Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: Hoe oud is jouw modelbaan ?  (gelezen 36144 keer)

Dick van Aggelen

• Offline Offline
Re:Hoe oud is jouw modelbaan ?
« Reactie #30 Gepost op: 26 November 2010, 20:57:06 »
Voor mijn 12-e verjaardag kreeg ik mijn eerste Fleischmann startset, de 1111G.
In 1965 kwam de 1200 van Fleischmann.

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 27 November 2010, 01:04:42 »
De bouw van deze baan is eind 2002 gestart. Is nog steeds niet af, maar rijdt wel volautomatisch.

Deze uitbreiding moet in Februari klaar zijn.......

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #32 Gepost op: 27 November 2010, 01:07:36 »
Huur jij een studio voor je treinen :P.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2010, 01:36:17 door Gerard Rozeveld. Reden: Taalgebruik »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Lolke Bijlsma

• Offline Offline
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
« Reactie #33 Gepost op: 27 November 2010, 05:36:22 »
Leuk draadje.

Toen ik 13/14 jaar oud was ben ik op zolder van het ouderlijkhuis begonnen. Die baan heeft het een aantal jaren uitgehouden maar is toen afgebroken. Ik heb ook ooit eens een tentoonstellingsbaan voor een gemeentelijke tentoonstelling in Franeker gemaakt (in 1990 of 1991) en die baan is na de tentoonstelling weer afgebroken.

Inmiddels ben ik sinds 1995 met Dombås bezig. Deze baan heeft inmiddels heel wat verhuizingen doorstaan.

Hier een foto uit juni 1996 (uit het artikel Dombås in Almere in Railhobby van februari 1997):

In 1998 is de boel ingepakt en in een 20 voet container versleept naar de VS. Toen weer helemaal opgebouwd. Hier een foto uit 2004 (zie ook het artikel Dombås in Lisle in Railhobby van februari 2004)

Na zeven jaar de boel weer ingepakt en in de verhuiswagen naar de andere kant van het land. Toen zag het er zo uit:

En nu staat het al weer een paar jaar in de garage:

Het centrale gedeelte van mijn baan is dus inmiddels al 15 jaar oud.

Groeten,
Lolke

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #34 Gepost op: 27 November 2010, 10:43:23 »
Eigenlijk kunnen Bas en ik niet ontbreken in dit draadje, ben zelf samen met mijn broer en vader ooit in de jaren 60 begonnen met de modeltreintjes, mijn vader had destijds van een collega een hele grote doos met marklin  treinen gekocht.
Ik was toen nog te klein en mocht er alleen maar naar kijken,dit heeft ook niet lang geduurd na een poosje hebben mijn broer en ik een fleischmann startset gekregen,nadat mijn broer in 1975 uit huis ging ben ik alleen verder gegaan met de treintjes Jaren later na dat Bas was geboren vond hij het prachtig om samen met mij naar zolder te gaan,zodat we nu samen met de hobby bezig zijn. Ook wat banen aangaat heb ik er niet zoveel gehad ,bij elkaar opgeteld kom ik  7 stuks in iets meer dan 40 jaar. onze huidige baan zijn we in februari 2007 begonnen.

zo zijn Bas en ik begonnen het hout en plaat materiaal heeft ons niets gekost, door iemand te helpen met het verbouwen met zijn huis .dit zijn de restanten die anders in een container terecht waren gekomen, daar hebben we de tafel van kunnen bouwen.

mvgr Bas en Evert.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2010, 11:01:31 »
ik ben nog niet zo lang bezig. maar ik ben ook pas 15. mijn vader heeft al treinen sinds zijn 9e, dus
heeft hij ook aardig wat gespaard in de jaren. daar kan ik lekker gebruik van maken. zo tussen 2002 en 2005
was ik een echte tapijt rijder, met fl. profi. was aardig groot. en alles reed prima. nu verhuisd, en woon hier al 5 jaar. dus ik moest
toen 7-8-9-10 jaar zijn geweest. mooie leeftijd om er mee te starten toch ;D in die 5 jaar niet veel naar omgekeken in het begin.
maar ik zag steeds die ene krat met een paar locs staan...... en ik hoorde dat bij mijn oma nog wat op zolder lag. ik dus die
hele zolder doorgespit en jawel, 2 dozen treinen en 1 doos huisjes. nouja toen begon het feest! en zeuren bij mijn ouders om die rommel-
kamer uit te zoeken, nog meer spullen gevonden. ik ben begonnen 2 jaar geleden toen ik in de 2e klas zat met een boekenplank.
nou in januari toen. mijn bureau eronder leeggehaald en er een pendelbaan bij gemaakt.
foto's:

leuk begin toch, bovenleiding was nog werkend ook!
moet je het eronder eens zien....

geen commentaar..

nouja pendelbaan eronder is niet zo interessant, en kleine uitbreiding gedaan, over de verwarming. en toen
ja toen, afgelopen voorjaar en dan een jaar terug, kwam dit er bij!:

mij zie je ook nog zitten in een ochtendjas..... :-[

deze baan is nu helemaal gesloopt, boekenplank weg, bureau weg, alles weg, dit was het resultaat:

rechts moest een rolbrug komen die ik zelf aan het maken ben, maar nooit afgekomen, stond daar nog niet op de foto.

was geen kopstation, maar sporen liepen langs de rolbrug. plateau was even weggehaald.

nou dat is dus gesloopt, m'n vader vind het helemaal niks, nog steeds niet. eind augustus was het klaar, in 4 dagen gesloopt.
en ja ik had hoog slaper nu laag bed, minder ruimte je kent het wel. dus ik ga geen vaste baan meer maken. maar drie
modules van 1.3m bij 0,5m baanplan heb ik al, nu alleen nog het geld voor hout en rails. want ik ga geen profi gebruiken, ik ga
roco line 2,1 mm gebruiken.
baanplan zoals het nu is;

tegen die tijd ga ik een draadje hier op het forum openen.
nou en dat was mijn levensverhaal.

gr,
mathyn

Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 27 November 2010, 12:10:05 »
Mijn huidige baan in aanbouw is straks half december 2 jaar oud. 2 Jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van het eerste segment waar nu inmiddels een onderhoudswerkplaats op staat.

Daarvoor ben ik in 2005 begonnen met modelspoor, ik kocht een partij Lima spullen met toebehoren en ik ging vrij vlot aan de slag met het aanleggen van een stukje spoor op een plank. Vanwege de Lima spoorstaven reed het materieel voor geen meter (beginnersfoutje...  ;D ) waardoor de baan na 3 jaar weer werd afgebroken. Inmiddels hebben alle Lima rails bij mij een enkeltje Omrin gekregen en ben ik overgestapt op Piko A gleis. Dat spoort stukken beter.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Fleischmann94

• Schönblick
  • Offline Offline
  • 65 018
« Reactie #37 Gepost op: 27 November 2010, 14:45:49 »
De huidige baan bij ons dateert gedeeltelijk uit 1961.
Dan gaat het om het gedeelte waar het station en het dorpje staat.
Dit gedeelte is dus 49 jaar oud :o
De rest erom heen dateert uit 2008-2009 toen zijn wij weer begonnen met de werderop bouw.
Deze baan heeft ongeveer 2-3 verhuizingen meegemaakt.

Heb dit draadje ook even doorgelezen en volgens mij is dit misschien wel de oudste nog 'levende' baan in dit draadje   :)
Mvg Nigel
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

MdR

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 27 November 2010, 14:56:14 »
ik heb mijn treinbaan sinds mijn 8e verjaardag, dus ongeveer nu 6 jaar. Ik begon met de treinbaan van mijn vader, een lima ovaaltje met een half werkende trein. Op mijn verjaardag kreeg ik de digitale roco br 246, met op afstand bestuurbare koppelingen. De verjaardag daarna heb ik veel rails gekregen en daarna heb ik de Roco ICE (ook natuurlijk digitaal) met geluid gekregen. Toen ging ik ook werken aan een ''berg'' waar de trein doorheen kon rijden.  Daarna heb ik ook nog andere diorama's gemaakt (zie ook de eerste pagina van mijn draadje (klik op wereldbolletje) en nu ben ik met mijn eerste vaste baan bezig. zie daarvoor ook het wereldbolletje onder mijn naam.

Mvg, Maarten

Rick 91

• Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 27 November 2010, 16:47:01 »
Ik heb toen ik 7 was voor Sinterklaas een startset gekregen van Fleischmann. De set bevatte: Profi-rails, Set A+B. 1 BR218 +3 wagonnetjes. (Analoge set). Zo ben ik begonnen met modeltreinen.

Ondertussen is het al een stuk groter en uitgebreider geworden. En de baan is nu ook al jaren Digitaal.

Maar in ieder geval, mijn modelbaan is al 12 jaar oud.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 27 November 2010, 16:50:36 door Rick 1625 »

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #40 Gepost op: 27 November 2010, 17:17:53 »
Mijn huidige modelbaan is twee jaren oud. Inmiddels kan ik bijna helemaal rond rijden. Het opbouwen van de modelbaan, zonder de aankleding, duurt altijd langer dan gewenst. En dan nog maar niet gesproken over de 'wijze' veranderingen van het ontwerp. Met de kennis van nu...... ach het overkomt iedereen. Mijn modelbaan  vind je http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/introductie.htm.

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Koppejan

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 December 2010, 16:35:02 »
leuk draadje..

Ik heb 2 banen gehad en de 3e komt nog,

De eerste was een engels baantje op mijn slaapkamer van ongeveer 3 meter lang deze stond 2 jaar, de 2e (word momenteel gesloopt) Op de schuurzolder in de rondte ongeveer 4 meter met uitsteeksel van 3 meter(stond 1,5 jaar en een beetje.
 de volgende baan zal net als de 2e baan op zolder komen met de zelfde maten. Alleen dan iets bredere tafels. en die staat hopelijk nog heel lang.

Fotos van de vorige baan (schwarzburgertal)

Gr henjo
« Laatst bewerkt op: 09 December 2010, 16:37:09 door henjo »
Gr Henjo

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #42 Gepost op: 11 January 2011, 14:11:17 »
Geweldig! Inspirerend en mooie baan heb je.
Ik kijk met plezier naar je foto's

Groeten Jake

Rolando

• Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #43 Gepost op: 31 January 2011, 11:04:14 »
Mijn baan stamt uit 1950, is van Fleischmann en mijn Vader heeft destijds de eerste stap genomen met een startersset. Daarna heb ik ermee gespeeld als kind. Toen op mijn 15e tot 20ste jaar denk ik 2 banen gebouwd en daarna is die weer in dozen verdwenen. Nu ben ik sinds verleden jaar December echt begonnen met de bouw van mijn modelbaan. Deze bestaat voor het grootste gedeelte uit de rails, wissels en scenery van mijn vader.

De eerste trein is nu in revisie en gaat hopelijk daarna weer goed rijden op de baan. De revisie kost meer als 2e hands aanschaffen, maar hij is van mijn Vader en dat heeft veel meer waarde. Ik hoop dat mijn zoon het straks weer meeneemt in zijn huis. Hij is er nu al mee bezig en heeft al verschillende dingen gemaakt ( hij is 16 nu )  De modelbaan word trouwens in modules opgebouwd, aangezien ik geen ruimte in huis heb voor een vaste baan.

Voor meer informatie kan je even een kijkje nemen op de website waar ik alles bij hou met foto's en een weblog.

« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 11:37:07 door Rolando »
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #44 Gepost op: 31 January 2011, 11:19:08 »
Hartstikke leuk Ronaldo, maar in je eerste 4 berichten heb ik nu 3 keer een verwijzing naar je website gelezen.... Die staat toch in je wereldbolletje bij je profiel, dan hoef je die toch niet telkens te noemen?

Als je zo graag wilt dat we jou baan zien, waarom open je dan niet een eigen topic in "wat zijn we aan het bouwen"? Kunnen we gewoon hier kijken zonder telkens naar een andere site te moeten surfen :)