Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Roco NS Sik Pimpen  (gelezen 127040 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS Sik Pimpen
« Reactie #135 Gepost op: 12 November 2010, 22:28:19 »
Gerke,

Er zaten nogal wat verschillen tussen de Sikken. De zandkisten hebben niet op alle Sikken gezeten en in het begin zaten ze er geloof ik niet op. Een vooroorlogse Sik is trouwens niet te maken van een Roco, want dan moet je de hele jaloezie aan de voorkant verwijderen en vervangen door een rolgordijn of zoiets. Mijn nog te bouwen Sik van Werps heeft beide als optie, dus ik kan nog kiezen. De rolgordijnen verdwenen langzaam vanaf de 2e helft jaren '50 tot en met begin jaren '60. De meeste evolutie zie je in het boek Diesellokomotieven in Nederland van de Alk in de 2e helft van het boek, waar ongeveer chronlogisch foto's zijn geplaatst.

Je kunt het natuurlijk wel maken van een Roco Sik, maar dan is er wel veel meer pimp werk nodig dan het aanbrengen van de Philotrain supersets. Eigenlijk moet je ook de handgrepen op de huif en op het machinistenhuis wegfrezen (ja, ik heb ook nog Roco Sikken die ik wil pimpen en ik voorzie inzet van mijn Proxxon MF70) en dan los met handrailhouders erop zetten. Is ook makkelijker schilderen. De zandkisten hebben ook nog een zichtbare bediening.

Ook de leidingen en andere spullen op de huif verschillen tussen de verschillende Sik series. Alleen als je foto's hebt van de Sik van de 2 zijkanten en van boven van een specifiek nummer van ongeveer dezelfde tijd kun je deze echt goed maken.

Als je echt meer wilt weten van de Sik en zijn mogelijkheden is het beste een kit van Werps te kopen, maar ja, dan hoef je de Roco niet meer te pimpen  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 12 November 2010, 22:32:41 »
Voor de volledigheid dit was mijn analyse in mijn Werps Sik draadje.

Citaat
Zo'n bouwset vraagt altijd om uitgebreide bestudering en levert vervolgens allerlei vragen op. Zo zijn er een groot aantal opties, waarvan niet meteen duidelijk welke Sik wanneer in een bepaalde uitvoering rondreed.

De belangrijkste:

• Er is een automatische koppeling bijgeleverd als alternatief voor een gewone schroefkoppeling. De automatische koppeling resulteert ook in 4 bedieningshandgrepen op de voetplaat boven de aspotten
  • De huif kan in 2 varianten worden gebouwd. Variant 1 is de oorspronkelijke met 3 luiken van gelijke grootte aan elke kant en variant 2 is de latere versie waarbij de 2 voorste luiken groter zijn uitgevoerd
  • De radiator zit ook in het model. De voorkant van de huif kan worden uitgevoerd met een soort rolgordijn, dat betekent dat als je die in opgerolde toestand monteert je de radiator ziet zitten. De voorkant kan ook worden uitgevoerd in de uitvoering met jalouzie (zoals het Roco model), waarbij de jalouzie weer in gesloten en open uitvoering kan worden gemaakt
  • De bijgeleverde zandkisten zitten op sommige Sikken wel en op andere Sikken weer niet
  • De handgrepen langs de huif zijn tussen verschillende Sikken ook verschillend. Het meest opvallende is dat op sommige Sikken de handgreep aan de voorkant ook verticaal doorloopt, maar op andere Sikken is dat weer niet zo

Nu zijn sommige zaken wel te achterhalen, maar een aantal niet dus misschien weten Beneluxspoorders raad, maar dit zijn mijn voorlopige conclusies:

• De automatische koppeling lijkt op alle vooroorlogse Sikken te hebben gezeten en zijn kort na de oorlog gedemonteerd
  • Het is niet echt duidelijk wanneer de luiken zijn veranderd. Oorspronkelijk lijken ze allemaal klein, maar die blijven er soms lang (tot in de jaren '70) opzitten, terwijl er ook vroege foto's te vinden zijn met grote luiken
  • Het rolgordijn was volgens mij de standaard op de eerste Sikken. Het is niet duidelijk wanneer de jalouzie is ingevoerd
  • Zandkisten lijkt individueel te zijn in die zin, dat ik zo gauw geen verband kan vinden tussen de productieseries zoals ze in het boek Diesellokomotieven in Nederland zijn opgenomen en foto's met en zonder zandkisten
  • Handgrepen lijken ook individueel en ik zie zo gauw ook geen verband tussen oude en nieuwe huif

Een aantal forum leden had adviezen, waaronder een uitgebreide van Arjen met foto's. Het handigste is waarschijnlijk het draadje hierop doorlezen. Het is dit draadje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
« Reactie #137 Gepost op: 13 November 2010, 12:42:08 »
Heb ik het mis of heerst er een Sik rivival in Beneluxspoor land.
Ik zelf scoorde een Sik op Eurospoor twee weken geleden. Een heel leuk lokje en als ik het had geweten had ik ook gelijk een daksetje meegenomen omdat er en stukje van het dak was afgeknapt. Ik heb inmiddels een stukje styreen op plaats van het ontbrekende stukje geplakt, maar een Philotrain dakje gaat er zeker komen. M.a.w. draadje komt net op tijd want ik heb het dak nog niet overgespoten of andere zaken veranderd

@ Ivo, hoe is het met je Worp's Sik (had je maar geen link moet maken) ;D  ik/we zijn erg benieuwd naar je kunsten

Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 14 November 2010, 02:53:35 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #138 Gepost op: 13 November 2010, 15:57:20 »
Citaat van: Gerard van Rekum
Kan iemand morgen op Houten even een foto maken van de kraantjes van Ger? Ben erg benieuwd en heb helaas geen tijd om te gaan morgen...

Hoi,

Geen foto, maar wel dat het ding er waaaaanzinnig mooi uit ziet !  8) 8) ( moch ook met de handjes kijken van Ger ;) ) 't is niet goedkoop € 135 gebouwd ( onder het voorbehoud, dat ik Ger goed heb begrepen ) maar wekelijk alles kan er aan bewegen en draaien en ... etc. Montage is makkelijk. Gaatje in de vloer, boutje er door een aandraaien !  (y)

Grtzz,

Karst

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #139 Gepost op: 13 November 2010, 15:58:34 »
Ja, die is mooi he ?  ;D
Dat is klasse werk van Gert.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #140 Gepost op: 13 November 2010, 16:14:32 »

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #141 Gepost op: 13 November 2010, 16:20:52 »
Dat zier er zeker mooi uit zo dat kraantje  (y).

Maarten

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #142 Gepost op: 13 November 2010, 16:48:33 »
wauw!  ;D ;D (y)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 13 November 2010, 17:23:59 »
@ Ivo, hoe is het met je Worp's Sik (had je maar geen link moet maken) ;D  ik/we zijn erg benieuwd naar je kunsten
Die is in ongebouwde staat weer terug in het doosje geworpen  ;)
Eerst bezig met de oersik en daarvoor wacht ik op onderdelen om het af te maken. Is ook een draadje van: oersik draadje

Heel mooie kraan van Ger(t)  ;) overigens.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Roy van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 13 November 2010, 18:31:24 »
Ik heb net wat oude foto's wat beter bekeken, maar het lijkt erop dat de vooroorlogse sikken geen zandkisten hadden. Klopt dat?

En de leiding die boven op de huif van Roy zit, waar dient die voor en zat die ook op de vooroorlogse exmplaren?

Setjes zijn binnen. M'n handen jeuken al. ;D

Oh ja, Roy, waar eindigd de leiding van de huif precies? Ik kan het op de foto niet echt goed waarnemen.

Grt,

Ger.

Hoi Ger,

Die leiding (eigenlijk meer een trekstang vind ik) is om de jaloezieën voorop te bedienen:

In model heb ik het maar zo opgelost (alles kan nog fijner natuurlijk...):

Eerste een gaatje geboord waar de ''leiding'' boven de jaloezieën van Roco stopt en vervolgens een ''rechte lijn getrokken'' naar het machinistenhuis. Dan vlak boven de huif ook weer een gaatje geboord en het draadje via de handrailhouders erin gezet.

Hopelijk brengen deze foto's wat duidelijkheid.

Succes!

Roy

/Edit: gaaf die kraan van Grote Ger! ;D
« Laatst bewerkt op: 13 November 2010, 18:38:53 door RoyvanDijk »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #145 Gepost op: 13 November 2010, 20:04:06 »
Even een tip:
De hier afgebeelde kraan van Ger heeft 2 cilinders voor het onderste deel van de arm en meerdere voor het zwenken: de 252 (Locomotorclub, thans in gebruik bij Herik Rail te Amersfoort) bijvoorbeeld heeft er maar een voor de arm en een voor het zwenken. Er zijn dus meerdere mogelijkheden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #146 Gepost op: 13 November 2010, 23:11:07 »
wordt dat kraantje trouwens gespoten geleverd?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Re 6/6

• Offline Offline
  • Het heden is het verleden van de toekomst
« Reactie #147 Gepost op: 14 November 2010, 14:07:04 »
Ja, wat ik van Ger heb begrepen is het kraantje gemonteerd en gespoten voor de prijs die al eerder door Karst werd genoemd.
Het ziet er echt fantastisch mooi uit. (y)

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #148 Gepost op: 14 November 2010, 15:32:50 »
Roy,

Dank voor de foto's! Inderdaad een trekstang! Ik zag het gelijk. Ik heb het draadje dat Ivo aanhaalde ook eens goed doorgespit en ik zal inderdaad wat concessies moeten doen, het is niet anders. Om nou de jaloezien er af te raggen gaat me wat ver.
Jouw oplossing met de handrailhouders vind ik alleszins kunnen. Op die manier is e.e.a. nog mooi af te werken. Als je zelf voetjes/geleiders gaat buigen worden die toch al gauw wat lomp, en het op de huif vast zetten zal er ook niet makkelijker van worden.
Ook is me duidelijk geworden dat het nummer gaar veranderen in een nummer na de 259 omdat die het best met het model overeen komt. Geen fluit erop, zandkisten weg en een "paddestoel" erop en het begint aardig te lijken. Ook ben ik razend benieuwd hoe zo'n sikken-typhoon eruit heeft gezien. Dan een paar stoom- en moderne olielantaarns erop en het krijgt al een hele smoel!
Nu ik hier toch aan het philosopheren ben wil ik eigenlijk toch ook wel weten hoe dat rolgordijn er precies uit zag... Ga eens struinen in mijn boeken...
Als iemand photosch uit den ouden doosch heeft: gaarne!

Met groet,

Ger.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #149 Gepost op: 14 November 2010, 15:37:30 »
IK weet niet of Peter Wijshake meekijkt of lees, maar hij heeft een hele verhandeling over het verbouwen van de Sik, incl. die met houtgasgenerator, beschreven in de Railhobby. Het is een ombouwverhaal.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.