Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
Vandaag
om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:20:45
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:42:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:32:14
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Thom
Vandaag
om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
Vandaag
om 20:31:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
MOVisser
Vandaag
om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 18:53:01
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
Vandaag
om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG
door
Edgar
Vandaag
om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 13:46:25
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Eric B
Vandaag
om 06:52:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
testen 63410
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: testen 63410 (gelezen 1618 keer)
JoopSpoort
Offline
Berichten: 565
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
testen 63410
«
Gepost op:
31 October 2010, 02:44:34 »
Goedenacht allemaal (maar we hebben nog een uurtje extra
)
Ik heb vier vragen, maar allereerst zal ik uiteenzetten wat mijn installatatie is:
Een Uhlenbrock basic, een power 4 booster, bezetmelders UH63320 (tweerail) en schakelmodules 63410
Vraag 1
Ik heb dit weekend de wissels fysiek aangesloten op de Schaltmodul 63410 van Uhlenbrock. Om te controleren of alle wissels functioneerden heb ik met een gelijkstroomtrafo getest of alle wissels functioneerderen door één draad op de 15V = te houden en de andere op de diverse uitgangen. De eerste paar wissels werken perfect, maar dan komt er helemaal niets meer, of alleen maar gebrom doordat de spoel heen en weer knalt. Ik maak gebruik van oude wissels van Roco voor het rangeerterrein en Fleischmann Profi voor de hoofdbanen en station. Deze hebben volgens mij eindafschakeling. Het fenomeen doet zich voor bij beide modules. Met name bij de wissels waarvan ik de zwarte draad heb gecombineerd naar één draad. In het analoge tijdperk was dit nooit een probleem. De aansluiting heb ik conform de gebruiksaanwijzig gedaan, dus de richtingdraden op de uitgangen en de zwarte naar de 15V +. Of werken de schakelmodules pas goed als ze geprogrammeerd zijn?
Vraag 2
Moet je elke module afzonderlijk programmeren, d.w.z. geïsoleerd van de andere, omdat ze uit het doosje adress 65535 hebben?
Vraag 3
Moet elke afzonderlijke bezetmelder opvolgende sectie/bloknummers krijgen? Het is namelijk handiger om de hele baan te scheiden in noord-zuid dan linker spoor of rechter spoor.
Vraag 4 (eigenlijk een overweging)
Ik twijfel of ik gebruik zal maken van Koploper of Rocrail (met signaalmodules van Dinamo om NS na te bootsen) of dat ik het geheel aanstuur met de IB switch en de seinen aanstuur met bistabiele relais en de stopsecties aanstuur met ADCC. Aangezien ik geheel tot mijn eigen verbazing de hippel heb kunnen digitaliseren zoals Huib Maaskant dat deed (maar dan met rood! zwaailicht :-) ), moet de laatste optie ook wel lukken. Het lijkt me dat je in het laatste geval meer zelf kunt aansturen met rangeren e.d. Bovendien heb ik veel kopsporen en dat lijkt me voor een volledig geautomatiseerde baan een beetje teveel van het goede.
Ik heb gekeken of mijn vragen voor kwamen in de reeds bestaande topics, maar dat is haast ondoenlijk om dat te vinden.
Hartelijke groet,
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
testen 63410