Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 22:17:20
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Roco NS Sik Pimpen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
23
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Roco NS Sik Pimpen (gelezen 127106 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS Sik Pimpen
«
Reactie #255 Gepost op:
14 January 2012, 11:39:46 »
zo duur zijn de modernere sikken niet hoor, k zou echt geen cent meer in zo'n oude steken, want een GM&S-aandrijving is ongeveer even duur als een nieuwe sik.
Heb je trouwens weinig ruimte voor een kadee en betreft het kort materieel dan kun je ook gewoon een kadee voor in een nemschacht gebruiken (nummer 18 of een andere) en die direct onder je materieel lijmen zonder nemschacht. Je kunt ook een stuk van de zwaluwstaart afknippen als het anders niet wil passen. Heb ik al heel vaak zo gedaan en werkt prima.
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2012, 11:42:03 door Floris Dilz
»
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #256 Gepost op:
15 January 2012, 13:36:58 »
Hallo allemaal,
Ben inmiddels volop bezig met aanpassen. Plan is weer wat gewijzigd. Wordt nu een mengelmoesje van allerlei dingen die ik hier voorbij heb zien komen. Heb inmiddels wel licht in de Philolantaarns. Had nog twee microlampjes liggen. Met Cristal Kleer ingegoten en nu is het wachten op het helder worden van het spul. Gaten voor de doorvoer in het frame zijn ook geboord en gefreesd.
Verder nog een vraag over de luchtinlaat op de huif: waren die dingen nu rond, vierkant-afgerond toelopend of waren ook hier twee uitvoeringen van toepassing? Op de foto van de SGB Sik lijkt 'ie rond te zijn, maar op foto's van een model hier in het draadje zit een mooi vierkant exemplaar.
Verder de sluitseinijzers aan de achterkant: hoe zijn die precies geconstueerd, vooral in model?! Ze lijke op een stuk strip te zitten, het zijn zeker geen standaard lange sluitseinijzers, of ben ik abuis? Foto ter verduidelijking altijd welkom!
Heur het graeg!
Grt,
Ger.
Met groet,
Ger.
Ivo tB
«
Reactie #257 Gepost op:
15 January 2012, 13:49:27 »
De luchtinlaat op de huif was bij verschillende Sikken verschillend. Alleen de eerste exemplaren hadden een grote ronde inlaat.
De sluitseinijzers zijn niet standaard, maar speciaal voor Sikken, net als bij de Oersik. Beste oplossing voor een Sik is er een bouwen van Erwin Werps. Mogelijk wil hij wel de sluitseinijzers apart leveren, maar volgens mij heeft hij vaak net zoveel gietwerk als kits, omdat goed gietwerk toch behoorlijk prijzig is.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #258 Gepost op:
22 January 2012, 17:50:34 »
Hallo alweer,
Ivo's tip ter harte genomen en dus heb ik wat Werps spullen in Houten gehaald. Had al nummerplaten van Erwin, maar mijn sik heeft nu ook de sluitseinijzers van zijn hand op de achterwand van het machinistenhuis gekregen.
Verder nog een stukje geschiedenisvervalsing aangebracht: de luchthapper. Want luchthapper en lamellen voorop is foute boel. Maar het staat leuk. Ook heb ik de trekdraad van de fluit aangebracht met 0,2 mm messingdraad. De trekstang van de lamellen meet 0,3 mm.
Loc is vanmiddag in de ovenreiniger geweest. De verf bladderde nogal en dus heb ik besloten de zaak blank te maken en van primer te voorzien. Iets dat Roco nagelaten heeft. Eerst een schraal laagje alabastine spuitplamuur en daarna een laagje Motip primer. Kleur komt van MK (thinnerbasis).
Ook een foto van de gaatjes voor de lantaarnverlichting: exact in de hoek en meteen weer door de frameplaat naar binnen geleid. Wel heb ik binnenin aan de voorkant een gat met de frees gemaakt om het draadje goed naar binnen te kunnen leiden. De draadjes zijn 0.10 mm lakdraad, heel dun, je ziet ze niet. Zie foto.
Het lampje zelf is een micro gloeilampje van 1,4 mm doorsnee. Lantaarns zijn uiteraard van Philotrain. Uitgeboord en -gefreesd en voorzien van witte verf. Met Cristalclear het lampje ingegoten. Weerstand ervoor en klaar. Kan zo op de decoder aangesloten worden. Dat is er overigens een van Tams, de LD-G 30. De mini uitvoering. Past mooi in de loc. Dak is afneembaar gemaakt door het te borgen met fosforbronsdraad. Het klemt het dak simpelweg vast op de voor- en achterwand.
Ook heb ik de rangeerdershandgrepen onder de buffers vervangen (weggefreesd) voor losse exemplaren van 0,2 mm dikte.
De mee weg gefreesde klinknagels zijn met Bison metaalbond opnieuw aangebracht. Nu alles goed laten uitharden. Morgen ontvetten in de ultrasoonreiniger en dan de primers erop.
Wordt vervolgd!
Voorkant met luchthapper en andere pimpfrutsels
Achterkant met de Werps sluitseinijzers
Draaddoorvoer, draadje is te zien: van boven, via het gaatje in de hoek naar binnen.
En de brandende lantaarn.
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2012, 17:52:22 door Gerke
»
Met groet,
Ger.
Roy van Dijk
«
Reactie #259 Gepost op:
22 January 2012, 18:13:27 »
Dit ziet er al heel goed uit!
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #260 Gepost op:
26 January 2012, 13:29:54 »
Hallo allemaal,
Weer even een update vanuit een zonovergoten Limburg (
). De sik staat weer in zijn basiskleuren. Niet schrikken van de kleuren, door strijklicht lijken die erg licht, maar dat zijn ze niet natuurlijk. Lak van MK gebruikt, geweldig spul is dat, zeg!! Alleen die *** apothekersflesjes waar de verf in zit...
Straks verder met de belijning. Daarna ook maar eens het rijdend gedeelte onder handen nemen: decoder, verlichting etc. Als laatste de transfers en nummerplaten erop en dan de blanke lak.
Foto's:
en
Wordt vervolgd!
Met groet,
Ger.
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #261 Gepost op:
26 January 2012, 14:09:30 »
Hallo Gerke
Zijn dit nou ook de raampjes van GM&S ?
Is het mogelijk om een soort lijstje te maken wat je nu allemaal
vervangen cq uit gebreid hebt met als uitgangspunt de standaard SIK
zoals men deze 15 à 20 jaar geleden kocht dus zonder NEM schachten etc.
gewoon de ouderwetse groene uitvoering.
Zoiets als.
Motor vervangen door ?
Oude verf verwijdert
Setje van Philotrain besteld bestel nr. ?
Lampen aan geschaft van Philotrain bestel nr. ?
Leds ingebouwd type ? van Conrad best.nr. ?
Schoongemaakt in een badje van ?
Gronden
Nieuwe laklaag kleur groen van ?
Koppelingen vervangen door ?
etc.
Ik weet niet precies wat je allemaal gedaan hebt maar het zou een
goede leidraad zijn voor ons allen, maar zeker voor de beginner die nog nooit een lok gepimpt heeft.
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #262 Gepost op:
26 January 2012, 16:34:04 »
Hoi Herwim,
Dat zijn nogal wat vragen! Ik heb vooral de verbouwingen van loc's van leden eerder in het draadje gebruikt. En vele wegen leiden (en soms lijden
) naar Rome. Ik zal wat info verzamelen en deze hier posten, allicht hebben meer mensen hier iets aan. Echter zijn diverse bestelnummers al in het draadje genoemd, zoals de Philotrain setjes.
Grt,
Ger.
Met groet,
Ger.
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #263 Gepost op:
26 January 2012, 17:20:58 »
Hallo Gerke
Heel fijn dat je zo snel al reageert.
Inderdaad de bestel nummers van de aanpassing setjes van Philotrain zijn al genoemd maar om zo'n lijstje compleet te maken is het wel fijn om ze weer te noemen, het gaat in deze niet om mij zelf want ik heb ze inmiddels al besteld.
Maar gezien de vele reacties op deze topic denk ik dat er wel wat hobbyisten zijn die zo'n lijstje met hoofd items kunnen gebruiken.
Nogmaals een vraag van mij de raampjes die in jou SIK's zitten zijn dat de raampjes van GM&S ?
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #264 Gepost op:
26 January 2012, 17:37:10 »
Hoi Erwim,
Nee, er zitten nog geen raampjes in. Ze liggen wel klaar. Het einge dat ik gedaan heb is het raamkozijn een houtkleurtje geven. Dat zit gewoon standaard in de kap. De raampjes zijn van doorzichtig kunststof en en passen in de raamopening. Staat volgens mij ook ergens een foto van in dit draadje.
Grt,
Ger.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 19:13:20 door Gerke
»
Met groet,
Ger.
Jefftrack
Dutch Iron Works
«
Reactie #265 Gepost op:
26 January 2012, 17:48:41 »
Ik ben het met Herwim eens. Het zou een mooie leidraad zijn voor de starters onder ons m.b.t. het pimpen van locs..... Ik ben zeker geintereseerd.
Jeffrey
Bas, Dordrecht
«
Reactie #266 Gepost op:
27 January 2012, 14:09:52 »
Ik had ooit als eens zo'n idee geopperd in een ander draadje. ff gekopieerd en hier weer ingezet...het voorstel blijft hetzelfde:
Het zien van de Piko hondekop bracht veel mooie herrineringen terug aan tienertoer en zo met Mat '54. Dus kopen dat ding en hier via zoeken overal interessante draadjes vinden met wat mensen allemaal wel niet hebben verbeterd aan de hondekop. Mooi....maar erg onoverzichtelijk.
Mag ik als voorstel het voorbeeld
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36491.0.html
nemen?
Er word een lok/treinstel vermeld, met wat algemene informatie en dan komen er een aantal foto's voorbij, perfekt om ff een indruk te krijgen hoe het er dan ooit uit gaat zien. Dan komt een verzameling met goeie en passende links. In een overzicht verschillende links naar draadjes die dat thema behandelen. Dat maakt het makkelijk om ermee te werken en dingen te vinden.
Is het een idee om op deze basis ook een categorie lokombouw of hoe we het ook willen noemen te maken, waarin het makkelijk is links te zetten die behulpzaam zijn bij het zoeken naar de benodigde informatie? Of ben ik de enige die dit makkelijk zou vinden en is iedereen verder tevreden met de normale zoekopdracht (die overigens ook goed werkt hoor, maar vaak veel te veel niet relevante informatie erbij geeft.
Dit idee staat natuurlijk open voor alle aanpassingen, dus als iemand nog betere ideen heeft, graag erbij.
Groeten
Bas
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #267 Gepost op:
03 February 2012, 13:34:37 »
Hallo alweer,
Vandaag de rijseigenschappen van mijn sikkemonster verbeterd. Om de één of andere manier reed dat ding digitaal beroerder dan analoog. Natuurlijk lag dat aan de stroomafname. Heb dat als volgt opgelost:
In de as-uitsparing van de kunststof afdekplaat zaten bij kleine vierkante nokjes, bedoeld om de as lekker op te sluiten. Die heb ik weggevijld. Daarna de stroomafnemers wat verder naar beneden gebogen en de verende assen waren geboren. Stroomafname nu véél beter.
Heb ook de verlichting goed aan de gang en de afstellingen zijn ook naar tevredenheid. Optisch zitten de sierlijnen en de ramen erop en -in. Nu de transfers nog samen met de nummer- en fabrieksplaten en dan kan de blanke lak erop. (raampjes gaan er dan weer even uit
)
filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=2hQLy9emSAY
Wordt nog steeds vervolgt...
Met groet,
Ger.
System-M
«
Reactie #268 Gepost op:
15 April 2012, 23:37:32 »
Met dank aan Willem (platte bever) die in dit draadje een prima idee toonde voor werkende seinverlichting, ben ik de afgelopen maanden ook bezig geweest met mijn Sikken. En verder natuurlijk het welbekende pimpwerk (ramen, hijskraanbordes, uitboren pijp etc).
Ben erg tevreden over het eindresultaat:
grt
Marc
Grt
Marc
Chris
«
Reactie #269 Gepost op:
16 April 2012, 00:19:38 »
Oei, da's gaaf
Print