Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
Vandaag
om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:20:45
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:42:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:32:14
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Thom
Vandaag
om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
Vandaag
om 20:31:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
MOVisser
Vandaag
om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 18:53:01
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
Vandaag
om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG
door
Edgar
Vandaag
om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 13:46:25
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos (gelezen 5813 keer)
Jerome
Offline
Berichten: 361
Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
«
Gepost op:
26 October 2010, 23:30:24 »
Modelspoormannen,
Ik heb 2 vragen over Boosters. Ik heb een Ecos die voorzien is van een 4 Ampere Booster (H0 trafo). Mijn modelbaan (N-spoor) begint inmiddels aardig groot worden waardoor ik redelijk wat treinen tegelijk kan rijden. Inmiddels zit ik op rond de 10 treinen gemiddeld. Veder heb ik ook ongeveer 60 wagens en rijtuigen rondrijden die voorzien zijn van 10K weerstanden. Met 10 treinen maal 0,5 ongeveer Ampere verbruik per decoder zit ik al 5 ampere.... (al deze redenatie niet klopt, lees ik het wel
)
Als ik kijk naar bovenstaande lijkt het me dat ik een extra booster nodig heb. Het gekke is dat je op de Ecos het verbruik kan zien. Het lijkt daarop dat ik nog niet aan de max zit... ik merk zelf (denk ik) dat ik de laatste tijd wat meer haperende treinen heb.
Mijn eerste vraag is, hoe kan je zien dat je te weinig vermogen hebt? Vallen treinen eerder stil, haperen ze meer?
Mijn 2e vraag is, (met Eurospoor in het vooruitzicht) ik zie dat een extra Ecos Booster ongeveer 200 Euro kost. Zijn er wellicht goedkopere en aantrekkelijke alternatieven?
Greetz, Jeroen
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
RN232
Offline
Berichten: 41
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
«
Reactie #1 Gepost op:
28 October 2010, 10:00:34 »
Hoi,
Ik rij zelf ook met een Ecos, in H0. Ik rij maximaal met 15 treinen tegelijkertijd (allemaal met locsound en verlichting aan). Voordat ik een extra booster in gebruik had, fluctueerde de door de Ecos aangegeven stroomsterkte dan gemiddeld tussen 3300 en 3600 mA. Hoewel dit bij mij nooit problemen heeft gegeven (ik heb nooit haperingen aan de treinen of Ecos gemerkt), heb ik inmiddels twee Uhlenbrock Power 4 boosters in gebruik: één als remgenerator voor bepaalde remsecties en één als extra stroombooster. Beide worden gevoed door een eigen Roco 50 VA trafo.
Dit werkt bij mij prima. Volgens mij is een losse trafo samen met de Uhlenbrock Power4 evengoed goedkoper dan de Ecos booster van Esu.
Gelogd
Mvrgr, Gijs
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2353
Bnlx treinendokter.
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
«
Reactie #2 Gepost op:
28 October 2010, 12:30:23 »
Hallo Jeroen,
Je merkt meestal dat er een booster meer nodig is als de huidige booster veel meer warmte gaan produceren dan normaal. Daarnaast kan het zijn dat ondanks ringleiding de treinen iets langzamer rijden, of een kortsluiting melding geven wanneer je de snelheid plotseling opschroeft.
De ecos booster (die van 200Euro, maar incl voeding) heb je eigenlijk alleen nodig als je daadwerkelijk van Railcom of andere terugmelding vanuit de lokomotieven gebruik maakt. Alle zogenaamde DCC of motorolla boosters voldoen als je geen terugmelding gebruikt. Ik zelf gebruik Fleishmann boosters die voor een zeer scherpe prijs werden aangeboden (een paar maanden geleden door een bekende winkel). De boosters versterken het MFX\M4 signaal net zogoed als de Marklin en Ecos boosters.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re:Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos
«
Reactie #3 Gepost op:
28 October 2010, 14:04:39 »
Heren
Dank voor het antwoord. Ik had ook deze vraag gesteld op het N spoor forum:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=2172&start=0
Ik ben wat aan het experimenteren geweest. Ik denk dat de Ecos inderdaad de waarden toch goed aangeeft. Als ik 1 loc laat rijden met Kuhn decoder is de belasting niet 05 maar 0,3/0,4 Ampère. Wanneer ik het maximaal aantal treinen laat rijden, gaat de totale belasting toch richting de 4 Ampère. Aangezien de volgende uitbreiding voor de deur staat, ga ik een extra booster aanschaffen.
Ik heb besloten om voor de Power 4 te gaan, zeker nu deze in de aanbieding is bij de mannen in Vlaardingen.
Heren, dank voor het meedenken!
Groet, Jeroen
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wanneer extra booster nodig en welke voor de Ecos