Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: De hel die "solderen aan Peco rails" heet  (gelezen 5902 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Gepost op: 26 January 2007, 08:16:16 »
Mijn god, wat is dat een verschrikking zeg. Ik moet een hoop contacten (voor de bezetmelding) solderen aan Peco code 55 rails (schaal N).
Solderen aan de raillasjes blijkt sowieso niet te kunnen, die pakt uberhaupt geen tin. Het is me nu op een aantal plekken wel gelukt om aan de biels te solderen, maar als dat net iets te lang duurt gaat er al een dwarsligger verloren. Bovendien is de verbinding erg zwak, een klein beetje kracht erop en hij springt los. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van solderen.

Iemand een gouden tip? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2007, 08:29:40 »
Peter,
Ik ken je soldeerkwaliteiten niet maar ik heb nooit problemen met het solderen aan Peco rails. Als je het nu over M* rails hebt dan weet ik wt je bedoeld. Dat spul sn erg lastig te solderen. Peco daarentegen is erg goed te solderen. Zorgt er wel voor dat je bout heet genoeg is en voldoende vermogen heeft. Als je de bout er lang tegenaan moet houden beginnen de bielsen te smelten voordat het tin gesmolten is.
Vooral een heel klein beetje tin tegen de stift zodat het contactoppervlak iets groter is tijdens het solderen en bij het solderen eerst een beetje soldeer aanbrengen op de spoorstaaf. Daarna de draad daaran solderen.
Het kan helpen Sn/Pb soldeer te gebruiken. Dat loodvrije spul werkt iets minder goed.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2007, 08:34:02 »
Op een schaal van 1 tot 10 denk ik dat ik net aan de voldoende kom qua soldeerkwaliteiten.
Mijn soldeerbout ligt het volgens mij niet aan, die heeft genoeg vermogen (even geen idee hoeveel, zit nu op mijn werk) en staat op 450graden.
Wellicht dat het inderdaad helpt om eerst wat tin op de spoorstaaf aan te brengen, dat ga ik vanavond eens proberen. Thanks!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2007, 08:40:29 »
Wat ook helpt is schoonmaken. Op de plek waar de verbinding moet komen even het oppervlak van de rail schoonkrabben met een puntig vijltje of een klein schroevedraaiertje. En dan eerst wat soldeer aan de rail voordat je de draad er tegenaan zet. In twee etappes dus. De draad voorvertinnen, zodat je in de eindfase alleen maar soldeer in soldeer laat smelten. Ik doe het altijd zo en dat gaat als een trein. Bij mij krijgen de dwarsliggers geen tijd om te smelten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2007, 08:44:13 »
Thanks Klaas! Vertinnen van de draad deed ik al wel, alleen het schoonmaken en 'vertinnen' van de spoorstaaf nog niet.
Ik kan niet wachten om het uit te proberen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2007, 10:09:16 »
Een glasvezel pen wil hierbij wel eens helpen. Tegenwoordig ook te koop bij de automaterialenzaak voor het bijwerken van kleine roestplekjes.

Groet Erik

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2007, 10:58:21 »
Dat is toch voornamelijk bedoeld voor het verwijderen van lijm- en soldeerresten? Hoe kan dat mij hierbij helpen?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2007, 11:02:42 »
Het maakt schoon en het maakt het soldeeroppervlak wat ruwer. Dan zou de verbinding wat beter houden.
Maar de kern van de oplossing van Klaas is eerst aanbrengen van een beetje soldeer aan de railstaaf. Persoonlijk onvet ik de soldeerplek soms eerst met wasbenzine, soms ook niet als ik te lui ben, en praktisch maakt het eigenlijk weinig uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2007, 11:05:39 »
Ah ok, dat ruwer maken is wellicht wel handig, maar kan ik ook wel met een dun vijltje doen toch?
Ik ga vanavond eerst maar weer eens proberen. Als het me nog steeds frustreert weet ik dit draadje wel weer te vinden ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2007, 12:42:30 »
Ik heb ondertussen 400 verbindingen gemaakt :)

Inderdaad eerst de spoorstaaf vertinnen, de draad vertinnen, rustig draad op spoorstaaf, met soldeerbout en hoppa het vloeit in elkaar over en

VAST  ;D

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2007, 17:14:10 »
Effe de rails schoon krassen met b.v. een klein schroevendraaiertje anders gaat het i.d.d. echt niet.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2007, 17:28:24 »
Check ook nog even je vermogen...ik dacht met mijn 15 Watt boutje ook makkelijk en mooi te kunnen solderen tot er een 25 Watt boutje in mijn hand kwam...toen ging het nog veel makkelijker!!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

arjen

  • Gast
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2007, 17:55:36 »
Voor railstaven zou ik minstens 40 W nemen en nog liever 60 W. En belangrijk is ook dat er een stevige, dikke stift op de bout zit met een hoop warmtecapaciteit. Voor dit soort klussen is een ouderwetse, goedkope, lompe bout van de Gamma zonder temperatuurregeling of andere fratsen nog altijd het meeste geschikt, althans in mijn ervaring. 
Overigens, die dwarsliggers smelten pas wanneer je de bout te lang tegen de rails moet houden om het soldeer te laten smelten. Juist bij een bout met te weinig vermogen gaat dat dus fout.

Arjen.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2007, 20:03:50 »
Van mij ook bedankt!
Ik heb met dezelfde "hel" te maken, en aan deze tips heeft iedereen wat.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: De hel die "solderen aan Peco rails" heet
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2007, 21:02:50 »
Het gaat inmiddels al een stuk beter, dank voor alle tips!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek