Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: NS Slaaprijtuig (Arnold-N) 1e of 2e klas?  (gelezen 4141 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
NS Slaaprijtuig (Arnold-N) 1e of 2e klas?
« Gepost op: 21 January 2007, 22:56:27 »
Beste medespoorders,

Ik heb een probleempje met mijn nieuw aangekochte slaaprijtuigen.  :-[

Hoe kan ik zien aan slaaprijtuigen of het 1e of 2e klas is?
Het gaat om de slaaprijtuigen van Arnold N spoor
Serienummers en omschrijving:
3656 Slaaprijtuig blauw, grijs dak, en coupe indeling. 61 84 72-71 317-0
3286 Slaapwagen met zilveren deuren verder helemal blauw op een witte horizontale lijn na. 51 84 72-70 614-3
3285 Couchette rijtuigen blauw, met blauw dak en coupe indeling. 51 84 50-70 010-0

Alvast bedankt voor de reacties.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: NS Slaaprijtuig (Arnold-N) 1e of 2e klas?
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2007, 00:11:18 »
Volgensmij zijn die er bijna alleen in AB=1e en 2e klas uitvoering, zoek eens via internet het type op, je zult dan 90% van de gevallen WLAB als eerste 4 letters tegenkomen.

Persoonlijk ken ik geen slaaprijtuigen die alleen 1e of alleen 2e klas zijn, ligrijtuigen zijn meestal 2e klas Bc, maar in Frankrijk zijn/waren er ook ABc's en volgensmij zelfs nog Ac's.

Groetjes Michiel

Ps; check ook ff www.railfaneurope.net , www.drehscheibe-online.de (vooral wagenforum en wagen databank) en www.wagonslits.de
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2007, 08:15:09 »
Hoe kan ik zien aan slaaprijtuigen of het 1e of 2e klas is?

Beetje flauw, maar dat kun je zien aan het computernummer...
De slaaprijtuigen hebben (algemeen gesteld, er zijn uitzonderingen) drie zit-/slaapplaatsen per coupé. Het verschil in klasse wordt bepaald door het aantal reizigers dat een compartiment deelt: één of twee in de eerste klasse en drie in de tweede klasse.

Het betreft een slaaprijtuig van het type MUs dat door NS van Wagons-Lits was gehuurd. Van oorsprong is het een slaaprijtuig type M dat door Wagons-Lits voor NS is gemoderniseerd. Het rijtuig is in 1996/97 met een NS-nummer verschenen en in 2002 weer terug gegaan naar Wagons-Lits

3286 Slaapwagen met zilveren deuren verder helemal blauw op een witte horizontale lijn na. 51 84 72-70 614-3

Dit is een slaaprijtuig type MU dat in 1995 bij NS in de nummering is opgenomen. Na de komst van de gemoderniseerde slaaprijtuigen type MUs is dit rijtuig weer terug gegaan naar Wagons-Lits. Het kan dus eigenlijk niet samenrijden met het slaaprijtuig type MUs.

NB. Overigens weet ik niet of het rijtuig dit nummer ook echt gehad heeft. Voor dit rijtuig ken ik wel het nummer 51 84 72-71 614-2. Subtiel detail, maar toch.

3285 Couchette rijtuigen blauw, met blauw dak en coupe indeling. 51 84 50-70 010-0

Dit is een couchetterijtuig type Bcm (een ligrijtuig en dus geen slaaprijtuig). Het is in 1994 bij NS in dienst gesteld. Het bewuste nummer heeft het ergens tussen 1995-1998 gekregen. In 2003 is het rijtuig vervolgens verkocht aan EETC. Zoals de letter 'B' in de benaming van het type rijtuig al laat zien: het gaan om een tweede klasse rijtuig.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Anoniem

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2007, 11:23:50 »
Het verschil in klasse wordt bepaald door het aantal reizigers dat een compartiment deelt: één of twee in de eerste klasse en drie in de tweede klasse.

T2 is meestal (niet altijd) tweede klasse, maar bij slaaprijtuigen (anders dan bij couchetterijtuigen) is het onderscheid in klasse niet zo scherp. Men spreekt liever van WL Single, Double (T2) of T3. Couchetterijtuigen eerste klasse hebben vier ligplaatsen (CC4), in de tweede klasse zes (CC6). Overigens zijn er tal van uitzonderingen: bij de CNL kun je een T4 verkrijgen doordat twee compartimenten met een tussendeur verbonden zijn, en bij Elipsos - de Talgo's - komt T4 voor als accommodatie. Ook zijn er her en der accommodaties die dan Gran Clase of Excelsior heten en een eigen toilet en/of douche per compartiment hebben. Het is dus niet zo eenvoudig om slaaprijtuigen in klassen in te delen ;D.

Volgensmij zijn die er bijna alleen in AB=1e en 2e klas uitvoering, zoek eens via internet het type op, je zult dan 90% van de gevallen WLAB als eerste 4 letters tegenkomen.

Persoonlijk ken ik geen slaaprijtuigen die alleen 1e of alleen 2e klas zijn, ligrijtuigen zijn meestal 2e klas Bc, maar in Frankrijk zijn/waren er ook ABc's en volgensmij zelfs nog Ac's.

Ik wel: in voornoemde Talgo's onder andere. Couchettes zijn inderdaad meestal Bc, maar in Italië en Frankrijk heeft men ook rijtuigen met CC4-opstelling. De SNCF heeft ook nog tweeklassige couchetterijtuigen, maar die worden zeldzaam (het gaat om de UIC-rijtuigen A4c4B5c5x).
Ook zijn er "convertibles" in de Corailreeks, type AcBcux met de blauwe deurtjes. Zoals opvalt ontbreken de nummers in de type-aanduiding, ook is op de rijtuigen nergens te vinden of ze eerste of tweede klas zijn. Dit omdat elk compartiment individueel kan worden opgebouwd als CC4 of als CC6. De laatste jaren worden ze echter vrijwel alleen gebruikt als CC6-rijtuigen omdat het comfort in CC4-opstelling niet helemaal conform de rest van de CC4-rijtuigen is.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2007, 18:19:37 »
Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties!

Als ik uw antwoorden even mag samenvatten komt het er op neer dat:
Ik Couchette rijtuigen heb die 2e klas zijn.
En 2 vormen van slaaprijtuigen heb die 1e en 2e klas gemengd zijn, afhangende van de coupe indeling qua aantal personen die je per coupe kan herbergen.

Detail is dat de 2 vormen van slaaprijtuigen niet samen in 1 trein gezeten hebben omdat de ene soort er uit ging toen de ander er in kwam.

Klopt het zo?

Kan ik dan een trein maken met:
En eventueel een toevoeging van auto transporters die als ik het goed heb van Belgische origine moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Mark

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2007, 21:09:04 »
Klop, maar je kunt de 72-70 614 ook samen met de 50-70 010 in een trein zetten. Zolang de beide slaaprijtuigen maar niet samen in een trein zitten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman

Anoniem

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2007, 22:48:49 »
En eventueel een toevoeging van auto transporters die als ik het goed heb van Belgische origine moeten zijn.

Dat komt / kwam wel het meest voor, maar DB- en (vooral) SNCF-autotransporters zijn in mindere mate ook wel inzetbaar. DD's van de NMBS en de SNCF zijn voor zover ik weet niet verkrijgbaar in N, op een verdwenen kleinseriefabrikant na...hoe heette die toko toch ook weer....Ik kom er nog wel op ;D.

Anoniem

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2007, 14:11:27 »
Art'N dus ;D.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2007, 14:18:04 »
Dank je heren,

Nog een paar kleine vraagjes omtrend deze rijtugen.

Duitse autotransporters komen ook voor in dit verband met de slaaprijtuigen, zij wesley. Zo ja hoevaak? en ook vanuit 's Hertogenbosch?
En kan ik de rijtuigen die ik in voorgaande berichten heb genoemd ook gebruiken voor slaaptreinen b.v. Amsterdam - Praag?

m.v.g.

Mark

martijnhaman

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2007, 15:10:12 »
Op The Railfaneurope.net Picture Gallery zijn onder andere foto's van de slaaptrein Amsterdam - Praag te vinden (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/night/pix.html). Te zien is dat onder andere couchetterijtuigen type Bcvmh en Bcm en slaaprijtuigen typen MU en T2S zijn ingezet in de trein naar Praag. Waaronder ook slaaprijtuig 72-71 317.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2007, 23:45:27 »
Heel erg bedankt Martijn!

Ik ben zelf ook met zo'n trein naar Praag geweest in 2000. Dus vandaar dat ik het erg mooie foto's vind, want ik weet nog goed dat wij ook op Dresden hebben gestaan. Dus die internationale treinen voel ik me toch wel verbonden mee.

En nu weet ik dus ook dat ik eerstvoorlopig treinen naar Praag kan naboodsen (redelijk realistisch) en wanneer ik auto transporters vind bijvoorkeur B of SNCF. Dat ik dan ook treinen naar het zuiden kan naboodsen. Dat is wel m'n doel omdat ik met regelmaat in Den Bosch kom (helaas niet zo vaak in het weekend als de internationale trein er is)

m.v.g.

Mark