Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rangeren met een pec
door
Pauldg
Vandaag
om 07:04:51
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:55:26
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
roadster36
Vandaag
om 00:22:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren
door
Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
29 October 2025, 18:42:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De nieuwe generatie Tillig Elite wissels. (gelezen 4337 keer)
platte bever
Offline
Berichten: 268
Platte Bever bouwt...
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Gepost op:
03 November 2010, 23:00:11 »
Tillig is onlangs met een nieuwe generatie Elite wissels gekomen.
Gisteren heb ik de eerste exemplaren van de (EW 2, 15 graden wissels) bouwpakket versie opgehaald in Heerenveen.
Hieronder een klein verslag van de bouw en de veranderingen.
De grootste verandering is dat de wisseltongen aan de kant van het puntstuk zijn onderbroken en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
Als je de verpakking ziet valt meteen op dat er extra's bijzitten; in vergelijk met de vorige versie. Namelijk een imitatie wisselmotor met kabelgoot. Verder valt op dat er 4 zilverkleurige strips bijzitten. In de oude versie zaten er 2 bij, maar zonder uitleg in de bouwomschrijving wat Tillig er mee wilde doen. Jammer is dat de 'wiel geleiders' nog steeds van plastic zijn bij deze wisselvariant.
Bij de nieuwe generatie wissels is er een mooie taak weg gelegd voor deze jongens namelijk om stroombruggen te creeën:
Ze zorgen ervoor dat de wisseltongen bij niet perfect aanliggen toch van stroom zijn voorzien. Daarnaast is er een stroombrug voor het puntstuk en voor de overgebleven uiteinde van de wisseltongen die nu ook worden gepolariseerd, net als het puntstuk.
Ze worden via de onderzijde door de bielzen heen gebracht en dan op de bielzenmat gebogen. Op de onderstaande foto mijn eerste poging. Ik vond het een flink gepriegel, omdat je de strips een beetje moet vlechten onder de fijne stukjes plastic die de rails uiteindelijk vasthouden.
En die verbuigen nogal snel...
Na een tijdje prutsen is dit het resultaat:
Volgens mij een Toppertje!
Ik heb nog niet kunnen proberen hoe de nieuwe wissel rijd, want zover ben ik nog niet met mijn schaduwstation.
De 'kant & klare' Elite wissels zijn voorzien van een klein soldeerlipje, die precies het puntstuk en de twee wisseltongen meepakt zodat je simpel een draadje kunt solderen om het puntstuk van stroom te kunnen voorzien. Wel zijn hier de 'wiel geleiders' van echte railsstaven gemaakt. Zo lijken de wissels nog realistischer.
Groeten Willem,
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #1 Gepost op:
05 November 2010, 10:59:41 »
voor een paar euro meer had je beter kant-en-klare exemplaren kunnen aanschaffen.
Bij de EW's is de contrarail namelijk niet meer van kunststof maar keurig uit railprofiel vervaardigd.
De bouwsets zijn nog gebaseerd op de oude 'bielzenmat' met kunststof contrarail.
De kant-en-klare EKW en DKW, die nog steeds met zeer irritant verschuivende kunststof geleiderail werden geleverd, worden ook voorzien van metalen exemplaren.
De EKW met grote radius gaat binnenkort in nieuwe productie. Tillig legt de lat daarbij hoog; een eerste levering van dit wissel 85396 is afgekeurd door Tillig omdat het nog niet helemaal 'je van het' was.
Dan nog even over het soldeerlipje aan de puntstukken: dit is een gammele constructie. Mijn advies: lipje verwijderen en gewoon een draad aan het puntstuk en de beide vleugelrail solderen. Dat voorkomt ellende na het ballasten van het spoor.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
burtonbouwer
Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
Offline
Berichten: 448
Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2010, 11:05:59 »
Ik ga morgen een paar Tillig H0 Elite wissels kopen en zal erop moeten letten dat ik de nieuwe generatie koop. Ik ga dus niet de zelfbouw EW kopen maar de kant-en-klare. Nieuwe generatie is herkenbaar aan de deling tussen wisseltong en vleugelrail begrijp ik dat goed?
Gr., Ferry
«
Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 11:36:48 door burtonbouwer
»
Gelogd
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2010, 11:13:10 »
Is dit nieuw? Ik heb diverse EW6 bouwpakketten in elkaar gezet en die zagen er allemaal zo uit als je beschrijft. Anyway, ik vind het mooi spul, maar je moet even de rail aan de onderzijde blank maken en dan de stripjes aan de rail vastsolderen. en draadjes aan die stripjes. Dan is het betrouwbaar op de lange termijn. Kost een beetje moeite, maar daar ben je modelbouwer voor, of niet? De kant-en-klare wissels zijn vast, de bouwpakketten zijn los, kun je dus gemakkelijk in een boog leggen. De vaste zijn wel los te krijgen, dan moet je aan de railuiteinden even een paar proplasjes afknippen. Voordeel van de vaste wissels is dat de stroomvoerende stripjes aan de rail gepuntlast zijn en je dus zelf niet hoeft te solderen. Ik vind het prettig dat Tillig deze bouwpakketten aanbied. Scheelt toch weer als je 10 wissels nodig hebt zoals ik.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
platte bever
Offline
Berichten: 268
Platte Bever bouwt...
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #4 Gepost op:
05 November 2010, 11:15:22 »
Dag Wim
€ 23,90 tegen 16,90 dat scheelt € 7,00. Dat noem ik meer dan een paar Euro, zeker op een grote hoeveelheid wissels. Zeker als je weet dat het later uitzicht geplaatst is de kunststof contrarail geen opties probleem.
De tip van het soldeerlipje zal ik meenemen. Ook al ballast ik voorlopig nog niet omdat het een schaduwstation is.
Groeten Willem,
Gelogd
nederbelg
Offline
Berichten: 1453
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #5 Gepost op:
05 November 2010, 11:24:09 »
Soldeer de draad gelijk aan de onderzijde van de rails (rechtop) en je ziet helemaal niks.
Dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
maartenvanderburgt
Gast
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #6 Gepost op:
05 November 2010, 13:25:00 »
Citaat van: platte bever op 03 November 2010, 23:00:11
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
Leuk dit verslagje en welkom in de club Tillig Elite rijders.
Maar je bedoelde natuurlijk:
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van verkeerd afgestelde wielen' is verholpen.
Maarten
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.