Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 01:10:34
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos  (gelezen 5814 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
« Gepost op: 26 October 2010, 23:30:24 »
Modelspoormannen,

Ik heb 2 vragen over Boosters. Ik heb een Ecos die voorzien is van een 4 Ampere Booster (H0 trafo). Mijn modelbaan (N-spoor) begint inmiddels aardig groot worden waardoor ik redelijk wat treinen tegelijk kan rijden. Inmiddels zit ik op rond de 10 treinen gemiddeld. Veder heb ik ook ongeveer 60 wagens en rijtuigen rondrijden die voorzien zijn van 10K weerstanden. Met 10 treinen maal 0,5 ongeveer Ampere verbruik per decoder zit ik al 5 ampere.... (al deze redenatie niet klopt, lees ik het wel ;) )

Als ik kijk naar bovenstaande lijkt het me dat ik een extra booster nodig heb. Het gekke is dat je op de Ecos het verbruik kan zien. Het lijkt daarop dat ik nog niet aan de max zit... ik merk zelf (denk ik) dat ik de laatste tijd wat meer haperende treinen heb.

Mijn eerste vraag is, hoe kan je zien dat je te weinig vermogen hebt? Vallen treinen eerder stil, haperen ze meer?

Mijn 2e vraag is, (met Eurospoor in het vooruitzicht) ik zie dat een extra Ecos Booster ongeveer 200 Euro kost. Zijn er wellicht goedkopere en aantrekkelijke alternatieven?

Greetz, Jeroen

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2010, 10:00:34 »
Hoi,

Ik rij zelf ook met een Ecos, in H0. Ik rij maximaal met 15 treinen tegelijkertijd (allemaal met locsound en verlichting aan). Voordat ik een extra booster in gebruik had, fluctueerde de door de Ecos aangegeven stroomsterkte dan gemiddeld tussen 3300 en 3600 mA. Hoewel dit bij mij nooit problemen heeft gegeven (ik heb nooit haperingen aan de treinen of Ecos gemerkt), heb ik inmiddels twee Uhlenbrock Power 4 boosters in gebruik: één als remgenerator voor bepaalde remsecties en één als extra stroombooster. Beide worden gevoed door een eigen Roco 50 VA trafo.
Dit werkt bij mij prima. Volgens mij is een losse trafo samen met de Uhlenbrock Power4 evengoed goedkoper dan de Ecos booster van Esu.
Mvrgr, Gijs

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2010, 12:30:23 »
Hallo Jeroen,

Je merkt meestal dat er een booster meer nodig is als de huidige booster veel meer warmte gaan produceren dan normaal. Daarnaast kan het zijn dat ondanks ringleiding de treinen iets langzamer rijden, of een kortsluiting melding geven wanneer je de snelheid plotseling opschroeft.

De ecos booster (die van 200Euro, maar incl voeding) heb je eigenlijk alleen nodig als je daadwerkelijk van Railcom of andere terugmelding vanuit de lokomotieven gebruik maakt. Alle zogenaamde DCC of motorolla boosters voldoen als je geen terugmelding gebruikt. Ik zelf gebruik Fleishmann boosters die voor een zeer scherpe prijs werden aangeboden (een paar maanden geleden door een bekende winkel). De boosters versterken het MFX\M4 signaal net zogoed als de Marklin en Ecos boosters.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2010, 14:04:39 »
Heren

Dank voor het antwoord. Ik had ook deze vraag gesteld op het N spoor forum: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=2172&start=0

Ik ben wat aan het experimenteren geweest. Ik denk dat de Ecos inderdaad de waarden toch goed aangeeft. Als ik 1 loc laat rijden met Kuhn decoder is de belasting niet 05 maar 0,3/0,4 Ampère. Wanneer ik het maximaal aantal treinen laat rijden, gaat de totale belasting toch richting de 4 Ampère. Aangezien de volgende uitbreiding voor de deur staat, ga ik een extra booster aanschaffen.

Ik heb besloten om voor de Power 4 te gaan, zeker nu deze in de aanbieding is bij de mannen in Vlaardingen.  (y)

Heren, dank voor het meedenken!

Groet, Jeroen