden dat ik een berichtje geplaatst heb omdat daar toch altijd wel enige tijd in gaat zitten. En de weinige vrije tijd die ik heb besteed ik liever aan het knutselen AAN de manege module dan te schrijven OVER de manege module
Toch is het zeker de moeite waard om eea met jullie te delen en om de tijd een beetje in de perken te houden heb ik de beschrijving van de bouw van de module zoals ik oorspronkelijk voor ogen had maar verder achterwege gelaten.
Daarom hieronder een serie foto's in een sneltreinvaart hoe eea tot stand gekomen tot het moment hoe het er op dit moment daadwerkelijk uit ziet.
De hulptroepen zijn ingeschakeld. Tenslotte is het de module van mijn echtgenote dus die mag ook haar handen uit de mouwen steken.
Het magneetband met FSC rijdraad is op de plaat gelijmd. Het geheel wordt aan weerszijde opgevuld met karton. Dan gaat daar in zijn geheel wegdekfolie overheen en is alles weggewerkt.
Het weiland wordt dichtgezet met gaas.
Om vervolgens met keukenrol en stijfsel dichtgezet te worden.
Ook de rijdraad door het weiland is hiermee in ene keer meegenomen en weggewerkt.
Je ziet dat het wegdekfolie ondertussen ook al aangelegd is.
De paarden kunnen hun nieuwe verblijf alvast gaan inspecteren
Het tijdelijke plankje aan de kopse kant om de tractor rond te kunnen laten rijden is vervangen voor een semi definitief modulebakje. Deze doet dienst totdat de nieuwe modules die daaraan komen gebouwd gaan worden.
Eerst helemaal bestrooien.
Om vervolgens het viaduct aan te leggen waarover de rails komt te liggen.
Wel zo gemakkelijk.
Het andere viaduct op de manege module zelf wordt nu ook verder opgebouwd.
Te beginnen met de tunnelmuren.
Met dit als voorlopig resultaat.
Eea zal nog wel verdere afwerking moeten krijgen in de vorm van vervuiling maar voorlopig kan het er zo mee door.
De bouw van de eerste buitenbak is inmiddels ook van start gegaan.
Even een sprongetje met dit als resultaat.
Het was even wachten op de neuheiten van Viessmann maar die nieuwe Led schijnwerpers geven toch een heel bijzonder effect in het donker.
Nog een paar sfeervolle plaatjes
Nadat alles "begrast" is wordt het tijd om de weilanden te gaan inrichten.
Helaas is de kwaliteit van het hekwerk maar matig en hebben de eerste planken alweer losgelaten
Zo te zien is eea alweer aan vervanging toe. Zal de boer wel eens inlichten
De hekwerken zijn overigens allemaal van strookjes fineer gemaakt.
Voor een duppie heb je al een strookje van een meter.
Hier laat ik het voor vandaag maar even bij.
Ik ben alweer ruim een uur aan het tikken en moet morgen weer vroeg op.
Volgende keer de laatste serie foto's tot zover de module nu is.
Dan gaan we de draad oppikken met de bouw van het manege gebouw wat op dit moment in aanbouw is.
Groetjes Ronald
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 00:57:31 door Ronald
»
Groetjes Ronald
Marc tramt
«
Reactie #7 Gepost op:
21 April 2011, 07:55:51 »
Leuk, dit soort details.
Ik zou alleen die bosjes van vrolijk gekleurd ijslandsmos vervangen door iets realistischer spul.
No dress rehearsel, this is our life.
Ronald
Fallerbusje komt zo.
«
Reactie #8 Gepost op:
21 April 2011, 08:22:56 »
Hoi Marc,
Daar heb je helemaal gelijk in, dat had ik toen ook al opgemerkt en dat is op een later tijdstip dan ook al gebeurd.
Op de volgende foto serie zal je zien dat daar een paar mooie struiken voor in de plaats gekomen zijn.
Groetjes Ronald
Groetjes Ronald
Theo
«
Reactie #9 Gepost op:
21 April 2011, 17:27:31 »
Hoi Ronald,
Dat ziet er leuk uit, prettig als je zoveel hulp krijgt om de paardjes in bedwang te houden
Gert1
Gast
«
Reactie #10 Gepost op:
21 April 2011, 18:08:37 »
Citaat van: Ronald op 21 April 2011, 00:53:45
Tenslotte is het de module van mijn echtgenote dus die mag ook haar handen uit de mouwen steken.
Laat me eens raden: Haar andere hobby is paardrijden en dan mag jij mee om haar zadel te poetsen?
Maar zonder dollen: jullie module ziet er leuk uit.
mvg,
Gert
Ronald
Fallerbusje komt zo.
«
Reactie #11 Gepost op:
21 April 2011, 19:25:51 »
ZADEL POETSEN
Ja doeiiiiii, dat doe ze maar lekker zelf
Maar idd, paarden is haar hobby en als ze gaat jureren ga ik incidenteel nog wel eens mee om te schrijven.
Vroeger altijd samen, nu we een kleine van bijna 3 rond hebben lopen zit dat er niet echt meer in.
Maaaar, desalnietermin blijven we gezamelijke hobby's houden die wel altijd wel op eea manier weten te combineren.
Groetjes Ronald
Groetjes Ronald
Ronald
Fallerbusje komt zo.
«
Reactie #12 Gepost op:
21 April 2011, 20:12:46 »
Hier het vervolg.
We waren gebleven bij de inrichting van de weilanden.
Ondertussen wordt het grote weiland ook voorzien van de nodige hekwerken en in 3 delen verdeeld.
Ook hier worden complete hekwerken in een enkele avond door mijn vrouw uit de grond gestampt.
Alles bij elkaar voor pakweg 3 tot 5 euro.
En zoals Marc terecht al opmerkte was dat ijslandmos geen gezicht en vervangen voor wat mooiere exemplaren.
De toegang tot de weilanden worden afgesloten met metalen hekken welke ik zelf van 0,5mm en 1mm messingdraad in elkaar gesoldeerd heb.
Om niet alles een eenheidsworst van te maken staat hier nog een oud houten exemplaar.
Omdat hier de tractor het weiland in rijdt staat dit hek open.
Omdat de tractor door alle weilanden rijdt en de hekken daarvoor open moeten blijven staan (alles beweegbaar maken zag ik echt niet zitten
heb ik schrikdraad geplaatst om te voorkomen dat de veulens aan de haal gaan.
Sommige stukken hekwerken die er al enige tijd staan beginnen al in een slechtere staat te geraken en zijn noodreparaties noodzakelijk.
Andere delen is de boer al onder handen aan het nemen.
Aan de andere zijde van het spoor hebben ze ook niet stil gezeten.
Tussen de buitenbak en het spoor is een mooie schutting verrezen.
Ook de andere zijde is een fraai gezicht.
Op dat kleine "semi-permanente" moduletje is een kippenfarm ondergebracht waar de kippen, eenden en ganzen lekker kunnen rondscharrelen.
Een zelfbouw spoorwagen zonder onderstel die ook eens in een doos met zooi zat dit ik van Huibert gekregen heb kan met wat enige aanpassingen uitstekend dienst doen als kippenhok.
.
Nog een leuk doorkijkje
Komen we nu aan bij het laatste deel en de huidige stand van zaken van de module zelf.
Ter hoogte van de stal is een 2e buitenbak gebouwd met een ander soort bodem erin (zo heet dat in paarde termen
). Afgezien van enkele kleine puntjes is dit zoals de module er nu bijstaat.
Op de achtergrond zie je een kartonnen voorbeeld van het manege gebouw staan.
Het manege gebouw (binnenbak met kantine) zal geheel uit kunststof bouwplaten opgetrokken worden.
Dit is een kartonnen exemplaar die als voorbeeld dienst doet waarop ik eea kan aftekenen en kan zien hoe eea "smoelt".
Hij heeft zijn waarde al dubbel en dwars bewezen want het eerste exemplaar wat ik gemaakt had viel qua hoogte veel te groot uit waardoor hij nogal lomp overkwam. Na wat aanpassingen die in karton nu eenmaal makkelijker gaat
heeft deze betere verhoudingen.
Hierop kan ik de belangrijkste zaken visualiseren alvorens ik eea definitief uit de kunststofplaten gaat uitsnijden.
De bouw van het gebouw is op dit moment in volle gang en zal de komende periode hier in dit draadje verder bijgehouden worden.
Groetjes Ronald
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 20:16:56 door Ronald
»
Groetjes Ronald
Gert1
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
21 April 2011, 20:24:40 »
Ronald (en echtgenote), ik vind dat jullie een hele leuke module gemaakt hebben.
Wanneer is deze in bedrijf te zien? Zijn jullie toevallig deelnemer aan Eurospoor 2011?
mvg,
Gert
Wicher
«
Reactie #14 Gepost op:
21 April 2011, 21:08:34 »
Zeker leuk. 'k Zie zelfs de hoefslag en dressuur-lijnen.
Hoe komen de paarden in de tweede buitenbak?
Ik mis nog de letters ...
Wicher.
(vader van twee paardengekke dochters)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2