Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:42:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30

Auteur Topic: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!  (gelezen 296038 keer)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2010, 17:07:45 »
Dit stadium wordt ook wel eens het droomstadium of praatfase genoemd. Dat is een stadium waar veel mensen in blijven hangen. Gelukkig zijn er ook die na een tijdje echt wat kunnen laten. Ik heb zo'n vermoeden dat het laatste hier ook het geval zal zijn en ik zal er niet van opkijken als dat ook in sneltreinvaart gaat.

[edit] en toen was de voorafgaande opmerking over foto's weer weg. Deze blijft staan [/edit]
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 17:09:58 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2010, 17:11:50 »
Nou, ik denk en hoop het niet..... hier ligt echt wel meer werk dan met voorgaande projecten. Als ik zie wat de pier aan hout in zich heeft houd me dat alleen al een winter van de straat.....

Als we het er toch over hebben; wie weet een goede bron van schaalhout? De Walthers catalogus/website geeft er wel een aantal, maar het zou mooier zijn dat hier te lande gemakkelijk te kunnen kopen.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2010, 17:13:41 »
Dat is een interessant thema! Modelbanen met historische achtergrond zie je tegenwoordig vaker en dat maakt dat modelspoor behalve hobby ook nog leerzaam wordt.
De box-cars werden dus op een "schuit" gezet, voeren 60 kilometer de rivier af en werden dan zonder te lossen met een speciale constructie vanaf de schuiten weer het traject op gereden.

Soort van railpont dus, maar alleen lagen de schuiten overdwars bij het afrijden. Van de wagons op 2 schuiten werd dan een trein van 16 wagons gevormd.
Laat je die "circulatie" ook in miniatuur zien? Bijv. fiddleyard (met schuiten, onzichtbaar) vanwaaruit af en toe een nieuwe schuit "opduikt" die gelost moet worden? En dan het hele rangeerspel om van de losse wagons een complete trein te maken?

Lijkt me prachtig!
Ik blijf het zeker volgen.

Groet,
leo

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2010, 17:18:22 »
Ik haal mijn houtjes meestal bij het lokale modelspoorboertje. Dat is na betaling meestal met 10 minuten in huis.  ;D Balsa platen in verschillende diktes zijn ook goed tot balken te snijden. Zo af en toe levert Conrad dat spul ook.
Tussen mijn bladwijzers op de pc staat deze: http://www.northeasternscalelumber.com/  en op www.wolfscreek.nl heb ik ook nog een aantal links met leveranciers van kleingrut staan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2010, 17:49:41 »
Dat is een interessant thema! ....

....Soort van railpont dus, maar alleen lagen de schuiten overdwars bij het afrijden. Van de wagons op 2 schuiten werd dan een trein van 16 wagons gevormd.
Laat je die "circulatie" ook in miniatuur zien? Bijv. fiddleyard (met schuiten, onzichtbaar) vanwaaruit af en toe een nieuwe schuit "opduikt" die gelost moet worden? En dan het hele rangeerspel om van de losse wagons een complete trein te maken?

Lijkt me prachtig!
Ik blijf het zeker volgen.

Groet,
leo

Ha die Leo!

Bedankt voor je compliment. In dit geval werden de wagons op "barges" gezet, 8 stuks tegelijk. Op foto's die te vinden zijn zie je meerdere barges tegelijk. Het leuke was dat die dingen koud tegen de kade gedrukt of getrokken werden en van daaruit de baan op gezet werden. In dit specifieke geval schijnt echter niet zeker te zijn hoe de "landing" er precies uitzag. Voorlopig gaat Kempenski (en ik) er vanuit dat het zo was:

Uitbeelding; daar denk ik nog over na. Het moet niet zo moeilijk zij een aantal van die barges op de baan te kunnen zetten. Natuurlijk allemaal per hand omdat het niet de bedoeling is zoiets te automatiseren. Maar in de fiddleyard die er sowieso achter komt kan ook plaats zijn voor de barges alwaar de wagons omgezet worden per hand. Een loopje naar het beginpunt en de cyclus kan weer beginnen. Uiteraard wel een leuk punt om te laten zien. Verder is het wel de bedoeling een aantal realistische treinbewegingen te laten zien. Want ook dat hoort bij het onderzoek.

Ik haal mijn houtjes meestal bij het lokale modelspoorboertje.
....
Tussen mijn bladwijzers op de pc staat deze: http://www.northeasternscalelumber.com/  en op www.wolfscreek.nl heb ik ook nog een aantal links met leveranciers van kleingrut staan.

1 wie is die lokale boer bij jou? Pijplines? Want daar was ik gisteren en vond het assortiment wat tegenvallen.
2 ga ik effe kijken!

Grtz, Ronald.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2010, 18:33:40 »
Interessant plan Ronald! heel interessant... Ik had al op Eurospoor gehoord dat je wat meer zelfbouw wilde gaan doen... Ik heb wel het gevoel dat het je gaat lukken. Leuk! Moet ik al een plekje op de stand vrijhouden voor Eurospoor 2011 voor een demo bouwen? En voor 2012 voor de gehele baan?

Groeten Ronald.
PS één middagje niet op het forum geweest en meteen 3 pagina's voor reacties.... gaat lekker  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2010, 18:35:03 »
Leuk ambitieus plan Ronald! Is het misschien een idee om samen met Wanda, komende zomer, een "studiereis" te maken naar het betreffende gebied? Studiereizen zijn volgens mij aftrekbaar.

Succes!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2010, 18:46:39 »

PS één middagje niet op het forum geweest en meteen 3 pagina's voor reacties.... gaat lekker 

rekken en der bij blijven he?? je ken niet verzaken hiero.....

eric

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2010, 18:48:15 »
Interessant plan Ronald! heel interessant... Ik had al op Eurospoor gehoord dat je wat meer zelfbouw wilde gaan doen... Ik heb wel het gevoel dat het je gaat lukken. Leuk! Moet ik al een plekje op de stand vrijhouden voor Eurospoor 2011 voor een demo bouwen? En voor 2012 voor de gehele baan?

Groeten Ronald.
PS één middagje niet op het forum geweest en meteen 3 pagina's voor reacties.... gaat lekker  (y)

He Ronald!

Laten we maar even rustig aandoen.... ;D Maar uiteraard sta ik voor alles open ;)

Ja, er moet meer zelf gebouwd worden. Uiteraard zal ik niet om kitjes heen kunnen, hetzij van rollend materieel, hetzij gebouwtjes. Maar het meeste zal toch uit scratch gemaakt moeten worden, simpelweg omdat het er niet is.

En ja, bijna 600 reactie's in een middagje is behoorlijk.... keek er zelf ook van op!

Ik ga gauw verder met tekenen!

GW

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2010, 18:59:59 »
En ja, bijna 600 reactie's in een middagje is behoorlijk.... keek er zelf ook van op!

Euhm, nou niet direct naast je schoenen gaan lopen heh? dit is de 39ste. Het draadje is wel > 600 keer bekeken, maar dat zijn nog geen reacties, vriend... ;D 8)

Gerard

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2010, 20:07:11 »
Sorry Gerard..... :-\ ;) Ik sta alweer in mijn sloffen. Bekeken, geen reactie's. Hoe kon ik zo stom zijn ;D

krimson

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2010, 20:13:54 »
Hai Ronald,

Dit draadje ga ik zeker volgen. Lijkt me zeer interesant hoe je dit gaat doen.

Lees ook - Osprey -Elite deel 171- American civil war railroad tactics.

Een deel uit de beroemde Osprey serie wat alleen gaat over amerikaanse spoorwegen ten tijde van de Burgeroorlog, ook word er gesproken over hoe de treinen werden gebruikt, hoe rails werd vernietigd/gerepareerd,hospitaaltreinen en hoe de treinen werden gebruikt/ingezet tijdens gevechten. dit alles met veel info/foto's en tekeningen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel plezie met de bouw

grt Ray
Nederlandse baan C-rail tijdperk IV/V Project Kaamelingen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2010, 21:00:43 »
misschien dat er hier iemand is die er meer van weet... maar er staat me een gravure bij van een soort pantsertrein uit die tijd, een wagen met een soort bunker erop gebouwd met schietgaten hier en daar, geduwd door een normale amerikaanse loc (zo'n 4-4-0 zonder speciale bijzonderheden) maar t kan zijn dat dat ding niet voor de burgeroorlog was maar om een zootje obstinate indianen mores te leren.
edit: daar is ie al: http://historicalnovelsbando.wordpress.com/2009/12/12/found-an-armored-railroad-car/
een groot succes was t niet.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 21:03:00 door Floris Dilz »

Jos van den Heuvel

• Fan
  • Offline Offline
  • Jolly
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2010, 21:14:21 »
Ook ik als leek zijnde wens je veel succes...................en zal je blijven volgen! (y)

Gr. Jolly
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

stig

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2010, 21:44:17 »
Mooi plaatje Floris, tekenen konden ze toen nog steeds niet. De poppetjes in de "bunker" zijn kleiner dan die op de eerste wagen, die het verst af is van de point of view... Of ze moeten lilliputters voor de taak geselecteerd hebben. (toen mocht dat nog...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)