Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Pauldg
Vandaag om 16:34:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: testen 63410  (gelezen 1608 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
testen 63410
« Gepost op: 31 October 2010, 02:44:34 »
Goedenacht allemaal (maar we hebben nog een uurtje extra ;) )

Ik heb vier vragen, maar allereerst zal ik uiteenzetten wat mijn installatatie is:
Een Uhlenbrock basic, een power 4 booster, bezetmelders UH63320 (tweerail) en schakelmodules 63410

Vraag 1
Ik heb dit weekend de wissels fysiek aangesloten op de Schaltmodul 63410 van Uhlenbrock. Om te controleren of alle wissels functioneerden heb ik met een gelijkstroomtrafo getest of alle wissels functioneerderen door één draad op de 15V = te houden en de andere op de diverse uitgangen. De eerste paar wissels werken perfect, maar dan komt er helemaal niets meer, of alleen maar gebrom doordat de spoel heen en weer knalt. Ik maak gebruik van oude wissels van Roco voor het rangeerterrein en Fleischmann Profi voor de hoofdbanen en station. Deze hebben volgens mij eindafschakeling. Het fenomeen doet zich voor bij beide modules. Met name bij de wissels waarvan ik de zwarte draad heb gecombineerd naar één draad. In het analoge tijdperk was dit nooit een probleem.  De aansluiting heb ik conform de gebruiksaanwijzig gedaan, dus de richtingdraden op de uitgangen en de zwarte naar de 15V +. Of werken de schakelmodules pas goed als ze geprogrammeerd zijn?

Vraag 2
Moet je elke module afzonderlijk programmeren, d.w.z. geïsoleerd van de andere, omdat ze uit het doosje adress 65535 hebben?

Vraag 3
Moet elke afzonderlijke bezetmelder opvolgende sectie/bloknummers krijgen? Het is namelijk handiger om de hele baan te scheiden in noord-zuid dan linker spoor of rechter spoor.

Vraag 4 (eigenlijk een overweging)
Ik twijfel of ik gebruik zal maken van Koploper of Rocrail (met signaalmodules van Dinamo om NS na te bootsen) of dat ik het geheel aanstuur met de IB switch en de seinen aanstuur met bistabiele relais en de stopsecties aanstuur met ADCC. Aangezien ik geheel tot mijn eigen verbazing de hippel heb kunnen digitaliseren zoals Huib Maaskant dat deed (maar dan met rood! zwaailicht :-) ), moet de laatste optie ook wel lukken. Het lijkt me dat je in het laatste geval meer zelf kunt aansturen met rangeren e.d. Bovendien heb ik veel kopsporen en dat lijkt me voor een volledig geautomatiseerde baan een beetje teveel van het goede.

Ik heb gekeken of mijn vragen voor kwamen in de reeds bestaande topics, maar dat is haast ondoenlijk om dat te vinden.

Hartelijke groet,
Joop







Hartelijke groet,
Joop ter Laak