Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 07:04:51
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.  (gelezen 4337 keer)

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Gepost op: 03 November 2010, 23:00:11 »
Tillig is onlangs met een nieuwe generatie Elite wissels gekomen.
Gisteren heb ik de eerste exemplaren van de (EW 2, 15 graden wissels) bouwpakket versie opgehaald in Heerenveen.

Hieronder een klein verslag van de bouw en de veranderingen.

De grootste verandering is dat de wisseltongen aan de kant van het puntstuk zijn onderbroken en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.




Als je de verpakking ziet valt meteen op dat er extra's bijzitten; in vergelijk met de vorige versie. Namelijk een imitatie wisselmotor met kabelgoot. Verder valt op dat er 4 zilverkleurige strips bijzitten. In de oude versie zaten er 2 bij, maar zonder uitleg in de bouwomschrijving wat Tillig er mee wilde doen. Jammer is dat de 'wiel geleiders' nog steeds van plastic zijn bij deze wisselvariant.



Bij de nieuwe generatie wissels is er een mooie taak weg gelegd voor deze jongens namelijk om stroombruggen te creeën:
Ze zorgen ervoor dat de wisseltongen bij niet perfect aanliggen toch van stroom zijn voorzien. Daarnaast is er een stroombrug voor het puntstuk en voor de overgebleven uiteinde van de wisseltongen die nu ook worden gepolariseerd, net als het puntstuk.



Ze worden via de onderzijde door de bielzen heen gebracht en dan op de bielzenmat gebogen. Op de onderstaande foto mijn eerste poging. Ik vond het een flink gepriegel, omdat je de strips een beetje moet vlechten onder de fijne stukjes plastic die de rails uiteindelijk vasthouden.
En die verbuigen nogal snel...  >:(



Na een tijdje prutsen is dit het resultaat:



Volgens mij een Toppertje!
Ik heb nog niet kunnen proberen hoe de nieuwe wissel rijd, want zover ben ik nog niet met mijn schaduwstation.

De 'kant & klare' Elite wissels zijn voorzien van een klein soldeerlipje, die precies het puntstuk en de twee wisseltongen meepakt zodat je simpel een draadje kunt solderen om het puntstuk van stroom te kunnen voorzien. Wel zijn hier de 'wiel geleiders' van echte railsstaven gemaakt. Zo lijken de wissels nog realistischer.

Groeten Willem,

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2010, 10:59:41 »
voor een paar euro meer had je beter kant-en-klare exemplaren kunnen aanschaffen.
Bij de EW's is de contrarail namelijk niet meer van kunststof maar keurig uit railprofiel vervaardigd.
De bouwsets zijn nog gebaseerd op de oude 'bielzenmat' met kunststof contrarail.

De kant-en-klare EKW en DKW, die nog steeds met zeer irritant verschuivende kunststof geleiderail werden geleverd, worden ook voorzien van metalen exemplaren.
De EKW met grote radius gaat binnenkort in nieuwe productie. Tillig legt de lat daarbij hoog; een eerste levering van dit wissel 85396 is afgekeurd door Tillig omdat het nog niet helemaal 'je van het' was.

Dan nog even over het soldeerlipje aan de puntstukken: dit is een gammele constructie. Mijn advies: lipje verwijderen en gewoon een draad aan het puntstuk en de beide vleugelrail solderen. Dat voorkomt ellende na het ballasten van het spoor.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2010, 11:05:59 »
Ik ga morgen een paar Tillig H0 Elite wissels kopen en zal erop moeten letten dat ik de nieuwe generatie koop. Ik ga dus niet de zelfbouw EW kopen maar de kant-en-klare. Nieuwe generatie is herkenbaar aan de deling tussen wisseltong en vleugelrail begrijp ik dat goed?

Gr., Ferry
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 11:36:48 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2010, 11:13:10 »
Is dit nieuw? Ik heb diverse EW6 bouwpakketten in elkaar gezet en die zagen er allemaal zo uit als je beschrijft. Anyway, ik vind het mooi spul, maar je moet even de rail aan de onderzijde blank maken en dan de stripjes aan de rail vastsolderen. en draadjes aan die stripjes. Dan is het betrouwbaar op de lange termijn. Kost een beetje moeite, maar daar ben je modelbouwer voor, of niet? De kant-en-klare wissels zijn vast, de bouwpakketten zijn los, kun je dus gemakkelijk in een boog leggen. De vaste zijn wel los te krijgen, dan moet je aan de railuiteinden even een paar proplasjes afknippen. Voordeel van de vaste wissels is dat de stroomvoerende stripjes aan de rail gepuntlast zijn en je dus zelf niet hoeft te solderen. Ik vind het prettig dat Tillig deze bouwpakketten aanbied. Scheelt toch weer als je 10 wissels nodig hebt zoals ik.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2010, 11:15:22 »
Dag Wim

€ 23,90 tegen 16,90 dat scheelt € 7,00. Dat noem ik meer dan een paar Euro, zeker op een grote hoeveelheid wissels. Zeker als je weet dat het later uitzicht geplaatst is de kunststof contrarail geen opties probleem.

De tip van het soldeerlipje zal ik meenemen. Ook al ballast ik voorlopig nog niet omdat het een schaduwstation is.

Groeten Willem,

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2010, 11:24:09 »
Soldeer de draad gelijk aan de onderzijde van de rails (rechtop) en je ziet helemaal niks.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2010, 13:25:00 »
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.

Leuk dit verslagje en welkom in de club Tillig Elite rijders.

Maar je bedoelde natuurlijk:
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van verkeerd afgestelde wielen' is verholpen.  ;)

Maarten