Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: "Hengelder" in HO.  (gelezen 12678 keer)

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
"Hengelder" in HO.
« Gepost op: 28 oktober 2010, 15:51:07 »
Ik ben alweer een tijdje bezig met mijn modelspoorbaan en na een testbaan is het eindelijk tijd voor het 'echte' werk.
Het baanplan is al een tijdje klaar en als topic te vinden op deze site. Aangezien ik door mijn werk niet veel tijd heb voor de hobby ook nu pas een topic over "Hengelder"

In september is de eerste blauwe foam geplakt en flexrails hergebruikt van de testbaan. Rails afkomstig van Tillig Elite. En daarna...

Op het randje van oktober is het ‘0 punt’ bereikt en dat bedoel ik positief. Een viertal wissels en wat flexibele rails in één maand tijd is niet veel, maar gezien de ‘tegenslagen’ ben ik blij dat het nu allemaal werkt.



Als eerste had mijn wisseldecoder van Uhlenbrock het ineens begeven, door perfecte service van 'Treinenshop Heerenveen' had ik snel een vervangend exemplaar. Het verder inregelen van de servo motoren kon weer doorgang vinden. Een tijdrovend klusje welke maar niet naar mijn zin wilde lukken.

Om wat afleiding hiervan te vinden ben ik de flexrails gaan solderen en de ongedetecteerde  stukken van een beetje electronica te voorzien en de rails op debezetmelders aan te sluiten. Tijdens het testrijden kwam ik er achter dat de Tillig wissels af en toe kortsluiting veroorzaakte! Mede oorzaak hiervan was dat ik de wisseltongen had voorzien van vaste spanning via een kabeltje en niet door het aanliggen van de wisseltong aan één zijde zoals standaard bij Tillig; iets dat ik bij de testbaan niet had gedaan.
Om een oplossing te vinden moest ik alle vier de wissels weer demonteren, dus ook alle draden weer los solderen aan de onderzijde van de baan. Hoe te handelen is te vinden op een topic op deze site, maar de wissels zien er nu zo uit:



Eind vorige week had ik de wissels aangepast en met wat soldeerstrips meer overzicht en makkelijkere vervanging  van wissels of servo’s te verkrijgen.



Gisteren nog wat koperstrips en koperdraad gekocht voor de servo/wissel overdracht. Bij gebrek aan koperdraad van 0,8 mm heb ik een dikte van 1,2 mm gekocht. Laat dit nu dé oplossing te zijn voor het niet naar wens willen werken van de wissels. De dunnere koperdraad was té flexibel om de wisseltongen netjes te laten aanliggen.



Hopelijk brengt november meer voorspoed anders is in dit tempo 2015 het schaduwstation van de modelspoorbaan nog steeds in opbouw...



Bij de 'Treinenshop Heerenveen' heb ik nu een aantal nieuwe generatie wissels van Tillig Elite in bestelling, zodra die binnen zijn kunnen we weer verder.

Groeten Willem,

Gert1

  • Gast
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:04:20 »
Vraag als je die wissels ophaalt meteen even hoe het ook alweer zit met het elektronisch aansluiten van die nieuwe generatie wissels,
want ik meen ergens gelezen te hebben dat dat veranderd (lees: verbeter) is.

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:24:30 »
hey,

leuk plan. Ik ga je volgen. Kom zelf uit Zevenaar (althans geboren en getogen) dus ben benieuwd. Ga je je met de inrichting laten inspireren door de werkelijke situatie? Wellicht leuk om links de aansluiting voor de Turmac te maken?

Succes!

Niels

R.Kieftenbelt

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:26:03 »
Het baanplan ziet er erg leuk uit!
Zelf ga ik hetzelfde rails en wisselaandrijving gebruiken als jij, ik ben benieuwd of het je bevalt! Succes verder met de bouw :)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:46:32 »
Het verhaal van de Tillig wissels klinkt vrij bekend. Ik heb h0e en had ook het plan om dit met Tillig wissels te maken, maar na het ontvangen van de eerste exemplaren heb ik de hele boel retour gestuurd. Waardeloze rommel.
Gebruik nu Peco en dat bevalt een stuk beter. uiterlijk is ook niet alles, het moet ook betrouwbaar zijn en goed blijven werken. Bij mij braken de lipjes van de wisseltongen af en lieten de spoorstaven in het midden na vrij korte tijd al los van de bielsmat waardoor deze naar voren of naar achteren konden schuiven.
Dan kun je wel zelf allerlei oplossingen bedenken, maar als ik iets nieuw koop vind ik het een beetje flauwekul om dan zelf te moeten gaan klooien met secondelijm en alternatieve oplossingen.

Wees kritisch met wat je koopt, als alles zit ingebouwd en is ingebed moet je het ermee doen. Niet teveel "kinderziektes" voor lief nemen!!

Groet daan.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:52:21 »
Waar komt het circus te staan?;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:34:59 »
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

@ Gert,
Zover ik weet hebben ze opgelost bij Tillig wat mijn probleem was. Maar als ik het spul in handen heb zal ik uitgebreid verslag doen.

@ Niels,
Ik kom zelf uit Didam van oorsprong. Voor een 'Turmac' aansluiting heb ik geen direct plan. Het spoorplan is wel gebaseerd op het plan van station Zevenaar rond 1980, maar uiteindelijk meer fantasie dan realisme. Zo is het aftakspoor richting Didam een andere kant op en weet ik nog niet zeker of richting Duitsland naar de rechter- of de linkerzijde wordt.

@Daan,
Er waren bij mij ook twijfels genoeg over mijn keuze voor Tillig, zeker als het tegen zat. Maar de investering is nu al te groot om te veranderen. En met de nieuwe wissels is het wel erg mooi zo'n doorlopende wisseltong. Zelf je wissel kunnen bouwen scheelt ook weer in de financiën en is ook leuk werk.

@ Sobat,
Het circus komt alleen voorbij gereden!

Wel zijn er toekomstplannen voor een gedeelte van een plein met daaraan een theater. (Er staat al een 'Pieter Smit' trailer samen met de trailer van 'Rowwen Hèze' te wachten.)
En verder wil ik ook een stukje kermis; want daar ben ik de afgelopen jaren het meest mee bezig geweest.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 21:34:13 »
Zoals blijkt uit de laatste post (oktober 2010) ben ik niet de meest fanatieke bouwers op dit forum. Maar met een minimaal gemiddelde van 1,5 uur per week voor mijn modelspoor hobby, vind ik het netjes... dat is het nadeel van werk zeg ik dan maar.

Een kleine update over "Hengelder" dit keer door middel van een plaatje:



De zichtbare rails ligt en is voorzien van servomotoren en bijbehorende decoders (op drie wissels na).
Vervolgstap is een uitbouw aan de rechterzijde voor de 'keerlus' en de klimspiraal.
Tijd zal leren wanneer deze zal staan.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2011, 13:14:15 »
Dit weekeinde een begin gemaakt met de keerlus en klimspiraal aan de rechterzijde. De gebruikte methode is de Rainer Lüssie methode zoals beschreven in de encyclopedie.

Als extra handicap/uitdaging heb ik in mijn plan een keerlus te dicht op de klimspiraal, zodat ik hier en daar wat aanpassingen ga maken. Bijvoorbeeld zal de 6hoek aan de buitenzijde worden rond gefreesd. Ook een andere manier van ophangen is daardoor nodig, maar gelukkig alleen voor de eerste ring, daarna gewoon uit het boekje.






Het hout is inmiddels op maat gezaagd en de delen voor de eerste ring van het klimspiraal zitten in de lijmklemmen.

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2011, 15:36:57 »
Weer een stapje verder met het schaduwstation van 'Hengelder'. De eerste ring van de klimspiraal ( met sporen in de straal van 600 en 660 mm) is aan de buitenzijde rond gefreesd en de kleine uitbouw aan de rechterzijde is gemonteerd.



Het buitenste spoor heeft een straal van 720 mm. Hiervoor is een plaat op maat gezaagd en met behulp van de bovenfrees aan de binnenzijde ruimte gemaakt voor het klimspiraal.



Voorlopig blijft het klimspiraal een project in ruste. Eerst wordt het spoor van de bocht van 720 mm aangesloten op de reeds liggende rails. Als komende week de bestelde flexrails binnen is gaan we vrolijk verder.

Groeten Willem,

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
    • MCKmodelbouw
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2011, 15:41:06 »
Dat ziet er erg strak uit, top!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2011, 13:43:51 »
Na een lekkere lange pauze, een update.
Eindelijk een alternatief gevonden voor de teleurstellende servo decoder van Uhlenbrock.
Mede doordat ik een LokProgrammer heb aangeschaft dit jaar is de keuze gevallen op de ESU SwitchPilot serie.
Onlangs in Arnhem een SwitchPilot 'servo' en een SwitchPilot 'extension' als test aangeschaft en de eerste testen zijn bevredigend.

Vandaag een montage plank gemaakt en nu wachten uitbereiding, zodat we weer verder kunnen.



De zin in modelbouw is weer terug en hopelijk is er nu ook weer meer tijd voor de hobby...

Groeten Willem,

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2012, 15:13:26 »
Omdat ik in dit topic bijna niet verder kom dan een jaarlijkse update heb ik besloten om het helemaal anders te gaan doen!
Met het vooruitzicht van opgroeiende kinderen in combinatie met een drukke baan, heb ik geen zin om over 10 jaar ( als ik eindelijk een beetje zicht op een baan in gereedheid te hebben) de kans te lopen om de baan te moeten verkleinen of weghalen.
In het huidige ontwerp is daar geen rekening mee gehouden en ook niet meer mogelijk.

Na een heldere ingeving en door enkele opgelegde dogma's los te laten is er een geheel ander baanplan gekomen.



Een paradebaan van ongeveer 3.50 meter met achterwand.
Met bovenleiding, zonder wissels en zonder overwegen. Oja, ook geen station.
De maximale lengte die gereden kan worden is 1,50 meter.
De opstelsporen dienen ook meteen als rangeerbaantje.
Aan de linkerzijde is een klapbrug bedacht als doorgang.



Met deze keuze weet ik tenminste dat er met redelijk termijn gereden kan worden.
Alle gebruikte wissels in het nieuwe plan zijn wissels die ook al in het oude plan zaten en reeds in mijn bezit zijn, net als bezetmeldmodule enz.

Hopelijk met meer updates en ook scenery plaatjes voor 2020... ook al moet de scenery nog invulling krijgen.
De tot nu toe gebouwde tafels worden grotendeels ook hergebruikt.

Groeten Willem,

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2012, 18:44:47 »
Paauw wat een doordacht baantje! Met super veel mogelijkheden

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:"Hengelder" in HO.
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2012, 21:44:46 »
@MC

Dank je wel. Klein maar fijn zeg ik dan maar.

Groeten Willem,