Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 18:13:54
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10

Auteur Topic: zolder-city  (gelezen 18113 keer)

stanny

• Offline Offline
zolder-city
« Gepost op: 24 January 2007, 10:48:43 »
hey allemaal,

net nieuw hier... ook maar net terug met treinen begonnen! ik had er reeds 1tje in men kamer staan toen ik een jaar of 10 was, echter kwam toen een familielid alles in elkaar knutselen omdat ik zelf te jong was. De baan is verkocht als ik 16 was om me met vliegtuigjes en andere RC models bezig te kunnen houden. Nu op men 25ste ga ik terug naar men "roots", treinen dus.
Aangezien ik zelfstandig ben, had de dokter me geadviseerd ook eens een hobby te zoeken om 's avonds niet te zitten werken en men gedachten te kunnen verzetten... bij deze dus ben ik een 3 weken geleden terug in de treinen gevlogen. De merkkeuze was al snel marklin, om bugettaire redenen heb ik echter voor de oudere M-rails gekozen, deze kan je gemakkelijk tweedehands vinden en rijden voor mijn toepassingen perfect. Ik heb dan ook reeds enige loc's gekocht. Momenteel nog allemaal analoog (op de grote stoomloc na) maar met decoder erin rijden ze ook digitaal had men mij verteld. Al goed ook want ik heb me een mobile digital station gevonden van marklin, tot 10 treinen dus en geen wissels aansturen. Perfect voor wat ik wil. Wissels wil ik nog op de oude manier kunnen verzetten met de schakelkastjes, aangezien men baan niet zo groot i, kan dit best. De plannen voor de uitbreiding van deze baan zijn echter reeds getekend... dus wie weet schakel ik ooit toch over met de wissels.
hieronder al enkele foto's...

dit was de eerste opstelling zoals het plan getekend was

echter nog een paar wijzigingen aangebracht, nieuwe wissel-lay out aan het station en een keerspoor om handig binnen te kunnen rijden in het goederenstationneke

hier de eerste steenlegging, wat straten aan het schilderen, gras en dergelijke...

men berg, in gips begonnen... maar uiteindelijk komt het wel goed...

dit is men goederenstation, 60% compleet, afwerking moet nog komen...

dit is nog de lege kant van het spoor, bruggen zijn onderweg... het keerspoor zie je nu duidelijk, het gaat ook nog even mee door het latere station...

dit is het zowat...
enkele vragen

op deze moment ziet alles er zo proper uit... enkele tips om het geheel te verweren
hoe kleden jullie de m rails van marklin aan, of doen jullie dit niet?

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
Re: zolder-city
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2007, 11:21:29 »
ziet er wel gaaf uit hoor
Ga naar mijn site hij is echt te gek

Alexander_N

• Offline Offline
  • ---1520mm forever---
    • Russian model trains
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2007, 11:35:13 »
Hey ziet er leuk uit. Alleen zijn de foto's een beetje donker.

ik zie dat je de weg aan het schilderen bent op hout. In principe zou een weg gemaakt van gips er misschien realistischer uitzien.
SZD (CCCP)
RZD (Rusland)
UZ (0ekraine)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2007, 23:36:59 »
Toch een paar vraagjes, op de laatste foto zie ik hele korte marklin rijtuigen, had je die nog van vroeger uit? En hoe kom je tot je marklin keuze ::).

Tja ik ben benieuwd hoe het gaat worden en wat je kan verzinnen om niet te laten opvallen dat je met oude M rails werkt.

[Edit], heb mijn domme opmerking ff verwijderd.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 25 January 2007, 16:30:16 door neudalhausenstadbahn. Reden: had wat doms geschreven »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stanny

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2007, 23:54:01 »
waarom marklin?

- omdat het aanbod aan 2de hands het grootste is en ik niet het budget wil geven om ALLES nieuw te kopen, sommige dingen wel natuurlijk, maar ik heb ondertussen een leuke verzameling loc's en wagons kunnen opbouwen aan een goed budget
- omdat ik bekend ben met het systeem van men eerste baan
- omdat ik moeilijkheden heb om fleishmann uit te spreken en roco me doet denken aan een zanger vanuit de belgische middeleeuwen en piko een aan de drugs zittende kampioen is...

kortom, wat doet de keuze ertoe, ik wil me gewoon rustig met men hobby kunnen bezig houden volgens de waarden en prioriteiten waar ik belang aan hecht. ik zie op dit forum banen waar ik alleen kan van dromen, sommige door het zotte heen. iedereen is passievol met zen hobby bezig op zijn manier...
ik dus op deze, uiteindelijk, wat maakt het uit, je kan praktisch elk merk op eender welk spoor laten rijden... desondanks de uitbreiding van men baan best mooi is (een goede 12m² erbij) blijf ik toch verder doen volgens het systeem dat ik bezig ben, budget gewijs is dat de beste keuze voor mij, als ik daarom minder "gepassioneerd" met men hobby bezig zou zijn in uw ogen, heb ik blijkbaar het verkeerde forum gekozen om men ervaringen uit te wisselen...

troost: ik heb net een ICE 3 van Mehano besteld, of is dit ook niet de goede keuze? als ik nieuwe loc's moet kopen, denk ik trouwens eerst het ganse mehano aanbod eens te doorsnollen...
wagons zullen altijd marklin blijven denk ik

de wagons die u ziet is een 40xx reeks van marklin, 6 stuks gekocht voor +/- 100 euro. 1tje heeft onderhoud nodig, de rest rijdt perfect. zeer mooie staat. Deze wagons dateren van jaren 70, maar aangezien ik deze treinset (de TEE van DB met de bekende loc) nog steeds 1 van de mooiste vind, heb ik deze dan ook gekocht tweedehands, de loc is onderweg uit duitsland.

hopelijk heb ik via deze weg u even men mening duidelijk gemaakt en hoop ik mezelf voor eens en altijd even te kunnen verduidelijken

niets persoonlijk...
« Laatst bewerkt op: 25 January 2007, 19:51:08 door Chris van Diesen. Reden: Stanny, wij respecteren Marklin, doe jij dat dan met Roco, Fleischmann en Piko ? »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2007, 00:20:38 »
heb ik blijkbaar het verkeerde forum gekozen om men ervaringen uit te wisselen...
Nou ik denk dat je niet het verkeerde forum hebt hoor, er zijn genoeg marklin liefhebbers denk ik en verder modelbouw ervaringen hebben we allemaal, dus praat stof genoeg dacht ik zo ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2007, 13:56:47 »
neudalhausenstadbahn beetje stom om dat te zeggen he iedereen toch vrij in zijn keuze of dat nou tillig of marklin is of roco wat maakt het uit ik vind niet dat jij je daar over uit moet laten .

Dit is echt niet tegen jou bedoeld ofzo hoor maar ik vind het een lullige opmerking tegen de andere marklin rijders en een afschrikroep naar de beginners toe die daarom mischien wel marklin willen maar hierdoor toch roco gaan rijden en daar laten mischien wel spijt van krijgen .

en danny ik vind het dan ook verstandig om joun keuze te hebben gemaakt . en de beredenering ervan .

Mvg Robert
Ga naar mijn site hij is echt te gek

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2007, 14:18:53 »
Hoi Stanny, jammer dat de foto's een beetje donker zijn. Maar ondanks dat ligt er al een mooi stukje werk op je baan. Ik blijf het volgen :)
Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 25 January 2007, 18:33:24 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2007, 15:43:02 »
Heren, laatste waarschuwing! Op dit forum dulden we geen pro-contra Märklin-strijd! Alle modelspoorders, ongeacht het systeem waarmee ze rijden zijn hier welkom.

Heb je echt niets beters te doen, dan kun je altijd nog via prive-berichten elkaar het leven zuur gaan maken. Maar waarom zou je? Modeltreinen zijn toch om van te genieten?

mvg,
Gert van den Heuvel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2007, 16:27:55 »
neudalhausenstadbahn beetje stom om dat te zeggen he iedereen toch vrij in zijn keuze of dat nou tillig of marklin is of roco wat maakt het uit ik vind niet dat jij je daar over uit moet laten.
Ja dat was een beetje een domme opmerking van mijn kant, dat had ik er beter niet neer kunnen zetten :-[, maar verder was ik wel geïtreseerd hoe iemand tot de keus voor een bepaald systeem of schaal of wat dan ook komt ::)

Ps; verder dus niet mijn bedoeling een discusie over welk merk dan ook te starten.

Groetjes Michiel

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2007, 17:19:10 »
Prima, maar kijk uit met de ogen naar boven smiley.
Die kan heel erg verkeerd over komen.

Goed, Heren, verder met de modelspoor hobby.

Stanny, ga zo door.  ;) (met de baan) Maar denk eraan dat we het ook leuk vinden dat je Roco, Piko en Fleischmann in hun waarde laat. Net zoals wij dat verwachten over Marklin. ;)

Overigens, na PM contact met neudalhausenstadbahn bleek dat hij het echt niet zo bedoelde. Het zijn de smiley's die je op het verkeerde pad brengen.

Dus ik herhaal mijn bovenstaande advies  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 January 2007, 19:55:49 door Chris van Diesen »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2007, 18:38:25 »
Beste Stanny,

Leuke baan. Wellicht kan je nog wat doen aan je foto techniek. (niet verkeerd bedoeld) maar je hebt er 2 die al heel goed belicht zijn dus wellicht zit er meer in.

Hoe ga je de baan verder inrichten?

Verder wel fun dat je dit in feite mee krijgt als dokters advies  ;)
Ik vertel al jaren tegen mijn familie dat deze hobby geen vervelende zaak is die veel geld kost, maar juist goed voor me is!!  ;D Ik zal je bericht eens laten lezen hier.  ;)

Veel succes en vooral plezier,

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

stanny

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2007, 19:23:47 »
ok, alle misverstanden weg en verder met de hobby!

ik zal straks eens een paar betere foto's nemen... de reden dat ze zo donker zijn is omdat wegens verbouwingen ik en men vriendin in dezelfde kamer slapen van de treinen, gevolg, als ik dan 's nachts om 12 uur nog foto's wil nemen, ga ik niet alle licht aandoen, zodat ik ze zou wakker maken!

vandaag een mobile station gaan halen met 60 VA transfo, knutselen dus vanavond! ik heb reeds 1 loc die digitaal is ( en de ice 3 van mehano die onderweg is)
de rest moet nog omgebouwd worden, hier gaan nog de nodige vragen rond komen...

iemand uit de omgeving van Geel om een beetje uitleg te komen geven?

straks foto's!

erwin janssens

• Offline Offline
  • Mol-Cargo is under construction
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2007, 19:36:47 »
Hey Stanny, ben jij uit Geel??? Ik ben van Mol, dat is maar 10 km. hiervandaan, ik ben wel niet zo op de hoogte van het Marklin-systeem, maar ik rij wel digitaal, wat leuk zeg, iemand uit de directe omgeving, ik dacht dat ik hier maar alleen was uit Belgie.

Van harte welkom zou ik zeggen. ;)

stanny

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2007, 20:21:30 »
ok, weer even geleden... ben goed ziek geweest

volgende zaken zijn ondertussen gebeurd:
1) aankoop mobile station + marklin 60VA transfo maar met problemen
het mobiel station komt uit starterpak en heeft blijkbaar maar een eindtrap van 1.2A, tegenover het apart verkrijgbare mobiel station is dit beduidend minder, gevolg is dan ook dat ik op mijn baan geen twee treinen tegelijk kan laten rijden, de stroomtoevoer zakt als een kaartenhuisje in elkaar en alles begint te "stotteren"... gevolg het mobiel station gaat terug, maar wachten op een "normale versie" duurt ongeveer 3 weken
2) aankoop mehano ICE 3, deze doet echter niet zen ding op mijn baan vanwege de te kleine bochten die ik heb, dus ik zit hier nu met een spiksplinternieuwe ICE 3 in doos voor AC digitaal, als er geintresseerden ijn  :D :D :D

toch ook nog een paar goede dingen:
1) de aanschaf van ICE 2 van Marklin via ebay, waar ik een fantastische koop heb met gedaan, zo goed als nieuw, rijdt perfect en was reeds digitaal (integenstelling tot wat de verkoper beweerde)
2) alle loc's (behalve 2 kleine tenders) zijn omgebouwd naar digitaal zonder enige problemen

en als laatste de uitbreiding van de baan! men circuit was te klein naar men goesting, gaf niet genoeg mogelijkheden en voor ik wist kwam men loc al terug voorbij en dat begon saai te worden, de uitbreiding is niet helemaal wat ik wou en heeft nog gebreken op gebied van logica in het traject maar plaats kon me niet meer bieden dan hetgeen ik er van heb kunnen maken

hier de foto's:

de uitbreiding van zolder city naar de andere kant van de kamer

men eerste deel van het spoor met links wat ooit een station moet worden

het achterste stuk van de baan met klein station en goederenstation + berg in aanbouw

wat ooit het station moet worden

het achterste deel

de bruggen, het stuk waar ik nu aan bezig ben, deze moeten nog opnieuw gespoten worden en dan natuurlijk ook de aankleding van de plaat

onder het grote eindstation op de nieuwe plaat komt een loods voor 2 locomotieven

de verbinding van de twee platen op de kopkant, achteraan aan het kleine oude station is er ook nog een verbinding

voila
dat was dan de update, graag reacties!