Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:23:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door meino
Vandaag om 22:54:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:50:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:50:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 22:32:11
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:29:34
Swalbenburg, N modulebaan door Reinout van Rees
Vandaag om 22:09:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:09:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:00
Lekstroom ledverlichting bij aarding op chassis door Herb73
Vandaag om 22:03:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 21:58:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 21:56:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 21:42:54
Database software door MJ11
Vandaag om 21:01:15
BNLS modules: de groeten uit Berkel door defender
Vandaag om 20:51:31
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door defender
Vandaag om 20:45:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:42:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37

Auteur Topic: Russische modeltreinen?!  (gelezen 14521 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Russische modeltreinen?!
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2007, 08:05:56 »
Is een Amerikaanse loc aanpassen geen optie, b.v. die van Mehano ?
Hoeft dan ook niet te veel te kosten.
Of die chinesen van Bachmann (zo verschrikkelijk....mooi spul)
Vr. groeten,
Bob

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2007, 08:54:04 »
Ook de duitse br.55 en 57 zijn nog wel in Rusland gebruikt, zij het niet al te lang. Zelfs 3700'en hebben nog met hamer en sikkel rondgereden. Overigens hebben de russen voornamelijk 52'ers afgevoerd na de oorlog waarbij enkele aan bevriende staten zijn gegeven (onder andere Polen en Tsjechië, ook de STAR heeft zo'n exemplaar). Ook qua goederenwagens is wel wat Duits spul bruikbaar. Roco komt binnenkort met 2 Russische goederenwagens die oorspronkelijk Duits waren, al was er wat te doen over het realiteitsgehalte van deze wagens geloof ik, dat ging dan over het tijdperk van die wagens (in die periode alleen nog als werk/dienstwagens dus die hebben dan verkeerder opschriften) en dat ze voor die periode nog buffers hebben. Ik weet niet precies wanneer de buffers van de locs en het goederenmaterieel is verdwenen in Rusland.

arjen

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2007, 12:13:29 »
Het model van de Ov duikt nog regelmatig op bij ebay.de voor niet te veel geld, hooguit 50 euro of zo. Indertijd is die loc in vrij grote hoeveelheden geïmporteerd door Markscheffel & Lennartz uit Hamburg. Meestal in een set met twee twee-assige personenrijtuigen. Let wel op dat het zakje met losse onderdelen er nog bij zit, en het hekje voor de omloop rond de ketel. Er bestaan voor zover ik weet vier versies: met houtstook, met oliestook, met kolenstook en nog eens met kolenstook maar dan met een vierassige tender. De detaillering is niet eens echt slecht, de Russische kwaliteitscontrole lijkt echter nihil te zijn geweest en de aandrijving maakt meer lawaai dan ik ooit bij een H0-loc heb meegemaakt.
Als alternatief kun je denken aan het verbouwen van de 'Russian Decapod' uit de Spectrum-serie van Bachmann. Het origineel daarvan is een exportontwerp, waarvan er in de Eerste Wereldoorlog honderden zijn geleverd aan tsaristisch Rusland. Na de revolutie bleven de laatste paar honderd in de VS achter, en dat is meteen de reden dat er een Amerikaans model van bestaat.
Mogelijkheid 3 is de 'Russische' versie van de BR 52, die Gützold heeft beloofd. Catalogusnummer 54201, Sonderserie met Tsjechische opschriften en de juiste rookkastdeur. Zou al leverbaar moeten zijn maar ik heb hem nog nergens gezien. Märklin heeft ook wel eens zo'n variant gemaakt maar die is inmiddels zeldzaam.
Of een diesel nemen: aan de Taigatrommel van Roco hoef je heel weinig te veranderen om er een authentieke Russische diesel van te maken.

Overigens is er nog veel meer Russisch materiaal in de handel mits je het in Rusland of een Baltische staat durft te bestellen. Zie bijvoorbeeld  http://www.modelrussianrailways.com/ en met name de linkpagina.
Of http://www.miniaturmodelle.net/ , of
http://www.modela.lv/ENG/HOmodels.htm

Arjen.

arjen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2007, 16:51:01 »
...en wat die Ov's op eBay betreft, hier heb je er eentje:

eBay Link

Dit is de houtgestookte versie. Volgens de aanbieder zit het zakje met onderdelen er bij  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 17:43:38 door Bart Tigges. Reden: link aangepast »

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2007, 17:20:01 »
Voor mijn nieuwe project ben ik op zoek naar kleine stoom- of diesellocomotieven uit Rusland of elk ander communistisch land, rond het jaar 1940 - 1960..

Voor kleine diesellocjes rond die tijd kun je heel goed gebruikmaken van de Oostenrijkse rangeerdieseltjes die Liliput (BR 2060 vd ÖBB) en Kleinbahn leveren. Deze zijn indertijd namelijk ook naar Rusland geëxporteerd.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

gdhoop

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2007, 17:40:35 »
marklin heeft ooit ook eens iets russisch uit gebracht dacht ik

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 28 January 2007, 13:32:37 door Gerrit »

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2007, 23:09:05 »
Een aantal goede tips staan hierop:

http://www.modelrussianrailways.com/
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

modelspotter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2007, 23:46:18 »
Ls,
Russisch modeltrein en tram, veel oorlogsmaterieel, zelfs tram met kanon, vierassige Russische gesloten goederenwagens met DR opschriften (periode na 1943), ik heb zo'n kar, bizar, trok wel de aandacht tijdens een Fremo-bijeenkomst. Veel bouwpaketten, lugubere zaken zitten er tussen, Goelag en zo...

PETR KONDRATIEV
199155 a/r 780
St PETERSBOURG
ROSSIJA

Of op z'n kyrill.:

KOHDPATbEB NETP  (De D is een delta)
199155  a/R 780 (achterste voren de R)
CAHKT-Netepbypr,  PoccnR (ook hier weer achterstevoren die R en de kleine n
in spiegelbeeld, de kleine r zo laten en die grote N is geschreven als een omgekeerde U)

Succes,
Modelspotter

arjen

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2007, 16:50:06 »
Ik heb wel eens advertenties van die Kondratiev gezien, blijft altijd een beetje vaag, is hij betrouwbaar en heb je toevallig nog ergens een kopie van z'n catalogus?

Arjen.

modelspotter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 28 January 2007, 12:12:48 »
Arjan, die heb ik, maar deze Rus heeft inmiddels een mailadres:

petrocon@mail.ru

Dus hij zal en kan je ongetwijfeld van dienst willen zijn.

Nu heeft hij ook allerlei militairia en zelfs de hele huisje, boomje enz. mikmak te koop, goed betaalbaar n.m.m.

Modelspotter

Alexander_N

• Offline Offline
  • ---1520mm forever---
    • Russian model trains
« Reactie #25 Gepost op: 28 January 2007, 12:30:23 »
Ik heb ooit een paar waggons van Kondratief gekocht.
heb er veel spijt van dat ik ze gekocht heb. In vergelijking met Modela modellen van dezelfde waggons die ik nu gelukkig ook in mijn bezit heb is het echt iets om voor te schamen.

Maar goed, misschein als je iets 'a la russisch' wil, is het wel ok...
SZD (CCCP)
RZD (Rusland)
UZ (0ekraine)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #26 Gepost op: 28 January 2007, 13:12:05 »
Het model van de Ov duikt nog regelmatig op bij ebay.de voor niet te veel geld, hooguit 50 euro of zo. Indertijd is die loc in vrij grote hoeveelheden geïmporteerd door Markscheffel & Lennartz uit Hamburg. Meestal in een set met twee twee-assige personenrijtuigen. Let wel op dat het zakje met losse onderdelen er nog bij zit, en het hekje voor de omloop rond de ketel. Er bestaan voor zover ik weet vier versies: met houtstook, met oliestook, met kolenstook en nog eens met kolenstook maar dan met een vierassige tender. De detaillering is niet eens echt slecht, de Russische kwaliteitscontrole lijkt echter nihil te zijn geweest en de aandrijving maakt meer lawaai dan ik ooit bij een H0-loc heb meegemaakt.
Als ik de foto van dat apparaat zo zag kan het geen kwaad als die hekjes er niet bij zitten... die dingen zouden bij mij vrij rap richting kliko gaan en vervangen worden door wat strakkeren gesoldeerde exemplaren. Lijkt me een leuk apparaat om eens flink in te zagen. en er een wat toonaarder model van te makewn, de basis lijkt me lang niet verkeerd alleen de detailuitvoering is hier en daar wat oldskool.  ;)

arjen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2007, 17:55:20 »
Je hoeft er niet zo veel in te zagen om hem toonbaar te maken, de hoofdafmetingen kloppen aardig. Alleen helemaal uit elkaar halen, NETJES weer in elkaar plakken en onderweg het motorblok en de halve schuifbeweging vervangen  ;D
Die plastic hekjes zijn overigens best handig, dan weet je tenminste wat de juiste maten zijn.

Arjen.

modelspotter

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2007, 11:40:59 »

Camickaeze

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2007, 19:00:32 »
Omdat ik de aangeboden Russische locs én niet mooi vindt en niet makkelijk te vinden zijn, heb ik maar besloten Oost-Duits te gaan rijden, zo rond 1970.. De loc(s) die te zien zullen zijn, zijn misschien niet geheel natuurgetrouw, maar deze modules gaan me meer om de scenery dan om het rijden/waarheidsgetrouwe inzet van materieel..

Zo komt er bijv. een BR 119 te rijden..
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!