Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:41:12
Klein baantje 1200x1200mm
door
grove den
Vandaag
om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 12:23:40
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jan Bennink
Vandaag
om 11:56:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Tommy666
Vandaag
om 11:40:26
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:13:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Hoe oud is jouw modelbaan ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe oud is jouw modelbaan ? (gelezen 36127 keer)
Paul Habraken
Re:Hoe oud is jouw modelbaan ?
«
Reactie #15 Gepost op:
01 November 2010, 01:16:58 »
Mijn analoge baan op een zolder van 8 x 3,90 mtr is 2 jaar geleden geheel afgebroken en was 15 jaar in gebruik. Zolder is thans totaal verbouwd, wanden gestuct, dak geisoleerd, elektra vernieuwd etc. Tevens nu een extra stuk erbij in een aangrenzende ruimte, waar ik voor de baan 5,40 x 2.00 mtr beschikbaar heb. Tussen de ruimtes loopt een draagmuur, waarin ik een doorgang heb gemaakt. In de muur zijn gaten gemaakt, zodat de treinen van de ene naar de andere ruimte kunnen. Verder op het nieuwe zolderdeel een ruime werkbank gemaakt, met daaronder ruimte voor gereedschap + treinspul.
Besloten digitaal verder te gaan, dus inmiddels zo'n 60 loks voorzien van decoder en plm 100 wagons van ledverlichting. Ik zit nog steeds te schetsen voor een baanontwerp en wil e.e.a. opzetten met Koploper i.c.m. IB-2.
In het nieuwe zolderdeel is de tafel-onderbouw inmiddels klaar. Ik heb diverse verrijdbare voorraadkasten gebouwd voor onder de tafels. Behelp me nog even met losse lengtes rail, waarop ik dingen uittest, maar mijn handen jeuken om met de baan te beginnen, maar wil vooral fouten voorkomen die ik heb gemaakt in mijn analoge tijd. Zo wil ik b.v. geen schaduwstation meer ONDER de baan. Dat was in de vorige opzet een bron van ellende. (stof etc). Ik wil er voortaan gemakkelijk bij kunnen komen en denk de nieuwe ruimte van 5,40 daarvoor te gaan gebruiken.
Hier wat foto's van de oude situatie met een restant oude tafel.Doorgang is klaar en de gaten in de muur zijn net gemaakt. Stucwerk nog nat. Door de opening is het 2e zolderdeel zichtbaar.
De tafelonderbouw in het nieuwe deel begint gestalte te krijgen. Tegen de muur tussen de gaten heb ik een werkblad. Voor toegang naar werkblad is een scharnierend "brugdeel" gemaakt
Een kijkje vanaf het einde naar de tussenmuur met de 2 gaten en werkruimte.
Kortom, nog wel even mee bezig.
Gr. Paul
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 01:39:25 door Paul Habraken
»
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #16 Gepost op:
01 November 2010, 08:27:26 »
De leeftijd van mijn baan wisselt nogal. Het project Rhenen is ca 10 jaar geleden gestart met uitvoerig bronnenonderzoek om uit te zoeken hoe de zaak nou precies inelkaar zat. Foto's tekeningen, dat soort werk. Een jaar of 8 geleden ben ik gestart met het houtwerk, zodat ik in 2005 op de beurs in Den Bosch al een eerste zeer onvolledige module kon laten zien. Daarna ben ik rustig blijven doorbouwen aan de eerste twee modules, totdat het tijd werd voor module 3. De bouw daarvan is nog nét in 2008 gestart, de (af)bouw daarvan was een paar dagen voor On TraXs 2010 klaar.
Het is nu eind 2010, dus m'n baan is tussen de twee en acht jaar oud, zeg gemiddeld 5 jaar
.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
DaMart
«
Reactie #17 Gepost op:
01 November 2010, 08:33:31 »
i4,5 jaar geleden ben ik begonnen met mijn huidige baan (H0), vorig jaar was hij af. Een deel van huisjes en materieel stamt echter uit de jaren '90, toen ik bij mijn ouders thuis een baan had. Alleen die moest toen wijken voor kastruimte
.
Maar hier had ik een kamer over voor een bescheiden baan, dus toch maar weer begonnen. Eerst heel fanatiek bedacht dat ik Nederlands wilde rijden, maar inmiddels rijd ik met Zwitsers materieel
.
Mijn vader heeft ook een baan, N-spoor, waarvan veel materieel zeker een jaar of 25 tot 35 oud zal zijn. De baan is hij nu weer aan het opbouwen, nadat ook die moest wijken voor dezelfde kasten destijds.
Kieft01
alle herbegin is moeilijk
«
Reactie #18 Gepost op:
01 November 2010, 08:37:02 »
Mijn eerste baan maakte ik toen ik nog jeugdig was en thuis woonde. Op een oppervlak van 2.40 bij 1.20 (oude tafeltennistafel)
Deze is, op de rails na, nooit af gekomen. (volgens mij een kwaaltje waar meer spoorders mee zitten
)
Nu zo'n dertig jaar later ben ik vorig jaar maar begonnen met een nieuwe baan. Dit omdat er op een gegeven moment een opmerking gemaakt werd dat mijn zoon (toen 10) wel eens hieraan zou kunnen beginnen.
Dus alles van zolder gehaald.
Resultaat: zoontje kan toekijken en af en toe meehelpen en pa is met een nieuwe baan begonnen.
Veel rails en wissels die ik dertig jaar geleden heb gebruikt kan ik hergebruiken. Van de loks ook nog een paar die ik digitaal gemaakt heb.
Verder veel nieuw (2ehands
) aangeschaft. Vooral wissels, rails en materiaal.
De maten: L-vorm van 2,44*2,44 breedte: 90 cm.
Veel rij mogenlijkheden.
Nu anderhalf jaar verder is de baan kwa rails al een eind op dreef maar de aankleding loopt een erg stuk achter. Helaas niet zoveel tijd ervoor.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Marc tramt
«
Reactie #19 Gepost op:
01 November 2010, 09:03:23 »
Ik ben in maart 2006 begonnen met bouwen en nu ben ik zo ver:
No dress rehearsel, this is our life.
loclion
«
Reactie #20 Gepost op:
01 November 2010, 09:58:35 »
Het ei wordt uitgebroed en er wordt een nieuwe baan geboren.
Ik heb net mijn oude baan afgebroken waar ik zo'n 20 jaar plezier van heb gehad.
Hij was volgebouwd en heb nog wel geprobeerd om met kunstgrepen hem uit te breiden
maar heb tenslotte toch besloten om een module baan te bouwen. Dit idee spookte al jaren door mijn hoofd maar de knoop moest nog even door gehakt worden (vergelijk het maar met stoppen met roken). In het begin van het afbreken stond ik er nog wel eens met lede ogen bij want er is na het slopen geen weg meer terug, maar hoe verder ik kwam, hoe meer de decoupeerzaag er aan te pas kwam.
Nu dus druk bezig met het bouwen van modules en maken van een paar mallen, want iedere module moet op een willekeurige andere module passen. De baanplannen zitten in mijn hoofd en in paint uitgewerkt, veel scenic inspiratie op eurospoor opgedaan en natuurlijk veel tips, kennis en ideeën uit dit forum gehaald.
Op eurospoor verschillende dingen gekocht die voor een kopstation bruikbaar zijn en zo ga ik de gure herfst- en barre winter-dagen tegemoet.
gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
Marc Riswick
«
Reactie #21 Gepost op:
01 November 2010, 11:04:35 »
De levensduur van mijn banen is tot nog toe gestuurd door de tijd dat ik ergens gewoond heb. Zo heeft mijn eerste grote baan net de tien jaar niet gehaald (na eerst zeven jaar tapijtrijder te zijn geweest) en de tweede slechts iets meer dan vier jaar. Nu woon ik al ruim 26 jaar in mijn huidige woning en zo lang staat deze baan er ook al. Wel zijn er tussendoor delen, soms ingrijpend, veranderd en aangebouwd. Het ziet ernaar uit dat deze baan nog wel een tijdje mee zal gaan. In de loop van de jaren heeft Märklin (eerste baan) plaats gemaakt voor het 2-rail systeem en is het railsysteem aan de eisen der tijd aangepast. Ook digitaal en de computer hebben hun intrede gedaan en het materieelpark is aanzienlijk uitgebreid.
Ook al is het een oude baan, hij bevalt me nog steeds. Met een paar kleine wijzigingen, zoals wat ruimere bogen maken, voldoet hij nog steeds aan mijn wensen.
Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
dennie
«
Reactie #22 Gepost op:
01 November 2010, 12:27:08 »
Hm mijn derde baan staat er nog is inmiddels al bijna 11 jaar en wordt in 2011 afgebroken,ik verlaat het nest.Ik moet zeggen de baan is nooit af en bij de nieuwe wil ik minder fouten maken ervaring leert het.
En de module baan bestaat pas 3.jaar alleen bij ons lokale beurs in gebruik voor de kinderen
desperado112
«
Reactie #23 Gepost op:
01 November 2010, 13:00:39 »
Huidige baan heeft 4 jaar gestaan en was nog lang niet af.
Helaas af moeten breken ivm verhuizing..... maar krijg er wel iets moois voor terug
De deal met mijn vrouw is dat ik de zolder krijg, zij wou immers een uitbouw
Dus over een jaartje heb ik een ruimte van 10m bij 4m, dat word natuurlijk geweldig.
Overigens heeft de treinbaan die ik vroeger bij mijn ouders had zo'n 24 jaar daar gestaan.
Groet Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann
arnaud-ns/htm
Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
soms lopen men katten over de baan heen,,
«
Reactie #24 Gepost op:
01 November 2010, 15:34:28 »
hoi hoi
in mijn trein leven is veel veranderd,
ik heb veel soorten en merken treinen gehad ho en n spoor
alles wat ik als klein joggie van n heb gehad ik helaas niks meer van over:( achteraf heel jammer en heb ik ook wel spijt van...
ik denk dat ik een jaar of 12 -13 was ( ben nu ik dit typ 23 december word ik 24 ) heb ik ene oude fleischmann baan gehad duits uit een kringloop of via via dat weet ik niet eens daar mee heb ik diverse banen gehad en de laatste zijn nog wat fotos van;
in begin voorjaar/ zomer 2008 heb ik thuis met men moeder een beetje ruzie gehad en toen ben ik en men toenmalige vriendin weg gegaan naar haar huis en daar heb ik een paar maand gezeten daar heb ik toen na een poosje 2 startsets van piko in huis gehaald.
ik vond het digitaal wel een mooi systeem dus flink aan het zoekken geweest en op marktplaats een set gekocht en een 2 tal nederlandse treinen
doen had ik een ovaaltje met een extra wissel op d e honden bench bij men vriendin in huis staan...
later in oktober 2008 ben ik weer naar men ouders gegaan en daar heb ik een hele baan opgebouwd die je kan vinden op mijn site
www.arnaudvaartjes.nl
dus deze is nu 2 jaar en nog lang niet af ...
gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud
H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.
lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.
RP= 1
SBBcargo
«
Reactie #25 Gepost op:
01 November 2010, 15:36:03 »
In 1956 mijn eerste Trix Expresse batterij trein gekregen (HO). Lekker op de grond langs de kolenkachel aan het spelen geweest. Later mocht ik op zolder van mijn ouders een treintafel bouwen. Ik had toen 3 loks: de T3 uit de eerder genoemde startset, een 064 en een 150. Daar tot ongeveer mijn 15de mee gespeeld schat ik. Na de verhuizing van mijn ouders opnieuw gestart met een N-baan. Was niet helemaal wat ik ervan verwachte. Veel storingen bij het rijden. In 1983 een eigen huis gekocht en opnieuw met een HO/HOm baan begonnen (Roco/Bemo). In 1992 weer verhuist en een nieuwe HO baan gemaakt met als doel een door de PC gestuurde baan op te bouwen met Winlok. De bouw is door verschillende redenen stil gevallen: tijd gebrek door drukke werkzaamheden en het stil vallen van de ontwikkeling van Winlok
: de updates van mijn Lenz centrale werden niet meer door Winlok ondersteund. Veel problemen met de terugmeldingen gehad. Er bleek een nieuwe hobby ontstaan te zijn: automatisering van de modelbaan en het zoeken naar de storingen. Dat is eigenlijk niet wat ik wilde. Nu ik sinds kort met pré pensioen ben
ga ik weer opnieuw starten, maar het automatiseren heb ik (voorlopig) geschrapt. Alles wordt nu veel kleiner van opzet
en handmatig digitaal rijden is nu het doel. Als ik weer een baantje aan het rijden heb ga ik voor het schakelen van wisselstraten probereren de PC er bij te betrekken.
Marius.
Marius
tjaplap
«
Reactie #26 Gepost op:
26 November 2010, 12:59:44 »
Ben ongeveer begonnen toen ik een jaar of 10 was. Jaren lang verschillende banen gehad, ze bleven nooit lang liggen want dan had ik wel weer een 'beter' idee..... Dus aan de scenery kwam ik nooit toe. Nu 24 jaar later ga ik na 15 jaar eindelijk weer een baan bouwen! Sta natuurlijk te trappelen maar eerst moet de verbouwing klaar zijn, eerder heb ik geen ruimte. Maar heb straks wel weer een redelijke baan van 4,80x1,60m. Voordeel is nu wel dat ik maanden heb om het ontwerp uit te werken, iets wat 'vroeger' op de baan zelf gebeurde. Zodra ik er aan toe kom knal ik het ontwerp wel op het forum, zodat een ieder er even op kan schieten mat tips en suggesties. Ik blijf voorlopig nog lekker analoog rijden!
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
stationsplein Baden-Baden
«
Reactie #27 Gepost op:
26 November 2010, 13:04:45 »
Ben in 1993 begonnen op zolder van mijn ouderlijk huis, daar heb ik een baan gebouwd en afgebroken omdat ik ging samenwonen.
Waar ik nu woon(sinds 1997) heb ik 2 banen gemaakt, een heb ik afgebroken wegens een verbouwing.
De tweede baan is de gene die ik nu aan het bouwen ben deze staat er ongeveer een jaar of 5.
groetjes Dion
fissy
«
Reactie #28 Gepost op:
26 November 2010, 13:40:32 »
Leuk topic, kan je zien hoe snel de tijd voorbij gaat...
begonnen in 2002 met mijn verzameling van H0 NS materiaal, met een heel klein tussenstop bij DB tijdperk 3. De N Spoor baan vers afgebroken, op zoek naar een eigen Project en natuurlijk rijdend materiaal
Gelukkig toen ebay ontdekt (eenvoudigste methode voor een toen 17 jarig Duitser) en mijn centen in gebruikte NS spul gestoken... soms ook niet goed investeert, bijvoorbeeld in de 1601 op het plaatje...
2005-2006 dan begonnen met gouda in H0 in de kelder van mijn ouders; afmeting 3,50mx4,00m. Echt gek, maar ik was jong! Zou een beter Diorama geven, met een fiddle-yard
Gelukkig de plannen niet echt uitgewerkt tot op een moduul. Bij de verhuizing van de club in een groter hal kun ik dan gebruik maken van meer ruimte voor een goed model van Gouda. Maar toen nog houten restanten van mijn N Spoorbaan en het eerste Moduul integreert in Gouda:
Vandaag weet ik, dat ik dit beter niet gedaan had. De Spoor N baan delen zitten nog steeds in Gouda
Het eerste Moduul is inmiddels vervangen door een 15mm Multiplex variant
sinds
februari 2007
zijn jullie dan goed op de hoogte gehouden met mijn eigen draadje op BNLS
Gouda is dan zo +/- 5 jaar oud, met heel veel veranderingen ...
Groet
Bernd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Wim Rosbender
Wullem NS
«
Reactie #29 Gepost op:
26 November 2010, 13:48:26 »
Ik heb mijn hele leven (vanaf 1960) al met treinen gepeeld en ik ben in 1987 begonnen met mijn huidige treinen baan.
Hangend aan staalkabels in de garage naar NS voorbeeld met het Twincenter en Koploper op de PC.
De hoofdbaan meet 5.5 meter X 3.5 meter en een paar jaar geleden heb ik nog een groot opstel station bijgebouwd in de 2e ruimte achter de baan 6 sporen en 4 meter lengte.
Op Youtube staan een hoop filmpjes onder Wullem NS.
Hier een foto van een gedeelte van mijn baan,,,,
Groetjes, Wullem NS
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-