Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 20:07:56
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 19:59:27
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:53:03
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 19:50:17
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:43:48
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 14:23:16
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:45:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0 (gelezen 12045 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1109
BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Gepost op:
11 November 2010, 03:01:57 »
Bij mijn groeiende goederentrein hoort ook een bagagewagen. Schrijven op de bok bij de machinist vindt de conducteur niet zo leuk. Het plan was om een drie-as D van MK's set van vier drieassers te hangen, maar die moet eerst nog ontwikkeld worden. Wachten duurt mij te lang, dus dan maar zelfbouw.
e_p is er al mee begonnen, maar die heeft na twee jaar de 3D fase nog niet berijkt.(
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9161.30.html
)
Via de fantastische tekeningen service(zelfbediening) van Floris en wat spitwerk heb ik genoeg informatie gevonder om er aan te beginnen.
Het voorbeeld is in 1911 gebouwd, op het onderstel van Staatsspoor AB 5,6 of 8. Het had een coupe voor 6 personen, een hok voor de conducteur en een bagageruimte waar nog eens 7 passagiers in opgeborgen konden worden
Eerst de wanden maar. Lekker makkelijk, twee wanden boven elkaar plakken. dan hoef je maar een keer alles te meten
Wat blijkt? Heb ik twee keer de rechterwand uitgesneden
Dus als iemand er belangstelling bij heeft...
Dus heb ik de linkerwand maar gemaakt en daarna met 0.5mm stripjes de U profielen en al het lijstwerk gemaakt. het leek me ook leuk om de deuren open en dicht te maken, dus wat dun messing om wat 0.5mm staf gebogen en viola, een schuifdeur!
Nu heb ik een vraag aan de kenners: In de middelste afdeling zie je rechts vijf blokjes tegen de wand aan. Wat is dat?
Met deuren die open kunnen is een interieur wel zo mooi, en dan kaan de conducteur teminste netjes z'n werk doen.
mvg
Rick
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
11 November 2010, 05:55:47 »
Vakken voor de vrachtbrieven? Die man moet ergens z'n administratie bijhouden.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12521
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #2 Gepost op:
11 November 2010, 10:39:46 »
Het enige juiste antwoord op de vraag.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #3 Gepost op:
11 November 2010, 11:05:19 »
hmmm, gaaf om te zien dat er wat gebeurt met die tekeningen!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #4 Gepost op:
11 November 2010, 11:23:15 »
Bedankt voor de antwoorden, ik vermoedde al zoiets.
Volgende vraag: Hoe zagen de vakken eruit? Was het een rij of waren het vakken tot aan het plafond? Foto's zijn ideaal maar een ruige beschrijving mag best.
Graag gedaan Floris, het is ideaal voor mij aan de andere kant van de aardbol.
mvg,
Rick
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #5 Gepost op:
11 November 2010, 11:31:27 »
hoe dat precies zat met die vakken weet ik zo niet, kan me alleen nog herinneren dat ik bij mijn wagentje vakken tot aan het plafond gemaakt had, vierkante vakjes dus 5 in de breedte zes in de hoogte, kijk maar even hoe het precies uitkomt... maar dat soort details zijn zowieso vaak erg moeilijk te achterhalen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12521
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #6 Gepost op:
11 November 2010, 12:44:40 »
Ik heb even zitten spitten tussen foto's en kwam deze tegen van de P6007. Ia weliswaar een Post, maar je krijgvtoch een idee van de vakjes.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #7 Gepost op:
11 November 2010, 21:20:27 »
Precies wat ik zocht
Bedankt Floris en Sobat.
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #8 Gepost op:
13 November 2010, 20:23:14 »
Weer een stukje verder.
De kopwanden waren simpel om te maken. De bufferhulzen maak ik van een stuk 1,6mm messing buis, voor de helft met een 1mm boortje uitgeboord. Zo past er tusssen een stuk 1mm buffersteel een klein veertje, net als MK's verende buffers. Om het stukje buis is een reep dik papier gelijmd voor de dikte en om de verspringing aan de voorkant na te bootsen.
De bovenkant van de wanden zijn verstevigd met een stuk 1mm styreen voordat de wanden samengeplakt werden om de wagenbak te vormen
Binnenwanden zijn ook gemaakt. Het 1mm styreen heeft planknaden gekregen, en de linkerwand heeft ook een deur.
Een begin is gemaakt aan het interieur. De vorm van de banken is afgekeken van de C5 in het spoorwegmuseum en de hoogte van de bank thuis
.
Een foto van het benodige comfort-testing:
De banken zijn onconfortabel genoeg voor 3
e
klasse bevonden, dus ze worden straks geinstalleerd
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #9 Gepost op:
18 November 2010, 10:24:40 »
Het interieur is nu bijna af. De banken in het midden en de tafel zitten vast aan de bodemplaat gelijmd en de banken aan de kopwanden zijn aan de kopwanden gelijmd. Zo kan ik makkelijk bij het hele interieur als het dak er op zit. de rugleuningen zijn allemaal aan de wanden vastgelijmd.
Op de fotos is het nog niet te zien, maar de buitenwanden hebben een laagje 0.25mm styreen met groeven erin ontvangen. Nu is het hele interieur voorzien van planken.
Zoals je kan zien was het een lekker warme dag toen ik de fotos nam
De buitenkant
En de binnenkant
Ik ben nu bezig met de onderkant aan het detailleren. in de planning zijn gastanks, remwerk en meer, maar dat is voor later
mvg,
Rick
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #10 Gepost op:
18 November 2010, 10:25:55 »
dat wordt wel een erg leuk ding hoor!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4242
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #11 Gepost op:
18 November 2010, 10:27:59 »
Goed bezig! Maken die echt-schuivende-bagagedeuren de zaak niet wat lomp/grof of zie ik dat verkeerd?
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #12 Gepost op:
18 November 2010, 10:29:47 »
aan die foto's te zien valt t wel mee...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #13 Gepost op:
19 November 2010, 10:40:39 »
Bedankt Floris en Gert, 'T is zerker een leuk hokje
De deuren vallen erg mee. de basis is 0.5mm plaat, daarop flinterdun messing aan de bovenkant, met het "scharnier" naarbuiten gebogen om het dun te houden.
Aan de binnenkant nog een stukje 0.25mm plaat voor de planknaden met stukken eruit gehakt voor het messing. dus met lijm en al schat ik zo'n 0.8mm
Het luistert wel erg nauw en de deur heeft soms ruzie met de kanaalijzers, maar het past. Net.
mvg
Rick
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0
«
Reactie #14 Gepost op:
19 November 2010, 10:46:42 »
Dat wordt een leuk wagentje!
Heb je alleen niet het probleem dat de verf later afbladdert van de messingdraad waar deze aan hangt?
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Dg 2113 in H0