Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Lengte van spoorstaven  (gelezen 6592 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Lengte van spoorstaven
« Gepost op: 08 November 2010, 23:26:15 »
Weet iemand hoe lang spoorstaven in de jaren '30 waren?
Ik heb wat oude rails liggen die ik wil ombouwen tot een lading spoorstaven\
mvg
Rick

Roelof

  • Gast
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2010, 23:48:24 »
Afhankelijk van het tijdsbestek, waar 15 tot 39 voet, of langer. The length was also related to the standard flat car length of the time. De lengte was ook gerelateerd aan de standaard platte lengte van de auto van de tijd. According to my 1942 railway engineering cyclopedia early rails were 15-20 feet, growing to 30 feet with the adoption of the 32' car, and later 33' when railroads started using 34' cars. Volgens mijn 1942 Railbouwkunde cyclopedia vroege rails waren 15-20 meter, groeit tot 30 meter met de goedkeuring van de 32 'auto, en later 33' bij de spoorwegen begonnen met 34 'auto's. (sometime after 1900) In 1937 the AREA (American Railway Engineers Association) Adopted 39' as the standard. (Ergens na 1900) In 1937 het gebied (American Railway Engineers Association) Aangenomen 39 'als de standaard.
Also, according to the cyclopedia, there were discussions on increasing the length to 45', or even 78', but I don't know if they ever did. Ook volgens de cyclopedia waren er discussies over het verhogen van de lengte van 45 ', of zelfs 78', maar ik weet niet of ze ooit deden. Keep in mind that in every era there were always shorter rails for building switches and crossings, and a few longer rails were used as well for bridges and other special construction. Houd in gedachten dat in ieder tijdperk waren er altijd korter rails voor het bouwen van wissels en kruisingen, en een paar langere rails werden ook gebruikt voor bruggen en andere speciale constructie.

Bron:
Bovenstaand is een vertaald stuk uit Wiki Answers.

Grt, Ronald.




Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2010, 08:25:41 »
Bovenstaand is een vertaald stuk uit Wiki Answers.

Mean you that now?  ;D  I thought already, what have "auto's" there with to make?  Maar serieus; volgens mij waren de rails in de jaren dertig in Nederland 30 meter. We hadden dan wel geen 'cars' (wagens, geen auto's) van 30 meter, maar een en ander werd opgelost met schamelwagens of gekoppelde platte wagens met neergeklapte kopschotten.

Grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2010, 09:05:52 »
Bedankt voor de info Ronald en Carlo
Is 30m niet een beetje lang voor een (schamel)wagen?
een vierassige coupéwagen is zo'n 11-12m lang. Door de lengte van wagens en locomotieven op foto's te vergelijken kom ik rond de 10-12m uit, wat ongeveer klopt met Ronald's antwoord.

mvg
Rick

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2010, 09:16:40 »
@ Beached,

Er zit een klein foutje in de "vertaling" van Wiki Answers: 15' is 15 voet, en er gaan (ongeveer) 3 voeten in een meter. Ook zie ik 30' en 34' staan, dus 30 en 34 voet, dus ergens tussen de 10 en 12 meter lengte.  Jou redenering klopt dus wel aardig.

gr. Twinkie
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 09:23:36 door Twinkie. Reden: Sorry Ronald, het was niet jouw eigen vertaling, ik wil je nergens van beschuldigen! »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2010, 09:18:57 »
Hoi Rick,

11-12 m voor een coupérijtuig in de jaren dertig is wat aan de korte kant hoor (afhankelijk van de ouderdom van de rijtuigen). De langste waren rond de 20 meter en de stalen rijtuigen die rond die tijd in dienst kwamen, gingen daar nog overheen.

Die 30-meter staven lagen ook niet op één wagen, maar werden verdeeld over twee wagens. Nu ik er over nadenk, twijfel ik of daar wel schamelwagens voor gebruikt werden, omdat de spoorstaven dan alleen aan de uiteinden zouden zijn ondersteund. Losse rails zijn vrij slap en bij 30 meter zou het in het midden aardig doorzakken.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2010, 11:19:36 »
Beste Carlo
11m is inderdaad wel erg kort(per ongeluk las ik de radstand i.p.v. de totale lengte)
Ik heb in het matrieelboek 1924 de lengtes van schamelwagens opgezocht. De langste enkele wagen is 7,32m lang over de buffers. Maal twee plus een meter(geschat) voor de koppelboom kom ik dan uit op 15,64m.
Op goed geluk heb ik ook maar eens gekeken bij de dienstwagens. Daar kwam ik deze tegen:

Een "railswagen"! De wagen is 18,8m lang(20m over buffers) en de drie wagens waren in 1913 gebouwd.

Hoe werden wagens beladen met 30m lange spoorstaven? als je het bijvoorbeeld op twee rongenwagens vastzet dan ontspoort het bij de eerste wissel.
Ik zie hier(Nieuw Zeeland) vaak dat gelaste railstaven van 50m op vier speciale wagens maar daar nemen een kraantje en ballastgewicht meer laadruimte in dan spoorstaven omdat meerdere spoorstaven weinig willen doorbuigen

Bedankt voor de informatie
Rick

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2010, 11:32:54 »
Dat ontsporen valt wel mee, Rick; de staven zijn behoorlijk flexibel en buigen gewoon mee als de wagens ten opzichte van elkaar bewegen. Het wordt natuurlijk moeilijker naarmate er meer staven op liggen en de buigweerstand dus toeneemt. Ik zal vanavond thuis eens opzoeken hoe het precies zat, kan hier op mijn werk niet bij mijn bronnen, helaas.

Groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2010, 11:34:21 »
Het laden van lange spoorstaven over meerdere wagens is geen probleem.
Langgelaste spoorstaven zijn 180 meter lang, en liggen over een aantal wagens. Buigen in de bogen gewoon mee.
Ze zullen daar vast niet 140 km/u mee rijden, maar bij een matige snelheid lukt het best.

Zie b.v. deze foto
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 11:35:53 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2010, 13:14:43 »
Ik lees in het Handboek voor spoorweg techniek dat de spoorstaven voore NP46 meestal 18 meter lang zijn, hoewel ook spoorstaven van 24, 15 en 12 meter lengte worden toegepast. De laatste worden echter alleen voor aansluitingen en niet op de vrije baan gebruikt.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2010, 21:54:10 »
Hallo Sobat,

Het Handboek voor Spoorwegtechniek was natuurlijk wat ouder. In het jubileumnummer 150 jaar op de Rails dat de NVBS ter gelegenheid van NS 150 uitgaf worden voor NP46 lengtes tot 30 meter genoemd, voor de oorlog. Na de oorlog kwam het zwaardere NP63 met een lengte van 36 meter. Verder vermeldt het artikel dat na de oorlog zowel NP46 als NP63 in 5 delen van 36 meter tot langgelaste staven van 180 meter werden samengesteld. Speciale wagens hiervoor ben ik niet tegengekomen, maar zoals de foto die Klaas hiervoor linkte duidelijk maakt, is belading over meerdere platte wagens geen probleem.

Overigens kan Rick zonder probleem kortere rails op zijn wagens plaatsen , zoals je al aangaf.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2010, 21:59:45 »
De vraag was dan ook, In de jaren 30. En dat is niet zo gek ver weg van het Handboek. Vandaar dat ik het even opgezocht had. Wat mij wel op viel is dat in het handboek over van alles en nog wat de kleinste details worden genoemd en getekend, maar dat de lengte van de spoorstaaf even tussen neus en lippen door genoemd wordt. Was kennelijk ook niet zo heel erg belangrijk?SK
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 22:40:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2010, 22:32:39 »
Grappig, dat was in het artikel dat ik noemde ook zo, ik moest echt goed zoeken voor de lengtes.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Lengte van spoorstaven
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2010, 00:19:49 »
Hardstikke bedankt voor het uitzoekwerk Sobat, Carlo en Klaas (y)
Als ik get goed begrijp waren staven van 18m het meest voorkomend, en dat 24,15 en 12 meter ook wel gebruikt werden. Ik denk dat er aardig wat variatie in de lengte van spoorstaven is geweest omdat de kwaliteit en legering van het staal aardig hoog en dus duur is. Het lijkt me daarom logisch dat reststukken ergens anders weer gebruikt werden.
Zo zie ik hier vaak stukken spoor waar ergens vier gaten achter elkaar zitten. Duidelijk twee oude staven die aan elkaar gelast zijn.

Ik heb wat gezocht op Het Utrechts Archief op "spoorstaaf". Ik heb o.a. een foto uit 1949 gevonden van spoorstaven op 6 aan elkaar gekoppelde tweeassige platte wagens met daarop spoorstaven.
De grootste vondst was een foto van de stapelplaats voor spoorstaven te Utrecht. Daarop staan een tweetal rongenwagens beladen met spoor, waarvan de voorste het nummer 88104 heeft, een voormalige SS rongenwagen. De andere ziet er ook uit als een SS rongenwagen.
Een link naar de foto:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/166284

Mijn idee was om mijn HSM rongenwagens te beladem met verzaagde Marklin K rails(al is code 100 te groot). De maten van de SS en HSM wagens zijn nagenoeg gelijk, dus de combinatie is mogelijk. Mijn geplande baan is gesitueerd in de Veenkolonien, dus moderne infrastructuur zul je daar niet vinden.
Wat natuurlijk ook kan is een lading ve,rsleten spoorstaven. Vooral op emplacementen kom je veel verschillende lengtes tegen.
Nogmaals bedankt voor het uitzoeken
Rick.